Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Biologia człowieka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WKF-SL>BIOL
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Biologia człowieka
Jednostka: Zakład Antropologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
KATEGORIA PRZEDMIOTU:

Przedmiot podstawowy

CZAS TRWANIA PRZEDMIOTU:

semestr 01

FORMA ZAJĘĆ, LICZBA GODZIN:

Ćwiczenia

METODY DYDAKTYCZNE:

(M15) Praca pod kierunkiem
(M17) Prezentacje multimedialne
(M8) Pogadanka

METODY OCENY - FORMUJĄCA:

(F1) Aktywność na zajęciach
(F3) Kolokwium
(F4) Odpowiedź ustna

METODY OCENY - PODSUMOWUJĄCA:

(P4) Test

Skrócony opis:

OSOBA ODPOWIEDZIALNA ZA KARTĘ: dr Małgorzata Kowal

WYMAGANIA WSTĘPNE

1). Znajomość biologii człowieka w zakresie szkoły średniej.

CELE PRZEDMIOTU

1). Zapoznanie studentów z biologią procesu starzenia się i śmierci komórki oraz organizmu.

2). Zapoznanie studentów ze zmianami zachodzącymi podczas starzenia się organizmu człowieka, ze szczególnym uwzględnieniem wybranych tkanek, oraz wynikającymi z tego zaleceniami dotyczącymi opieki nad osobami starszymi.

Pełny opis:

ĆWICZENIA

1: Wstęp do przedmiotu. Zakres obowiązującego materiału. Zapoznanie studentów z wymaganiami oraz niezbędną literaturą. Definicja procesu starzenia się. Powszechność procesu starzenia się. Długość życia człowieka i innych organizmów.

2: Budowa i funkcje błony biologicznej. Mechanizmy transportu przez błony. Budowa jądra komórkowego i jego funkcja. Budowa DNA i chromatyny. Kariotyp człowieka – ilość i zróżnicowanie chromosomów. Geny i allele – pojęcie, budowa, rodzaje i funkcje.

3: Budowa i funkcje pozostałych organelli komórki człowieka.

4: Podziały komórek ciała u człowieka (mitoza i mejoza). Cykl życiowy komórki, proces replikacji, transkrypcji i translacji. Starzenie się na poziomie komórkowym, zjawisko nekrozy i apoptozy.

5: Definicja tkanki. Rodzaje tkanek podporowych - chrzęstna, kostna. Proces różnicowania się tkanek z mezenchymy. Budowa

i funkcja tkanki chrzęstnej, jej typy.

6: Budowa i funkcja tkanki kostnej - budowa istoty międzykomórkowej, typy i funkcja komórek tej tkanki. Typy tkanki kostnej. Proces kostnienia. Przystosowanie tych tkanek do pełnienia swoich funkcji. Proces inwolucji tkanek podporowych- zjawisko chondromalacji, osteoporozy, osteomalacji, choroba zwyrodnieniowa stawów.

7: Powstawanie, budowa i funkcja poszczególnych elementów składowych krwi. Zachodzące wraz z wiekiem zmiany objętości szpiku kostnego i procesów hemopoetycznych. Starzenie się układu odpornościowego.

8: Typy tkanki mięśniowej, budowa miocytu i włókna mięśniowego, różnice między nimi. Mechanizm pobudzenia i skurczu w mięśniach gładkich.

9: Budowa mięśni szkieletowych, typy włókien mięśniowych.

Mechanizm pobudzenia i skurczu w mięśniach poprzecznie prążkowanych. Zmiany inwolucyjne w budowie mięśni - zmniejszanie się liczby i masy włókien mięśniowych.

10: Budowa i funkcje neuronu oraz komórek glejowych. Rodzaje włókien nerwowych, mechanizm przewodzenia impulsów nerwowych. Budowa synapsy.

11: Zmiany liczby i struktury neuronów zachodzące z wiekiem. Spowolnienie procesów przewodzenia. Choroba Alzheimera, Parkinsona.

12: Budowa gruczołów wydzielania wewnętrznego. Podział hormonów ze względu na budowę chemiczną. Funkcje hormonów. Mechanizm działania hormonów sterydowych i białkowych na komórki docelowe. Powiązania czynnościowe pomiędzy układami: hormonalnym, nerwowym i immunologicznym. System sprzężeń zwrotnych w układzie hormonalnym.

13: Hormony produkowane przez poszczególne gruczoły endokrynne. Skutki dysfunkcji gruczołów wydzielania wewnętrznego. Zmiany czynności wydzielniczej tych gruczołów z wiekiem.

14: Kolokwium zaliczeniowe.

15: Zaliczenie ćwiczeń.


OBCIĄŻENIE PRACĄ STUDENTA W SEMESTRZE

Forma aktywności Średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności
Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim, w tym:
Godziny wynikające z planu studiów 15
Konsultacje przedmiotowe 15
Egzaminy i zaliczenia w sesji 2
Inne
Godziny bez udziału nauczyciela akademickiego wynikające z nakładu pracy studenta, w tym:
Przygotowanie się do zajęć, w tym studiowanie zalecanej literatury 10
Opracowanie wyników
Przygotowanie raportu, projektu, prezentacji, dyskusji 8
Inne
Sumaryczna liczba godzin dla przedmiotu wynikająca z ca¬łego nakładu pracy studenta 50
Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu 2
Literatura:

LITERATURA PODSTAWOWA:

1). Srebro Z, Lach H. (2000) Genetyczne, epigenetyczne i bioenergetyczne mechanizmy starzenia się i nowotworów. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.

2). Marchewka A, Dąbrowski Z, Żołądź JA. (2012) Fizjologia starzenia się. PWN, Warszawa.

3). Cichocki T, Litwin JA, Mirecka J.(2017) Kompendium histologii. Podręcznika dla studentów nauk medycznych i przyrodniczych. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.

4). Traczyk W. (2013) Fizjologia człowieka w zarysie. PZWL, Warszawa.

5). Sikora E., Bartosz G., Witkowski J. (2009) Biogerontologia. PWN, Warszawa.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

1). Alberts B, Bray D, Hopkin K. (2016) Podstawy biologii Komórki, tom 1 i 2. PWN, Warszawa.

2). Szopa J, Mleczko E, Żak S. (2000) Podstawy antropomotoryki. PWN, Warszawa.

Efekty uczenia się:

EK1 Wiedza:

Ma wiedzę i zna podstawową terminologię dotyczącą zmian zachodzących w organizmie w ontogenezie, ze szczególnym uwzględnieniem okresu starości - odniesienie do efektów kierunkowych M1A_W01 i M1A_W10.

EK2 Wiedza:

Posiada ogólną znajomość dotyczącą komórki, tkanek i układów, ze szczególnym uwzględnieniem układu ruchu i układu nerwowego - odniesienie do efektów kierunkowych M1A_W02 .

EK3 Wiedza:

Posiada wiedzę na temat problemów zdrowotnych osób starszych - odniesienie do efektów kierunkowych M1A_W03.

EK4Wiedza:

Zna rolę aktywności fizycznej w zachowaniu zdrowia jednostki i społeczeństwa - odniesienie do efektów kierunkowych M1A_W09 i M1A_W10.

EK4 Umiejętności:

Potrafi komunikować się z osobami starszymi, jako podmiotem swojej dalszej działalności zawodowej - odniesienie do efektów kierunkowych M1A_U03.

EK5 Umiejętności:

Potrafi indywidualizować zadania oraz dostosowywać treści i metody oddziaływania do potrzeb i możliwości osób starszych - odniesienie do efektów kierunkowych M1A_U04 i M1A_U05.

EK6 Umiejętności:

Potrafi interpretować wyniki podstawowych wskaźników fizjologicznych i morfologicznych, pozwalających diagnozować stan organizmu, odnosząc je do wartości referencyjnych - odniesienie do efektów kierunkowych M1A_U08.

EK7 Kompetencje społeczne:

Okazuje szacunek innym osobom oraz troskę o ich dobro. Będąc z nimi w relacjach, dokonując oceny i formułując opinie na ich temat, ujawnia wrażliwość etyczną, empatię, otwartość, refleksyjność, postawy prospołeczne i odpowiedzialność - odniesienie do efektów kierunkowych M1A_K03 i M1A_K08.

EK8 Kompetencje społeczne:

Potrafi pracować w zespołach i pełnić w nich różne funkcje - odniesienie do efektów kształcenia M1A_K04.

Metody i kryteria oceniania:

OCENA FORMUJĄCA – SKŁADOWE:

1: Aktywność na zajęciach.

2: Odpowiedź ustna.

3: Kolokwium.

OCENA PODSMOWUJĄCA

1: Kolokwium zaliczeniowe.

WARUNKI ZALICZENIA PRZEDMIOTU

1: Opanowanie minimum 51% wiedzy – weryfikacja poprzez kolokwia.

2: Aktywność na ćwiczeniach.

3: Obecność na co najmniej 85% ćwiczeń.

KRYTERIA OCENY


EFEKT KSZTAŁCENIA 1

OCENA WYMAGANIA
3,0 51% poprawnie udzielonych odpowiedzi na kolokwium zaliczeniowym.
4,0 65% poprawnie udzielonych odpowiedzi na kolokwium zaliczeniowym.
5,0 80% poprawnie udzielonych odpowiedzi na kolokwium zaliczeniowym.


EFEKT KSZTAŁCENIA 2

OCENA WYMAGANIA
3,0 51% poprawnie udzielonych odpowiedzi na kolokwium zaliczeniowym.
4,0 65% poprawnie udzielonych odpowiedzi na kolokwium zaliczeniowym.
5,0 80% poprawnie udzielonych odpowiedzi na kolokwium zaliczeniowym.


EFEKT KSZTAŁCENIA 3

OCENA WYMAGANIA
3,0 51% poprawnie udzielonych odpowiedzi na kolokwium zaliczeniowym.
4,0 65% poprawnie udzielonych odpowiedzi na kolokwium zaliczeniowym.
5,0 80% poprawnie udzielonych odpowiedzi na kolokwium zaliczeniowym.


EFEKT KSZTAŁCENIA 4

OCENA WYMAGANIA
3,0 51% poprawnie udzielonych odpowiedzi na kolokwium zaliczeniowym.
4,0 65% poprawnie udzielonych odpowiedzi na kolokwium zaliczeniowym.
5,0 80% poprawnie udzielonych odpowiedzi na kolokwium zaliczeniowym.


EFEKT KSZTAŁCENIA 5

OCENA WYMAGANIA
3,0 Student słabo komunikuje się z osobami starszymi.
4,0 Student w stopniu dobrym komunikuje się z osobami starszymi.
5,0 Student bardzo dobrze komunikuje się z osobami starszymi.


EFEKT KSZTAŁCENIA 6

OCENA WYMAGANIA
3,0 Student nieznacznie indywidualizuje zadania oraz w stopniu zadawalającym dostosowuje treści i zadania do osób starszych.
4,0 Student dobrze indywidualizuje zadania oraz dostosowuje treści i zadania do osób starszych.
5,0 Student bardzo dobrze indywidualizuje zadania oraz doskonale dostosowuje treści i zadania do osób starszych.


EFEKT KSZTAŁCENIA 7

OCENA WYMAGANIA
3,0 Student potrafi zinterpretować wyniki podstawowych wskaźników morfologicznych, charakteryzujących stan organizmu po udostępnieniu mu zakresów referencyjnych.
4,0 Student dobrze interpretuje wyniki podstawowych wskaźników morfologicznych, charakteryzujących stan organizmu i potrafi znaleźć źródło zakresów referencyjnych.
5,0 Student bardzo dobrze interpretuje wyniki podstawowych wskaźników morfologicznych, charakteryzujących stan organizmu i potrafi samodzielnie znaleźć różnorodne źródła zakresów referencyjnych.


EFEKT KSZTAŁCENIA 8

OCENA WYMAGANIA
3,0 Student okazuje szacunek innym osobom, będąc z nimi w relacjach powściągliwie formułuje opinie na ich temat.
4,0 Student okazuje szacunek innym osobom oraz troskę o ich dobro. Wykazuje postawę prospołeczną a pozostając z innymi osobami w relacjach, z empatią dokonuje ich oceny.
5,0 Student okazuje szacunek innym osobom, zwłaszcza osobom starszym oraz troskę o ich dobro. Będąc z nimi w relacjach, dokonując ich oceny i formułując opinie na ich temat, ujawnia ogromną wrażliwość i odpowiedzialność.


EFEKT KSZTAŁCENIA 9

OCENA WYMAGANIA
3,0 Poprawnie pracuje w zespołach i pełni w nich funkcje członka.
4,0 Dobrze pracuje w zespołach i pełni w nich różne funkcje.
5,0 Bardzo dobrze pracuje w zespołach i pełni w nich różne funkcje w tym funkcję kierowniczą.
Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0