Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Formy treningu zdrowotnego-Ćwiczenia fitness

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WKF-SL>FIT
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Formy treningu zdrowotnego-Ćwiczenia fitness
Jednostka: Zakład Gimnastyki i Tańca
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
KATEGORIA PRZEDMIOTU:

Przedmiot podstawowy

CZAS TRWANIA PRZEDMIOTU:

semestr 01

FORMA ZAJĘĆ, LICZBA GODZIN:

Ćwiczenia
Zajęcia praktyczne

METODY DYDAKTYCZNE:

(M16) Praca w grupach

METODY OCENY - FORMUJĄCA:

(F2) Ćwiczenia praktyczne
(F6) Projekt indywidualny

Skrócony opis:

INFORMACJE O NAUCZYCIELACH AKADEMICKICH

OSOBA ODPOWIEDZIALNA ZA KARTĘ:

dr Dorota Ambroży

WYMAGANIA WSTĘPNE.

Dobra sprawność fizyczna.

CELE PRZEDMIOTU:

1)Zapoznanie studentów z szerokim zasobem ćwiczeń typu fitness.

2)Nabycie umiejętności racjonalnego planowania i prowadzenia zestawów ćwiczeń z zakresu fitness z osobami w wieku podeszłym, ukierunkowanych na profilaktykę przed przedwczesnym starzeniem się aparatu ruchu.

3)Przyswojenie przez studentów zasad, metod, form i środków treningu prozdrowotnego dla osób starszych.

4)Zapoznanie studentów z rodzajem zajeć grupowych z fitness, mających na celu zwiększenie sprawności psycho-fizyczno-społecznej seniorów.

5)Przyswojenie przez studentów umiejętności doboru ćwiczeń w zajęciach fitness przeznaczonych dla osób starszych, z uwzględnieniem różnego rodzaju schorzeń związanych z podeszłym wiekiem.

Pełny opis:

ĆWICZENIA

1.Zasady organizacji i bezpieczeństwa zajęć typu fitness z osobami starszymi. Wskazania i przeciwwskazania do uczestnictwa w zajęciach fitness osób starszych.

2:Analiza różnorodnych form fitness. Rola i dobór muzyki w zajęciach typu fitness. Komunikacja werbalna i niewerbalna podczas zajęć z fitness. Sposoby tworzenia choreografii przestrzennej w zajęciach o charakterze wytrzymałościowym z seniorami. Sposoby doboru ćwiczeń do charakteru lekcji w grupie seniorów.

3: Analiza metodyki lekcji wytrzymałościowych w fitness seniorów.

4: Formy wytrzymałościowe o małej i średniej intensywności w zajęciach fitness. Zastosowanie stepu.

5: Formy mieszane – analiza techniki i metodyki. Zasób ćwiczeń wzmacniających.

6: Zasób ćwiczeń zwiększających tonus mięśniowy w zajęciach fitness dla seniorów.

7: Analiza techniki ćwiczeń wzmacniających bez

przyborów z analizą wzorców ruchowych. Formy typu fitness wzmacniające dla seniorów.

8: Analiza techniki ćwiczeń wzmacniających z

przyborami . Formy typu fitness wzmacniające dla seniorów .

9: Analiza techniki i metodyki ćwiczenia rozciągających pozwalające zachować poprawne zakresy ruchu w stawach.

10: Analiza techniki i metodyki ćwiczeń o charakterze stabilizującym. Przykładowe zestawy ćwiczeń.

11: Przykładowe zajęcia typu fitness – analiza metodyki

OBCIĄŻENIE PRACĄ STUDENTA W SEMESTRZE

Forma aktywności Średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności:

Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim, w tym:

Godziny wynikające z planu studiów 30 godz

Konsultacje przedmiotowe 5

Egzaminy i zaliczenia w sesji

Inne

Godziny bez udziału nauczyciela akademickiego wynikające z nakładu pracy studenta, w tym:

Przygotowanie się do zajęć, w tym studiowanie zalecanej literatury 10 Opracowanie wyników

Przygotowanie raportu, projektu, prezentacji, dyskusji 5

Inne

Sumaryczna liczba godzin dla przedmiotu wynikająca z całego nakładu pracy studenta 50

Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu 2

Literatura:

1). Ambroży D., Ambroży A. — Fitness w kulturze fizycznej, Kraków, 2010, European Assosiation for Security

2). Kuba L., Paruzel-Dyja M. — Fitness nowoczesne formy gimnastyki podstawy teoretyczne, Katowice, 2010,

AWF Katowice

3). Olex-Zarychta D. — Fitness nowoczesne formy gimnastyki podstawy teoretyczne, Katowice, 2009, UKiP

J&D Gebka

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

1). Grodzka-Kubiak E. — Aerobik czy fitness, Poznań, 2002, DDK Edition

2). Nowak L., Nowak M., Piekarski R., Kurianska -Wołoszyn J. — Gimnastyka zarys historii, terminologia,

Poznań, 2009, AWF Poznań

3). Kolarczyk E., Arlet A. — Gimnastyka - skrypt dla studentów Akademii Wychowania Fizycznego kierunku fizjoterapia, Kraków, 2004, AWF Kraków

Efekty uczenia się:

EK1 Wiedza:

K_W01 ma wiedzę i zna terminologię z zakresu

1. procesów biochemicznych zachodzących w organizmie człowieka w stanie spoczynku i aktywności fizycznej oraz w zmieniających się warunkach środowiska zewnętrznego

2. biologicznego rozwoju człowieka

3. biomechaniki i patobiomechaniki układu ruchu człowieka

4. gerontologii M1A_W01 M1A_W10

EK2 Wiedza:

K_W02 posiada ogólną znajomość budowy organizmu człowieka z uwzględnieniem układu ruchu, układów trzewnych i układu nerwowego, stosuje polską terminologię M1A_W02

EK3 Wiedza:

K_W17zna terminologię i posiada podstawową wiedzę z zakresu sprawności fizycznej i motoryczności człowieka M1A_W10

EK4 Umiejętności:

K_U19 potrafi wykonywać, demonstrować, asekurować podstawowe ćwiczenia z zakresu sportów indywidualnych i zespołowych, ćwiczenia rytmiczne, taneczne M1A_U11

EK5 Umiejętności:

K_U14 posiada umiejętność nauczania podstawowych ćwiczeń z zakresu różnych form treningu zdrowotnego w sportach indywidualnych M1A_U10

EK6 Kompetencje społeczne:

K_K08 dba o swój poziom sprawności fizycznej, niezbędnej do prawidłowego demonstrowania ćwiczeń fizycznych, modelowania zachowań związanych z prowadzeniem aktywnego stylu życia, kształtowania postaw prosomatycznych i prozdrowotnych; przestrzega zasad higieny aparatu głosowego, ujawnia prawidłowe nawyki posługiwania się narządem mowy w działalności zawodowej . M1A_K09

EK7 Kompetencje społeczne:

K_K09ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań edukacyjnych, zachowywania się w sposób profesjonalny; odpowiedzialnie przygotowuje się do zajęć, jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych M1A_K05 M1A_K03

Metody i kryteria oceniania:

OCENA FORMUJĄCA – SKŁADOWE:

Aktywność na zajęciach

OCENA PODSMOWUJĄCA

Egzamin sprawnościowy - praktyczny

Aktywność na zajęciach

OCENA PODSUMOWUJĄCA

Egzamin sprawnościowy - praktyczny

Aktywność na zajęciach

KRYTERIA OCENY

EFEKT KSZTAŁCENIA 1

OCENA WYMAGANIA

3,0 Posiada wiedzę merytoryczną na poziomie podstawowym, niezbędną do prowadzenia zajęć, zna fachową terminologie w stopniu zadowalającym.

4,0 Wiedza merytoryczna, fachowa terminologia na poziomie dobrym .

5,0 Obszerna wiedza merytoryczna z wymaganych zagadnień

EFEKT KSZTAŁCENIA 2

OCENA WYMAGANIA

3,0 Posiada wiedzę merytoryczną na poziomie podstawowym, niezbędną do prowadzenia zajęć, zna fachową terminologie w stopniu zadowalającym, zna budowę organizmu człowieka z uwzględnieniem układu ruchu,układów trzewnych i układu nerwowego w stopniu zadawalającym.

4,0 Wiedza merytoryczna, fachowa terminologia na poziomie dobrym zna fachową terminologie w stopniu dobrym, zna budowę organizmu człowieka z uwzględnieniem układu ruchu,układów trzewnych i układu nerwowego w stopniu dobrym.

5,0 Obszerna wiedza merytoryczna z wymaganych zagadnień.

EFEKT KSZTAŁCENIA 3

CENA WYMAGANIA

3,0 Potrafi wdrażać zindywidualizowane zadania i treści poprzez zastosowanie odpowiednio dobranych metod kształcenia i środków wykazując się znajomością motoryki człowieka w sposób zadawalający.

4,0 Potrafi wdrażać zindywidualizowane zadania i treści poprzez zastosowanie odpowiednio dobranych metod kształcenia i środków wykazując się znajomością motoryki człowieka w sposób dobry.

5,0 Potrafi wdrażać zindywidualizowane zadania i treści poprzez zastosowanie odpowiednio dobranych metod kształcenia i środków wykazując się znajomością motoryki człowieka w sposób bardzo dobry. Potrafi rozpoznawać i korygować błędy oraz zaniedbania w praktyce na poziomie bardzo dobrym.

EFEKT KSZTAŁCENIA 4

OCENA WYMAGANIA

3,0 Wykazuje aktywność na zajęciach.

4,0 Wykazuje umiejętność stosowania różnych metod nauczania ćwiczeń w treningu zdrowotnym w stopniu dobrym. Zauważa błędy wykonania ćwiczeń odnosząc je do prawidłowych wzorców ruchowych.

5,0 Wykazuje umiejętność stosowania różnych metod nauczania ćwiczeń w treningu zdrowotnym w stopniu bardzo dobrym.Zauważa i potrafi skorygować błędy wykonania ćwiczeń odnosząc je do prawidłowych wzorców ruchowych.

EFEKT KSZTAŁCENIA 5

OCENA WYMAGANIA

3,0 Posiada zadawalającą umiejętność nauczania zgodnie z zasadami metodyki ruchu.

4,0 Posiada dobrą umiejętność nauczania zgodnie z zasadami metodyki ruchu .

5,0 Posiada bardzo dobrą umiejętność nauczania zgodnie z zasadami metodyki ruchu.

EFEKT KSZTAŁCENIA 6

OCENA WYMAGANIA

3,0 Realizuje zadania w sposób zapewniający bezpieczeństwo własne i otoczenia, przestrzega zasad bezpieczeństwa pracy i udzielania pierwszej pomocy, nie prezentuje afirmatywnej postawy wobec własnego zdrowia i kondycji fizycznej.

4,0 Realizuje zadania w sposób zapewniający bezpieczeństwo własne i otoczenia, przestrzega zasad bezpieczeństwa pracy i udzielania pierwszej pomocy. Jest świadomy odpowiedzialności prawnej w swojej działalności zawodowej, prezentuje afirmatywna postawę wobec własnego zdrowia i kondycji fizycznej, potrafi tworzyć programy (projekty) aktywności ruchowej

stosownie do swoich możliwości i potrzeb .

5,0 Realizuje zadania zapewniając bezpieczeństwo własne i otoczenia, przestrzega zasad bezpieczeństwa pracy i udzielania pierwszej pomocy. Jest świadomy odpowiedzialności prawnej w swojej działalności zawodowej, prezentuje afirmatywna postawę wobec własnego zdrowia i kondycji fizycznej, bardzo dobrze potrafi tworzyć programy (projekty)aktywności ruchowej.

EFEKT KSZTAŁCENIA 7

OCENA WYMAGANIA

3,0 podejmuje słabe działania w zakresie wyzwań edukacyjnych.

4,0 podejmuje wiele działań w zakresie własnego rozwoju zawodowego.

5,0 wykazuje się dużą aktywnością w zakresie rozwoju swoich kompetencji zawodowych.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0