Etyka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WKF-SM>ETY |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Etyka |
Jednostka: | Zakład Filozofii i Socjologii Turystyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
KATEGORIA PRZEDMIOTU: | Przedmiot podstawowy |
CZAS TRWANIA PRZEDMIOTU: | semestr 01 |
FORMA ZAJĘĆ, LICZBA GODZIN: | Wykład |
METODY DYDAKTYCZNE: | (M17) Prezentacje multimedialne |
Skrócony opis: |
NFORMACJE O NAUCZYCIELACH AKADEMICKICH OSOBA ODPOWIEDZIALNA ZA KARTĘ: dr hab. prof. nadzw. Maria Zowisło WYMAGANIA WSTĘPNE Ogólna wiedza o kulturze, społeczeństwie, filozofii. CELE PRZEDMIOTU 1. Ukazanie powiązań etyki ogólnej z etyką szczegółową dla kultury fizycznej. 2. Wykształcenie umiejętności dostrzegania moralnych aspektów problemów, wyzwań i zagrożeń w kulturze fizycznej oraz rozstrzygania dylematów moralnych. |
Pełny opis: |
Wykład. 1. Wprowadzenie do etyki jako nauki o dobru. Etyka w pracy senioralnej i kulturze fizycznej. 2. Wartości, autorytety, sumienie, odpowiedzialność - charakterystyka podstawowych kategorii etycznych. 3. Normy moralne a norm prawne. Deontologia w pracy senioralnej i kulturze fizycznej. 4. Dwie filozofie starości - Arystoteles i Cyceron. 5. Podstawowe wartości etosu pracy senioralnej: godność, przyjaźń, autonomia, sens życia, równość. 6. Życie i śmierć - dylematy bioetyczne w odniesieniu do pracy senioralnej. 7. Prawa naturalne i prawa człowieka. 8. Kolokwium zaliczeniowe. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1 Woleński J. — Wiedza o etyce, Bielsko-Biała, 2008, Park-Edukacja 2 P. Vardy, P. Grosch, Etyka - poglądy i problemy, Poznań 1995 3. J. Homplewicz, Etyka pedagogiczna: podręcznik dla wychowawców, Warszawa 1996. Literatura uzupełniająca: 1 Baggini J. — Przybornik etyka, Warszawa, 2010, AWF 2 Zowisło M. — Filozofia i sport. Horyzonty dialogu, Kraków, 2001, AWF |
Efekty uczenia się: |
EK1 Wiedza: Ma wiedzę na temat znaczenia podstawowych kategorii, dziedzin etyki oraz koncepcji etycznych w odniesieniu do dylematów współczesnego świata EK2 Umiejętności: Potrafi zidentyfikować podstawowe problemy etyczne w praktykach społecznych i kulturowych kultury fizycznej EK3 Kompetencje społeczne: Zdobyta wiedza i umiejętności kształtują w studentach wrażliwość moralną i odpowiedzialność za aktywność zawodową w kulturze fizycznej |
Metody i kryteria oceniania: |
OCENA FORMUJACA: 1.Aktywność na zajęciach. 2.Kolokwium 3. Projekt zespołowy OCENA PODSUMOWUJACA: 1. Egzamin pisemny WARUNKI ZALICZENIA PRZEDMIOTU: 1. Aktywne uczestnictwo na zajęciach. 2. Opanowanie co najmniej 50% materiału nauczania - sprawdzone przez kolokwium. 3. Wykonanie projektu. KRYTERIA OCENY: Efekt kształcenia 1 Na ocenę 3 Zaliczenie kolokwium na 45 % Na ocenę 4 Zaliczenie kolokwium na 70% Na ocenę 5 Zaliczenie kolokwium na 95% Efekt kształcenia 2 Na ocenę 3 Zaliczenie kolokwiumj na 40% Na ocenę 4 Zaliczenie kolokwium na 70 % Na ocenę 5 Zaliczenie kolokwium na 90 % Efekt kształcenia 3 Na ocenę 3 Zaliczenie kolokwium na 45 % Na ocenę 4 Zaliczenie kolokwium na 70% Na ocenę 5 Zaliczenie kolokwium na 95% |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie.