Formy treningu zdrowotnego-Gimnastyka podstawowa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WKF-SL>GIM |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Formy treningu zdrowotnego-Gimnastyka podstawowa |
Jednostka: | Zakład Gimnastyki i Tańca |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
KATEGORIA PRZEDMIOTU: | Przedmiot podstawowy |
CZAS TRWANIA PRZEDMIOTU: | semestr 01 |
METODY DYDAKTYCZNE: | (M10) Metoda programowania |
METODY OCENY - FORMUJĄCA: | (F1) Aktywność na zajęciach |
METODY OCENY - PODSUMOWUJĄCA: | (P3) Średnia ważona ocen formułujących |
Skrócony opis: |
Nabycie umiejętności racjonalnego planowania i prowadzenia zajęć ruchowych o charakterze gimnastycznym z osobami w wieku podeszłym, z uwzględnieniem różnych warunków sprzętowych. Przyswojenie przez studentów zasad, metod, form środków gimnastycznych, możliwych do wykorzystania w treningu prozdrowotnym z osobami starszymi. |
Pełny opis: |
Zajęcia prowadzone w formie ćwiczeń poświęconeych na zapoznanie studenta z terminologią, systematyka oraz prawidłowa technika wykonania środków ćwiczeniowych stosowanych w zajęciach ruchowych osób starszych. Ćwiczenia kształtujące (z zakresu gimnastyki podstawowej) dla osób starszych. Ćwiczenia gimnastyczne ukierunkowane na poprawę postawy ciała. Ćwiczenia gibkościowe stosowane w profilaktyce zdrowotnej osób starszych. Ćwiczenia siłowe w treningu osób starszych. Ćwiczenia koordynacyjne przeznaczone dla osób starszych (z uwzględnieniem różnych specyficznych koordynacyjnych zdolności koordynacyjnych: równowaga, rytmizacja, orientacja w przestrzeni, łączenie i dostosowanie ruchów). Pilates dla seniora. Ćwiczenia dla osób starszych z wykorzystaniem różnych przyborów i przyrządów gimnastycznych. |
Literatura: |
1 Kolarczyk E., Arlet A. — Gimnastyka. Skrypt dla studentów Akademii Wychowania Fizycznego kierunku fizjoterapia, Kraków, 2004, AWF 2 Cichalewska A., Kolarczyk E. — Ćwiczenia kształtujące dziewcząt, cz. 1 i 2, Kraków, 1999, AWF 3 Jezierski R., Rybicka A. — Gimnastyka. Teoria i metodyka, Wrocław, 2000, AWF 4 Mazurek L. — Gimnastyka podstawowa - słownictwo i systematyka, Warszawa, 1980, SiT 5 Barański K., Janowski D., Mazur A., Morzycki B. — Gimnastyka. Technika wykonania i metodyka nauczania podstawowych ćwiczeń zwinnosciowo-akrobatycznych, Warszawa, 1985, AWF Literatura uzupełniająca: 1 Omorczyk J. — Gimnastyka podstawowa w szkolnym systemie współzawodnictwa, Kraków, 2010, EAS 2 Ambroży D. — Wartości gimnastyki, Kraków, 2009, EAS |
Efekty uczenia się: |
EK1 Wiedza: Student ma świadomość konieczności podejmowania przez osoby starsze aktywności ruchowej (zna zagrożenia wynikające z biernego trybu życia); zna zasady, metody, formy oraz szeroki zasób ćwiczeń gimnastycznych możliwych do wykorzystania w treningu prozdrowotnym; zna fachowa terminologie, klasyfikacje i technikę środków ćwiczeniowych wykorzystywanych w treningu z osobami starszymi. EK2 Wiedza: Student potrafi zaplanować oraz przeprowadzić w różnych warunkach zajęcia ruchowe o charakterze prozdrowotnym dla osób starszych; w zajęciach potrafi wykorzystać odpowiednie ćwiczenia gimnastyczne oraz przybory i przyrządy; w sposób zindywidualizowany potrafi zastosować metody, formy i środki ruchowe. EK3 Kompetencje społeczne: Dzięki znajomości szerokiego zasobu ćwiczeń gimnastycznych, student potrafi zachęcić osoby starsze do podejmowania aktywności ruchowej o różnym charakterze; poszukuje możliwych rozwiązań przełamywania barier u osób starszych; jest przekonywujący poprzez prowadzenie aktywnego i zdrowego stylu życia (konieczność samodoskonalenia) oraz zdobywania najnowszej wiedzy. |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceny Efekt kształcenia 1 Na ocenę 3 Student ma świadomość konieczności podejmowania przez osoby starsze aktywności ruchowej (zna zagrożenia wynikające z biernego trybu życia). Na poziomie dostatecznym zna: zasady, metody, formy oraz zasób środków ruchowych możliwych do wykorzystania w treningu prozdrowotnym, fachowa terminologie, klasyfikacje i technikę ćwiczeń gimnastycznych wykorzystywanych w treningu z osobami starszymi. Na poziomie dostatecznym student potrafi zaplanować oraz przeprowadzić w różnych warunkach zajęcia ruchowe o charakterze prozdrowotnym dla osób starszych, wykorzystując w zajęciach różne ćwiczenia gimnastyczne oraz przybory i przyrządy. Potrafi wybrać odpowiednie metody, formy i środki ruchowe. Potrafi zachęcić osoby starsze do podejmowania aktywności ruchowej o różnym charakterze. Na ocenę 4 Student ma świadomość konieczności podejmowania przez osoby starsze aktywności ruchowej (zna zagrożenia wynikające z biernego trybu życia). Na poziomie dobrym zna: zasady, metody, formy oraz zasób środków ruchowych możliwych do wykorzystania w treningu prozdrowotnym, fachowa terminologie, klasyfikacje i technikę ćwiczeń gimnastycznych wykorzystywanych w treningu z osobami starszymi. Na poziomie dobrym student potrafi zaplanować oraz przeprowadzić w różnych warunkach zajęcia ruchowe o charakterze prozdrowotnym dla osób starszych, wykorzystując w zajęciach różne ćwiczenia gimnastyczne oraz przybory i przyrządy. Potrafi wybrać odpowiednie metody, formy i środki ruchowe. Potrafi zachęcić osoby starsze do podejmowania aktywności ruchowej o różnym charakterze, szczególnie wykorzystując w tym celu ćwiczenia gimnastyczne; poszukuje możliwych rozwiązań przełamywania barier u osób starszych. Na ocenę 5 Student ma świadomość konieczności podejmowania przez osoby starsze aktywności ruchowej (zna zagrożenia wynikające z biernego trybu życia). Na bardzo dobrym poziomie zna: zasady, metody, formy oraz zasób środków ruchowych możliwych do wykorzystania w treningu prozdrowotnym, fachowa terminologie, klasyfikacje i technikę ćwiczeń gimnastycznych wykorzystywanych w treningu z osobami starszymi. Na poziomie bardzo dobrym student potrafi zaplanować oraz przeprowadzić w różnych warunkach zajęcia ruchowe o charakterze prozdrowotnym dla osób starszych, wykorzystując w zajęciach różne ćwiczenia gimnastyczne oraz przybory i przyrządy. Potrafi wybrać odpowiednie metody, formy i środki ruchowe. Potrafi zachęcić osoby starsze do podejmowania aktywności ruchowej o różnym charakterze, szczególnie wykorzystując w tym celu ćwiczenia gimnastyczne; poszukuje możliwych rozwiązań przełamywania barier u osób starszych; jest przekonywujący poprzez prowadzenie aktywnego i zdrowego stylu życia (konieczność samodoskonalenia) oraz zdobywania najnowszej wiedzy. Efekt kształcenia 2 Na ocenę 3 Strona 3/5 Akademia Wychowania Fizycznego im. Bronisława Czecha Na ocene 4 Na poziomie dobrym student potrafi zaplanować oraz przeprowadzićw różnych warunkach zajęcia ruchowe o charakterze prozdrowotnym dla osób starszych, wykorzystując w zajęciach różne ćwiczenia gimnastyczne oraz przybory i przyrządy. Potrafi wybrać odpowiednie metody, formy i srodki ruchowe. Na ocene 5 Na poziomie bardzo dobrym student potrafi zaplanowac oraz przeprowadzic w róznych warunkach zajecia ruchowe o charakterze prozdrowotnym dla osób starszych, wykorzystujac w zajeciach duzy zasób róznorodnych cwiczen gimnastycznych oraz przybory |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie.