WF - Pływanie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | TTR-SL>WFPL1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | WF - Pływanie |
Jednostka: | Zakład Sportów Wodnych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
KATEGORIA PRZEDMIOTU: | Przedmiot podstawowy |
CZAS TRWANIA PRZEDMIOTU: | semestr 01 |
FORMA ZAJĘĆ, LICZBA GODZIN: | Ćwiczenia |
METODY DYDAKTYCZNE: | (M15) Praca pod kierunkiem |
METODY OCENY - FORMUJĄCA: | (F1) Aktywność na zajęciach |
METODY OCENY - PODSUMOWUJĄCA: | (P3) Średnia ważona ocen formułujących |
Skrócony opis: |
Dostarczanie wiedzy teoretycznej i umiejętności praktycznych umożliwiających bezpieczne poruszanie się w środowisku wodnym na różnych poziomach umiejętności pływackich; wykorzystanie umiejętności pływackich dla celów zdrowotnych, użytkowych oraz rekreacyjnych. |
Pełny opis: |
1. Przekazanie wiedzy teoretycznej i umiejętności praktycznych umożliwiających wykorzystywanie kompetencji pływackich dla potrzeb rekreacyjnych i prozdrowotnych, głównie z zakresu zdrowotnej aktywności fizycznej z wykorzystaniem różnych form aktywności w wodzie uprawianej w celu opóźnienia oznak starzenia się, zahartowania i zapobiegania chorobom. 2.Przekazanie wiedzy teoretycznej i umiejętności praktycznych na temat ćwiczeń w wodzie realizowanych dla osób w różnym wieku i o różnym poziomie sprawności fizycznej, a także u osób, u których deficyt ruchu przyczynia się do nadwagi lub otyłości, obciążonych przewlekłymi chorobami układu oddechowego i krążenia, ograniczeniami sprawności narządu ruchu; 3.Dostarczanie wiedzy teoretycznej i umiejętności praktycznych umożliwiających zastosowanie kompetencji pływackich dla podejmowania współzawodnictwa sportowego osób w różnym wieku (np. zawody masters); oraz kształtowanie postaw sprzyjających systematycznemu podejmowaniu aktywności ruchowej w środowisku wodnym. |
Literatura: |
1. Dybińska E. 2011. Uczenie się i nauczanie pływania. Zagadnienia wybrane. Podręczniki i Skrypty nr 32. AWF Kraków. 2. Czabański B., Fiłon M., Zatoń K. 2003. Elementy teorii pływania. AWF Wrocław. 3. Waade B. (red.) 2003. Pływanie sportowe i ratunkowe. Teoria i metodyka. AWF Gdańsk. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza w zakresie: • bezpiecznego i satysfakcjonującego nauczania i doskonalenia umiejętności pływackich osób w różnym wieku; • zdolności wykorzystywania posiadanych kompetencji pływackich do bezpiecznego podejmowania samodzielnej aktywności rekreacyjnej w środowisku wodnym; • możliwości wykorzystywania kompetencji pływackich do podtrzymania dobrostanu psychofizycznego osób w różnym wieku; • znajomości ograniczeń w uprawianiu pływania ze względu na uwarunkowania psychofizyczne • wykorzystywania posiadanych kompetencji pływackich oraz technik stosowanych w pływaniu sportowym do podejmowania współzawodnictwa sportowego (np. zawody masters); • dostosowania postępowania dydaktycznego do specyfiki nauczania osób w różnym wieku. Umiejętności w zakresie bezpiecznego, kreatywnego oraz przyjaznego uczniowi nauczania i doskonalenia pływania oraz wykorzystywania kompetencji pływackich w rekreacyjnej, prozdrowotnej i sportowej aktywności ruchowej w środowisku wodnym. Kompetencje w zakresie nauczania i doskonalenia pływackich form aktywności ruchowej w celu ich całożyciowego wykorzystywania indywidualnego lub grupowego oraz upowszechniania społecznego przekazu wartości sprzyjających systematycznemu podejmowaniu różnorodnych form aktywności ruchowej w środowisku wodnym przez ludzi w różnym wieku. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metoda egzaminacyjna - egzamin praktyczny Wykazanie się umiejętnością pływania nauczanymi technikami standardowymi na dystansie: • 50 m kraulem na grzbiecie; • 50 m żabką; • 50 m kraulem na piersiach. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie.