Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Socjologia kultury fizycznej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WKF-SL>SOCKF
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Socjologia kultury fizycznej
Jednostka: Zakład Nauk Społecznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
KATEGORIA PRZEDMIOTU:

Przedmiot podstawowy

CZAS TRWANIA PRZEDMIOTU:

semestr 01

FORMA ZAJĘĆ, LICZBA GODZIN:

Ćwiczenia
Wykład

METODY DYDAKTYCZNE:

(M1) Burza mózgów
(M16) Praca w grupach
(M17) Prezentacje multimedialne
(M22) Wykłady
(M4) Dyskusja
(M6) Film
(M7) Konsultacje
(M8) Pogadanka

METODY OCENY - FORMUJĄCA:

(F1) Aktywność na zajęciach
(F8) Referat

METODY OCENY - PODSUMOWUJĄCA:

(P3) Średnia ważona ocen formułujących
(P4) Test

Skrócony opis:

INFORMACJE O NAUCZYCIELACH AKADEMICKICH

OSOBA ODPOWIEDZIALNA ZA KARTĘ: dr Magdalena Żmuda Pałka

WYMAGANIA WSTĘPNE

1). Znajomość ważnych wydarzeń społecznych i historycznych

2). Znajomość współczesnej sytuacji politycznej i społecznej

CELE ZAJĘĆ

1). Celem jest zapoznanie studentów z przedmiotem i podstawową wiedzą z zakresu socjologii sportu

2). Zapoznanie z wpływem różnic płciowych, rasowych i klasowych na sport.

Pełny opis:

WYKŁADY

1: Socjologia kultury fizycznej - podstawowe pojęcia.

2: Socjologiczne rozumienie kultury fizycznej

3: Socjalizacja do kultury fizycznej

4: Uczestnictwo w kulturze fizycznej

5: Kultura masowa a kultura fizyczna

6: Globalizacja w kulturze fizycznej

7: Kontrola społeczna a kultura fizyczna

8: Podsumowanie wiadomości

ĆWICZENIA

1: Socjologiczne rozumienie sportu

2: Różnice płciowe w mediach w odniesieniu do sportu

3: Rasizm w kulturze fizycznej

4: Polityka a kultura fizyczna

5: Religia a sport

6: Doping

7: Mniejszości seksualne w sporcie

8: Kultura fizyczna jako praca


OBCIĄŻENIE PRACĄ STUDENTA W SEMESTRZE

Forma aktywności Średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności
Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim, w tym:
Godziny wynikające z planu studiów 45
Konsultacje przedmiotowe 2
Egzaminy i zaliczenia w sesji 1
Inne 0
Godziny bez udziału nauczyciela akademickiego wynikające z nakładu pracy studenta, w tym:
Przygotowanie się do zajęć, w tym studiowanie zalecanej literatury 15
Opracowanie wyników 0
Przygotowanie raportu, projektu, prezentacji, dyskusji 10
Inne 0
Sumaryczna liczba godzin dla przedmiotu wynikająca z ca¬łego nakładu pracy studenta 73
Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu 3
Literatura:

LITERATURA PODSTAWOWA:

1). Z. Dziubiński, Z. Krawczyk, M. Lenartowicz, Socjologia kultury fizycznej, Warszawa: AWF 2022

2). H. Jakubowska, Socjologia sportu, Warszawa: PWN 2017.

3). H. Jakubowska, Gra ciałem - praktyki i dyskursy płci w sporcie, Warszawa: PWN 2014.

Efekty uczenia się:

KFOS1_W15 Wiedza:

Student zna miejsce kultury fizycznej w kulturze globalnej, rozumie mechanizmy oddziaływania środkami fizycznymi na organizm człowieka i środkami społecznymi na osobowość w różnych etapach ontogenezy, jest świadomy kluczowej roli aktywności fizycznej w zachowaniu zdrowia jednostki i społeczeństwa

KFOS1_U25 Kompetencje społeczne:

Student samodzielnie planuje i realizuje własne uczenie się przez całe życie

KFOS1_K06 Kompetencje społeczne:

Student w relacjach osobowych okazuje szacunek wobec innych, troskę o ich dobro; ujawnia wrażliwość etyczną, empatię, otwartość, postawy prospołeczne i odpowiedzialność

Metody i kryteria oceniania:

OCENA FORMUJĄCA – SKŁADOWE:

1: Ocena z prezentacji na forum grupy

2: Aktywne uczestnictwo w zajęciach

3: Pozytywna ocean z testu końcowego

OCENA PODSMOWUJĄCA

1: Średnia wszystkich ocen

KRYTERIA OCENY


EFEKT UCZENIA SIĘ 1

OCENA WYMAGANIA
3,0 Student zna miejsce kultury fizycznej w kulturze globalnej, rozumie mechanizmy oddziaływania środkami fizycznymi na organizm człowieka i środkami społecznymi na osobowość w różnych etapach ontogenezy, jest świadomy kluczowej roli aktywności fizycznej w zachowaniu zdrowia jednostki i społeczeństwa na ocenę dostateczną
4,0 Student zna miejsce kultury fizycznej w kulturze globalnej, rozumie mechanizmy oddziaływania środkami fizycznymi na organizm człowieka i środkami społecznymi na osobowość w różnych etapach ontogenezy, jest świadomy kluczowej roli aktywności fizycznej w zachowaniu zdrowia jednostki i społeczeństwa na ocenę dobrą
5,0 Student zna miejsce kultury fizycznej w kulturze globalnej, rozumie mechanizmy oddziaływania środkami fizycznymi na organizm człowieka i środkami społecznymi na osobowość w różnych etapach ontogenezy, jest świadomy kluczowej roli aktywności fizycznej w zachowaniu zdrowia jednostki i społeczeństwa j na ocenę bardzo dobrą


EFEKT UCZENIA SIĘ 2

OCENA WYMAGANIA
3,0 Student samodzielnie planuje i realizuje własne uczenie się przez całe życie na ocenę dostateczną
4,0 Student samodzielnie planuje i realizuje własne uczenie się przez całe życie na ocenę dobrą
5,0 Student samodzielnie planuje i realizuje własne uczenie się przez całe życie na ocenę bardzo dobrą


EFEKT UCZENIA SIĘ 3

OCENA WYMAGANIA
3,0 Student w relacjach osobowych okazuje szacunek wobec innych, troskę o ich dobro; ujawnia wrażliwość etyczną, empatię, otwartość, postawy prospołeczne i odpowiedzialność na ocenę dostateczną
4,0 Student w relacjach osobowych okazuje szacunek wobec innych, troskę o ich dobro; ujawnia wrażliwość etyczną, empatię, otwartość, postawy prospołeczne i odpowiedzialność na ocenę dobrą
5,0 Student w relacjach osobowych okazuje szacunek wobec innych, troskę o ich dobro; ujawnia wrażliwość etyczną, empatię, otwartość, postawy prospołeczne i odpowiedzialność na ocenę bardzo dobrą

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-03-01 - 2020-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Dziekańskie, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: PRZEMYSŁAW BUJAS, MAGDALENA ŻMUDA-PAŁKA
Prowadzący grup: MAGDALENA ŻMUDA-PAŁKA
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Dziekańskie - Zaliczenie
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)