Formy treningu zdrowotnego-Ćwiczenia fitness
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WKF-SL>FIT |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Formy treningu zdrowotnego-Ćwiczenia fitness |
Jednostka: | Zakład Gimnastyki i Tańca |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
KATEGORIA PRZEDMIOTU: | Przedmiot podstawowy |
CZAS TRWANIA PRZEDMIOTU: | semestr 01 |
FORMA ZAJĘĆ, LICZBA GODZIN: | Ćwiczenia |
METODY DYDAKTYCZNE: | (M16) Praca w grupach |
METODY OCENY - FORMUJĄCA: | (F2) Ćwiczenia praktyczne |
Skrócony opis: |
INFORMACJE O NAUCZYCIELACH AKADEMICKICH OSOBA ODPOWIEDZIALNA ZA KARTĘ: dr Dorota Ambroży WYMAGANIA WSTĘPNE. Dobra sprawność fizyczna. CELE PRZEDMIOTU: 1)Zapoznanie studentów z szerokim zasobem ćwiczeń typu fitness. 2)Nabycie umiejętności racjonalnego planowania i prowadzenia zestawów ćwiczeń z zakresu fitness z osobami w wieku podeszłym, ukierunkowanych na profilaktykę przed przedwczesnym starzeniem się aparatu ruchu. 3)Przyswojenie przez studentów zasad, metod, form i środków treningu prozdrowotnego dla osób starszych. 4)Zapoznanie studentów z rodzajem zajeć grupowych z fitness, mających na celu zwiększenie sprawności psycho-fizyczno-społecznej seniorów. 5)Przyswojenie przez studentów umiejętności doboru ćwiczeń w zajęciach fitness przeznaczonych dla osób starszych, z uwzględnieniem różnego rodzaju schorzeń związanych z podeszłym wiekiem. |
Pełny opis: |
ĆWICZENIA 1.Zasady organizacji i bezpieczeństwa zajęć typu fitness z osobami starszymi. Wskazania i przeciwwskazania do uczestnictwa w zajęciach fitness osób starszych. 2:Analiza różnorodnych form fitness. Rola i dobór muzyki w zajęciach typu fitness. Komunikacja werbalna i niewerbalna podczas zajęć z fitness. Sposoby tworzenia choreografii przestrzennej w zajęciach o charakterze wytrzymałościowym z seniorami. Sposoby doboru ćwiczeń do charakteru lekcji w grupie seniorów. 3: Analiza metodyki lekcji wytrzymałościowych w fitness seniorów. 4: Formy wytrzymałościowe o małej i średniej intensywności w zajęciach fitness. Zastosowanie stepu. 5: Formy mieszane – analiza techniki i metodyki. Zasób ćwiczeń wzmacniających. 6: Zasób ćwiczeń zwiększających tonus mięśniowy w zajęciach fitness dla seniorów. 7: Analiza techniki ćwiczeń wzmacniających bez przyborów z analizą wzorców ruchowych. Formy typu fitness wzmacniające dla seniorów. 8: Analiza techniki ćwiczeń wzmacniających z przyborami . Formy typu fitness wzmacniające dla seniorów . 9: Analiza techniki i metodyki ćwiczenia rozciągających pozwalające zachować poprawne zakresy ruchu w stawach. 10: Analiza techniki i metodyki ćwiczeń o charakterze stabilizującym. Przykładowe zestawy ćwiczeń. 11: Przykładowe zajęcia typu fitness – analiza metodyki OBCIĄŻENIE PRACĄ STUDENTA W SEMESTRZE Forma aktywności Średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności: Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim, w tym: Godziny wynikające z planu studiów 30 godz Konsultacje przedmiotowe 5 Egzaminy i zaliczenia w sesji Inne Godziny bez udziału nauczyciela akademickiego wynikające z nakładu pracy studenta, w tym: Przygotowanie się do zajęć, w tym studiowanie zalecanej literatury 10 Opracowanie wyników Przygotowanie raportu, projektu, prezentacji, dyskusji 5 Inne Sumaryczna liczba godzin dla przedmiotu wynikająca z całego nakładu pracy studenta 50 Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu 2 |
Literatura: |
1). Ambroży D., Ambroży A. — Fitness w kulturze fizycznej, Kraków, 2010, European Assosiation for Security 2). Kuba L., Paruzel-Dyja M. — Fitness nowoczesne formy gimnastyki podstawy teoretyczne, Katowice, 2010, AWF Katowice 3). Olex-Zarychta D. — Fitness nowoczesne formy gimnastyki podstawy teoretyczne, Katowice, 2009, UKiP J&D Gebka LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: 1). Grodzka-Kubiak E. — Aerobik czy fitness, Poznań, 2002, DDK Edition 2). Nowak L., Nowak M., Piekarski R., Kurianska -Wołoszyn J. — Gimnastyka zarys historii, terminologia, Poznań, 2009, AWF Poznań 3). Kolarczyk E., Arlet A. — Gimnastyka - skrypt dla studentów Akademii Wychowania Fizycznego kierunku fizjoterapia, Kraków, 2004, AWF Kraków |
Efekty uczenia się: |
EK1 Wiedza: K_W01 ma wiedzę i zna terminologię z zakresu 1. procesów biochemicznych zachodzących w organizmie człowieka w stanie spoczynku i aktywności fizycznej oraz w zmieniających się warunkach środowiska zewnętrznego 2. biologicznego rozwoju człowieka 3. biomechaniki i patobiomechaniki układu ruchu człowieka 4. gerontologii M1A_W01 M1A_W10 EK2 Wiedza: K_W02 posiada ogólną znajomość budowy organizmu człowieka z uwzględnieniem układu ruchu, układów trzewnych i układu nerwowego, stosuje polską terminologię M1A_W02 EK3 Wiedza: K_W17zna terminologię i posiada podstawową wiedzę z zakresu sprawności fizycznej i motoryczności człowieka M1A_W10 EK4 Umiejętności: K_U19 potrafi wykonywać, demonstrować, asekurować podstawowe ćwiczenia z zakresu sportów indywidualnych i zespołowych, ćwiczenia rytmiczne, taneczne M1A_U11 EK5 Umiejętności: K_U14 posiada umiejętność nauczania podstawowych ćwiczeń z zakresu różnych form treningu zdrowotnego w sportach indywidualnych M1A_U10 EK6 Kompetencje społeczne: K_K08 dba o swój poziom sprawności fizycznej, niezbędnej do prawidłowego demonstrowania ćwiczeń fizycznych, modelowania zachowań związanych z prowadzeniem aktywnego stylu życia, kształtowania postaw prosomatycznych i prozdrowotnych; przestrzega zasad higieny aparatu głosowego, ujawnia prawidłowe nawyki posługiwania się narządem mowy w działalności zawodowej . M1A_K09 EK7 Kompetencje społeczne: K_K09ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań edukacyjnych, zachowywania się w sposób profesjonalny; odpowiedzialnie przygotowuje się do zajęć, jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych M1A_K05 M1A_K03 |
Metody i kryteria oceniania: |
OCENA FORMUJĄCA – SKŁADOWE: Aktywność na zajęciach OCENA PODSMOWUJĄCA Egzamin sprawnościowy - praktyczny Aktywność na zajęciach OCENA PODSUMOWUJĄCA Egzamin sprawnościowy - praktyczny Aktywność na zajęciach KRYTERIA OCENY EFEKT KSZTAŁCENIA 1 OCENA WYMAGANIA 3,0 Posiada wiedzę merytoryczną na poziomie podstawowym, niezbędną do prowadzenia zajęć, zna fachową terminologie w stopniu zadowalającym. 4,0 Wiedza merytoryczna, fachowa terminologia na poziomie dobrym . 5,0 Obszerna wiedza merytoryczna z wymaganych zagadnień EFEKT KSZTAŁCENIA 2 OCENA WYMAGANIA 3,0 Posiada wiedzę merytoryczną na poziomie podstawowym, niezbędną do prowadzenia zajęć, zna fachową terminologie w stopniu zadowalającym, zna budowę organizmu człowieka z uwzględnieniem układu ruchu,układów trzewnych i układu nerwowego w stopniu zadawalającym. 4,0 Wiedza merytoryczna, fachowa terminologia na poziomie dobrym zna fachową terminologie w stopniu dobrym, zna budowę organizmu człowieka z uwzględnieniem układu ruchu,układów trzewnych i układu nerwowego w stopniu dobrym. 5,0 Obszerna wiedza merytoryczna z wymaganych zagadnień. EFEKT KSZTAŁCENIA 3 CENA WYMAGANIA 3,0 Potrafi wdrażać zindywidualizowane zadania i treści poprzez zastosowanie odpowiednio dobranych metod kształcenia i środków wykazując się znajomością motoryki człowieka w sposób zadawalający. 4,0 Potrafi wdrażać zindywidualizowane zadania i treści poprzez zastosowanie odpowiednio dobranych metod kształcenia i środków wykazując się znajomością motoryki człowieka w sposób dobry. 5,0 Potrafi wdrażać zindywidualizowane zadania i treści poprzez zastosowanie odpowiednio dobranych metod kształcenia i środków wykazując się znajomością motoryki człowieka w sposób bardzo dobry. Potrafi rozpoznawać i korygować błędy oraz zaniedbania w praktyce na poziomie bardzo dobrym. EFEKT KSZTAŁCENIA 4 OCENA WYMAGANIA 3,0 Wykazuje aktywność na zajęciach. 4,0 Wykazuje umiejętność stosowania różnych metod nauczania ćwiczeń w treningu zdrowotnym w stopniu dobrym. Zauważa błędy wykonania ćwiczeń odnosząc je do prawidłowych wzorców ruchowych. 5,0 Wykazuje umiejętność stosowania różnych metod nauczania ćwiczeń w treningu zdrowotnym w stopniu bardzo dobrym.Zauważa i potrafi skorygować błędy wykonania ćwiczeń odnosząc je do prawidłowych wzorców ruchowych. EFEKT KSZTAŁCENIA 5 OCENA WYMAGANIA 3,0 Posiada zadawalającą umiejętność nauczania zgodnie z zasadami metodyki ruchu. 4,0 Posiada dobrą umiejętność nauczania zgodnie z zasadami metodyki ruchu . 5,0 Posiada bardzo dobrą umiejętność nauczania zgodnie z zasadami metodyki ruchu. EFEKT KSZTAŁCENIA 6 OCENA WYMAGANIA 3,0 Realizuje zadania w sposób zapewniający bezpieczeństwo własne i otoczenia, przestrzega zasad bezpieczeństwa pracy i udzielania pierwszej pomocy, nie prezentuje afirmatywnej postawy wobec własnego zdrowia i kondycji fizycznej. 4,0 Realizuje zadania w sposób zapewniający bezpieczeństwo własne i otoczenia, przestrzega zasad bezpieczeństwa pracy i udzielania pierwszej pomocy. Jest świadomy odpowiedzialności prawnej w swojej działalności zawodowej, prezentuje afirmatywna postawę wobec własnego zdrowia i kondycji fizycznej, potrafi tworzyć programy (projekty) aktywności ruchowej stosownie do swoich możliwości i potrzeb . 5,0 Realizuje zadania zapewniając bezpieczeństwo własne i otoczenia, przestrzega zasad bezpieczeństwa pracy i udzielania pierwszej pomocy. Jest świadomy odpowiedzialności prawnej w swojej działalności zawodowej, prezentuje afirmatywna postawę wobec własnego zdrowia i kondycji fizycznej, bardzo dobrze potrafi tworzyć programy (projekty)aktywności ruchowej. EFEKT KSZTAŁCENIA 7 OCENA WYMAGANIA 3,0 podejmuje słabe działania w zakresie wyzwań edukacyjnych. 4,0 podejmuje wiele działań w zakresie własnego rozwoju zawodowego. 5,0 wykazuje się dużą aktywnością w zakresie rozwoju swoich kompetencji zawodowych. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie.