Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy treningu zdrowotnego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WKF-SL>PTZ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Podstawy treningu zdrowotnego
Jednostka: Zakład Teorii Sportu i Antropomotoryki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 1.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
KATEGORIA PRZEDMIOTU:

Przedmiot podstawowy

CZAS TRWANIA PRZEDMIOTU:

semestr 02

FORMA ZAJĘĆ, LICZBA GODZIN:

Wykład

METODY DYDAKTYCZNE:

(M1) Burza mózgów
(M17) Prezentacje multimedialne
(M22) Wykłady
(M4) Dyskusja
(M8) Pogadanka

METODY OCENY - FORMUJĄCA:

(F1) Aktywność na zajęciach
(F5) Portfolio
(F6) Projekt indywidualny
(F8) Referat

METODY OCENY - PODSUMOWUJĄCA:

(P3) Średnia ważona ocen formułujących

Skrócony opis:

Umiejętność wykorzystania aktualnej wiedzy naukowej w organizacji świadczenia usług w różnych formach działalności kinezygerontoprofilaktycznej, ukierunkowanej na pierwotną i wtórną profilaktykę patologii starości i starzenia się, poprzez promowanie prozdrowotnego stylu życia, w tym aktywności ruchowej, realizowanej w postaci systematycznych ćw. o znamionach treningu zdrowotnego.

Przekazanie najnowszych wyników doświadczeń w zakresie programowania, organizacji i prowadzenia systematycznych ćw. ruchowych (treningu zdrowotnego) przez ludzi starszych - głównie zajęć o charakterze profilaktyczno-usprawniającym na różnych poziomach profilaktyki patologii starości i starzenia się. Wyposażenie studentów w wiedzę i praktyczne umiejętności, niezbędne do prowadzenia systematycznie zajęć ruchowych (treningu zdrowotnego) przez osoby starsze w zorganizowanych grupach oraz indywidualnie, w warunkach domowych. Kształtowanie pozytywnych postaw i szacunku do starości, jako zjawiska społecznego.

Pełny opis:

Wykłady:

T.1-2. Rola i miejsce treningu zdrowotnego w budżecie czasu wolnego osób w różnych okresach ontogenezy. Do kogo skierowane są wykłady? Podstawowe pojęcia treningu zdrowotnego. Cel treningu zdrowotnego Etapy treningu zdrowotnego. Pożądane efekty Treningu zdrowotnego. Specyfika metodyki treningu zdrowotnego osób starszych. Dobre rady dla uczestników dla instruktorów kinezygerontoprofilaktyki. Podstawowa Literatura

T 3-4. Aktywność fizyczna ludzi w różnym wieku a zdrowie. Taksonomia aktywności fizycznej. Pojęcie zdrowia. Najbardziej odpowiednie formy aktywności fizycznej w treningu zdrowotnym. Zdrowotne aspekty systematycznej aktywności fizycznej. Przyszłość zawodu instruktora kinezygerontoprofilaktyki w świetle prognoz demograficznych

T. 4-6. Formy i środki aktywności fizycznej odpowiednie dla zdrowia i godziwego, pomyślnego starzenia się ludzi w okresie ontogenezy dojrzałej i długowieczności starości. Przykład Programu Rekreacji Ruchowej Osób Starszych (PRROS)

T. 7-8. Skuteczność treningu zdrowotnego osób starszych. Aktywność fizyczna w promocji zdrowego starzenia. Ogólne zasady metodyczne aktywności fizycznej ludzi starszych. Wybrane formy aktywności fizycznej ludzi starszych. Trening na etapie pierwotnej i wtórnej prewencji zdrowia.

T. .9-10. Sprawność fizyczna ujęta w konwencji zdrowia (Health Related Fitness; H-RF) w treningu zdrowotnym ludzi starszych. Struktura sprawności H-RF. Pomiar i testy sprawności fizycznej ujętej w konwencji zdrowia osób starszych (Eurofit dla dorosłych).

T. 11-12. Diagnoza i ocena sprawności funkcjonalnej w programach aktywności fizycznej osób starszych: senior fitness Test, Testy oceny podstawowych instrumentalnych czynności życia codziennego. Pomiar aktywności fizycznej osób starszych. Metody obiektywne: a) metody bezpośrednie: kalorymetria bezpośrednia i b) pośrednie: kalorymetria pośrednią, metoda podwójnie znakowanej wody, pomiar częstości skurczów serca oraz detekcję i rejestrację ruchu. Metody o charakterze subiektywnym: badania sondażowe (ankiety i wywiady), rejestracja z wykorzystaniem sprzętu audio-video oraz pisemne relacje badanych (samoocena).

T. 13-14. Trening oporowy w programach rekreacji ruchowej osób starszych. Metody kształtowania siły mięśniowej ludzi w wieku starszym. Programy i różne typy treningu oporowego w programach treningu zdrowotnego ludzi starszych.

T. 15. Metody i formy kształtowania zdolności wytrzymałościowych koordynacyjnych i gibkości ludzi w wieku starszym

Literatura:

Literatura podstawowa:

Osiński W (2003) Antropomotoryka. AWF. Poznań.

Osiński W. (2013). Geokinezjologia. Nauka i praktyka aktywności fizycznej w wieku starszym. Wyd. Lekarskie PZWL. Warszawa.

Kuński H: Promowanie zdrowia. Podręcznik dla studentów wychowa-nia fizycznego i zdrowotnego. Wyd. Uniwersytet Łódzki. Łódź 2000.

Kozdroń E .(2004). Program rekreacji ruchowej osób starszych: skrypt dla studentów wychowania fizycznego i instruktorów rekreacji rucho-wej. Wydawnictwo AWF , Warszawa.

Drabik J. (1997) Promocja aktywności fizycznej. Wprowadzenie do problematyki, Wydaw. AWF, Gdańsk.

Drabik J.(1996).Aktywność fizyczna w treningu zdrowotnym osób dorosłych, Wydaw. AWF, Gdańsk.

Drabik J. (2005). Aktywność fizyczna w edukacji zdrowotnej społe-czeństwa, Wydaw. AWF, Gdańsk (wyd. II).

Drabik J. (2011). Polska w ruchu - wyzwanie dla zdrowia publicznego. Wydaw. AWF, Gdańsk.

Marchewka A., Dąbrowski Z., Żołądź J.A (2012). Fizjologia starzenia. Profilaktyka i rehabilitacja. Wyd. Naukowe. PWN. Warszawa.

Literatura uzupełniająca:

Drabik J. (1997) Trening zdrowotny a trening sportowy. Promocja Zdrowia Nauki Społeczne i Medyczne nr 12-13, s. 126-135.

Maciaszczyk B. (2005) Trening zdrowotny jako fundamentalna wartość kultury fizycznej. Styl Życia a Zdrowie: wybrane zagadnienia. Lublin.

Kuński H. (2000) Trening zdrowotny w umocnieniu zdrowia osób dorosłych – z perspektywy pragmatyka i popularyzatora. Medycyna Sportowa nr 111, s. 14-22.

Kuński H. (2003) Trening zdrowotny osób dorosłych. Lider nr specjal-ny s. 20-25.

Kuński H. (2000) Promowanie zdrowia. Podręcznik dla studentów wychowania fizycznego i zdrowotnego. Łódź.

Lewicki R. (2001) Programowanie i kontrola treningu zdrowotnego osób w wieku średnim. Sport dla Wszystkich nr 2. s. 72-77.

Drygas W. (2003) Trening zdrowotny: bilans pięćdziesięciu lat. Czy znamy odpowiedzi na najważniejsze pytania? Medycyna Sportiva nr Suplement 1 s.9-14.

Wolańska T. (1995) Aktywność fizyczna a zdrowie. Warszawa.

Efekty uczenia się:

EK_Wiedza

KFOS1_W10 posiada podstawową wiedzę i zna terminologię z zakresu

edukacji zdrowotnej, promocji zdrowia oraz ochrony środowiska.

KFOS1_W15 zna miejsce kultury fizycznej w kulturze globalnej, rozumie mechanizmy oddziaływania środkami fizycznymi na organizm człowieka i środkami społecznymi na osobowość w różnych etapach ontogenezy, jest świadomy kluczowej roli aktywności fizycznej w zachowaniu zdrowia jednostki i społeczeństwa.

KFOS1_W17 zna terminologię i posiada podstawową wiedzę z zakresu

sprawności fizycznej i motoryczności człowieka.

KFOS1_W18 posiada zasób pojęć i ma podstawową wiedzę na temat

teorii i praktyki różnych form treningu zdrowotnego osób starszych.

KFOS1_W19 posiada wiedzę z zakresu podstaw turystyki i rekreacji,

rozumie znaczenie aktywnej turystyki i rekreacji w stylu życia osób starszych.

EK_Umiejętności

KFOS1_U08 potrafi indywidualizować zadania oraz dostosowywać treści i metody oddziaływania do potrzeb i możliwości osób starszych. formułuje i rozwiązuje złożone i nietypowe problemy.

EK_Kompetencje społeczne

KFOS1_K04 ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie uczestnictwa

w kulturze fizycznej, docenia jej znaczenie w dbałości ciało, jest świadomy jak wielką wartością jest zdrowie zarówno w wymiarze jednostkowym, jak i społecznym, jest gotowy do działań na rzecz zdrowego środowiska. dba

o dorobek i tradycje zawodu.

Metody i kryteria oceniania:

W1, W2 - portfolio (notatki z wykładów, aktywność na wykładach) lub zaliczenie ustne i pisemne

W3 - portfolio (notatki z wykładów, aktywność na wykładach, referat) lub zaliczenie ustne i pisemne

U1 - portfolio (notatki z wykładów, aktywność na wykładach, konspekt) lub zaliczenie ustne i pisemne

U2 - portfolio (notatki z wykładów, aktywność na wykładach, projekt) lub zaliczenie ustne i pisemne

U3 - portfolio (notatki z wykładów, aktywność na wykładach, referat) lub zaliczenie ustne i pisemne

K1, K2 - portfolio (notatki z wykładów, aktywność na wykładach) lub zaliczenie ustne i pisemne

Na ocenę 3

Osiągnął zakładane dla przedmiotu efekty kształcenia w podstawowym zakresie. Uzyskał za aktywność na zajęciach oraz teczkę portfolio sumę punktów 100 punktów lub podobną liczne punktów za test pisemny lub zaliczenie ustne

Na ocenę 3,5

Osiągnął zakładane dla przedmiotu efekty kształcenia w podstawowym zakresie. Opracował poprawnie projekt i był aktywny na zajęciach.

Uzyskał w ocenie portfolio lub na zaliczeniach ustnych albo pisemnych sumę punktów: 115

Na ocenę 4

Osiągnął zakładane dla przed-miotu efekty kształcenia w rozszerzonym zakresie. Przygotował bardzo dobrze prace kontrolne i referat, projekt był aktywny na zajęciach Uzyskał w testach kontr i egzaminie liczbę punktów:

130

Na ocenę 4,5

Osiągnął zakładane dla przedmiotu efekty kształcenia w rozszerzonym zakresie. Podejmował dyskusję. Opracował na poziomie wykraczającym poza treści programu: projekt, referat, aktywność na zajęciach i za teczkę portfolio uzyskał w sumie 145 pkt

Na ocenę 5

Osiągnął zakładane dla przedmiotu efekty kształcenia w rozszerzonym zakresie. Podejmował dyskusję. Opracował na poziomie wykraczającym poza treści programu: projekt, referat, aktywność na zajęciach i za teczkę portfolio uzyskał w sumie 155 pkt

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-03-01 - 2020-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: EDWARD MLECZKO, RENATA TOKARZ
Prowadzący grup: EDWARD MLECZKO
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)