Anatomia człowieka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WKF-SL>ANAT |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Anatomia człowieka |
Jednostka: | Zakład Anatomii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
KATEGORIA PRZEDMIOTU: | Przedmiot podstawowy |
CZAS TRWANIA PRZEDMIOTU: | semestr 02 |
FORMA ZAJĘĆ, LICZBA GODZIN: | Ćwiczenia |
METODY DYDAKTYCZNE: | (M13) Opis |
METODY OCENY - FORMUJĄCA: | (F1) Aktywność na zajęciach |
METODY OCENY - PODSUMOWUJĄCA: | (P1) Egzamin pisemny |
Skrócony opis: |
Plan realizacji przedmiotu Anatomia człowieka: Treści programowe realizowane w semestrze I. obejmują: wykłady (15 godz.), ćwiczenia (15godz.). Wprowadzenie do przedmiotu. Terminologia anatomiczna. Topografia ciała ludzkiego. Podział kości (długie, płaskie, różnokształtne, pneumatyczne). Osie i płaszczyzny ciała ludzkiego. Podział anatomiczny i czynnościowy połączeń kostnych. Stawy sprzężone. Kościec tułowia: ogólna budowa i połączenia w obrębie kręgosłupa i klatki piersiowej. Kościec i połącznia kończyny górnej. Kościec i połączenia kończyny dolnej. Wprowadzenie do miologii. Rodzaje tkanek mięśniowych. Podział mięśni szkieletowych. Formy działania mięśni szkieletowych – przykłady. Definicja aktonu. Urządzenia pomocnicze mięśni. Mięśnie klatki piersiowej i brzucha. Mięśnie związane z mechanizmem oddychania. Zjawisko tłoczni brzusznej. Miejsca zmniejszonej oporności - przepukliny. Zestawienie najsilniejszych mięśni działających na stawy kończyny górnej i kończyny dolnej. |
Pełny opis: |
Plan realizacji przedmiotu Anatomia człowieka w semestrze zimowym WYKŁADY 1. Wprowadzenie do miologii. Rodzaje tkanek mięśniowych. Podział mięśni szkieletowych ze względu na kształt, ilość głów, brzuśców, przyczepów. Formy działania mięśni szkieletowych – przykłady. Formy współpracy mięśni szkieletowych. Definicja aktonu. Urządzenia pomocnicze mięśni. Mięśnie grzbietu: powierzchowne i głębokie; ich położenie, przyczepy i funkcja. 2. Mięśnie klatki piersiowej. Opis mięśni i ich działania. Mięśnie związane z mechanizmem oddychania. 3. Mięśnie brzucha. Opis mięśni i ich działania. Mięśnie związane z mechanizmem oddychania. Zjawisko tłoczni brzusznej. Miejsca zmniejszonej oporności ścian brzucha – miejsca powstawania przepuklin. 4. Podział mięśni kończyny górnej Mięśnie obręczy k. górnej, mięśnie ramienia (grupa przednia i tylna), ich położenie, przyczepy i funkcja. 5. Mięśnie przedramienia (grupa przednia warstwa powierzchowna i głęboka, grupa boczna, grupa tylna warstwa powierzchowna i głęboka), mięśnie ręki ogólnie (mięśnie kłębu, kłębika, środkowe ręki). 6. Podział mięśni kończyny dolnej: mięśnie obręczy biodrowej, mięśnie uda (grupa przednia, tylna, przyśrodkowa). 7. Mięśnie podudzia (grupa przednia, boczna, tylna), mięśnie stopy ogólnie (grzbietu i podeszwy). Zestawienie na podstawie listy 50 mięśni. ĆWICZENIA 1. Kościec tułowia: ogólna budowa kręgosłupa, cechy budowy typowego kręgu, budowa kręgów w poszczególnych odcinkach kręgosłupa, kręgi przejściowe i nietypowe, analogie i różnice w budowie kręgów, krzywizny kręgosłupa, klatka piersiowa (budowa żeber i mostka). 2. Połączenia w obrębie kręgosłupa i klatki piersiowej: budowa typowego połączenia międzykręgowego, więzadła kręgosłupa długie i krótkie, chrząstkozrosty kręgosłupa, połączenia żebrowo-kręgowe (staw głowy żebra, staw żebrowo-poprzeczny), połączenia żeber z mostkiem. Ruchomość połączeń jamowych w obrębie kręgosłupa i klatki piersiowej. 3. Czaszka: podział na część mózgową i trzewną. Powierzchnia wewnętrzna i zewnętrzna podstawy czaszki. Połączenia w obrębie czaszki: budowa i możliwości ruchowe. Połączenie czaszki z kręgosłupem. 4. Kościec kończyny górnej: kości obręczy kończyny górnej (budowa obojczyka i łopatki), kości kończyny górnej wolnej (kość ramienna, kości przedramienia, kości ręki). 5. Połączenia kończyny górnej: połączenia w obrębie pasa barkowego, staw ramienny, połączenia kończyny górnej wolnej. Możliwości ruchowe omawianych połączeń jamowych. 6. Kościec kończyny dolnej: kości obręczy kończyny dolnej (budowa kości miednicznej), kości kończyny dolnej wolnej (kość udowa, kości podudzia, kości stopy). 7. Połączenia k kończyny dolnej: połączenia w obrębie miednicy, staw biodrowy, połączenia w obrębie kończyny dolnej wolnej. Ruchomość omawianych połączeń jamowych. 8. Zaliczenie biernego i czynnego aparatu ruchu |
Literatura: |
Podręczniki (do wyboru): 1.Bochenek A., Reicher M.: Anatomia człowieka. T.I-V, PZWL, Warszawa, 2010 2.Sokołowska-Pituchowa J.: Anatomia człowieka. PZWL, Warszawa, 2008 3.Sokołowski B., Błyszczuk J.: Zarys anatomii człowieka.Cz I-IV, Wyd. Skryptowe nr 135, AWF Kraków,1996 4.Ignasiak Z.: Anatomia człowieka. Cz.I-II, Urban & Partner, 2008 5.Platzer W.: Narząd ruchu. T.I, Wydawnictwo Medyczne Słotwiński Verlag Brema,1997 6.Wożniacka R.: Zarys anatomii człowieka dla szkół medycznych. Pionier, Kraków, 2012 Atlasy anatomiczne (do wyboru): 1.Sobotta J.: Atlas anatomii człowieka. T. I-II, Urban &Partner, Wrocław, 2006 2.Sinelnikov R.D.: Atlas of Human Anatomy. T. I-III, Mir Publishers, Moscow, 1990 3.Netter F.H.: Atlas anatomii człowieka. Urban & Partner, 2002 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza W1: Posiada ogólną znajomość budowy anatomicznej organizmu ludzkiego ze szczególnym uwzględnieniem układu ruchu kostnego i mięśniowego. Stosuje polską terminologię anatomiczną. U1: Potrafi zlokalizować grupy mięśniowe oraz położenie poszczególnych mięśni człowieka. Potrafi wskazać położenie poszczególnych elementów kostnych stanowiących miejsca przyczepu mięśni. Kompetencje społeczne K1: Student przyjmuje aktywną postawę w procesie poznawczym. Ucząc się systematycznie dokładnie i rzetelnie przygotowuje się do zajęć. Jest odpowiedzialny w trakcie zajęć za powierzone atlasy, modele i inne pomoce naukowe. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wiedza: Na ocenę 3: Zna terminologię anatomiczną, posiada podstawową wiedzę o budowie aparatu ruchu. Na ocenę 4: Zna terminologię anatomiczną, posiada pogłębioną wiedzę o budowie i funkcji aparatu ruchu. Na ocenę 5: Zna terminologię anatomiczną, posiada szczegółową wiedzę o budowie i funkcji aparatu ruchu. Rozumie działanie organizmu jako całość. Umiejętności: Na ocenę 3: Umie określić położenie grup mięśniowych oraz najsilniejszych mięśni występujących u człowieka. Umie określić położenie poszczególnych elementów kostnych stanowiących miejsca przyczepu mięśni. Na ocenę 4: Umie określić położenie i działanie poszczególnych mięśni występujących u człowieka. Umie określić położenie poszczególnych elementów kostnych stanowiących miejsca przyczepu dla tych mięśni. Na ocenę 5: Umie określić położenie i działanie poszczególnych mięśni występujących u człowieka. Umie określić położenie poszczególnych elementów kostnych stanowiących miejsca przyczepu dla tych mięśni. Potrafi powiązać działanie układu kostnego z pracą układu mięśniowego. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Dziekańskie, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | MAŁGORZATA PŁONKA | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Dziekańskie - Zaliczenie Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie.