Pedagogika
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WKF-SL>PED |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Pedagogika |
Jednostka: | Zakład Pedagogiki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
KATEGORIA PRZEDMIOTU: | Przedmiot podstawowy |
CZAS TRWANIA PRZEDMIOTU: | semestr 01 |
FORMA ZAJĘĆ, LICZBA GODZIN: | Ćwiczenia |
METODY DYDAKTYCZNE: | (M1) Burza mózgów |
METODY OCENY - FORMUJĄCA: | (F1) Aktywność na zajęciach |
METODY OCENY - PODSUMOWUJĄCA: | (P1) Egzamin pisemny |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE - ĆWICZENIA 1. Podstawowe pojęcia pedagogiki, pedagogika jako nauka 2. Historia edukacji 3. Szkoła jako instytucja kulturowa 4. Wzór osobowy nauczyciela, rola nauczyciela w szkole, współczesne i historyczne przykłady wzorów osobowych 5. Elementy edukacji antydyskryminacyjnej - treści, metody, środki 6. Profilaktyka na terenie szkoły - uzależnienia, przemoc rówieśnicza, ryzykowne zachowania seksualne 7. Współczesne problemy wychowania TREŚCI PROGRAMOWE - WYKŁADY 1. Subdyscypliny pedagogiki 2. Podstawy dydaktyki 3. Podstawy pedagogiki rodziny 4. Współczesne nurty wychowania |
Literatura: |
Śliwerski B.: Współczesne teorie i nurty wychowania. Kraków 2005. Kwieciński Z.; Śliwerski B. (red.): Pedagogika. Podręcznik akademicki. Warszawa 2004, t. 1 i 2. Okoń W., Wprowadzenie d dydaktyki ogólnej, wyd. Żak, 2003. Boczkowska M., Tymoszuk E., Zielińska P. (red), Wychowanie, profilaktyka, terapia, Kraków 2012 Gordon T., Wychowanie bez porażek w szkole, 2007 Szlendak T, Socjologia Rodziny, 2015, Goldenberg I., Goldenberg H., Terapia rodzin, 2007. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA: Student zna podstawowe pojęcia pedagogiki; Student definiuje pedagogikę jako naukę i wymienia jej subdyscypliny Student posiada podstawowe informacje na temat szkoły jako instytucji kulturowej; Student posiada podstawową wiedzę na temat rodziny jako środowiska wychowawczego; Student wymienia i opisuje wybrane historyczne oraz nowożytne koncepcje kształcenia; Student wymienia i opisuje wybrane współczesne nurty pedagogiczne; Student definiuje cele wychowania, cele nauczania; Student wymienia i definiuje metody nauczania oraz ogniwa kształcenia; Student opisuje rolę i zadania nauczyciela; Student posiada podstawowe informacje z zakresu edukacji antydyskryminacyjnej; Student posiada podstawową wiedzę na temat wybranych trudności rozwojowych i wychowawczych dzieci i młodzieży; Student posiada podstawową wiedzę na temat profilaktyki społecznej, w szczególności dotyczącej wybranych zagrożeń młodzieży - przemocy rówieśniczej, uzależnień, ryzykownych kontaktów seksualnych; UMIEJĘTNOŚCI Student umie zoperacjonalizować cele nauczania oraz dobrać adekwatne do celów treści nauczania; Student prawidłowo posługuje się wybranymi metodami nauczania; Student potrafi prowadzić zajęcia dotyczące edukacji antydyskryminacyjnej w formie warsztatowej; Student potrafi skonstruować program profilaktyki w zakresie przemocy rówieśniczej, uzależnień i ryzykownych kontaktów seksualnych; POSTAWY: Student wykazuje się postawą dbania o etykę pracy jako nauczyciela; Student wykazuje się troską o dobro dzieci i młodzieży; |
Metody i kryteria oceniania: |
kolokwium, egzamin pisemny, |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie.