Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia kultury fizycznej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WKF-SL>PSYCHKF
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Psychologia kultury fizycznej
Jednostka: Zakład Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
KATEGORIA PRZEDMIOTU:

Przedmiot podstawowy

CZAS TRWANIA PRZEDMIOTU:

semestr 03

FORMA ZAJĘĆ, LICZBA GODZIN:

Ćwiczenia
Wykład

METODY DYDAKTYCZNE:

(M16) Praca w grupach
(M17) Prezentacje multimedialne
(M22) Wykłady
(M4) Dyskusja

METODY OCENY - FORMUJĄCA:

(F1) Aktywność na zajęciach
(F3) Kolokwium
(F7) Projekt zespołowy

METODY OCENY - PODSUMOWUJĄCA:

(P1) Egzamin pisemny

Pełny opis:

tematyka zajęć:

W1+Ć1: Aktywność fizyczna jako źródło pozytywnych emocji (1+1)

W2+ Ć2: Aktywność fizyczna jako warunek dobrostanu psychofizycznego człowieka (1+1)

W3+Ć3: Możliwość przełamywania stereotypów dotyczących osób starszych poprzez aktywność ruchowa (1+1)

W4+Ć4: Możliwość nawiązywania kontaktów społecznych poprzez udział w zajęciach ruchowych osoby starszej (1+1)

W5+Ć5: Aktywność fizyczna jako sposób na spowolnienie niekorzystnych zmian funkcjonowania psychofizycznego osoby starszej (1+1)

W6+Ć6: Aktywność fizyczna jako sposób na pełniejsze funkcjonowanie w rodzinie (1+1)

W7+Ć7: Aktywność fizyczna a poczucie koherencji u osób starszych (1+1)

W8+Ć8: Aktywność fizyczna jako droga zyskania poczucia bezpieczeństwa przez osoby starsze (1+1)

W9+Ć9: Kształtowanie motywacji osób starszych do aktywności fizycznej (1+1)

W10+Ć10: Kształtowanie poczucia odpowiedzialności za swoje zdrowie i sprawność fizyczna (1+1)

W11+ Ć11: Radzenie sobie przez osoby starsze z lekiem przed wysiłkiem i kontuzjami (1+1)

W12+ Ć12: Nauka zarządzania czasem przez osoby starsze (1+1)

W13+ Ć13: Osobowość animatora kultury fizycznej osób starszych (1+1)

W14+Ć14: Zajęcia zaliczeniowe (1+1)

Literatura:

Literatura podstawowa:

1 Harwas-Napierała B., Trempała J. — Psychologia rozwoju człowieka, t.2, Warszawa, 2002, 2002

2 Steuden S. — Psychologia starzenia sie i starosci, Warszawa, 2012, 2012

3 Gracz J. Sankowski T. — Psychologia sportu, Poznan, 2000, 2000

4 Ulatowski T. (red.) — Teoria sportu T.1 i T2., Warszawa, 1992, 1992

5 Oles P.K. — Psychologia przełomu połowy zycia, Lublin, 2000, 2000

6 Steuden S., Marczuk M. — Starzenie sie a satysfakcja z zycia, Lublin, 2006, 2006

7 Dabrowski, J.A.Zoładz — Fizjologia starzenia sie; profilaktyka i rehabilitacja, Warszawa, 2012, 2012

Literatura uzupełniajaca:

1 Hill R.D. — Pozytywne starzenie sie, Warszawa, 2005, 2005

2 Sek H., Cieslak R. — Wsparcie społeczne, stres i zdrowie, Warszawa, 2004, 2004

3 Stuart Hamilton I. — Psychologia starzenia sie, Poznan, 2006, 2006

Efekty uczenia się:

EK1 Wiedza: Ma wiedze z zakresu psychologii osób starszych.

EK2 Wiedza: Potrafi stosować posiadana wiedze w procesie aktywizowania osób starszych.

EK3 Kompetencje społeczne: Prowadzi aktywne działania na rzecz krzewienia kultury fizycznej wśród osób starszych.

Metody i kryteria oceniania:

Efekt kształcenia 1

Na ocenę 3 Jest świadom konieczności szerzenia kultury fizycznej wśród osób starszych.

Na ocenę 4 Zna psychologiczne uwarunkowania uczestniczenia w kulturze fizycznej przez osoby starsze.

Na ocenę 5 Zna szerokie tło kształtowania prawidłowego uczestniczenia w kulturze fizycznej przez osoby starsze

Efekt kształcenia 2

Na ocenę 3: Potrafi podać zasady indywidualizowania zadań dla osób starszych i sposobów postępowania wobec nich.

Na ocenę 4; Potrafi podać zasady i warunki konieczne do indywidualizowania zadań dla osób starszych i sposobów postępowania wobec nich.

Na ocenę 5 Potrafi praktycznie stosować zasady indywidualizowania zadań dla osób starszych i sposobów postepowania wobec nich.

Efekt kształcenia 3

Na ocenę 3: Wie, czym jest empatia, jak okazywać szacunek i wsparcie osobom starszym, czym jest

wsparcie społeczne.

Na ocenę 4: Ujawnia wrażliwość etyczna, empatie, otwartość, jest gotowy do działań na rzecz zdrowego środowiska.

Na ocenę 5: okazuje szacunek wobec innych osób, troskę o ich dobro, będąc z nimi w relacjach, dokonując oceny i formułując opinie na ich temat, ujawnia wrażliwość etyczna, empatie, otwartość, refleksyjność, postawy prospołeczne i odpowiedzialność. Ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie uczestnictwa w kulturze fizycznej, docenia jej znaczenie w dbałości o ciało, jest świadomy jak wielka wartością jest zdrowie zarówno w wymiarze jednostkowym, jak i społecznym, jest gotowy do działań na rzecz zdrowego środowiska

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Dziekańskie, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: MAGDALENA NACZK-MUSIAŁ
Prowadzący grup: MAGDALENA NACZK-MUSIAŁ
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Dziekańskie - Zaliczenie
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)