Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Edukacja zdrowotna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WKF-SL>EDU
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Edukacja zdrowotna
Jednostka: Zakład Medycyny Sportowej i Żywienia Człowieka
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
KATEGORIA PRZEDMIOTU:

Przedmiot podstawowy

CZAS TRWANIA PRZEDMIOTU:

semestr 04

FORMA ZAJĘĆ, LICZBA GODZIN:

Ćwiczenia
Wykład

METODY DYDAKTYCZNE:

(M1) Burza mózgów
(M11) Metoda projektów
(M14) Pokaz slajdów
(M15) Praca pod kierunkiem
(M16) Praca w grupach
(M17) Prezentacje multimedialne
(M22) Wykłady
(M4) Dyskusja
(M8) Pogadanka

METODY OCENY - FORMUJĄCA:

(F1) Aktywność na zajęciach
(F4) Odpowiedź ustna
(F7) Projekt zespołowy

METODY OCENY - PODSUMOWUJĄCA:

(P4) Test

Skrócony opis:

INFORMACJE O NAUCZYCIELACH AKADEMICKICH

OSOBA ODPOWIEDZIALNA ZA KARTĘ:dr hab. Maria Gacek

WYMAGANIA WSTĘPNE

1) Podstawy biochemii i fizjologii człowieka

2) Podstawy żywienia człowieka

3) Podstawy pedagogiki, psychologii i socjologii

CELE PRZEDMIOTU

Cel 1 Edukacja w zakresie behawioralnych i psychospołecznych uwarunkowań zdrowia.

Cel 2 Kształtowanie wzorców zdrowego stylu życia osób starszych.

Cel 3 Przygotowanie liderów i koordynatorów edukacji zdrowotnej i promocji zdrowia osób starszych.

Pełny opis:


TREŚCI PROGRAMOWE

WYKŁADY

L.P. TEMATYKA ZAJĘĆ OPIS SZCZEGOŁOWY BLOKÓW TERMATYCZNYCH LICZBA GODZIN
W 1 Koncepcje i uwarunkowania zdrowia. Biomedyczny i holistyczny paradygmat zdrowia. Teoretyczne podstawy edukacji zdrowotnej 3
W 2 Sytuacja zdrowotna w Polsce i na świecie – podstawowe zagrożenia zdrowia i wyzwania edukacji zdrowotnej (raporty NIZP- PZH i WHO) 2
W 3 Substancje psychoaktywne- terminologia. Zdrowotne konsekwencje spożywania/nadużywania napojów alkoholowych (w wymiarze fizjologicznym i psycho-społecznym). Nadużywanie alkoholu a ryzyko rozwoju chorób przewlekłych (w tym sercowo-naczyniowych, niektórych nowotworów, osteoporozy etc). 2
W 4 Patofizjologiczne właściwości dymu tytoniowego. Czynne i bierne palenie tytoniu a zdrowie. Palenie tytoniu a ryzyko rozwoju chorób przewlekłych (w tym układu krążenia, u. oddechowego, niektórych nowotworów, etc) 2
W 5 Wybrane chemiczne czynniki środowiskowe a zdrowie. Bisfenol A a zagrożenia zdrowia i ryzyko rozwoju chorób przewlekłych. Regulacje prawne dot. ograniczania ekspozycji na bisfenol w środowisku 2
W6 Wybrane biologiczne czynniki środowiskowe a zdrowie. Wybrane problemy zdrowotne (mikozy, alergie, mikotoksyny a ryzyko nowotworów, niektóre zatrucia pokarmowe, wirus HPV, wirusy hepatotropowe, zakażenia szpitalne) 2
W7 Nowe uzależnienia a zdrowie. Zespół uzależnienia od Internetu u młodzieży i osób dorosłych (socjomania, erotomania, przeciążenie informacyjne, FOMO etc) - skutki emocjonalne i fizyczne 2
Ćw 1 Przegląd i ocena metod stosowanych w edukacji zdrowotnej osób dorosłych 2
Ćw 2 Analiza czynników warunkujących zdrowie w modelu holistycznym 2
Ćw 3 Edukacja zdrowotna w zakresie różnych aspektów stylu życia osób starszych (promocja racjonalnego żywienia, aktywnego trybu życia, radzenia sobie ze stresem, etc.) 4
Ćw 4 Analiza Karty Praw Pacjenta. Osoby starsze w systemie opieki zdrowotnej 2
Ćw 5 Zastosowanie gier towarzyskich w edukacji zdrowotnej osób starszych 2
Ćw 6 Opracowywanie przykładowych programów edukacji zdrowotnej dla osób starszych 3
RAZEM: 30
Literatura:

LITERATURA PODSTAWOWA:

1) Kościńska E.: Edukacja zdrowotna seniorów i osób przewlekłe chorych. Wyd. UKW w Bydgoszczy 2010

2) Woynarowska B.: Edukacja zdrowotna. Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2017

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

1) Heszen I., Sęk H.: Psychologia zdrowia. Wyd. PWN, Warszawa 2012

2) Ciborowska H., Rudnicka A.: Dietetyka. Żywienie człowieka zdrowego i chorego. Wyd. PZWL, Warszawa 2019

3) Karski J.: Promocja zdrowia. Wyd. IGNIS, Warszawa 1999

4) Periodyki naukowe: Zdrowie Publiczne, Roczniki PZH, Problemy Higieny i Epidemiologii, Medycyna Ogólna i Nauki o Zdrowiu, Hygeia .Public Health, Health Education Journal, Health Education Research i inne

Efekty uczenia się:

EK1 Wiedza: Dysponuje podstawową wiedzą w zakresie behawioralnych, psychospołecznych oraz środowiskowych uwarunkowań i zagrożeń zdrowia osób starszych

EK2 Wiedza: Zna podstawowe zasady promocji zdrowego stylu życia oraz rozumie i diagnozuje wybrane modele zachowań zdrowotnych w promocji zdrowia osób starszych

EK3 Umiejętności: Interpretuje podstawowe wskaźniki zdrowia w ujęciu holistycznym oraz ocenia wybrane zagrożenia zdrowia osób starszych

EK4 Umiejętności: Umie opracować i zrealizować programy profilaktyczno- promocyjne w zakresie różnych obszarów edukacji zdrowotnej osób starszych

EK5 Kompetencje: Jest zorientowany na wzbogacanie wiedzy o zdrowiu oraz dbałość o zdrowy styl życia

EK6 Kompetencje: Jest zdolny do rozwiązywania niektórych problemów zdrowotnych poprzez podejmowanie zachowań prozdrowotnych

EFEKTY UCZENIA: KFOS1_W08, KFOS1_W10, KFOS1_U07, KFOS1_U16, KFOS1_K04, KFOS1_K08

Metody i kryteria oceniania:

Efekt kształcenia 1

Na ocenę 3 - Poprawność rozwiązania testu wiedzy na poziomie 51%

Na ocenę 4 - Poprawność rozwiązania testu wiedzy na poziomie 71%

Na ocenę 5 - Poprawność rozwiązania testu wiedzy na poziomie 91%

Efekt kształcenia 2

Na ocenę 3 - Poprawność rozwiązania testu wiedzy na poziomie 51%

Na ocenę 4 - Poprawność rozwiązania testu wiedzy na poziomie 71%

Na ocenę 5 - Poprawność rozwiązania testu wiedzy na poziomie 91%

Efekt kształcenia 3

Na ocenę 3 - Opanowanie umiejętności na poziomie dostatecznym

Na ocenę 4 - Opanowanie umiejętności na poziomie dobrym

Na ocenę 5 - Opanowanie umiejętności na poziomie bardzo dobrym

Efekt kształcenia 4

Na ocenę 3 - Opanowanie umiejętności na poziomie dostatecznym

Na ocenę 4 - Opanowanie umiejętności na poziomie dobrym

Na ocenę 5 - Opanowanie umiejętności na poziomie bardzo dobrym

Efekt kształcenia 5

Na ocenę 3 - Umiarkowanie pozytywna postawa wobec edukacji zdrowotnej

Na ocenę 4 - Pozytywna postawa wobec edukacji zdrowotnej

Na ocenę 5 - Bardzo pozytywna postawa wobec edukacji zdrowotnej

Efekt kształcenia 6

Na ocenę 3 - Umiarkowanie pozytywna postawa wobec edukacji zdrowotnej

Na ocenę 4 - Pozytywna postawa wobec edukacji zdrowotnej

Na ocenę 5 - Bardzo pozytywna postawa wobec edukacji zdrowotnej

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-03-01 - 2020-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Dziekańskie, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: MARIA GACEK
Prowadzący grup: MARIA GACEK, MAŁGORZATA MORAWSKA-TOTA
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Dziekańskie - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0