Krajoznawstwo
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | TTR-SL-P>KRAJ | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nazwa przedmiotu: | Krajoznawstwo | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Jednostka: | Zakład Geografii Turystyki | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Grupy: | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Język prowadzenia: | polski | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KATEGORIA PRZEDMIOTU: | Przedmiot podstawowy |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
CZAS TRWANIA PRZEDMIOTU: | semestr 04 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
FORMA ZAJĘĆ, LICZBA GODZIN: | Ćwiczenia |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
METODY DYDAKTYCZNE: | (M11) Metoda projektów |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
METODY OCENY - FORMUJĄCA: | (F1) Aktywność na zajęciach |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
METODY OCENY - PODSUMOWUJĄCA: | (P1) Egzamin pisemny |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Skrócony opis: |
INFORMACJE O NAUCZYCIELACH AKADEMICKICH OSOBA ODPOWIEDZIALNA ZA KARTĘ: dr Joanna Ziarkowska WYMAGANIA WSTĘPNE 1). Opanowanie treści kierunkowych z zakresu podstaw turystyki i geografii turystycznej. CELE PRZEDMIOTU 1). Zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi krajoznawstwa, a także rozwój ich aktywności krajoznawczej. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Pełny opis: |
WYKŁADY 1: Rola krajoznawstwa we współczesnym społeczeństwie. Związki krajoznawstwa z turystyką. Formy i kierunki rozwoju krajoznawstwa. 2: Krajoznawstwo turystyczne. Regionalizm krajoznawczy. Metody i środki popularyzacji krajoznawstwa i wiedzy krajoznawczej. 3: Kształtowanie potrzeb i zainteresowań krajoznawczych. Czynniki determinujące percepcję wiedzy krajoznawczej. 4: Atrakcje krajoznawcze regionów Polski i ich rola w programowaniu turystyki. 5: Szlaki i trasy turystyczne przedstawiające dorobek kulturowy Polski, szlaki tematyczne, ich kreacja i zarządzanie. 6: Interpretacja dziedzictwa – zasady, studium przypadku. 7: Warsztat krajoznawczy pilota wycieczek. ĆWICZENIA 1: Organizacja ćwiczeń, literatura, źródła wiedzy krajoznawczej. 2: Metody i zasady wykorzystywane w krajoznawstwie turystycznym (metoda infiltracji, metoda słowna i praktyczna, zasady: świadomego i aktywnego udziału turysty w przekazywaniu treści krajoznawczych, korelacji i integracji treści krajoznawczych, programowania, pogłębiania, systematyzowania utrwalania treści krajoznawczych, łączenia teorii z praktyką w krajoznawstwie turystycznym, poglądowości treści turystycznych wraz z jej funkcjami – uogólniania, -wyjaśniania, -korygowania, -naśladowania, zasadę stopniowania trudności przekazu wiedzy krajoznawczej, opracowania wiedzy krajoznawczej i przystosowania jej do odbioru przez turystów. 3: Zasady i metody stosowane w krajoznawstwie turystycznym, metodyka przygotowania i obsługi imprez z programem krajoznawczym. 4: Klasyfikacje walorów krajoznawczych, sposoby oceny przydatności walorów krajoznawczych dla potrzeb turystyki, źródła wiedzy przydatne przy projektowaniu imprez turystyczno-krajoznawczych, metodyka przygotowania się do obsługi tej formy turystyki. 5: Inwentaryzacja krajoznawcza. Zasady prowadzenia inwentaryzacji, karty inwentaryzacyjne, wykorzystanie efektów inwentaryzacji. 6: Zasady organizacji zajęć kulturalno-rozrywkowych i oświatowych, gry i zabawy świetlicowe, konkursy i turnieje, zasady organizacji wystaw w trakcie trwania wyjazdów turystycznych, organizacji uroczystości, imprez, wieczornic, ognisk, zabaw z muzyką, ze śpiewem wykorzystywane w krajoznawstwie i turystyce. 7: Tworzenie produktu turystycznego w oparciu o atrakcje i walory krajoznawcze.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
LITERATURA PODSTAWOWA: 1). Kruczek Z., Kurek A., Nowacki M., - Krajoznawstwo. Teoria i metodyka, Kraków 2012, Proksenia 2). Prószyńska-Bordas H., - Krajoznawstwo, Tradycja i współczesność, Warszawa 2016 3). Bieńczyk G., - Krajoznawstwo i jego związki z turystyką, Warszawa 2003 LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: 1). Praca zbiorowa – Kanon Krajoznawczy Polski, Warszawa 2000, PTTK |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Efekty uczenia się: |
EK1 Wiedza: Zna zadania jakie spełnia krajoznawstwo we współczesnym społeczeństwie – odniesienie do efektów kierunkowych – K_W04 EK2 Wiedza: Ma pogłębioną wiedzę na temat czynników determinujących percepcję wiedzy krajoznawczej – odniesienie do efektów kierunkowych – K_W06 EK4 Umiejętności: Potrafi samodzielnie wykonać inwentaryzację krajoznawczą dowolnego obiektu krajoznawczego – odniesienie do efektów kierunkowych K_U13 EK5 Umiejętności: Potrafi zaprogramować wyjazd krajoznawczy – odniesienie do efektów kierunkowych – K_U14 EK7 Kompetencje społeczne: Jest w stanie zorganizować i zaprogramować zadania z zakresu krajoznawstwa turystycznego – odniesienie do efektów kierunkowych – K_K03 EK8 Kompetencje społeczne: Potrafi dobrać treści krajoznawcze dla różnych wyjazdów turystycznych i grup społecznych biorących w nich udział – odniesienie do efektów kierunkowych – K_K05 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
OCENA FORMUJĄCA – SKŁADOWE: 1: Aktywność na zajęciach 2: Projekt indywidualny 3: Kolokwium OCENA PODSMOWUJĄCA 1: Średnia ważona ocen formujących 2: Egzamin pisemny WARUNKI ZALICZENIA PRZEDMIOTU 1: Zaliczenie ćwiczeń oraz zdany egzamin pisemny KRYTERIA OCENY
|
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-03-01 - 2020-06-30 |
Przejdź do planu
PN CWD
WYK
WT ŚR CWD
CWD
CWD
CWD
CZ PT |
Typ zajęć: |
Dziekańskie, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | JOANNA ZIARKOWSKA | |
Prowadzący grup: | JOANNA ZIARKOWSKA | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Dziekańskie - Zaliczenie Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie.