Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Taneczne formy rekreacji

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WKF-SL>TANREK
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Taneczne formy rekreacji
Jednostka: Zakład Gimnastyki i Tańca
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
CZAS TRWANIA PRZEDMIOTU:

semestr 01

FORMA ZAJĘĆ, LICZBA GODZIN:

Ćwiczenia
Zajęcia praktyczne

METODY OCENY - FORMUJĄCA:

(F1) Aktywność na zajęciach
(F2) Ćwiczenia praktyczne

METODY OCENY - PODSUMOWUJĄCA:

(P3) Średnia ważona ocen formułujących

Skrócony opis:

Nauka wybranych elementów polskich tańców narodowych, polskie tańce regionalne i tance innych narów jako forma zajęć dla osób w starszym wieku, zasady kompozycji układów tanecznych zgodnie z budową formalną utworu muzycznego, metodologia prowadzenia zajęć przy muzyce z ich modyfikacją ze względu na wiek i stan sprawności fizycznej ćwiczących osób.

Pełny opis:

1. Podstawowe elementy ruchowe wykorzystywane w zajęciach tanecznych i zasady ich łączenia w tematy taneczne. Założenia i cele zabaw integracyjnych nauka wybranego tańca. Polskie tańce ludowe systematyka, charakterystyka, rys historyczny. Polskie tance narodowe; Krakowiak i Polonez charakterystyka muzyczno-ruchowa, rytmizacja podstawowych kroków.

2. Rekcja ruchem na zmiany tempa i dynamiki w muzyce. Polka odmiany kroku

polki, technika tańca. Polskie tance regionalne, nauka wybranego tańca z

modyfikacja dla osób w starszym wieku. Polskie tańce narodowe; Krakowiak, Polonez - technika tańca.

3. Pojecie taktu, metrum, realizacja ruchowa (poprzez wyklaskiwanie, wytupywanie) odcinków muzycznych o metrum 2,3,4 miarowym. Kroki i figury taneczne Polki z modyfikacja dla osób w starszym wieku. Krakowiak, Polonez technika tańca.

4. Polka jako taniec uniwersalny łączenie elementów polki w krótkie układy taneczne z modyfikacja dla osób w starszym wieku. Umiejętność rozliczania kroków i figur tanecznych w taktach. Krakowiak podstawowe kroki i figury taneczne. Polonez jako taniec korowodowy w ustawieniach parowych.

5. Podstawowe wartości rytmiczne - zasady rozliczania elementów tanecznych w różnych wartościach rytmicznych. Tańce integracyjne w kręgu - nauka wybranego tańca dla grupy osób w starszym wieku. Krakowiak, Polonez - rozwiązania przestrzenne w oparciu o poznane kroki i figury taneczne.

6. Polka - doskonalenie poznanych elementów w różnych konfiguracjach, metodyka nauczania. Krakowiak - 32 taktowy układ taneczny z modyfikacja dla osób w starszym wieku. Polonez rozwiązania 2, 4 i 8 taktowe w ustawieniach parowych. Rola rytmu w muzyce i tańcu.

7. Polskie tańce regionalne oparte na kroku walczyka. Polka, Krakowiak doskonalenie poznanych kroków i figur tanecznych, metodyka nauczania. Polonez forma towarzyska, zasady tworzenia układów. Elementy muzyki; akcent metryczny, takt, metrum rozliczanie taktów o różnym metrum.

8. Ćwiczenia utaneczniające z zastosowaniem improwizacji ruchowej. Taneczna zabawa ludowa. Krakowiak rozwiązania taneczne w różnych ustawieniach grupy; w rozsypce, w liniach, na kole. Kujawiak rytmizacja, podstawowe kroki i figury taneczne. Elementy muzyki tempo, agogika.

9. Budowa układu tanecznego w formie zabawowej na bazie kroków i elementów polki- zasady kompozycji. Krakowiak doskonalenie poznanych kroków i figur tanecznych, układ zaliczeniowy z modyfikacja dla osób w starszym wieku. Kujawiak i Oberek technika tańca. Elementy muzyki - dynamika, akordyka.

10. Polskie tance regionalne - nauka tańców ze śpiewem. Kujawiak łącznie kroków i figur tanecznych Oberek zastosowanie właściwej formy ruchowej dla osób w starszym wieku. Okresowa budowa utworu muzycznego.

11. Kompozycja układów tanecznych, zasady prawidłowego doboru muzyki. Ćwiczenia taneczne w parch - inwencja własna ćwiczących. Polka - układy zaliczeniowe o różnej skali trudności, z modyfikacją dla osób w starszym wieku. Kujawiak i Oberek- doskonalenie techniki tańca.

12. Ćwiczenia utaneczniające a możliwości ruchowe grupy - zasady właściwego

doboru ćwiczeń dla osób w starszym wieku. Rola rytmu i tempa w doborze i

rozliczeniu tanecznej formy ruchu. Kujawiak - doskonalenie techniki. Oberek wykorzystanie elementów tańca do zajęć z osobami starszymi. Teoria muzyki analiza utworu muzycznego.

13. Tance integracyjne dla grupy nauka oraz własna interpretacja ruchowa wybranego tańca. Kujawiak na bazie poznanych kroków i figur samodzielna kompozycja (praca w grupach)

14.Na bazie poznanych elementów taneczno-ruchowych samodzielne tworzenie w zespołach 4-osobowych 32-taktowych układów tanecznych przeznaczonych dla osób w starszym wieku. Powtórka zagadnień teoretycznych i praktycznych układów zaliczeniowych .

15. Zaliczenie praktyczne przedmiotu

Literatura:

Bednarzowa B, Młodzikowska M. — Tance-rytm, ruch, muzyka, Warszawa, 1983, Sport i Turystyka

Kuźmińska O. — Taniec w teorii i praktyce, Poznań, 2002, AWF

Bzowscy L. M. — Zabawa integracyjne formy polskich tańców ludowych, Lublin, 2002, KLANZA

Efekty uczenia się:

Wiedza: Student potrafi rozpoznać i scharakteryzować wybrane rodzaje tańca, posiada wiedze z zakresu rytmiki i zasad muzyki niezbędną do prowadzenia zajęć o charakterze tanecznym, zna fachowa terminologie.

Umiejętności: Student potrafi wykorzystać zdobyte wiadomości teoretyczne i umiejętności ruchowe do prowadzenia zajęć tanecznych z osobami w starszym wieku.

Kompetencje społeczne: Student rozumie i docenia wartości tańca, wykazuje aktywną postawę wobec tej formy aktywności fizycznej.

Metody i kryteria oceniania:

1. Aktywny udział w zajęciach

2. Umiejętność poprawnej prezentacji poznanych kroków i figur tanecznych oraz łączenie ich w układ taneczny.

3. Umiejętność modyfikacji poznanych układów tanecznych z przeznaczeniem dla osób w różnym wieku i o różnym poziomie sprawności fizycznej.

4. Samodzielna kompozycja prostych układów tanecznych.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0