Biologia medyczna i anatomia funkcjonalna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WKF-SM>BIOLMEDIANA | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nazwa przedmiotu: | Biologia medyczna i anatomia funkcjonalna | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Jednostka: | Zakład Antropologii | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Grupy: | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Język prowadzenia: | polski | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KATEGORIA PRZEDMIOTU: | Przedmiot podstawowy |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
CZAS TRWANIA PRZEDMIOTU: | semestr 01 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
FORMA ZAJĘĆ, LICZBA GODZIN: | Ćwiczenia |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
METODY DYDAKTYCZNE: | (M17) Prezentacje multimedialne |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
METODY OCENY - FORMUJĄCA: | (F1) Aktywność na zajęciach |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
METODY OCENY - PODSUMOWUJĄCA: | (P4) Test |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Skrócony opis: |
INFORMACJE O NAUCZYCIELACH AKADEMICKICH OSOBA ODPOWIEDZIALNA ZA KARTĘ: dr Mariola Agnieszka Woronkowicz WYMAGANIA WSTĘPNE Znajomość podstaw budowy histologicznej oraz anatomii człowieka w zakresie kursów I stopnia. CELE PRZEDMIOTU Zapoznanie studentów ze złożonością budowy organizmu człowieka oraz czynnikami zakłócającymi jego prawidłowe funkcjonowanie w przebiegu ontogenezy. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Pełny opis: |
ĆWICZENIA 1: Organizm człowieka jako system biologiczny zintegrowanych strukturalnie i czynnościowo narządów i układów. Charakterystyka zależności pomiędzy strukturami anatomicznymi a odpowiadającymi im mechanizmami fizjologicznymi. Cykl życiowy komórki i jego regulacja w różnych tkankach. Lokalizacja i przebieg procesu spermatogenezy i owogenezy, regulacja hormonalna. 2: Podstawy embriologii człowieka - etapy rozwoju zarodkowego u człowieka – zapłodnienie, bruzdkowanie, implantacja, kształtowanie się listków zarodkowych i ich różnicowanie się w poszczególne tkanki i narządy. Powstawanie, budowa i funkcje błon płodowych. Łożysko i bariera łożyskowa – budowa i funkcje. Czynniki teratogenne i powstawanie wad rozwojowych - wada wrodzona a wada genetyczna. Obraz kliniczny najczęściej występujących wad wrodzonych. Epigenetyczne mechanizmy rozwoju embrionalnego – morfogeneza i indukcja embrionalna. Teoria „programowania płodowego” dysfunkcji i chorób u człowieka, np. funkcjonowania osi podwzgórze-przysadka-nadnercza. 3: Wybrane zagadnienia z genetyki człowieka- prawa dziedziczenia, źródła zmienności genetycznej, kariotyp, choroby genetyczne, typy dziedziczenia. Struktura i funkcja kwasów nukleinowych, proces replikacji. Budowa chromatyny. Genom i kariotyp człowieka – ilość i zróżnicowanie chromosomów. Poziomy regulacji czynności biologicznych komórki. Geny i allele – pojęcie, budowa, rodzaje i funkcje. Kod genetyczny, procesy transkrypcji i translacji. 4: Determinacja płci u człowieka: sekwencja zdarzeń w różnicowaniu płci i zaburzenia tego procesu. Wybrane geny z chromosomu X i Y raz ich udział w regulacji różnych procesów. Zaburzenia regulacji ekspresji genów i ich skutki dla funkcji organizmu. Genom mitochondrialny: cechy budowy, różnice w stosunku do genomu jądrowego, znaczenie w regulacji funkcjonowania komórek. Znaczenie genetyki w diagnostyce, leczeniu i profilaktyce różnych chorób. 5: Molekularne podłoże zjawisk biologicznych w stanie zdrowia i w przebiegu chorób. Molekularne podstawy rozwoju nowotworów. Charakterystyka chorób w kontekście zmian inwolucyjnych – choroby autoimmunologiczne, choroby degeneracyjne układu nerwowego, choroby cywilizacyjne – uwarunkowania genetyczne i środowiskowe. Układ odpornościowy a integralność organizmu. Zaburzenia masy ciała u osób w podeszłym wieku – patogeneza i skutki zdrowotne. Molekularne podstawy chorób Parkinsona i Alzheimera. Aktywność fizyczna jako terapia wspomagająca w chorobach wieku podeszłego. 6: Rola czynników środowiskowych w procesach zdrowia i starzenia – składniki diety, zanieczyszczenie powietrza, specyficzne cechy klimatu miasta, promieniowanie słoneczne, zanieczyszczenie światłem. Integracyjna rola układu nerwowego i hormonalnego w prawidłowym funkcjonowaniu ustroju.
<tableborder="1"> | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Forma aktywności | Średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim, w tym: | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Godziny wynikające z planu studiów | 30 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Konsultacje przedmiotowe | 8 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Egzaminy i zaliczenia w sesji | 2 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Inne | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Godziny bez udziału nauczyciela akademickiego wynikające z nakładu pracy studenta, w tym: | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Przygotowanie się do zajęć, w tym studiowanie zalecanej literatury | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Opracowanie wyników | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Przygotowanie raportu, projektu, prezentacji, dyskusji | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Inne | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sumaryczna liczba godzin dla przedmiotu wynikająca z ca¬łego nakładu pracy studenta | 50 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu | 2 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
LITERATURA: 1). Bal J. Genetyka medyczna i molekularna. PWN, Warszawa, 2017 2). Drewa G. Genetyka medyczna. Podręcznik dla studentów. 2012, Elsevier Health Sciences. 3). Bartel H. , Moore K.L. , Zabel M. , Torchia M.G. Embriologia i wady wrodzone. Od zapłodnienia do urodzenia. 2013, Edra Urban & Partner 4). Bartel, H. Embriologia: podręcznik dla studentów. 1995, Wydawnictwo Lekarskie PZWL. 5). Marchewka A, Dąbrowski Z, Żołądź JA. Fizjologia starzenia się. 2012, PWN, Warszawa. 6). Traczyk W. Fizjologia człowieka w zarysie. 2013, PZWL, Warszawa 7). Ball, S. Chemia szarych komórek. 2003, Medyk, Warszawa. 8). Leszek, J. Choroby otępienne. Teoria i praktyka. 2003, Wydawnictwo Continuo, Wrocław. 9). Anna Skrzatek Aktywny senior człowiek spełniony. 2018, PZWL, Warszawa |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Efekty uczenia się: |
EK1 Wiedza: Zna podstawy regulacji funkcjonowania tkanek i narządów jako zintegrowanego systemu. - odniesienie do efektów kierunkowych M2_W01, M2_W02 EK2 Wiedza: Zna przebieg cyklu życiowego komórek somatycznych i rozrodczych oraz mechanizmy regulujące jego prawidłowy przebieg. - odniesienie do efektów kierunkowych M2_W02, M2_W03 EK3 Wiedza: Zna działanie czynników teratogennych i skutki ich działania. - odniesienie do efektów kierunkowych M2_W02, M2_W03 EK4 Wiedza: Zna molekularne podstawy dziedziczenia, mechanizmy przepływu informacji genetycznej i regulacji jej ekspresji oraz źródła zmienności organizmów - odniesienie do efektów kierunkowych M2_W03 EK5 Wiedza: Zna mechanizmy odpowiedzialne za rozwój chorób, ze szczególnym uwzględnieniem chorób wieku podeszłego. - odniesienie do efektów kierunkowych M2_W04, M2_W06, M2_W09 EK6 Umiejętności: Potrafi prawidłowo interpretować skutki działania niekorzystnych czynników środowiskowych na stan tkanek i narządów. - odniesienie do efektów kierunkowych M2_U14 EK7 Umiejętności: Potrafi rozpoznać wybrane choroby genetyczne i wady wrodzone oraz rozwiązywać problemy genetyczne i przeprowadzić analizę rodowodu. - odniesienie do efektów kierunkowych M2_U05, M2_U08 EK8 Umiejętności: Potrafi dokonać syntezy informacji odnośnie wpływu zewnętrznych czynników środowiskowych oraz stylu życia na stan biologiczny populacji i wyciąga na tej podstawie odpowiednie wnioski. - odniesienie do efektów kierunkowych M2_U03, M2_U07, M2_U13 EK9 Kompetencje społeczne: Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za współrealizowane zadania. - odniesienie do efektów kierunkowych M2_K01, M2_K05 EK10 Kompetencje społeczne: Stosuje zdobytą wiedzę w profilaktyce zdrowotnej - odniesienie do efektów kierunkowych M2_K06, M2_K09 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
OCENA FORMUJĄCA – SKŁADOWE: 1: Aktywność na zajęciach 2: Odpowiedź ustna 3: Referat OCENA PODSMOWUJĄCA 1: Zaliczenie pisemne - test WARUNKI ZALICZENIA PRZEDMIOTU 1: Pozytywna ocena przygotowanego referatu 2: Aktywność na zajęciach 3: Opanowanie minimum 50% wiedzy - zweryfikowane zaliczeniem końcowym KRYTERIA OCENY
|
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie.