Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Gerokinezjologia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WKF-SL>GERKIN
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Gerokinezjologia
Jednostka: Zakład Teorii Sportu i Antropomotoryki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
CZAS TRWANIA PRZEDMIOTU:

semestr 04

FORMA ZAJĘĆ, LICZBA GODZIN:

Ćwiczenia
Wykład

METODY DYDAKTYCZNE:

(M16) Praca w grupach
(M17) Prezentacje multimedialne
(M22) Wykłady
(M4) Dyskusja

METODY OCENY - FORMUJĄCA:

(F3) Kolokwium

METODY OCENY - PODSUMOWUJĄCA:

(P1) Egzamin pisemny

Skrócony opis:

INFORMACJE O NAUCZYCIELACH AKADEMICKICH

OSOBA ODPOWIEDZIALNA ZA KARTĘ: dr hab. Janusz Jaworski prof. nadzw., dr Przemysław Bujas

WYMAGANIA WSTĘPNE

1). Znajomość budowy aparatu ruchowego człowieka, znajomość wpływu czynników genetycznych i środowiskowych na predyspozycje somatyczne i funkcjonalne, podstawowa wiedza z zakresu fizjologii i biochemii wysiłku fizycznego, znajomość struktury motorycznej człowieka, sprawności i aktywności fizycznej oraz roli aktywności fizycznej w utrzymaniu zdrowia do późnej starości.

CELE PRZEDMIOTU

Cel 1 Zapoznanie studenta z zagadnieniami dotyczącymi procesów starzenia się organizmu oraz problemów zdrowotnych seniorów. Przygotowanie absolwentów do samodzielnego planowania i prowadzenia zajęć ruchowych z osobami starszymi. Propagowanie pozytywnej postawy wobec seniorów.

Pełny opis:


TREŚCI PROGRAMOWE

WYKŁADY


ĆWICZENIA
L.P. TEMATYKA ZAJĘĆ OPIS SZCZEGÓŁOWY BLOKÓW TEMATYCZNYCH LICZBA GODZIN
W 1 Gerokinezjologia jako obszar badań naukowych. Przegląd wybranych koncepcji starzenia się. 2
W 2 Zjawisko starzenia się współczesnych populacji – odwrócona piramida demograficzna. 2
W 3 Aktywność fizyczna jako niezbędny element zdrowego stylu życia. 2
W 4 Metody obiektywne i subiektywne (szacunkowe) pomiaru aktywności fizycznej. 3
W 5 Ocena wpływu aktywności fizycznej na układ: sercowo-naczyniowy, oddechowy, mięśniowy, odpornościowy oraz procesy metaboliczne. 2
W 6 Rekomendacje prozdrowotnej aktywności fizycznej w zależności od: płci, wieku, stanu zdrowia (przegląd literatury krajowej i zagranicznej). 2
W 7 Podsumowanie wykładów, wpis zaliczeń. 2
W 8 RAZEM 15
L.P. TEMATYKA ZAJĘĆ OPIS SZCZEGÓŁOWY BLOKÓW TEMATYCZNYCH LICZBA GODZIN
Ć 1 Organizacja zajęć, określenie wymagań przy zaliczeniu przedmiotu, podanie tematyki ćwiczeń wraz z krótką charakterystyką, podanie literatury przedmiotu. 1
Ć 2 Wyjaśnienie terminu „gerokinezjologia” oraz charakterystyka podstawowych pojęć stosowanych w dalszej części kursu. 1
Ć 3 Ocena poziomu i tempa zmian inwolucyjnych wybranych zdolności kondycyjnych i koordynacyjnych w okresie starzenia się. 2
Ć 4 Sprawność fizyczna oraz motoryczna – definicje i sposoby pomiaru. Koncepcja prozdrowotna „health-related fitness” a koncepcja „motor fitness performance”. Znaczenie poszczególnych komponentów H-RF w profilaktyce zdrowia seniorów. 3
Ć 5 Podstawy teoretyczne diagnozowania sprawności fizycznej osób starszych. 2
Ć 6 Testy sprawności fizycznej ukierunkowane na potrzeby osób starszych: EUFOFIT dla dorosłych, Test TKKF sprawności fizycznej dla dorosłych Pilicza i Żmudzkiego, test sprawności fizycznej osób starszych (Fullerton Functional Fitness Test). 2
Ć 7 Wybrane testy sprawności funkcjonalnej oraz instrumentalnych czynności dnia codziennego seniorów. 4
Ć 8 Stabilność posturalna – podstawy teoretyczne. Ryzyko upadków osób starszych. 3
Ć 9 Wzrost podatności na upadki wraz z wiekiem – przyczyny i skutki. Metody oceny stabilności posturalnej (kliniczne, laboratoryjne). 2
Ć 10 Testowanie równowagi za pomocą stabilograficznej platformy dwupłytowej, GYKO firmy Microgate - zajęcia praktyczne, analiza wyników. 2
Ć 11 Znaczenie pozostałych zdolności koordynacyjnych dla seniorów. Podstawy teoretyczne oraz ćwiczenia praktyczne. 4
Ć 12 Rola aktywność fizycznej w optymalizacji masy ciała. 2
Ć 13 Podsumowanie zajęć oraz pisemne zaliczenie. 2
Ć 14 RAZEM 30
Literatura:

LITERATURA PODSTAWOWA:

1). Osiński W. — Gerokinezjologia. Nauka i praktyka aktywności fizycznej w wieku starszym, Warszawa, 2013, Wydawnictwo Lekarskie PZWL.

2). Marchewka A. Dąbrowski Z. Żołądź J.A. (red.) — Fizjologia starzenia się. Profilaktyka i rehabilitacja, Warszawa, 2012, Wydawnictwo Naukowe PWN.

3). Mynarski W., Rozpara M., Królikowska B., Puciato D., Graczykowska B. — Jakościowe i ilościowe aspekty aktywności fizycznej, Opole, 2012, Studia i Monografie, z. 313.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

1). Osiński W — Antropomotoryka, Poznań, 2000, Seria: Podręczniki, 49, AWF Poznań.

Efekty uczenia się:

EK1 Wiedza: Zna podstawową terminologię używaną w gerokinezjologii, zna wpływ zwiększonej aktywności fizycznej na układ: sercowo-naczyniowy, oddechowy, mięśniowy, odpornościowy oraz procesy metaboliczne.

EK2 Wiedza: Posiada umiejętność testowania sprawności funkcjonalnej oraz instrumentalnych czynności osób starszych.

EK3 Wiedza: Potrafi konstruować indywidualne programy aktywności fizycznej dla osób starszych.

Metody i kryteria oceniania:

Efekt kształcenia 1

Na ocenę 3 - Obecność na ćwiczeniach, znajomość podstawowej terminologii używanej w gerokinezjologii, zaliczenie pisemne.

Na ocenę 4 - Obecność na ćwiczeniach, znajomość podstawowej terminologii używanej w gerokinezjologii, znajomość wpływu zwiększonej aktywności fizycznej na poszczególne układy u człowieka, aktywność na zajęciach, zaliczenie pisemne.

Na ocenę 5 - Obecność na ćwiczeniach, znajomość podstawowej terminologii używanej w gerokinezjologii, znajomość wpływu zwiększonej aktywności fizycznej na poszczególne układy u człowieka, aktywność na zajęciach, dyskusja, prezentacje multimedialne, zaliczenie pisemne.

Efekt kształcenia 2

Na ocenę 3 - Obecność na ćwiczeniach, znajomość budowy aparatu ruchu człowieka, umiejętność testowania sprawności fizycznej i funkcjonalnej u osób starszych, zaliczenie pisemne.

Na ocenę 4 - Obecność na ćwiczeniach, znajomość budowy aparatu ruchu człowieka, umiejętność testowania sprawności fizycznej i funkcjonalnej u osób starszych, zna znaczenie koncepcji HR-F, zaliczenie pisemne.

Na ocenę 5 - Obecność na ćwiczeniach, znajomość budowy aparatu ruchu człowieka, umiejętność testowania sprawności fizycznej i funkcjonalnej u osób starszych, zna znaczenie koncepcji HR-F, aktywność na zajęciach, dyskusja, prezentacje multimedialne, zaliczenie pisemne.

Efekt kształcenia 3

Na ocenę 3 - Obecność na ćwiczeniach, znajomość znaczenia aktywności fizycznej dla osób starszych, zaliczenie pisemne.

Na ocenę 4 - Obecnośćnaćwiczeniach,znajomośćznaczeniaaktywnościfizycznejdlaosóbstarszych, zna zalecenia dotyczące doboru różnych form aktywności dla osób starszych, zaliczenie pisemne.

Na ocenę 5 - Obecnośćnaćwiczeniach,znajomośćznaczeniaaktywnościfizycznejdlaosóbstarszych, zna zalecenia dotyczące doboru różnych form aktywności dla osób starszych, zaliczenie pisemne.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-03-01 - 2020-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Dziekańskie, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: JANUSZ JAWORSKI
Prowadzący grup: JANUSZ JAWORSKI
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Dziekańskie - Zaliczenie
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0