Gerokinezjologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WKF-SL>GERKIN | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nazwa przedmiotu: | Gerokinezjologia | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Jednostka: | Zakład Teorii Sportu i Antropomotoryki | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Grupy: | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Język prowadzenia: | polski | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
CZAS TRWANIA PRZEDMIOTU: | semestr 04 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
FORMA ZAJĘĆ, LICZBA GODZIN: | Ćwiczenia |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
METODY DYDAKTYCZNE: | (M16) Praca w grupach |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
METODY OCENY - FORMUJĄCA: | (F3) Kolokwium |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
METODY OCENY - PODSUMOWUJĄCA: | (P1) Egzamin pisemny |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Skrócony opis: |
INFORMACJE O NAUCZYCIELACH AKADEMICKICH OSOBA ODPOWIEDZIALNA ZA KARTĘ: dr hab. Janusz Jaworski prof. nadzw., dr Przemysław Bujas WYMAGANIA WSTĘPNE 1). Znajomość budowy aparatu ruchowego człowieka, znajomość wpływu czynników genetycznych i środowiskowych na predyspozycje somatyczne i funkcjonalne, podstawowa wiedza z zakresu fizjologii i biochemii wysiłku fizycznego, znajomość struktury motorycznej człowieka, sprawności i aktywności fizycznej oraz roli aktywności fizycznej w utrzymaniu zdrowia do późnej starości. CELE PRZEDMIOTU Cel 1 Zapoznanie studenta z zagadnieniami dotyczącymi procesów starzenia się organizmu oraz problemów zdrowotnych seniorów. Przygotowanie absolwentów do samodzielnego planowania i prowadzenia zajęć ruchowych z osobami starszymi. Propagowanie pozytywnej postawy wobec seniorów. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Pełny opis: |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
LITERATURA PODSTAWOWA: 1). Osiński W. — Gerokinezjologia. Nauka i praktyka aktywności fizycznej w wieku starszym, Warszawa, 2013, Wydawnictwo Lekarskie PZWL. 2). Marchewka A. Dąbrowski Z. Żołądź J.A. (red.) — Fizjologia starzenia się. Profilaktyka i rehabilitacja, Warszawa, 2012, Wydawnictwo Naukowe PWN. 3). Mynarski W., Rozpara M., Królikowska B., Puciato D., Graczykowska B. — Jakościowe i ilościowe aspekty aktywności fizycznej, Opole, 2012, Studia i Monografie, z. 313. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: 1). Osiński W — Antropomotoryka, Poznań, 2000, Seria: Podręczniki, 49, AWF Poznań. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Efekty uczenia się: |
EK1 Wiedza: Zna podstawową terminologię używaną w gerokinezjologii, zna wpływ zwiększonej aktywności fizycznej na układ: sercowo-naczyniowy, oddechowy, mięśniowy, odpornościowy oraz procesy metaboliczne. EK2 Wiedza: Posiada umiejętność testowania sprawności funkcjonalnej oraz instrumentalnych czynności osób starszych. EK3 Wiedza: Potrafi konstruować indywidualne programy aktywności fizycznej dla osób starszych. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Efekt kształcenia 1 Na ocenę 3 - Obecność na ćwiczeniach, znajomość podstawowej terminologii używanej w gerokinezjologii, zaliczenie pisemne. Na ocenę 4 - Obecność na ćwiczeniach, znajomość podstawowej terminologii używanej w gerokinezjologii, znajomość wpływu zwiększonej aktywności fizycznej na poszczególne układy u człowieka, aktywność na zajęciach, zaliczenie pisemne. Na ocenę 5 - Obecność na ćwiczeniach, znajomość podstawowej terminologii używanej w gerokinezjologii, znajomość wpływu zwiększonej aktywności fizycznej na poszczególne układy u człowieka, aktywność na zajęciach, dyskusja, prezentacje multimedialne, zaliczenie pisemne. Efekt kształcenia 2 Na ocenę 3 - Obecność na ćwiczeniach, znajomość budowy aparatu ruchu człowieka, umiejętność testowania sprawności fizycznej i funkcjonalnej u osób starszych, zaliczenie pisemne. Na ocenę 4 - Obecność na ćwiczeniach, znajomość budowy aparatu ruchu człowieka, umiejętność testowania sprawności fizycznej i funkcjonalnej u osób starszych, zna znaczenie koncepcji HR-F, zaliczenie pisemne. Na ocenę 5 - Obecność na ćwiczeniach, znajomość budowy aparatu ruchu człowieka, umiejętność testowania sprawności fizycznej i funkcjonalnej u osób starszych, zna znaczenie koncepcji HR-F, aktywność na zajęciach, dyskusja, prezentacje multimedialne, zaliczenie pisemne. Efekt kształcenia 3 Na ocenę 3 - Obecność na ćwiczeniach, znajomość znaczenia aktywności fizycznej dla osób starszych, zaliczenie pisemne. Na ocenę 4 - Obecnośćnaćwiczeniach,znajomośćznaczeniaaktywnościfizycznejdlaosóbstarszych, zna zalecenia dotyczące doboru różnych form aktywności dla osób starszych, zaliczenie pisemne. Na ocenę 5 - Obecnośćnaćwiczeniach,znajomośćznaczeniaaktywnościfizycznejdlaosóbstarszych, zna zalecenia dotyczące doboru różnych form aktywności dla osób starszych, zaliczenie pisemne. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-03-01 - 2020-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
CWD
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Dziekańskie, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | JANUSZ JAWORSKI | |
Prowadzący grup: | JANUSZ JAWORSKI | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Dziekańskie - Zaliczenie Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie.