Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Formy treningu zdrowotnego-Gimnastyka podstawowa

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WKF-SM>GIM
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Formy treningu zdrowotnego-Gimnastyka podstawowa
Jednostka: Zakład Gimnastyki i Tańca
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
CZAS TRWANIA PRZEDMIOTU:

semestr 01

FORMA ZAJĘĆ, LICZBA GODZIN:

Ćwiczenia

METODY DYDAKTYCZNE:

(M15) Praca pod kierunkiem
(M16) Praca w grupach
(M7) Konsultacje

METODY OCENY - FORMUJĄCA:

(F1) Aktywność na zajęciach
(F2) Ćwiczenia praktyczne
(F3) Kolokwium
(F4) Odpowiedź ustna

Skrócony opis:

OSOBA ODPOWIEDZIALNA ZA KARTĘ

Dr Jarosław Omorczyk

WYMAGANIA WSTĘPNE

1. Brak przeciwwskazań lekarskich do uczestnictwa w zajęciach ruchowych.

2. Znajomość zagadnień teoretycznych i umiejętność praktycznego wykonania ćwiczeń gimnastycznych realizowanych na studiach pierwszego stopnia.

CELE PRZEDMIOTU

1. Nabycie umiejętności racjonalnego planowania i prowadzenia zajęć ruchowych o różnym charakterze w różnych warunkach z osobami w wieku podeszłym,

2. Przyswojenie przez studentów zasad, metod, form i środków treningu prozdrowotnego dla osób starszych.

Pełny opis:

ĆWICZENIA

1. Terminologia, systematyka oraz prawidłowa technika wykonania środków ćwiczeniowych stosowanych w zajęciach ruchowych osób starszych.

2. Ćwiczenia oddechowe i relaksacyjne jako środki obniżające hipertonię mięśniową.

3. Ćwiczenia ukierunkowane na poprawę postawy ciała.

4. Ćwiczenia gibkościowe stosowane w profilaktyce zdrowotnej osób starszych.

5. Ćwiczenia siłowe w treningu osób starszych.

6. Środki i metody kształtowania wytrzymałości u osób starszych.

7. Ćwiczenia równoważne dla osób starszych.

8. Ćwiczenia koordynacyjne przeznaczone dla osób starszych (z uwzględnieniem różnych specyficznych koordynacyjnych zdolności motorycznych).

9. Ćwiczenia dla osób starszych z wykorzystaniem różnych przyborów gimnastycznych.

10. Ćwiczenia wolne (zwinnościowo-akrobatyczne) możliwe do realizacji z osobami starszymi.

11. Ćwiczenia dla osób starszych z wykorzystaniem przyrządów znajdujących się w typowej sali gimnastycznej.

12. Nowoczesne formy gimnastyki w treningu prozdrowotnym osób starszych.

13. Gry i zabawy przeznaczone dla osób starszych.

14. Ćwiczenia dla osób starszych z wykorzystaniem nietypowego sprzętu (krzesło, ręcznik itp.).

15. Ćwiczenia poprawiające bezpieczeństwo podczas upadku.

OBCIĄŻENIE PRACĄ STUDENTA W SEMESTRZE

Forma aktywności - średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności

Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim, w tym:

Godziny wynikające z planu studiów - 15

Konsultacje przedmiotowe - 5

Egzaminy i zaliczenia w sesji - 1

Inne - 0

Godziny bez udziału nauczyciela akademickiego wynikające z nakładu pracy studenta, w tym:

Przygotowanie się do zajęć, w tym studiowanie zalecanej literatury - 2

Opracowanie wyników - 0

Przygotowanie raportu, projektu, prezentacji, dyskusji - 1

Inne - 1

Sumaryczna liczba godzin dla przedmiotu wynikająca z całego nakładu pracy studenta - 25

Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu - 1

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Mazurek L. Gimnastyka - słownictwo i systematyka, Warszawa, SiT, 1980.

2. Kolarczyk E., Arlet A. Gimnastyka : skrypt dla studentów Akademii Wychowania Fizycznego kierunku fizjoterapia. Kraków, AWF, 2004.

3. Cichalewska A., Kolarczyk E. Ćwiczenia kształtujące dziewcząt. Kraków, AWF, 1999.

4. Jezierski R., Rybicka A. Gimnastyka. Teoria i metodyka, Wrocław, AWF, 2000.

5. Szot Z. Gimnastyka. Technika wykonania i metodyka nauczania podstawowych ćwiczeń zwinnościowo-akrobatycznych, Gdańsk, WIW, 1992.

Literatura uzupełniająca:

1. Barański K., Janowski D., Mazur A., Morzycki B. Technika i metodyka nauczania podstawowych ćwiczeń gimnastycznych, Warszawa, AWF, 1985.

2. Starrett K., Cordoza G. Bądź sprawny jak lampart. Łódź, Galaktyka, 2015.

3. Ljach W. Kształtowanie zdolności motorycznych dzieci i młodzieży. Warszawa, COS, 2003.

4. Żołnierowicz K., Plichta M. Gimnastyka sportowa dziewcząt, Warszawa, COS, 2001.

Efekty uczenia się:

WIEDZA

1. Posiada zasób pojęć i ma pogłębioną wiedzę na temat teorii i praktyki gimnastycznego treningu zdrowotnego osób starszych. Odniesienie do efektów kierunkowych kształcenia: K_W13.

2. Posiada wiedzę merytoryczną, niezbędną do prowadzenia zajęć z gimnastyki podstawowej dla osób starszych, zgodnie z wybraną specjalnością studiów, zna fachową terminologię w tym zakresie. Odniesienie do efektów kierunkowych kształcenia: K_W16.

UMIEJĘTNOŚCI

3. Posiada umiejętność nauczania ćwiczeń z zakresu gimnastyki podstawowej. Odniesienie do efektów kierunkowych kształcenia: K_U09.

4. Potrafi demonstrować i asekurować ćwiczenia z zakresu gimnastyki podstawowej. Odniesienie do efektów kierunkowych kształcenia: K_U12.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

5. Ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie uczestnictwa w kulturze fizycznej, dba o swój poziom sprawności fizycznej, docenia jej znaczenie w dbałości o ciało, jest świadomy wysokiej wartości zdrowia w wymiarze

jednostkowym i społecznym, jest gotowy do działań na rzecz promocji zdrowia. Odniesienie do efektów kierunkowych kształcenia: K_K06.

Metody i kryteria oceniania:

OCENA FORMUJĄCA

1 Aktywność na zajęciach

2 Ćwiczenia praktyczne

3 Kolokwium

4 Odpowiedź ustna

OCENA PODSUMOWUJĄCA

1 Zaliczenie praktyczne

2 Zaliczenie teoretyczne

WARUNKI ZALICZENIA PRZEDMIOTU

Aktywne uczestnictwo w zięciach, zaliczenie praktyczne i teoretyczne.

KRYTERIA OCENY

EFEKT KSZTAŁCENIA - WIEDZA

OCENA - WYMAGANIA

3,0 - Posiada podstawową wiedzę merytoryczną, niezbędną do prowadzenia zajęć zgodnie z wybraną specjalnością studiów. Dotyczy: zasad bezpieczeństwa; terminologii; środków, metod i form prowadzenia zajęć gimnastycznych z osobami starszymi, a także metod kształtowania zdolności motorycznych.

4,0 - Na poziomie dobrym posiada wiedzę merytoryczną, niezbędną do prowadzenia zajęć zgodnie z wybraną specjalnością studiów. Dotyczy: zasad bezpieczeństwa; terminologii; środków, metod i form prowadzenia zajęć gimnastycznych z osobami starszymi, a także metod kształtowania zdolności motorycznych.

5,0 - Posiada obszerną wiedzę merytoryczną, niezbędną do prowadzenia zajęć zgodnie z wybraną specjalnością studiów. Dotyczy: zasad bezpieczeństwa; terminologii; środków, metod i form prowadzenia zajęć gimnastycznych z osobami starszymi, a także metod kształtowania zdolności motorycznych.

EFEKT KSZTAŁCENIA - UMIEJĘTNOŚCI

OCENA - WYMAGANIA

3,0 - Wykonuje realizowane na studiach elementy gimnastyczne z dużymi i średnimi błędami. Umie praktycznie (w sposób prawidłowy) zastosować odpowiednią asekurację ćwiczeń gimnastycznych. Posiada dostateczną umiejętność prowadzenia zajęć gimnastycznych z osobami starszymi.

4,0 - Wykonuje realizowane na studiach elementy gimnastyczne z małymi błędami. Umie praktycznie (w sposób prawidłowy) zastosować odpowiednią asekurację ćwiczeń gimnastycznych. Posiada dobrą umiejętność prowadzenia zajęć gimnastycznych z osobami starszymi.

5,0 - Wykonuje realizowane na studiach elementy gimnastyczne bezbłędnie. Umie praktycznie (w sposób prawidłowy) zastosować odpowiednią asekurację ćwiczeń gimnastycznych. Posiada bardzo dobrą umiejętność prowadzenia zajęć gimnastycznych z osobami starszymi.

EFEKT KSZTAŁCENIA – KOMPETENCJE SPOŁECZNE

OCENA - WYMAGANIA

3,0 - Potrafi ogólnie zaprogramować proces kształcenia ruchowego w zakresie gimnastyki z osobami starszymi. Nawiązuje przyjazne relacje z innymi. Przekaz werbalny i niewerbalny jest zrozumiały, lecz niedostosowany do możliwości percepcyjnych osób ćwiczących. Realizuje zadania w sposób zapewniający bezpieczeństwo własne oraz innych, przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny pracy.

4,0 - Potrafi szczegółowo, lecz nie w sposób zindywidualizowany zaprogramować proces kształcenia ruchowego w zakresie gimnastyki z osobami starszymi. Nawiązuje przyjazne relacje z innymi. Przekaz werbalny i niewerbalny jest zrozumiały. Realizuje zadania w sposób zapewniający bezpieczeństwo własne oraz innych, przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny pracy.

5,0 - Wykazuje się zaradnością i kreatywnością w prowadzeniu zajęć z osobami starszymi w różnych warunkach Potrafi w sposób zindywidualizowany zaprogramować proces kształcenia ruchowego w zakresie gimnastyki z osobami starszymi. Nawiązuje przyjazne relacje z innymi. Przekaz werbalny i niewerbalny jest precyzyjny i zrozumiały. Realizuje zadania w sposób zapewniający bezpieczeństwo własne oraz innych, przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny pracy.

Praktyki zawodowe:

Brak

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0