Obóz letni
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WKF-SL>OBLET | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nazwa przedmiotu: | Obóz letni | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Jednostka: | Zakład Sportów Wodnych | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Grupy: | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Język prowadzenia: | polski | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KATEGORIA PRZEDMIOTU: | Przedmiot podstawowy |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
CZAS TRWANIA PRZEDMIOTU: | semestr 01 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
FORMA ZAJĘĆ, LICZBA GODZIN: | Ćwiczenia |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
METODY DYDAKTYCZNE: | (M10) Metoda programowania |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
METODY OCENY - FORMUJĄCA: | (F1) Aktywność na zajęciach |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
METODY OCENY - PODSUMOWUJĄCA: | (P3) Średnia ważona ocen formułujących |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Skrócony opis: |
INFORMACJE O NAUCZYCIELACH AKADEMICKICH OSOBA ODPOWIEDZIALNA ZA KARTĘ: dr Marcin Kaca WYMAGANIA WSTĘPNE 1). Znajomość budowy i organizacji lekcji, metod i form prowadzenia bezpiecznych zajęć. 2). Teoria i metodyka nauczania pływania, podstawy ratownictwa. Posiadanie umiejętności pływania. 3). Podstawowa wiedza dotycząca bezpieczeństwa na wodach otwartych. CELE ZAJĘĆ 1). Wyposażenie w umiejętności, wiedzę i kompetencje z zakresu realizacji zajęć w warunkach obozu letniego z uwzględnieniem seniorskiego wieku uczestników . 2). Zapoznanie studentów ze specyfika zajęć z pływania dla dzieci i młodzieży oraz osób starszych w warunkach wód otwartych. 3). Przygotowanie bezpiecznego prowadzenia grup kajakowych w różnym wieku na akwenach wód otwartych. 4). Opanowanie wiedzy i umiejętności niezbędnych do prawidłowej i bezpiecznej żeglugi na desce windsurfingowej oraz jachtem nie wymagającym posiadania uprawnień żeglarskich. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Pełny opis: |
ĆWICZENIA 1: Biologiczno zdrowotne i wychowawcze walory zajęć ruchowych w terenie. Zasady bezpieczeństwa podczas zajęć w terenie dla dzieci i młodzieży oraz osób starszych. Rozpoznawanie kierunków świata wg znaków przyrody oraz wg kompasu. Zapoznanie się z otoczeniem wraz z mapa i kompasem przygotowanie do biegu na orientacje. Warunki zaliczenia przedmiotu. 2: Zabawy i gry ruchowe w terenie dla dzieci oraz dla osób starszych. Specyfika prowadzenia zajęć ruchowych w terenie. Wykorzystanie walorów terenu do realizacji zadań podczas zajęć ruchowych w lesie. 3: Zasób ćwiczeń w terenie wykorzystanie walorów terenu w obwodzie stacyjnym oraz w terenowym torze przeszkód samodzielne prowadzenie przez studentów. Omówienie, ocena. Udzielanie pierwszej pomocy w terenie. 4: Samodzielne prowadzenie przez studentów zabaw i gier ruchowych w terenie. Omówienie, ocena. 5: Kształtowanie wytrzymałości w terenie. Zdrowotne znaczenie treningu wytrzymałości osób w różnym wieku. Przygotowanie do biegu terenowego 6: Bieg terenowy zaliczenie. Organizacja zawodów w biegu terenowym. 7: Organizacja BN dla różnych grup wiekowych. Bieg na orientację - zawody. Zaliczenie. 8: Zabezpieczanie osób w różnym wieku pływających w warunkach wód otwartych (samo asekuracja, asekuracja ze współćwiczącym) oraz zabezpieczanie akwenu wykorzystywanego do realizacji zajęć. 9: Wykorzystanie łodzi wiosłowej i sprzętu ratowniczego do udzielania pomocy z brzegu. Sposoby organizacji i zabezpieczania zajęć pływackich na wodach otwartych przeznaczonych dla dzieci i młodzieży oraz seniorów. 10: Akcja ratownicza w wodzie - ćwiczenia symulowanych zdarzeń. Pływanie dystansowe o stałej i zmiennej intensywności wysiłku uwzględniającej wiek uczestników zajęć w warunkach wód otwartych. 11: Prowadzenie przez studentów opracowanych zajęć w wodzie. Zaliczenie. 12: Zasady bezpieczeństwa i organizacji zajęć z Kajakarstwa. Sprzęt i wyposażenie kajakarza. Wodowanie, wsiadanie i wysiadanie z kajaka (techniki i sposoby dostosowane dla osób starszych). 13: Kontrolowana wywrotka - postępowanie. Technika wiosłowania w osadach dwuosobowych. Podstawowe manewry - współpraca w osadzie. 14: Doskonalenie wiosłowania w osadach dwuosobowych. Turystyka kajakowa - organizacja grupy, bezpieczeństwo, orientacja na wodzie otwartej, asekuracja, tworzenie tratwy. Wycieczka turystyczno – krajoznawcza uwzględniająca wiek uczestników. 15: Gry, zabawy i rywalizację kajakowe. Wiosłowanie i manewrowanie w pojedynkę. Pływanie dystansowe - przygotowanie do zaliczenia mini regat. 16: Prowadzenie przez studentów zajęć z kajakarstwa oraz grupy kajakarzy w różnym wieku podczas wycieczki turystyczno – krajoznawczej . 17: Regaty kajakowe - mini maraton z elementami toru przeszkód. 18: ŻD, ŻJ: Żeglarstwo jako forma aktywności ludzi w różnym wieku ŻD: Przygotowanie sprzętu do żeglugi i jego budowa. Ćwiczenia oswajanie z pędnikiem i kadłubem. Podstawowe zasady bezpieczeństwa w żeglarstwo deskowe. Sposoby określania kierunku i siły wiatru. ŻJ: Budowa i wyposażenie jachtu. Przygotowanie do wpłynięcia i klarowanie jachtu po powrocie do portu. Stawianie i zrzucanie żagli. Podstawowe węzły. 19: ŻD: Podnoszenie pędnika z wody, manewrowanie deską z wyluzowanym pędnikiem, start na halsie. Podstawowe przepisy prawne regulujące uprawianie żeglarstwa deskowe. Zasady sterowania deską - ostrzenie i odpadanie. ZJ: Bezpieczeństwo na jachcie ( zachowanie, ratownictwo, refowanie, wyzwanie pomocy, wywrotka) Podstawy zjawisk meteorologicznych. Stateczność jachtu. ŻD, ŻJ: Techniki i sposoby wykonania dostosowane do możliwości ruchowych seniorów 20: ŻD: Żegluga halsem swobodnym, dryf kontrolowany, ostrzenie, odpadanie, żegluga kursami względem wiatru, kursy względem wiatru, pojęcia prawego i lewego halsu, wybierania i luzowania pędnika, przepisy prawa drogi, postępowanie w sytuacjach awaryjnych. ZJ: Wypłynięcia z portu i powrót na wiosłach lub silniku, żeglowanie na wprost, kursów w względem wiatru w obrębie danego halsu. Węzły niezbędne do cumowania jachtu i do klarowania po powrocie (cumowniczy zwykły, żeglarski, rożkowy, kotwiczny). Zachowanie sie jachtu na postoju i w czasie żeglugi (stateczności, zrównoważenie, nawietrzność, zawietrzność). ŻD, ŻJ: Techniki i sposoby wykonania dostosowane do możliwości ruchowych seniorów 21: ŻD: Doskonalenie żeglugi kursami względem wiatru, nauka zwrotu na wiatr w formie uproszczonej, powstawanie wiatru pozornego, powstawanie siły aerodynamicznej, czynniki wpływające na jej wielkość. ZJ: Zwrot przez sztag. Powstawanie siły aerodynamicznej na żaglach i hydrodynamicznej na podwodnej części kadłuba. 22: ŻD: Nauka szkolnego zwrotu na wiatr, doskonalenie pływania bajdewindem i fordewindem, podstawy locji śródlądowej. ZJ: Zwrot przez rufę. Prawo drogi na akwenie żeglownym. 23: ZD: Doskonalenie zwrotu na wiatr, nauka odpadania z bajdewindu do baksztagu, doskonalenie odpadania z bajdewindu do baksztagu, opory pędnika, podstawy meteorologii. ZJ: Dopłynięcia do boi, kotwicowiska, plaży i odpłynięcia od boi, kotwicowiska, plaży z wykorzystaniem stosownie do warunków silnika zaburtowego, żagli lub wioseł. Techniki i sposoby wykonania dostosowane do możliwości ruchowych seniorów 24: ZD: Nauka szkolnego zwrotu z wiatrem, nauka stop halsu, zapobieganie urazom powstającym przy uprawianiu żeglarstwa deskowego, hydrodynamiczna siła wyporu. ZJ: Manewr człowiek za burta. Węzły związane z bezpieczeństwem (ratowniczy, refowy). ŻD, ŻJ: Techniki i sposoby wykonania dostosowane do możliwości ruchowych seniorów 25: ZD: Doskonalenie szkolnego zwrotu z wiatrem, nauka zaawansowanej formy zwrotu z wiatrem, powstawanie capsizingu i spin-outu. ZJ: Rejs turystyczny, korzystanie z locji śródlądowej, zarządzeń lokalnych, przewodników, map itp. do przygotowania i realizacji rejsu 26: Zaliczenie przedmiotu, klarowanie sprzętu na zakończenie obozu.
<tableborder="1"> | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Forma aktywności | Średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim, w tym: | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Godziny wynikające z planu studiów | 60 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Konsultacje przedmiotowe | 0 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Egzaminy i zaliczenia w sesji | 0 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Inne | 0 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Godziny bez udziału nauczyciela akademickiego wynikające z nakładu pracy studenta, w tym: | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Przygotowanie się do zajęć, w tym studiowanie zalecanej literatury | 10 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Opracowanie wyników | 0 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Przygotowanie raportu, projektu, prezentacji, dyskusji | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Inne | 0 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sumaryczna liczba godzin dla przedmiotu wynikająca z ca¬łego nakładu pracy studenta | 75 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
LITERATURA PODSTAWOWA: 1). Cych P., Kozlowski J. Bieg na orientacje: trening - teoria i praktyka, Warszawa, COS, Biblioteka Trenera, 1998, Estrella Sp. Z o. o. 2). Cych P., Kozłowski J. Bieg na orientacje. Gry i zabawy z mapa i kompasem, Warszawa, 2001, PZB na Orientacje 3). Flemming I. Gry i zabawy na wycieczkę szkolna, Kielce, 1984, Wydawnictwo Jedność 4). Janikowska-Siatka M., Skretowicz E., Szymańska E. Zabawy i gry ruchowe na lekcjach WF i festynach sportowo-rekreacyjnych, Warszawa, 2004, WSiP 5). Jurczak A. Gry i zabawy ruchowe w terenie leśnym, Warszawa, 1997, Lider, nr 5 6). Jurczak A., Ozimek M. Organizacja i znaczenie zajec ruchowych w terenie, Ostrowiec Świętokrzyski, 2007, Acta Scientifica Academiae Ostroviensis 7). Kruczek Z. Jeziora rożnowskie i czchowskie. Przewodnik turystyczny, Warszawa-Kraków, 1986, Wydawnictwo PTTK KRAJ 8). Mankowski R., Martynkin A. Gry i ćwiczenia terenowe, Warszawa, 1973, Wydaw. Harcerskie Horyzonty 9). Mleczko E., Trzmielewski R. Biegi na orientacje : technika, taktyka, trening : podręcznik dla studentów AWF, instruktorów rekreacji, trenerów i zawodników, Kraków, 1999, Wyd. AWF Kraków 10). Stawczyk Z. Gry i zabawy lekkoatletyczne : poradnik dla nauczycieli wychowania fizycznego, Poznań 1998, Wyd. AWF 11). Dybinska E. Uczenie sie i nauczanie pływania. Podreczniki i Skrypty nr 32, Kraków, 2010, AWF 12). Ostrowski A. Zabawy i rekreacja w wodzie, Warszawa, 2005, WSiP 13). Karpiński R. i wsp. Ratownictwo wodne podręcznik, Katowice, 2005, AWF 14). Bigiel W. Kajakarstwo z elementami turystyki, Wrocław, 2003, AWF 15). Cholewa J. Wybrane elementy turystyki kajakowej, Katowice, 2004, AWF 16). Drabik J. Kajakarstwo teoria i praktyka sport, turystyka, rekreacja, Gdańsk, 1991, AWF 17). Kiełb M., Winnicki B. Vademecum turysty kajakarza, Warszawa, 1987, Wydawnictwo PTTK KRAJ 18). Gadacz L. i wsp. Vademecum żeglarza deskowego, Kraków, 2001, Wyd. Deka 19). Berkowski M i wsp. Manewrowanie jachtem żaglowym, Warszawa, 2007, Alma Press 20). Ostrowski A. Żeglarstwo jachtowe - poradnik metodyczny, Warszawa, 1998, Centralny Ośrodek Sportu. Biblioteka Trenera COS LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: 1). Gadacz L. i wsp. 1. Multimedialny poradnik windsurfera, Kraków, 2007, Hotsports.pl. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Efekty uczenia się: |
EU1 Wiedza: Posiada wiedzę z zakresu czytania mapy i kompasu a także form i metod stosowanych podczas zajęć w terenie dla dzieci, młodzieży oraz seniorów. KFOS1_W22, P6S_WG, P6U_W E2 Wiedza: Posiada wiedze zarówno z zakresu bezpieczeństwa i organizacji aktywności osób w różnym wieku w warunkach wód otwartych jak i technik oraz sposobów pływania a także elementów przetrwania w wodzie i ratownictwa wodnego. KFOS1_W22, P6S_WG, P6U_W EU3 Wiedza: Student posiada wiedzę niezbędną do organizacji i prowadzenia bezpiecznych zajęć z zakresu kajakarstwa, wie jak dostosowywać treści i metody kształcenia do wieku, potrzeb i możliwości uczniów oraz warunków realizacji w tym pogodowych. KFOS1_W19 , KFOS1_W22, P6S_WG, P6U_W EU4 Wiedza: Student zna budowę sprzętu pływającego oraz jego wyposażenia (jacht lub windsurfing), podstawy teorii żeglowania, przepisy prawa drogi, locji śródlądowej oraz sposoby postępowania w sytuacjach awaryjnych z uwzględnieniem wieku poszkodowanego. KFOS1_W19 , KFOS1_W22, P6S_WG, P6U_W EU5 Umiejętności: Student posiada umiejętność wykorzystania ukształtowania i specyfiki terenu do organizacji i prowadzenia bezpiecznych zajęć ruchowych dla osób w różnym wieku. Student potrafi stosować metodę zabawowo – klasyczną, organizować oraz prowadzić zajęcia za pomocą obwodu stacyjnego i toru przeszkód. KFOS1_U02, KFOS1_U03 , KFOS1_U06, KFOS1_U07, KFOS1_U11, KFOS1_U12 , KFOS1_U13 , KFOS1_U15 , KFOS1_U17 , KFOS1_U18 , P6S_UW, P6S_UO, P6S_UK, P6U_W, P6U_U EU6 Umiejętności: Potrafi wykonywać i demonstrować podstawowe elementy technik oraz sposobów pływania a także ratownictwa wodnego i przetrwania w warunkach wód otwartych. Posiada umiejętność organizacji i prowadzenia zajęć z zakresu pływania i ratownictwa wodnego, potrafi także dostosowywać treści i metody kształcenia do wieku potrzeb i możliwości uczących cię oraz warunków realizacji w tym pogodowych. KFOS1_U02, KFOS1_U03 , KFOS1_U06, KFOS1_U07, KFOS1_U11, KFOS1_U12 , KFOS1_U13 , KFOS1_U15 , KFOS1_U17 , KFOS1_U18 , P6S_UW, P6S_UO, P6S_UK, P6U_W, P6U_U EU7 Umiejętności: Student potrafi wykonywać i demonstrować podstawowe elementy techniki kajakarskiej oraz umie udzielić pomocy po wywrotce kajaka, a także pomagać osobom w wieku seniorskim zagrożonym utonięciem. KFOS1_U02, KFOS1_U03 , KFOS1_U06, KFOS1_U07, KFOS1_U11, KFOS1_U12 , KFOS1_U13 , KFOS1_U15 , KFOS1_U17 , KFOS1_U18 , P6S_UW, P6S_UO, P6S_UK, P6U_W, P6U_U EU8 Umiejętności: Umiejętność przygotowania, eksploatacji i klarowania sprzętu do żeglarstwa deskowego lub jachtowego. Student potrafi utrzymywać kurs względem wiatru oraz wykonywać podstawowe manewry (zwrot przez sztag oraz rufę) KFOS1_U02, KFOS1_U03 , KFOS1_U06, KFOS1_U07, KFOS1_U11, KFOS1_U12 , KFOS1_U13 , KFOS1_U15 , KFOS1_U17 , KFOS1_U18 , P6S_UW, P6S_UO, P6S_UK, P6U_W, P6U_U EU9 Kompetencje społeczne: Student potrafi zaangażować uczniów i seniorów do udziału w zabawie oraz innych formach zajęć w terenie. KFOS1_K05, KFOS1_K06, KFOS1_K07, KFOS1_K08, P6S_KO, P6S_KR, P6U_K, EU10Kompetencje społeczne: Realizuje zadania w sposób zapewniający bezpieczeństwo własne i otoczenia, przestrzega i propaguje zasady bezpieczeństwa podczas zajęć pływackich na wodach otwartych uwzględniając wiek uczestników oraz dba o swój poziom sprawności fizycznej, niezbędnej do prawidłowego demonstrowania ćwiczeń fizycznych. KFOS1_K05, KFOS1_K06, KFOS1_K07, KFOS1_K08, P6S_KO, P6S_KR, P6U_K, EU11Kompetencje społeczne: Student potrafi zmobilizować uczestników zajęć w różnym wieku do pilnego wykonywania ćwiczeń oraz wzbudza chęć do podejmowania wysiłków podczas uprawiania turystyki kajakowej. KFOS1_K05, KFOS1_K06, KFOS1_K07, KFOS1_K08, P6S_KO, P6S_KR, P6U_K, EU12Kompetencje społeczne: Student realizuje dostosowane do wieku zadania żeglarskie uwzględniając zasady bezpieczeństwa, prawo drogi, etykę żeglarską i poprawność postępowania w eksploatacji sprzętu pływającego (jacht lub windsurfing). KFOS1_K05, KFOS1_K06, KFOS1_K07, KFOS1_K08, P6S_KO, P6S_KR, P6U_K, |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
OCENA FORMUJĄCA – SKŁADOWE: 1: Aktywność na zajęciach 2: Ćwiczenia praktyczne 3: Projekt indywidualny 4: Projekt zespołowy OCENA PODSMOWUJĄCA 1: Średnia ważona ocen formułujących WARUNKI ZALICZENIA ZAJĘĆ 1: Aktywne uczestnictwo w zajęciach 2: Zaliczenia praktyczne KRYTERIA OCENY
|
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-03-01 - 2020-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Dziekańskie, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | KATARZYNA KUCIA | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Dziekańskie - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie.