Formy treningu zdrowotnego-Aquaaerobik
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WKF-SM>AQUAA |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Formy treningu zdrowotnego-Aquaaerobik |
Jednostka: | Zakład Sportów Wodnych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
CZAS TRWANIA PRZEDMIOTU: | semestr 01 |
FORMA ZAJĘĆ, LICZBA GODZIN: | Ćwiczenia |
METODY DYDAKTYCZNE: | (M1) Burza mózgów |
METODY OCENY - FORMUJĄCA: | (F1) Aktywność na zajęciach |
METODY OCENY - PODSUMOWUJĄCA: | (P3) Średnia ważona ocen formułujących |
Skrócony opis: |
Zasadniczym celem zajęć jest zapoznanie studentów z pływania osób starszych i aqua-fitness jako formą aktywności całego ciała w środowisku wodnym, mającego na celu poszukiwanie dobrego samopoczucia jednostki. Pływanie osób starszych i Aqua-fitness, jako forma aktywności w obszarze kultury fizycznej, powinna być ukierunkowana na osiąganie maksymalnej, dla danej jednostki, sprawności fizycznej, przy wykorzystaniu różnorodnych form ruchowych w wodzie dostosowanych do możliwości, gustu i oczekiwań jednostki, która tym samym ma znaczna odpowiedzialność za funkcjonalne doskonalenia własnego ciała. |
Pełny opis: |
Zasadniczym celem zajęć jest zapoznanie studentów z pływania osób starszych i aqua-fitness jako formą aktywności całego ciała w środowisku wodnym, mającego na celu poszukiwanie dobrego samopoczucia jednostki. Pływanie osób starszych i Aqua-fitness, jako forma aktywności w obszarze kultury fizycznej, powinna być ukierunkowana na osiąganie maksymalnej, dla danej jednostki, sprawności fizycznej, przy wykorzystaniu różnorodnych form ruchowych w wodzie dostosowanych do możliwości, gustu i oczekiwań jednostki, która tym samym ma znaczna odpowiedzialność za funkcjonalne doskonalenia własnego ciała. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: [1] 1.Olex-Mierzejewska Dorota — Fitness. Teoretyczne i metodyczne podstawy prowadzenia zajęć., Katowice, 2009, AWF Katowice [2] Pietrusik Krzysztof — Pływanie - nauczanie i doskonalenie oraz wybrane elementy Aqua Fitness, Warszawa, 2005, TKKF [3] Zysiak-Christ Beata, Figurska Aneta, Stasikowska Izabela — Metodyczne podstawy aqua fitness, Wrocław, 2011, Aqua fit [4] Jegier A, Stasiołek D — Skuteczna dawka aktywności fizycznej w prewencji pierwotnej chorób układu krążenia i promocji zdrowia., Med. Sportiva , 5 supl 2, 109, 2001, Medicina Sportiva [5] Fall-Ławryniuk M., Wilk B — Terapia ruchowa w wodzie autorski program redukcji masy ciała u osób z nadwagą i otyłością, Med Sport. 20, 40-44., 2004, Medicina Sportiva [6] Żołądź J., Majerczak J., Duda K.—Starzenie się a wydolność fizyczna człowieka. W: Górski J., redaktor. Fizjologia wysiłku i treningu fizycznego., warszawa, 2011, Wydawnictwo Lekarskie PZWL Literatura uzupełniająca: [1] Aquatic Exercise Association (AEA) — Aquatic Fitness Professional Manual 6th Edition, California, 2010, Human Kinetics [2] Thein Brody L., Richley Geigle P. — Aquatic exercise for rehabilitation and training, Leeds United Kingdom, 2009, Human Kinetics [3] The American National Red Cross — Swimming and water safety,, Yardley, Pensylvania, USA, 2009, The American National Red Cross [4] Borgosz-Guźda A., Bartczyszyn M., Rożek K. — Trening w wodzie u chorych z chorobami sercowo naczyniowymi., Fizjoterapia. 10:1-12. 31., 2011, Fizjoterapia |
Efekty uczenia się: |
EU1. Wiedza: Znajomość terminologii dotyczącej aqua-fitness oraz wpływu pływania osób starszych na organizm człowieka(woda ciepła woda zimna).Znajomośćzagadnieńzwiązanychzbezpieczeństwemprowadzeniaiorganizacji zajęć w środowisku wodnym (woda płytka woda głęboka). Znajomość podstawowych form klasyfikacji Aqua-fitness. EU2. Umiejętności: Opanowanie podstawowego zasobu ćwiczeń w poszczególnych formach aqua fitness oraz opanowanie umiejętności organizowania specjalistycznej jednostki aktywności w środowisku wodnym - pływania osób starszych. Opanowanie przez studenta zarówno asekuracji partnera jak również samo asekuracji i samo ratownictwa w środowisku wodnym. Student potrafi sklasyfikować i wskazać obszary udziału głównych grup mięśniowych w wybranych formach aqua-fitness oraz jednostkach specjalistycznych pływania osób starszych. Student posiada znajomość zastosowania przyborów i sprzętu dedykowanego dla zajęć z aqua-fitness. EU3. Kompetencje społeczne: Kształtowanie właściwych postaw oraz samorozwoju w zakresie kultury fizycznej realizowanej w środowisku wodnym dla aktywności dla życia. Zdobycie kompetencji w zakresie przepisów prawa jak i obowiązujących regulaminów dotyczących prowadzenia zajęć na pływalniach. |
Metody i kryteria oceniania: |
Efekt uczenia się - WIEDZA Na ocenę 3 60 % obecności na zajęciach praktycznych. Dostateczna - znajomość terminologii dotyczącej pływania osób starszych i Aqua-fitness oraz wpływu pływania na organizm człowieka. Dostateczna znajomość zagadnień związanych z bezpieczeństwem prowadzenia i organizacji zajęć w środowisku wodnym oraz dostateczna znajomość podstawowych form klasyfikacji Aqua-fitness. Na ocenę 4 Na ocenę 4 80 % obecności na zajęciach praktycznych. Progresja kompetencji w odniesieniu do poziomu wyjściowego oraz dobra znajomość zagadnień związanych z bezpieczeństwem prowadzenia i organizacji zajęć w środowisku wodnym oraz dobra znajomość podstawowych form klasyfikacji pływania osób starszych i Aqua-fitness. Na ocenę 5 100 % obecności na zajęciach praktycznych. Ponadprzeciętna progresja kompetencji w odniesieniu do poziomu wyjściowego. Bardzo dobra znajomość zagadnień związanych z bezpieczeństwem prowadzenia i organizacji zajęć w środowisku wodnym oraz bardzo dobra znajomość podstawowych form klasyfikacji Aqua-fitness. Efekt uczenia się 2 - UMIEJĘTNOŚCI Na ocenę 3 Opanowanie podstawowego zasobu ćwiczeń w poszczególnych formach pływania osób starszych aqua -fitness. Student potrafi sklasyfikować i wskazać podstawowe obszary udziału głównych grup mięśniowych w wybranych formach zajęć. Student posiada ogólna znajomość zastosowania przyborów i przyrządów do zajęć. Na ocenę 4 Opanowanie rozszerzonego zakresu ćwiczeń w poszczególnych formach pływania osób starszych i aqua-fitness. Umiejętność klasyfikacji głównych grup mięśniowych w większości form zajęć. Student posiada umiejętność doboru, wykorzystania i zastosowania różnego rodzaju przyborów do zajęć z aqua-fitnessu. Na ocenę 5 Opanowanie bardzo szerokiego wachlarzu ćwiczeń w poszczególnych formach pływania osób starszych i aqua fitness wraz z podaniem docelowym klasyfikacji głównych grup mięśniowych pracujących w poszczególnych ćwiczeniach. Student posiada umiejętność doboru, wykorzystania i zastosowania różnego rodzaju przyborów do zajęć oraz wyjaśnienia zalet i korzyści wykorzystywanego sprzętu. Efekt uczenia się 3 - KOMPETENCJE SPOŁECZNE Na ocenę 3 Posiadanie podstawowych umiejętności w zakresie samodoskonalenia się oraz zrozumienia wpływu postawy wobec kultury fizycznej na rozwój aktywności dla życia w środowisku wodnym w czasie wolnym. Na ocenę 4 Posiadanie dobrych umiejętności oraz podstawowej wiedzy w zakresie samodoskonalenia sie oraz zrozumienia wpływu postawy wobec kultury fizycznej na rozwój aktywności dla życia w środowisku wodnym w czasie wolnym. Na ocenę 5 Posiadanie bardzo dobrych umiejętności oraz znacznej wiedzy w zakresie samodoskonalenia się oraz zrozumienia wpływu postawy wobec kultury fizycznej na rozwój aktywności dla życia w środowisku wodnym w czasie wolnym. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie.