Biologia człowieka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WKF-SL>BIOL | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nazwa przedmiotu: | Biologia człowieka | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Jednostka: | Zakład Antropologii | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Grupy: | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Język prowadzenia: | polski | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KATEGORIA PRZEDMIOTU: | Przedmiot podstawowy |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
CZAS TRWANIA PRZEDMIOTU: | semestr 01 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
FORMA ZAJĘĆ, LICZBA GODZIN: | Ćwiczenia |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
METODY DYDAKTYCZNE: | (M15) Praca pod kierunkiem |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
METODY OCENY - FORMUJĄCA: | (F1) Aktywność na zajęciach |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
METODY OCENY - PODSUMOWUJĄCA: | (P4) Test |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Skrócony opis: |
OSOBA ODPOWIEDZIALNA ZA KARTĘ: dr Małgorzata Kowal WYMAGANIA WSTĘPNE 1). Znajomość biologii człowieka w zakresie szkoły średniej. CELE PRZEDMIOTU 1). Zapoznanie studentów z biologią procesu starzenia się i śmierci komórki oraz organizmu. 2). Zapoznanie studentów ze zmianami zachodzącymi podczas starzenia się organizmu człowieka, ze szczególnym uwzględnieniem wybranych tkanek, oraz wynikającymi z tego zaleceniami dotyczącymi opieki nad osobami starszymi. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Pełny opis: |
ĆWICZENIA 1: Wstęp do przedmiotu. Zakres obowiązującego materiału. Zapoznanie studentów z wymaganiami oraz niezbędną literaturą. Definicja procesu starzenia się. Powszechność procesu starzenia się. Długość życia człowieka i innych organizmów. 2: Budowa i funkcje błony biologicznej. Mechanizmy transportu przez błony. Budowa jądra komórkowego i jego funkcja. Budowa DNA i chromatyny. Kariotyp człowieka – ilość i zróżnicowanie chromosomów. Geny i allele – pojęcie, budowa, rodzaje i funkcje. 3: Budowa i funkcje pozostałych organelli komórki człowieka. 4: Podziały komórek ciała u człowieka (mitoza i mejoza). Cykl życiowy komórki, proces replikacji, transkrypcji i translacji. Starzenie się na poziomie komórkowym, zjawisko nekrozy i apoptozy. 5: Definicja tkanki. Rodzaje tkanek podporowych - chrzęstna, kostna. Proces różnicowania się tkanek z mezenchymy. Budowa i funkcja tkanki chrzęstnej, jej typy. 6: Budowa i funkcja tkanki kostnej - budowa istoty międzykomórkowej, typy i funkcja komórek tej tkanki. Typy tkanki kostnej. Proces kostnienia. Przystosowanie tych tkanek do pełnienia swoich funkcji. Proces inwolucji tkanek podporowych- zjawisko chondromalacji, osteoporozy, osteomalacji, choroba zwyrodnieniowa stawów. 7: Powstawanie, budowa i funkcja poszczególnych elementów składowych krwi. Zachodzące wraz z wiekiem zmiany objętości szpiku kostnego i procesów hemopoetycznych. Starzenie się układu odpornościowego. 8: Typy tkanki mięśniowej, budowa miocytu i włókna mięśniowego, różnice między nimi. Mechanizm pobudzenia i skurczu w mięśniach gładkich. 9: Budowa mięśni szkieletowych, typy włókien mięśniowych. Mechanizm pobudzenia i skurczu w mięśniach poprzecznie prążkowanych. Zmiany inwolucyjne w budowie mięśni - zmniejszanie się liczby i masy włókien mięśniowych. 10: Budowa i funkcje neuronu oraz komórek glejowych. Rodzaje włókien nerwowych, mechanizm przewodzenia impulsów nerwowych. Budowa synapsy. 11: Zmiany liczby i struktury neuronów zachodzące z wiekiem. Spowolnienie procesów przewodzenia. Choroba Alzheimera, Parkinsona. 12: Budowa gruczołów wydzielania wewnętrznego. Podział hormonów ze względu na budowę chemiczną. Funkcje hormonów. Mechanizm działania hormonów sterydowych i białkowych na komórki docelowe. Powiązania czynnościowe pomiędzy układami: hormonalnym, nerwowym i immunologicznym. System sprzężeń zwrotnych w układzie hormonalnym. 13: Hormony produkowane przez poszczególne gruczoły endokrynne. Skutki dysfunkcji gruczołów wydzielania wewnętrznego. Zmiany czynności wydzielniczej tych gruczołów z wiekiem. 14: Kolokwium zaliczeniowe. 15: Zaliczenie ćwiczeń.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
LITERATURA PODSTAWOWA: 1). Srebro Z, Lach H. (2000) Genetyczne, epigenetyczne i bioenergetyczne mechanizmy starzenia się i nowotworów. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków. 2). Marchewka A, Dąbrowski Z, Żołądź JA. (2012) Fizjologia starzenia się. PWN, Warszawa. 3). Cichocki T, Litwin JA, Mirecka J.(2017) Kompendium histologii. Podręcznika dla studentów nauk medycznych i przyrodniczych. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków. 4). Traczyk W. (2013) Fizjologia człowieka w zarysie. PZWL, Warszawa. 5). Sikora E., Bartosz G., Witkowski J. (2009) Biogerontologia. PWN, Warszawa. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: 1). Alberts B, Bray D, Hopkin K. (2016) Podstawy biologii Komórki, tom 1 i 2. PWN, Warszawa. 2). Szopa J, Mleczko E, Żak S. (2000) Podstawy antropomotoryki. PWN, Warszawa. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Efekty uczenia się: |
EK1 Wiedza: Ma wiedzę i zna podstawową terminologię dotyczącą zmian zachodzących w organizmie w ontogenezie, ze szczególnym uwzględnieniem okresu starości - odniesienie do efektów kierunkowych M1A_W01 i M1A_W10. EK2 Wiedza: Posiada ogólną znajomość dotyczącą komórki, tkanek i układów, ze szczególnym uwzględnieniem układu ruchu i układu nerwowego - odniesienie do efektów kierunkowych M1A_W02 . EK3 Wiedza: Posiada wiedzę na temat problemów zdrowotnych osób starszych - odniesienie do efektów kierunkowych M1A_W03. EK4Wiedza: Zna rolę aktywności fizycznej w zachowaniu zdrowia jednostki i społeczeństwa - odniesienie do efektów kierunkowych M1A_W09 i M1A_W10. EK4 Umiejętności: Potrafi komunikować się z osobami starszymi, jako podmiotem swojej dalszej działalności zawodowej - odniesienie do efektów kierunkowych M1A_U03. EK5 Umiejętności: Potrafi indywidualizować zadania oraz dostosowywać treści i metody oddziaływania do potrzeb i możliwości osób starszych - odniesienie do efektów kierunkowych M1A_U04 i M1A_U05. EK6 Umiejętności: Potrafi interpretować wyniki podstawowych wskaźników fizjologicznych i morfologicznych, pozwalających diagnozować stan organizmu, odnosząc je do wartości referencyjnych - odniesienie do efektów kierunkowych M1A_U08. EK7 Kompetencje społeczne: Okazuje szacunek innym osobom oraz troskę o ich dobro. Będąc z nimi w relacjach, dokonując oceny i formułując opinie na ich temat, ujawnia wrażliwość etyczną, empatię, otwartość, refleksyjność, postawy prospołeczne i odpowiedzialność - odniesienie do efektów kierunkowych M1A_K03 i M1A_K08. EK8 Kompetencje społeczne: Potrafi pracować w zespołach i pełnić w nich różne funkcje - odniesienie do efektów kształcenia M1A_K04. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
OCENA FORMUJĄCA – SKŁADOWE: 1: Aktywność na zajęciach. 2: Odpowiedź ustna. 3: Kolokwium. OCENA PODSMOWUJĄCA 1: Kolokwium zaliczeniowe. WARUNKI ZALICZENIA PRZEDMIOTU 1: Opanowanie minimum 51% wiedzy – weryfikacja poprzez kolokwia. 2: Aktywność na ćwiczeniach. 3: Obecność na co najmniej 85% ćwiczeń. KRYTERIA OCENY
|
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie.