Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pedagogika

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WKF-SL>PED
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Pedagogika
Jednostka: Zakład Pedagogiki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
KATEGORIA PRZEDMIOTU:

Przedmiot podstawowy

CZAS TRWANIA PRZEDMIOTU:

semestr 01

FORMA ZAJĘĆ, LICZBA GODZIN:

Ćwiczenia
Wykład

METODY DYDAKTYCZNE:

(M1) Burza mózgów
(M11) Metoda projektów
(M15) Praca pod kierunkiem
(M16) Praca w grupach
(M17) Prezentacje multimedialne
(M22) Wykłady
(M4) Dyskusja
(M5) e-Learning
(M6) Film

METODY OCENY - FORMUJĄCA:

(F1) Aktywność na zajęciach
(F6) Projekt indywidualny
(F7) Projekt zespołowy

METODY OCENY - PODSUMOWUJĄCA:

(P1) Egzamin pisemny
(P3) Średnia ważona ocen formułujących

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE - ĆWICZENIA

1. Podstawowe pojęcia pedagogiki, pedagogika jako nauka

2. Historia edukacji

3. Szkoła jako instytucja kulturowa

4. Wzór osobowy nauczyciela, rola nauczyciela w szkole, współczesne i historyczne przykłady wzorów osobowych 5. Elementy edukacji antydyskryminacyjnej - treści, metody, środki

6. Profilaktyka na terenie szkoły - uzależnienia, przemoc rówieśnicza, ryzykowne zachowania seksualne

7. Współczesne problemy wychowania

TREŚCI PROGRAMOWE - WYKŁADY

1. Subdyscypliny pedagogiki

2. Podstawy dydaktyki

3. Podstawy pedagogiki rodziny

4. Współczesne nurty wychowania

Literatura:

Śliwerski B.: Współczesne teorie i nurty wychowania. Kraków 2005.

Kwieciński Z.; Śliwerski B. (red.): Pedagogika. Podręcznik akademicki. Warszawa 2004, t. 1 i 2. Okoń W., Wprowadzenie d dydaktyki ogólnej, wyd. Żak, 2003.

Boczkowska M., Tymoszuk E., Zielińska P. (red), Wychowanie, profilaktyka, terapia, Kraków 2012 Gordon T., Wychowanie bez porażek w szkole, 2007

Szlendak T, Socjologia Rodziny, 2015,

Goldenberg I., Goldenberg H., Terapia rodzin, 2007.

Efekty uczenia się:

WIEDZA:

Student zna podstawowe pojęcia pedagogiki;

Student definiuje pedagogikę jako naukę i wymienia jej subdyscypliny

Student posiada podstawowe informacje na temat szkoły jako instytucji kulturowej;

Student posiada podstawową wiedzę na temat rodziny jako środowiska wychowawczego;

Student wymienia i opisuje wybrane historyczne oraz nowożytne koncepcje kształcenia;

Student wymienia i opisuje wybrane współczesne nurty pedagogiczne;

Student definiuje cele wychowania, cele nauczania;

Student wymienia i definiuje metody nauczania oraz ogniwa kształcenia;

Student opisuje rolę i zadania nauczyciela;

Student posiada podstawowe informacje z zakresu edukacji antydyskryminacyjnej;

Student posiada podstawową wiedzę na temat wybranych trudności rozwojowych i wychowawczych dzieci i młodzieży;

Student posiada podstawową wiedzę na temat profilaktyki społecznej, w szczególności dotyczącej wybranych zagrożeń młodzieży - przemocy rówieśniczej, uzależnień, ryzykownych kontaktów seksualnych;

UMIEJĘTNOŚCI

Student umie zoperacjonalizować cele nauczania oraz dobrać adekwatne do celów treści nauczania;

Student prawidłowo posługuje się wybranymi metodami nauczania;

Student potrafi prowadzić zajęcia dotyczące edukacji antydyskryminacyjnej w formie warsztatowej;

Student potrafi skonstruować program profilaktyki w zakresie przemocy rówieśniczej, uzależnień i ryzykownych kontaktów seksualnych;

POSTAWY:

Student wykazuje się postawą dbania o etykę pracy jako nauczyciela; Student wykazuje się troską o dobro dzieci i młodzieży;

Metody i kryteria oceniania:

kolokwium, egzamin pisemny,

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0