Psychologia kultury fizycznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WKF-SL>PSYCHKF |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychologia kultury fizycznej |
Jednostka: | Zakład Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
KATEGORIA PRZEDMIOTU: | Przedmiot podstawowy |
CZAS TRWANIA PRZEDMIOTU: | semestr 03 |
FORMA ZAJĘĆ, LICZBA GODZIN: | Ćwiczenia |
METODY DYDAKTYCZNE: | (M16) Praca w grupach |
METODY OCENY - FORMUJĄCA: | (F1) Aktywność na zajęciach |
METODY OCENY - PODSUMOWUJĄCA: | (P1) Egzamin pisemny |
Pełny opis: |
tematyka zajęć: W1+Ć1: Aktywność fizyczna jako źródło pozytywnych emocji (1+1) W2+ Ć2: Aktywność fizyczna jako warunek dobrostanu psychofizycznego człowieka (1+1) W3+Ć3: Możliwość przełamywania stereotypów dotyczących osób starszych poprzez aktywność ruchowa (1+1) W4+Ć4: Możliwość nawiązywania kontaktów społecznych poprzez udział w zajęciach ruchowych osoby starszej (1+1) W5+Ć5: Aktywność fizyczna jako sposób na spowolnienie niekorzystnych zmian funkcjonowania psychofizycznego osoby starszej (1+1) W6+Ć6: Aktywność fizyczna jako sposób na pełniejsze funkcjonowanie w rodzinie (1+1) W7+Ć7: Aktywność fizyczna a poczucie koherencji u osób starszych (1+1) W8+Ć8: Aktywność fizyczna jako droga zyskania poczucia bezpieczeństwa przez osoby starsze (1+1) W9+Ć9: Kształtowanie motywacji osób starszych do aktywności fizycznej (1+1) W10+Ć10: Kształtowanie poczucia odpowiedzialności za swoje zdrowie i sprawność fizyczna (1+1) W11+ Ć11: Radzenie sobie przez osoby starsze z lekiem przed wysiłkiem i kontuzjami (1+1) W12+ Ć12: Nauka zarządzania czasem przez osoby starsze (1+1) W13+ Ć13: Osobowość animatora kultury fizycznej osób starszych (1+1) W14+Ć14: Zajęcia zaliczeniowe (1+1) |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1 Harwas-Napierała B., Trempała J. — Psychologia rozwoju człowieka, t.2, Warszawa, 2002, 2002 2 Steuden S. — Psychologia starzenia sie i starosci, Warszawa, 2012, 2012 3 Gracz J. Sankowski T. — Psychologia sportu, Poznan, 2000, 2000 4 Ulatowski T. (red.) — Teoria sportu T.1 i T2., Warszawa, 1992, 1992 5 Oles P.K. — Psychologia przełomu połowy zycia, Lublin, 2000, 2000 6 Steuden S., Marczuk M. — Starzenie sie a satysfakcja z zycia, Lublin, 2006, 2006 7 Dabrowski, J.A.Zoładz — Fizjologia starzenia sie; profilaktyka i rehabilitacja, Warszawa, 2012, 2012 Literatura uzupełniajaca: 1 Hill R.D. — Pozytywne starzenie sie, Warszawa, 2005, 2005 2 Sek H., Cieslak R. — Wsparcie społeczne, stres i zdrowie, Warszawa, 2004, 2004 3 Stuart Hamilton I. — Psychologia starzenia sie, Poznan, 2006, 2006 |
Efekty uczenia się: |
EK1 Wiedza: Ma wiedze z zakresu psychologii osób starszych. EK2 Wiedza: Potrafi stosować posiadana wiedze w procesie aktywizowania osób starszych. EK3 Kompetencje społeczne: Prowadzi aktywne działania na rzecz krzewienia kultury fizycznej wśród osób starszych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Efekt kształcenia 1 Na ocenę 3 Jest świadom konieczności szerzenia kultury fizycznej wśród osób starszych. Na ocenę 4 Zna psychologiczne uwarunkowania uczestniczenia w kulturze fizycznej przez osoby starsze. Na ocenę 5 Zna szerokie tło kształtowania prawidłowego uczestniczenia w kulturze fizycznej przez osoby starsze Efekt kształcenia 2 Na ocenę 3: Potrafi podać zasady indywidualizowania zadań dla osób starszych i sposobów postępowania wobec nich. Na ocenę 4; Potrafi podać zasady i warunki konieczne do indywidualizowania zadań dla osób starszych i sposobów postępowania wobec nich. Na ocenę 5 Potrafi praktycznie stosować zasady indywidualizowania zadań dla osób starszych i sposobów postepowania wobec nich. Efekt kształcenia 3 Na ocenę 3: Wie, czym jest empatia, jak okazywać szacunek i wsparcie osobom starszym, czym jest wsparcie społeczne. Na ocenę 4: Ujawnia wrażliwość etyczna, empatie, otwartość, jest gotowy do działań na rzecz zdrowego środowiska. Na ocenę 5: okazuje szacunek wobec innych osób, troskę o ich dobro, będąc z nimi w relacjach, dokonując oceny i formułując opinie na ich temat, ujawnia wrażliwość etyczna, empatie, otwartość, refleksyjność, postawy prospołeczne i odpowiedzialność. Ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie uczestnictwa w kulturze fizycznej, docenia jej znaczenie w dbałości o ciało, jest świadomy jak wielka wartością jest zdrowie zarówno w wymiarze jednostkowym, jak i społecznym, jest gotowy do działań na rzecz zdrowego środowiska |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Dziekańskie, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | MAGDALENA NACZK-MUSIAŁ | |
Prowadzący grup: | MAGDALENA NACZK-MUSIAŁ | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Dziekańskie - Zaliczenie Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie.