Taneczne formy rekreacji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WKF-SL>TANREK |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Taneczne formy rekreacji |
Jednostka: | Zakład Gimnastyki i Tańca |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
CZAS TRWANIA PRZEDMIOTU: | semestr 01 |
FORMA ZAJĘĆ, LICZBA GODZIN: | Ćwiczenia |
METODY OCENY - FORMUJĄCA: | (F1) Aktywność na zajęciach |
METODY OCENY - PODSUMOWUJĄCA: | (P3) Średnia ważona ocen formułujących |
Skrócony opis: |
Nauka wybranych elementów polskich tańców narodowych, polskie tańce regionalne i tance innych narów jako forma zajęć dla osób w starszym wieku, zasady kompozycji układów tanecznych zgodnie z budową formalną utworu muzycznego, metodologia prowadzenia zajęć przy muzyce z ich modyfikacją ze względu na wiek i stan sprawności fizycznej ćwiczących osób. |
Pełny opis: |
1. Podstawowe elementy ruchowe wykorzystywane w zajęciach tanecznych i zasady ich łączenia w tematy taneczne. Założenia i cele zabaw integracyjnych nauka wybranego tańca. Polskie tańce ludowe systematyka, charakterystyka, rys historyczny. Polskie tance narodowe; Krakowiak i Polonez charakterystyka muzyczno-ruchowa, rytmizacja podstawowych kroków. 2. Rekcja ruchem na zmiany tempa i dynamiki w muzyce. Polka odmiany kroku polki, technika tańca. Polskie tance regionalne, nauka wybranego tańca z modyfikacja dla osób w starszym wieku. Polskie tańce narodowe; Krakowiak, Polonez - technika tańca. 3. Pojecie taktu, metrum, realizacja ruchowa (poprzez wyklaskiwanie, wytupywanie) odcinków muzycznych o metrum 2,3,4 miarowym. Kroki i figury taneczne Polki z modyfikacja dla osób w starszym wieku. Krakowiak, Polonez technika tańca. 4. Polka jako taniec uniwersalny łączenie elementów polki w krótkie układy taneczne z modyfikacja dla osób w starszym wieku. Umiejętność rozliczania kroków i figur tanecznych w taktach. Krakowiak podstawowe kroki i figury taneczne. Polonez jako taniec korowodowy w ustawieniach parowych. 5. Podstawowe wartości rytmiczne - zasady rozliczania elementów tanecznych w różnych wartościach rytmicznych. Tańce integracyjne w kręgu - nauka wybranego tańca dla grupy osób w starszym wieku. Krakowiak, Polonez - rozwiązania przestrzenne w oparciu o poznane kroki i figury taneczne. 6. Polka - doskonalenie poznanych elementów w różnych konfiguracjach, metodyka nauczania. Krakowiak - 32 taktowy układ taneczny z modyfikacja dla osób w starszym wieku. Polonez rozwiązania 2, 4 i 8 taktowe w ustawieniach parowych. Rola rytmu w muzyce i tańcu. 7. Polskie tańce regionalne oparte na kroku walczyka. Polka, Krakowiak doskonalenie poznanych kroków i figur tanecznych, metodyka nauczania. Polonez forma towarzyska, zasady tworzenia układów. Elementy muzyki; akcent metryczny, takt, metrum rozliczanie taktów o różnym metrum. 8. Ćwiczenia utaneczniające z zastosowaniem improwizacji ruchowej. Taneczna zabawa ludowa. Krakowiak rozwiązania taneczne w różnych ustawieniach grupy; w rozsypce, w liniach, na kole. Kujawiak rytmizacja, podstawowe kroki i figury taneczne. Elementy muzyki tempo, agogika. 9. Budowa układu tanecznego w formie zabawowej na bazie kroków i elementów polki- zasady kompozycji. Krakowiak doskonalenie poznanych kroków i figur tanecznych, układ zaliczeniowy z modyfikacja dla osób w starszym wieku. Kujawiak i Oberek technika tańca. Elementy muzyki - dynamika, akordyka. 10. Polskie tance regionalne - nauka tańców ze śpiewem. Kujawiak łącznie kroków i figur tanecznych Oberek zastosowanie właściwej formy ruchowej dla osób w starszym wieku. Okresowa budowa utworu muzycznego. 11. Kompozycja układów tanecznych, zasady prawidłowego doboru muzyki. Ćwiczenia taneczne w parch - inwencja własna ćwiczących. Polka - układy zaliczeniowe o różnej skali trudności, z modyfikacją dla osób w starszym wieku. Kujawiak i Oberek- doskonalenie techniki tańca. 12. Ćwiczenia utaneczniające a możliwości ruchowe grupy - zasady właściwego doboru ćwiczeń dla osób w starszym wieku. Rola rytmu i tempa w doborze i rozliczeniu tanecznej formy ruchu. Kujawiak - doskonalenie techniki. Oberek wykorzystanie elementów tańca do zajęć z osobami starszymi. Teoria muzyki analiza utworu muzycznego. 13. Tance integracyjne dla grupy nauka oraz własna interpretacja ruchowa wybranego tańca. Kujawiak na bazie poznanych kroków i figur samodzielna kompozycja (praca w grupach) 14.Na bazie poznanych elementów taneczno-ruchowych samodzielne tworzenie w zespołach 4-osobowych 32-taktowych układów tanecznych przeznaczonych dla osób w starszym wieku. Powtórka zagadnień teoretycznych i praktycznych układów zaliczeniowych . 15. Zaliczenie praktyczne przedmiotu |
Literatura: |
Bednarzowa B, Młodzikowska M. — Tance-rytm, ruch, muzyka, Warszawa, 1983, Sport i Turystyka Kuźmińska O. — Taniec w teorii i praktyce, Poznań, 2002, AWF Bzowscy L. M. — Zabawa integracyjne formy polskich tańców ludowych, Lublin, 2002, KLANZA |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Student potrafi rozpoznać i scharakteryzować wybrane rodzaje tańca, posiada wiedze z zakresu rytmiki i zasad muzyki niezbędną do prowadzenia zajęć o charakterze tanecznym, zna fachowa terminologie. Umiejętności: Student potrafi wykorzystać zdobyte wiadomości teoretyczne i umiejętności ruchowe do prowadzenia zajęć tanecznych z osobami w starszym wieku. Kompetencje społeczne: Student rozumie i docenia wartości tańca, wykazuje aktywną postawę wobec tej formy aktywności fizycznej. |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Aktywny udział w zajęciach 2. Umiejętność poprawnej prezentacji poznanych kroków i figur tanecznych oraz łączenie ich w układ taneczny. 3. Umiejętność modyfikacji poznanych układów tanecznych z przeznaczeniem dla osób w różnym wieku i o różnym poziomie sprawności fizycznej. 4. Samodzielna kompozycja prostych układów tanecznych. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie.