Formy treningu zdrowotnego-Gimnastyka podstawowa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WKF-SM>GIM |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Formy treningu zdrowotnego-Gimnastyka podstawowa |
Jednostka: | Zakład Gimnastyki i Tańca |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
CZAS TRWANIA PRZEDMIOTU: | semestr 01 |
FORMA ZAJĘĆ, LICZBA GODZIN: | Ćwiczenia |
METODY DYDAKTYCZNE: | (M15) Praca pod kierunkiem |
METODY OCENY - FORMUJĄCA: | (F1) Aktywność na zajęciach |
Skrócony opis: |
OSOBA ODPOWIEDZIALNA ZA KARTĘ Dr Jarosław Omorczyk WYMAGANIA WSTĘPNE 1. Brak przeciwwskazań lekarskich do uczestnictwa w zajęciach ruchowych. 2. Znajomość zagadnień teoretycznych i umiejętność praktycznego wykonania ćwiczeń gimnastycznych realizowanych na studiach pierwszego stopnia. CELE PRZEDMIOTU 1. Nabycie umiejętności racjonalnego planowania i prowadzenia zajęć ruchowych o różnym charakterze w różnych warunkach z osobami w wieku podeszłym, 2. Przyswojenie przez studentów zasad, metod, form i środków treningu prozdrowotnego dla osób starszych. |
Pełny opis: |
ĆWICZENIA 1. Terminologia, systematyka oraz prawidłowa technika wykonania środków ćwiczeniowych stosowanych w zajęciach ruchowych osób starszych. 2. Ćwiczenia oddechowe i relaksacyjne jako środki obniżające hipertonię mięśniową. 3. Ćwiczenia ukierunkowane na poprawę postawy ciała. 4. Ćwiczenia gibkościowe stosowane w profilaktyce zdrowotnej osób starszych. 5. Ćwiczenia siłowe w treningu osób starszych. 6. Środki i metody kształtowania wytrzymałości u osób starszych. 7. Ćwiczenia równoważne dla osób starszych. 8. Ćwiczenia koordynacyjne przeznaczone dla osób starszych (z uwzględnieniem różnych specyficznych koordynacyjnych zdolności motorycznych). 9. Ćwiczenia dla osób starszych z wykorzystaniem różnych przyborów gimnastycznych. 10. Ćwiczenia wolne (zwinnościowo-akrobatyczne) możliwe do realizacji z osobami starszymi. 11. Ćwiczenia dla osób starszych z wykorzystaniem przyrządów znajdujących się w typowej sali gimnastycznej. 12. Nowoczesne formy gimnastyki w treningu prozdrowotnym osób starszych. 13. Gry i zabawy przeznaczone dla osób starszych. 14. Ćwiczenia dla osób starszych z wykorzystaniem nietypowego sprzętu (krzesło, ręcznik itp.). 15. Ćwiczenia poprawiające bezpieczeństwo podczas upadku. OBCIĄŻENIE PRACĄ STUDENTA W SEMESTRZE Forma aktywności - średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim, w tym: Godziny wynikające z planu studiów - 15 Konsultacje przedmiotowe - 5 Egzaminy i zaliczenia w sesji - 1 Inne - 0 Godziny bez udziału nauczyciela akademickiego wynikające z nakładu pracy studenta, w tym: Przygotowanie się do zajęć, w tym studiowanie zalecanej literatury - 2 Opracowanie wyników - 0 Przygotowanie raportu, projektu, prezentacji, dyskusji - 1 Inne - 1 Sumaryczna liczba godzin dla przedmiotu wynikająca z całego nakładu pracy studenta - 25 Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu - 1 |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Mazurek L. Gimnastyka - słownictwo i systematyka, Warszawa, SiT, 1980. 2. Kolarczyk E., Arlet A. Gimnastyka : skrypt dla studentów Akademii Wychowania Fizycznego kierunku fizjoterapia. Kraków, AWF, 2004. 3. Cichalewska A., Kolarczyk E. Ćwiczenia kształtujące dziewcząt. Kraków, AWF, 1999. 4. Jezierski R., Rybicka A. Gimnastyka. Teoria i metodyka, Wrocław, AWF, 2000. 5. Szot Z. Gimnastyka. Technika wykonania i metodyka nauczania podstawowych ćwiczeń zwinnościowo-akrobatycznych, Gdańsk, WIW, 1992. Literatura uzupełniająca: 1. Barański K., Janowski D., Mazur A., Morzycki B. Technika i metodyka nauczania podstawowych ćwiczeń gimnastycznych, Warszawa, AWF, 1985. 2. Starrett K., Cordoza G. Bądź sprawny jak lampart. Łódź, Galaktyka, 2015. 3. Ljach W. Kształtowanie zdolności motorycznych dzieci i młodzieży. Warszawa, COS, 2003. 4. Żołnierowicz K., Plichta M. Gimnastyka sportowa dziewcząt, Warszawa, COS, 2001. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA 1. Posiada zasób pojęć i ma pogłębioną wiedzę na temat teorii i praktyki gimnastycznego treningu zdrowotnego osób starszych. Odniesienie do efektów kierunkowych kształcenia: K_W13. 2. Posiada wiedzę merytoryczną, niezbędną do prowadzenia zajęć z gimnastyki podstawowej dla osób starszych, zgodnie z wybraną specjalnością studiów, zna fachową terminologię w tym zakresie. Odniesienie do efektów kierunkowych kształcenia: K_W16. UMIEJĘTNOŚCI 3. Posiada umiejętność nauczania ćwiczeń z zakresu gimnastyki podstawowej. Odniesienie do efektów kierunkowych kształcenia: K_U09. 4. Potrafi demonstrować i asekurować ćwiczenia z zakresu gimnastyki podstawowej. Odniesienie do efektów kierunkowych kształcenia: K_U12. KOMPETENCJE SPOŁECZNE 5. Ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie uczestnictwa w kulturze fizycznej, dba o swój poziom sprawności fizycznej, docenia jej znaczenie w dbałości o ciało, jest świadomy wysokiej wartości zdrowia w wymiarze jednostkowym i społecznym, jest gotowy do działań na rzecz promocji zdrowia. Odniesienie do efektów kierunkowych kształcenia: K_K06. |
Metody i kryteria oceniania: |
OCENA FORMUJĄCA 1 Aktywność na zajęciach 2 Ćwiczenia praktyczne 3 Kolokwium 4 Odpowiedź ustna OCENA PODSUMOWUJĄCA 1 Zaliczenie praktyczne 2 Zaliczenie teoretyczne WARUNKI ZALICZENIA PRZEDMIOTU Aktywne uczestnictwo w zięciach, zaliczenie praktyczne i teoretyczne. KRYTERIA OCENY EFEKT KSZTAŁCENIA - WIEDZA OCENA - WYMAGANIA 3,0 - Posiada podstawową wiedzę merytoryczną, niezbędną do prowadzenia zajęć zgodnie z wybraną specjalnością studiów. Dotyczy: zasad bezpieczeństwa; terminologii; środków, metod i form prowadzenia zajęć gimnastycznych z osobami starszymi, a także metod kształtowania zdolności motorycznych. 4,0 - Na poziomie dobrym posiada wiedzę merytoryczną, niezbędną do prowadzenia zajęć zgodnie z wybraną specjalnością studiów. Dotyczy: zasad bezpieczeństwa; terminologii; środków, metod i form prowadzenia zajęć gimnastycznych z osobami starszymi, a także metod kształtowania zdolności motorycznych. 5,0 - Posiada obszerną wiedzę merytoryczną, niezbędną do prowadzenia zajęć zgodnie z wybraną specjalnością studiów. Dotyczy: zasad bezpieczeństwa; terminologii; środków, metod i form prowadzenia zajęć gimnastycznych z osobami starszymi, a także metod kształtowania zdolności motorycznych. EFEKT KSZTAŁCENIA - UMIEJĘTNOŚCI OCENA - WYMAGANIA 3,0 - Wykonuje realizowane na studiach elementy gimnastyczne z dużymi i średnimi błędami. Umie praktycznie (w sposób prawidłowy) zastosować odpowiednią asekurację ćwiczeń gimnastycznych. Posiada dostateczną umiejętność prowadzenia zajęć gimnastycznych z osobami starszymi. 4,0 - Wykonuje realizowane na studiach elementy gimnastyczne z małymi błędami. Umie praktycznie (w sposób prawidłowy) zastosować odpowiednią asekurację ćwiczeń gimnastycznych. Posiada dobrą umiejętność prowadzenia zajęć gimnastycznych z osobami starszymi. 5,0 - Wykonuje realizowane na studiach elementy gimnastyczne bezbłędnie. Umie praktycznie (w sposób prawidłowy) zastosować odpowiednią asekurację ćwiczeń gimnastycznych. Posiada bardzo dobrą umiejętność prowadzenia zajęć gimnastycznych z osobami starszymi. EFEKT KSZTAŁCENIA – KOMPETENCJE SPOŁECZNE OCENA - WYMAGANIA 3,0 - Potrafi ogólnie zaprogramować proces kształcenia ruchowego w zakresie gimnastyki z osobami starszymi. Nawiązuje przyjazne relacje z innymi. Przekaz werbalny i niewerbalny jest zrozumiały, lecz niedostosowany do możliwości percepcyjnych osób ćwiczących. Realizuje zadania w sposób zapewniający bezpieczeństwo własne oraz innych, przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny pracy. 4,0 - Potrafi szczegółowo, lecz nie w sposób zindywidualizowany zaprogramować proces kształcenia ruchowego w zakresie gimnastyki z osobami starszymi. Nawiązuje przyjazne relacje z innymi. Przekaz werbalny i niewerbalny jest zrozumiały. Realizuje zadania w sposób zapewniający bezpieczeństwo własne oraz innych, przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny pracy. 5,0 - Wykazuje się zaradnością i kreatywnością w prowadzeniu zajęć z osobami starszymi w różnych warunkach Potrafi w sposób zindywidualizowany zaprogramować proces kształcenia ruchowego w zakresie gimnastyki z osobami starszymi. Nawiązuje przyjazne relacje z innymi. Przekaz werbalny i niewerbalny jest precyzyjny i zrozumiały. Realizuje zadania w sposób zapewniający bezpieczeństwo własne oraz innych, przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny pracy. |
Praktyki zawodowe: |
Brak |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie.