Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Krajoznawstwo

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: TTR-SL-P>KRAJ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Krajoznawstwo
Jednostka: Zakład Geografii Turystyki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
KATEGORIA PRZEDMIOTU:

Przedmiot podstawowy

CZAS TRWANIA PRZEDMIOTU:

semestr 04

FORMA ZAJĘĆ, LICZBA GODZIN:

Ćwiczenia
Wykład

METODY DYDAKTYCZNE:

(M11) Metoda projektów
(M15) Praca pod kierunkiem
(M16) Praca w grupach
(M17) Prezentacje multimedialne
(M22) Wykłady
(M4) Dyskusja

METODY OCENY - FORMUJĄCA:

(F1) Aktywność na zajęciach
(F3) Kolokwium
(F6) Projekt indywidualny

METODY OCENY - PODSUMOWUJĄCA:

(P1) Egzamin pisemny
(P3) Średnia ważona ocen formułujących

Skrócony opis:

INFORMACJE O NAUCZYCIELACH AKADEMICKICH

OSOBA ODPOWIEDZIALNA ZA KARTĘ: dr Joanna Ziarkowska

WYMAGANIA WSTĘPNE

1). Opanowanie treści kierunkowych z zakresu podstaw turystyki i geografii turystycznej.

CELE PRZEDMIOTU

1). Zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi krajoznawstwa, a także rozwój ich aktywności krajoznawczej.

Pełny opis:

WYKŁADY

1: Rola krajoznawstwa we współczesnym społeczeństwie. Związki krajoznawstwa z turystyką. Formy i kierunki rozwoju krajoznawstwa.

2: Krajoznawstwo turystyczne. Regionalizm krajoznawczy. Metody i środki popularyzacji krajoznawstwa i wiedzy krajoznawczej.

3: Kształtowanie potrzeb i zainteresowań krajoznawczych. Czynniki determinujące percepcję wiedzy krajoznawczej.

4: Atrakcje krajoznawcze regionów Polski i ich rola w programowaniu turystyki.

5: Szlaki i trasy turystyczne przedstawiające dorobek kulturowy Polski, szlaki tematyczne, ich kreacja i zarządzanie.

6: Interpretacja dziedzictwa – zasady, studium przypadku.

7: Warsztat krajoznawczy pilota wycieczek.

ĆWICZENIA

1: Organizacja ćwiczeń, literatura, źródła wiedzy krajoznawczej.

2: Metody i zasady wykorzystywane w krajoznawstwie turystycznym (metoda infiltracji, metoda słowna i praktyczna, zasady: świadomego i aktywnego udziału turysty w przekazywaniu treści krajoznawczych, korelacji i integracji treści krajoznawczych, programowania, pogłębiania, systematyzowania utrwalania treści krajoznawczych, łączenia teorii z praktyką w krajoznawstwie turystycznym, poglądowości treści turystycznych wraz z jej funkcjami – uogólniania, -wyjaśniania, -korygowania, -naśladowania, zasadę stopniowania trudności przekazu wiedzy krajoznawczej, opracowania wiedzy krajoznawczej i przystosowania jej do odbioru przez turystów.

3: Zasady i metody stosowane w krajoznawstwie turystycznym, metodyka przygotowania i obsługi imprez z programem krajoznawczym.

4: Klasyfikacje walorów krajoznawczych, sposoby oceny przydatności walorów krajoznawczych dla potrzeb turystyki, źródła wiedzy przydatne przy projektowaniu imprez turystyczno-krajoznawczych, metodyka przygotowania się do obsługi tej formy turystyki.

5: Inwentaryzacja krajoznawcza. Zasady prowadzenia inwentaryzacji, karty inwentaryzacyjne, wykorzystanie efektów inwentaryzacji.

6: Zasady organizacji zajęć kulturalno-rozrywkowych i oświatowych, gry i zabawy świetlicowe, konkursy i turnieje, zasady organizacji wystaw w trakcie trwania wyjazdów turystycznych, organizacji uroczystości, imprez, wieczornic, ognisk, zabaw z muzyką, ze śpiewem wykorzystywane w krajoznawstwie i turystyce.

7: Tworzenie produktu turystycznego w oparciu o atrakcje i walory krajoznawcze.


OBCIĄŻENIE PRACĄ STUDENTA W SEMESTRZE

Forma aktywności Średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności
Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim, w tym:
Godziny wynikające z planu studiów 30
Konsultacje przedmiotowe 0
Egzaminy i zaliczenia w sesji 5
Inne 0
Godziny bez udziału nauczyciela akademickiego wynikające z nakładu pracy studenta, w tym:
Przygotowanie się do zajęć, w tym studiowanie zalecanej literatury 33
Opracowanie wyników 0
Przygotowanie raportu, projektu, prezentacji, dyskusji 20
Inne 0
Sumaryczna liczba godzin dla przedmiotu wynikająca z ca¬łego nakładu pracy studenta 88
Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu 3
Literatura:

LITERATURA PODSTAWOWA:

1). Kruczek Z., Kurek A., Nowacki M., - Krajoznawstwo. Teoria i metodyka, Kraków 2012, Proksenia

2). Prószyńska-Bordas H., - Krajoznawstwo, Tradycja i współczesność, Warszawa 2016

3). Bieńczyk G., - Krajoznawstwo i jego związki z turystyką, Warszawa 2003

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

1). Praca zbiorowa – Kanon Krajoznawczy Polski, Warszawa 2000, PTTK

Efekty uczenia się:

EK1 Wiedza:

Zna zadania jakie spełnia krajoznawstwo we współczesnym społeczeństwie – odniesienie do efektów kierunkowych – K_W04

EK2 Wiedza:

Ma pogłębioną wiedzę na temat czynników determinujących percepcję wiedzy krajoznawczej – odniesienie do efektów kierunkowych – K_W06

EK4 Umiejętności:

Potrafi samodzielnie wykonać inwentaryzację krajoznawczą dowolnego obiektu krajoznawczego – odniesienie do efektów kierunkowych K_U13

EK5 Umiejętności:

Potrafi zaprogramować wyjazd krajoznawczy – odniesienie do efektów kierunkowych – K_U14

EK7 Kompetencje społeczne:

Jest w stanie zorganizować i zaprogramować zadania z zakresu krajoznawstwa turystycznego – odniesienie do efektów kierunkowych – K_K03

EK8 Kompetencje społeczne:

Potrafi dobrać treści krajoznawcze dla różnych wyjazdów turystycznych i grup społecznych biorących w nich udział – odniesienie do efektów kierunkowych – K_K05

Metody i kryteria oceniania:

OCENA FORMUJĄCA – SKŁADOWE:

1: Aktywność na zajęciach

2: Projekt indywidualny

3: Kolokwium

OCENA PODSMOWUJĄCA

1: Średnia ważona ocen formujących

2: Egzamin pisemny

WARUNKI ZALICZENIA PRZEDMIOTU

1: Zaliczenie ćwiczeń oraz zdany egzamin pisemny

KRYTERIA OCENY


EFEKT KSZTAŁCENIA 1

OCENA WYMAGANIA
3,0 50% poprawnie udzielonych odpowiedzi w sprawdzianie śródsemestralnym
4,0 60% poprawnie udzielonych odpowiedzi w sprawdzianie śródsemestralnym
5,0 70% poprawnie udzielonych odpowiedzi w sprawdzianie śródsemestralnym


EFEKT KSZTAŁCENIA 2

OCENA WYMAGANIA
3,0 50% poprawnie udzielonych odpowiedzi w sprawdzianie śródsemestralnym
4,0 60% poprawnie udzielonych odpowiedzi w sprawdzianie śródsemestralnym
5,0 70% poprawnie udzielonych odpowiedzi w sprawdzianie śródsemestralnym


EFEKT KSZTAŁCENIA 3

OCENA WYMAGANIA
3,0 Poprawne pod względem metodologicznym przygotowanie projektu inwentaryzacji wybranego obiektu
4,0 Dobre pod względem metodologicznym przygotowanie projektu inwentaryzacji wybranego obiektu, rozbudowane o materiały ilustracyjne
5,0 Wzorcowe pod względem metodologicznym przygotowanie projektu inwentaryzacji wybranego obiektu, rozbudowane o materiały ilustracyjne, digitalizacja wyników inwentaryzacji


EFEKT KSZTAŁCENIA 4

OCENA WYMAGANIA
3,0 Poprawne pod względem metodologicznym przygotowanie projektu wyjazdu krajoznawczego
4,0 Dobre pod względem metodologicznym przygotowanie projektu wyjazdu krajoznawczego, wzbogacone o opis trasy, materiały ilustracyjne
5,0 Wzorcowe pod względem metodologicznym przygotowanie projektu wyjazdu krajoznawczego, wzbogacone o opis trasy, materiały ilustracyjne


EFEKT KSZTAŁCENIA 5

OCENA WYMAGANIA
3,0 Poprawne pod względem metodologicznym przygotowanie zadania krajoznawczego
4,0 Dobre pod względem metodologicznym przygotowanie zadania krajoznawczego
5,0 Wyróżniające się pod względem metodologicznym przygotowanie zadania krajoznawczego


EFEKT KSZTAŁCENIA 6

OCENA WYMAGANIA
3,0 Poprawne pod względem metodologicznym przygotowanie projektu wybranej imprezy turystycznej (turystyki aktywnej, agroturystyki, przygodowej, ekoturystyki, itp. do wyboru)
4,0 Dobre pod względem metodologicznym przygotowanie projektu wybranej imprezy turystycznej (turystyki aktywnej, agroturystyki, przygodowej, ekoturystyki, itp. do wyboru)
5,0 Wzorcowe pod względem metodologicznym przygotowanie projektu wybranej imprezy turystycznej (turystyki aktywnej, agroturystyki, przygodowej, ekoturystyki, itp. do wyboru)

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-03-01 - 2020-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Dziekańskie, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: JOANNA ZIARKOWSKA
Prowadzący grup: JOANNA ZIARKOWSKA
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Dziekańskie - Zaliczenie
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0