Gerontologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WKF-SL>GER |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Gerontologia |
Jednostka: | Zakład Metodyki Rekreacji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
KATEGORIA PRZEDMIOTU: | Przedmiot podstawowy |
FORMA ZAJĘĆ, LICZBA GODZIN: | Ćwiczenia |
METODY DYDAKTYCZNE: | (M1) Burza mózgów |
METODY OCENY - FORMUJĄCA: | (F1) Aktywność na zajęciach |
METODY OCENY - PODSUMOWUJĄCA: | (P1) Egzamin pisemny |
Pełny opis: |
Tematyka wykładów: 1. Cele i zadania gerontologii oraz geriatrii, podstawowe pojęcia. Zjawisko starzenia się współczesnych populacji, proces starzenia w aspekcie biologicznym, psychologicznym i społecznym. 2. Starzenie się poszczególnych układów organizmu człowieka - zmiany, najczęstsze schorzenia w podeszłym wieku. 3. Motoryczność seniorów. Równowaga i zaburzenia chodu. 4. Zaburzenia funkcji poznawczych w wieku podeszłym: otępienie, depresja. Znaczenie aktywności ruchowej i intelektualnej w życiu seniorów. 5. Prozdrowotne formy aktywności ruchowej rekomendowane w zależności od wieku, płci, stanu zdrowia - ruch po zdrowie. 6. Styl życia, w tym zwrócenie uwagi na odżywianie osób w podeszłym wieku, czynniki zwiększające ryzyko niedożywienia. Tematyka ćwiczeń: 1. Rewitalizacja i jej metody. 2. Aktywność ruchowa jako kluczowy element zdrowego stylu życia seniorów. 3. Metodyka prowadzenia zajęć ruchowych z osobami starszymi. Zadania instruktora pracującego z tą grupą wiekową. 4. Wskazówki odnośnie prowadzenia zajęć - pokaz ćwiczeń, objaśnienie, cel stosowania. 5. Różne formy zajęć ruchowych - praktyka, w odniesieniu do wykorzystania w pracy z grupą, między innymi pilates, BODYART, elementy jogi w modyfikacjach dla seniorów, automasaż z rollerem piankowym i piłeczką, ćwiczenia z dużymi piłkami, zdrowy kręgosłup, ćwiczenia wzmacniające, nordic walking itp. 6. Dobór form ruchu w zależności od potrzeb i możliwości seniorów. 7. Znaczenie stresu w życiu osób starszych. Omówienie najczęstszych wyzwań wieku senioralnego. Poznanie wybranych technik relaksacyjnych. 8. Prowadzenie zajęć dedykowanych seniorom. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Bean Anita—Żywienie w sporcie, Poznań, 2008, Zysk i S-ka 2. Kołomyjska Grażyna (red.))—Wybrane zagadnienia z gerontologii, Warszawa, 2009, TKKF 3. Kozdroń Ewa—Program rekreacji ruchowej osób starszych, Warszawa, 2004, AWF 4. Rosławski Adam—Wybrane zagadnienia z geriatrii, Wrocław, 2008, AWF 5.Marchewka Anna, Dąbrowski Zbigniew, Żołądź Jerzy (red.)—Fizjologia starzenia się. Profilaktykai rehabilitacja., Warszawa, 2012, PWN 6. Steuden Stanisława—Psychologia starzenia się i starości., Warszawa, 2011, PWN Literatura uzupełniająca: 1. Beliveau Richard, Gingras Denis—Dieta w walce z chorobami, Warszawa, 2011, Delta 2. Strugarek Jan, Wieczorek Jakub—Aktywny senior. Zbiór gier rekreacyjnych dla osób starszych., Poznań,2010, Wyd. Naukowe UAM 3. Brzezińska Małgorzata, Graczkowska Małgorzata—Zaradnik terapeutyczny. Jak pracować z senioramiw domu pomocy społecznej?, Warszawa, 2012, Diffin SA 4. Kocemba Józef, Kołomyjska Grażyna—Gerontologia : skrypt dla studentów Akademii WychowaniaFizycznego., Kraków, 1989, AWF 5. Stuart-Hamilton Ian—Psychologia starzenia się., Poznań, 2006, Zysk i S-ka 6. Nowocień Jerzy, Zuchora Krzysztof (red.)—Aktywność fizyczna u społeczna osób trzeciego wieku.,Warszawa, 2012, FCEO |
Efekty uczenia się: |
EU1. Student objaśnia podstawowe pojęcia z zakresu gerontologii. EU2. Student opisuje czynniki przyspieszające proces starzenia organizmu. EU3. Student objaśnia znaczenie aktywności fizycznej i racjonalnego odżywiania dla zdrowia seniorów. EU4. Student przygotowuje konspekt i przeprowadza część zajęć dedykowanych osobom starszym. |
Metody i kryteria oceniania: |
Student na zaliczenie części praktycznej - ćwiczeń - przygotowuje konspekt zajęć ruchowych lub relaksacyjnych dedykowanych seniorom i przeprowadza ich część (projekt zespołowy) bądź przygotowuje referat z tematyki gerontologicznej. Ocena końcowa wynika z egzaminu pisemnego w formie opisowej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Dziekańskie, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | ANNA TYKA | |
Prowadzący grup: | ANNA TYKA | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Dziekańskie - Zaliczenie Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie.