Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Gerontologia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WKF-SL>GER
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Gerontologia
Jednostka: Zakład Metodyki Rekreacji
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
KATEGORIA PRZEDMIOTU:

Przedmiot podstawowy

FORMA ZAJĘĆ, LICZBA GODZIN:

Ćwiczenia
Wykład
Zajęcia praktyczne

METODY DYDAKTYCZNE:

(M1) Burza mózgów
(M13) Opis
(M14) Pokaz slajdów
(M16) Praca w grupach
(M22) Wykłady
(M4) Dyskusja

METODY OCENY - FORMUJĄCA:

(F1) Aktywność na zajęciach
(F7) Projekt zespołowy

METODY OCENY - PODSUMOWUJĄCA:

(P1) Egzamin pisemny

Pełny opis:

Tematyka wykładów:

1. Cele i zadania gerontologii oraz geriatrii, podstawowe pojęcia. Zjawisko starzenia się współczesnych populacji, proces starzenia w aspekcie biologicznym, psychologicznym i społecznym.

2. Starzenie się poszczególnych układów organizmu człowieka - zmiany, najczęstsze schorzenia w podeszłym wieku.

3. Motoryczność seniorów. Równowaga i zaburzenia chodu.

4. Zaburzenia funkcji poznawczych w wieku podeszłym: otępienie, depresja. Znaczenie aktywności ruchowej i intelektualnej w życiu seniorów.

5. Prozdrowotne formy aktywności ruchowej rekomendowane w zależności od wieku, płci, stanu zdrowia - ruch po zdrowie.

6. Styl życia, w tym zwrócenie uwagi na odżywianie osób w podeszłym wieku, czynniki zwiększające ryzyko niedożywienia.

Tematyka ćwiczeń:

1. Rewitalizacja i jej metody.

2. Aktywność ruchowa jako kluczowy element zdrowego stylu życia seniorów.

3. Metodyka prowadzenia zajęć ruchowych z osobami starszymi. Zadania instruktora pracującego z tą grupą wiekową.

4. Wskazówki odnośnie prowadzenia zajęć - pokaz ćwiczeń, objaśnienie, cel stosowania.

5. Różne formy zajęć ruchowych - praktyka, w odniesieniu do wykorzystania w pracy z grupą, między innymi pilates, BODYART, elementy jogi w modyfikacjach dla seniorów, automasaż z rollerem piankowym i piłeczką, ćwiczenia z dużymi piłkami, zdrowy kręgosłup, ćwiczenia wzmacniające, nordic walking itp.

6. Dobór form ruchu w zależności od potrzeb i możliwości seniorów.

7. Znaczenie stresu w życiu osób starszych. Omówienie najczęstszych wyzwań wieku senioralnego. Poznanie wybranych technik relaksacyjnych.

8. Prowadzenie zajęć dedykowanych seniorom.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Bean Anita—Żywienie w sporcie, Poznań, 2008, Zysk i S-ka

2. Kołomyjska Grażyna (red.))—Wybrane zagadnienia z gerontologii, Warszawa, 2009, TKKF

3. Kozdroń Ewa—Program rekreacji ruchowej osób starszych, Warszawa, 2004, AWF

4. Rosławski Adam—Wybrane zagadnienia z geriatrii, Wrocław, 2008, AWF

5.Marchewka Anna, Dąbrowski Zbigniew, Żołądź Jerzy (red.)—Fizjologia starzenia się. Profilaktykai rehabilitacja., Warszawa, 2012, PWN 6. Steuden Stanisława—Psychologia starzenia się i starości., Warszawa, 2011, PWN

Literatura uzupełniająca:

1. Beliveau Richard, Gingras Denis—Dieta w walce z chorobami, Warszawa, 2011, Delta

2. Strugarek Jan, Wieczorek Jakub—Aktywny senior. Zbiór gier rekreacyjnych dla osób starszych., Poznań,2010, Wyd. Naukowe UAM 3. Brzezińska Małgorzata, Graczkowska Małgorzata—Zaradnik terapeutyczny. Jak pracować z senioramiw domu pomocy społecznej?, Warszawa, 2012, Diffin SA

4. Kocemba Józef, Kołomyjska Grażyna—Gerontologia : skrypt dla studentów Akademii WychowaniaFizycznego., Kraków, 1989, AWF 5. Stuart-Hamilton Ian—Psychologia starzenia się., Poznań, 2006, Zysk i S-ka

6. Nowocień Jerzy, Zuchora Krzysztof (red.)—Aktywność fizyczna u społeczna osób trzeciego wieku.,Warszawa, 2012, FCEO

Efekty uczenia się:

EU1. Student objaśnia podstawowe pojęcia z zakresu gerontologii.

EU2. Student opisuje czynniki przyspieszające proces starzenia organizmu.

EU3. Student objaśnia znaczenie aktywności fizycznej i racjonalnego odżywiania dla zdrowia seniorów.

EU4. Student przygotowuje konspekt i przeprowadza część zajęć dedykowanych osobom starszym.

Metody i kryteria oceniania:

Student na zaliczenie części praktycznej - ćwiczeń - przygotowuje konspekt zajęć ruchowych lub relaksacyjnych dedykowanych seniorom i przeprowadza ich część (projekt zespołowy) bądź przygotowuje referat z tematyki gerontologicznej.

Ocena końcowa wynika z egzaminu pisemnego w formie opisowej.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Dziekańskie, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: ANNA TYKA
Prowadzący grup: ANNA TYKA
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Dziekańskie - Zaliczenie
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0