Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Formy treningu zdrowotnego-Gimnastyka podstawowa

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WKF-SL>GIM
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Formy treningu zdrowotnego-Gimnastyka podstawowa
Jednostka: Zakład Gimnastyki i Tańca
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
KATEGORIA PRZEDMIOTU:

Przedmiot podstawowy

CZAS TRWANIA PRZEDMIOTU:

semestr 01

METODY DYDAKTYCZNE:

(M10) Metoda programowania
(M16) Praca w grupach

METODY OCENY - FORMUJĄCA:

(F1) Aktywność na zajęciach
(F2) Ćwiczenia praktyczne
(F3) Kolokwium

METODY OCENY - PODSUMOWUJĄCA:

(P3) Średnia ważona ocen formułujących

Skrócony opis:

Nabycie umiejętności racjonalnego planowania i prowadzenia zajęć ruchowych o charakterze gimnastycznym z osobami w wieku podeszłym, z uwzględnieniem różnych warunków sprzętowych.

Przyswojenie przez studentów zasad, metod, form środków gimnastycznych, możliwych do wykorzystania

w treningu prozdrowotnym z osobami starszymi.

Pełny opis:

Zajęcia prowadzone w formie ćwiczeń poświęconeych na zapoznanie studenta z terminologią, systematyka oraz prawidłowa technika wykonania środków ćwiczeniowych stosowanych w zajęciach ruchowych osób starszych.

Ćwiczenia kształtujące (z zakresu gimnastyki podstawowej) dla osób starszych.

Ćwiczenia gimnastyczne ukierunkowane na poprawę postawy ciała.

Ćwiczenia gibkościowe stosowane w profilaktyce zdrowotnej osób starszych.

Ćwiczenia siłowe w treningu osób starszych.

Ćwiczenia koordynacyjne przeznaczone dla osób starszych (z uwzględnieniem różnych specyficznych koordynacyjnych zdolności koordynacyjnych: równowaga, rytmizacja, orientacja w przestrzeni, łączenie i dostosowanie ruchów).

Pilates dla seniora.

Ćwiczenia dla osób starszych z wykorzystaniem różnych przyborów i przyrządów gimnastycznych.

Literatura:

1 Kolarczyk E., Arlet A. — Gimnastyka. Skrypt dla studentów Akademii Wychowania Fizycznego kierunku

fizjoterapia, Kraków, 2004, AWF

2 Cichalewska A., Kolarczyk E. — Ćwiczenia kształtujące dziewcząt, cz. 1 i 2, Kraków, 1999, AWF

3 Jezierski R., Rybicka A. — Gimnastyka. Teoria i metodyka, Wrocław, 2000, AWF

4 Mazurek L. — Gimnastyka podstawowa - słownictwo i systematyka, Warszawa, 1980, SiT

5 Barański K., Janowski D., Mazur A., Morzycki B. — Gimnastyka. Technika wykonania i metodyka

nauczania podstawowych ćwiczeń zwinnosciowo-akrobatycznych, Warszawa, 1985, AWF

Literatura uzupełniająca:

1 Omorczyk J. — Gimnastyka podstawowa w szkolnym systemie współzawodnictwa, Kraków, 2010, EAS

2 Ambroży D. — Wartości gimnastyki, Kraków, 2009, EAS

Efekty uczenia się:

EK1 Wiedza: Student ma świadomość konieczności podejmowania przez osoby starsze aktywności ruchowej (zna zagrożenia wynikające z biernego trybu życia); zna zasady, metody, formy oraz szeroki zasób ćwiczeń gimnastycznych

możliwych do wykorzystania w treningu prozdrowotnym; zna fachowa terminologie, klasyfikacje i technikę środków ćwiczeniowych wykorzystywanych w treningu z osobami starszymi.

EK2 Wiedza: Student potrafi zaplanować oraz przeprowadzić w różnych warunkach zajęcia ruchowe o charakterze prozdrowotnym dla osób starszych; w zajęciach potrafi wykorzystać odpowiednie ćwiczenia gimnastyczne oraz

przybory i przyrządy; w sposób zindywidualizowany potrafi zastosować metody, formy i środki ruchowe.

EK3 Kompetencje społeczne: Dzięki znajomości szerokiego zasobu ćwiczeń gimnastycznych, student potrafi zachęcić osoby starsze do podejmowania aktywności ruchowej o różnym charakterze; poszukuje możliwych rozwiązań

przełamywania barier u osób starszych; jest przekonywujący poprzez prowadzenie aktywnego i zdrowego stylu życia (konieczność samodoskonalenia) oraz zdobywania najnowszej wiedzy.

Metody i kryteria oceniania:

Kryteria oceny

Efekt kształcenia 1

Na ocenę 3

Student ma świadomość konieczności podejmowania przez osoby starsze aktywności ruchowej (zna zagrożenia wynikające z biernego trybu życia). Na poziomie dostatecznym zna: zasady, metody, formy oraz zasób środków ruchowych możliwych do wykorzystania w treningu prozdrowotnym, fachowa terminologie, klasyfikacje i technikę ćwiczeń gimnastycznych wykorzystywanych w treningu z osobami starszymi.

Na poziomie dostatecznym student potrafi zaplanować oraz przeprowadzić w różnych warunkach zajęcia ruchowe o charakterze prozdrowotnym dla osób starszych, wykorzystując w zajęciach różne ćwiczenia gimnastyczne oraz przybory i przyrządy. Potrafi wybrać odpowiednie metody, formy i środki ruchowe.

Potrafi zachęcić osoby starsze do podejmowania aktywności ruchowej o różnym charakterze.

Na ocenę 4

Student ma świadomość konieczności podejmowania przez osoby starsze aktywności ruchowej (zna zagrożenia wynikające z biernego trybu życia). Na poziomie dobrym zna: zasady, metody, formy oraz zasób środków ruchowych możliwych do wykorzystania w treningu prozdrowotnym, fachowa terminologie, klasyfikacje i technikę ćwiczeń gimnastycznych wykorzystywanych w treningu z osobami starszymi.

Na poziomie dobrym student potrafi zaplanować oraz przeprowadzić w różnych

warunkach zajęcia ruchowe o charakterze prozdrowotnym dla osób starszych, wykorzystując w zajęciach różne ćwiczenia gimnastyczne oraz przybory i przyrządy. Potrafi wybrać odpowiednie metody, formy i środki ruchowe.

Potrafi zachęcić osoby starsze do podejmowania aktywności ruchowej o różnym charakterze, szczególnie wykorzystując w tym celu ćwiczenia gimnastyczne; poszukuje możliwych rozwiązań przełamywania barier u osób starszych.

Na ocenę 5

Student ma świadomość konieczności podejmowania przez osoby starsze aktywności ruchowej (zna zagrożenia wynikające z biernego trybu życia). Na bardzo dobrym poziomie zna: zasady, metody, formy oraz zasób środków ruchowych możliwych do wykorzystania w treningu prozdrowotnym, fachowa terminologie, klasyfikacje i technikę ćwiczeń gimnastycznych wykorzystywanych w treningu z osobami starszymi.

Na poziomie bardzo dobrym student potrafi zaplanować oraz przeprowadzić w różnych warunkach zajęcia ruchowe o charakterze prozdrowotnym dla osób starszych, wykorzystując w zajęciach różne ćwiczenia gimnastyczne oraz przybory i przyrządy. Potrafi wybrać odpowiednie metody, formy i środki ruchowe. Potrafi zachęcić osoby starsze do podejmowania aktywności ruchowej o różnym charakterze, szczególnie wykorzystując w tym celu ćwiczenia gimnastyczne; poszukuje możliwych rozwiązań przełamywania barier u osób starszych; jest przekonywujący poprzez prowadzenie aktywnego i zdrowego stylu życia (konieczność samodoskonalenia) oraz zdobywania najnowszej wiedzy.

Efekt kształcenia 2

Na ocenę 3

Strona 3/5

Akademia Wychowania Fizycznego im. Bronisława Czecha

Na ocene 4

Na poziomie dobrym student potrafi zaplanować oraz przeprowadzićw różnych warunkach

zajęcia ruchowe o charakterze prozdrowotnym dla osób starszych, wykorzystując

w zajęciach różne ćwiczenia gimnastyczne oraz przybory i przyrządy. Potrafi wybrać

odpowiednie metody, formy i srodki ruchowe.

Na ocene 5

Na poziomie bardzo dobrym student potrafi zaplanowac oraz przeprowadzic w róznych

warunkach zajecia ruchowe o charakterze prozdrowotnym dla osób starszych, wykorzystujac

w zajeciach duzy zasób róznorodnych cwiczen gimnastycznych oraz przybory

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0