Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Komunikacja społeczna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WKF-SM>KOM
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Komunikacja społeczna
Jednostka: Zakład Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
CZAS TRWANIA PRZEDMIOTU:

semestr 01

FORMA ZAJĘĆ, LICZBA GODZIN:

Ćwiczenia
Wykład

METODY DYDAKTYCZNE:

(M14) Pokaz slajdów
(M16) Praca w grupach
(M17) Prezentacje multimedialne
(M22) Wykłady
(M4) Dyskusja
(M6) Film
(M7) Konsultacje

METODY OCENY - FORMUJĄCA:

(F1) Aktywność na zajęciach
(F2) Ćwiczenia praktyczne
(F3) Kolokwium
(F7) Projekt zespołowy

METODY OCENY - PODSUMOWUJĄCA:

(P3) Średnia ważona ocen formułujących

Skrócony opis:

Celem kursu jest wskazanie obszarów zastosowania wiedzy z zakresu komunikacji społecznej oraz edukacja psychologiczna sprzyjająca podnoszeniu kompetencji społecznych i poprawie jakości relacji interpersonalnych w pracy z osobami starszymi

Wymaganie wstępne: Znajomość zagadnien z zakresu wiedzy o społeczenstwie (na poziomie szkoły sredniej)

Pełny opis:

WYKŁADY:

W1. Główne aspekty porozumiewania się podstawowe pojęcia (komunikacja, trans- akcja, interakcja), cechy oraz cel komunikowania, poziomy komunikowania w społeczeństwie.

W2. Komunikacja niewerbalna grupy sygnałów w komunikacji niewerbalnej, funkcje komunikacji niewerbalnej, różnice między komunikowaniem werbalnym i niewerbalnym.

W3. Autoprezentacja pojęcie autoprezentacji, elementy wizerunku, sposoby auto- prezentacji.

W4. Informacja zwrotna przyjmowanie i udzielanie informacji zwrotnych, rodzaje oraz funkcje informacji zwrotnych.

W5. Rozwiązywanie konfliktów specyfika konfliktu, radzenie sobie w sytuacjach kon- fliktowych, mediacje vs arbitraż.

W6. Rozwiązywanie konfliktu drogą negocjacji.

W7. Wywieranie wpływu na ludzi strategie i techniki (techniki sekwencyjne oraz techniki oparte na dynamice interakcji)

ĆWICZENIA:

Ćw. 1.Podstawowe zasady poprawnej komunikacji ogólne zasady konwersacji, bariery komunikacyjne; aktywne słuchanie, parafrazowanie, klaryfikacja, odzwierciedlenie.

Ćw. 2. Ćwiczenia z zakresu skutecznego komunikowania się (umiejętność precyzyjne- go wyrażania oczekiwań, poleceń i poglądów oraz słuchanie w taki sposób, by rozumieć innych zgodnie z ich intencjami).

Ćw. 3.Diagnoza umiejętności z zakresu komunikowania się.

Ćw. 4. Kontrola mowy ciała język ciała i zależności przestrzenne.

Ćw. 5. Asertywność rozumienie asertywności; prawa człowieka wg Herberta Fensterheima; odróżnianie zachowań asertywnych od agresywnych, uległych oraz mani- pulacji; radzenie sobie z krytyką.

Ćw. 6. Emocje w komunikacji - inteligencja emocjonalna; wyrażanie uczuć, empatia i panowanie nad emocjami; emocje a podatność na wpływ społeczny.

Ćw. 7. Efektywna współpraca przygotowanie do współpracy, zasady wzbudzania sympatii, wybrane cechy grupy, komunikacja wewnątrz zespołu

Ćw. 8. Komunikacja społeczna a efektywna praca z osobami starszymi oraz kierowanie grupą

Literatura:

Literatura podstawowa:

[1] Siekańska, M. (2015). Komunikacja interpersonalna w pracy nauczyciela wychowania fizycznego. Zarys i krótkie omówienie kluczowych zagadnień. [W:] G. Kosiba (red.), Praktyki pedagogiczne - ogólne i metodyczne podstawy. (Materiały pomocnicze dla studentów i nauczycieli wychowania fizycznego), s. 25-32. Kraków: Wydawnictwo AWF

[2] Nęcki Zbigniew — Komunikacja miedzyludzka, Kraków, 2000, Antykwa

[3] Dobek-Ostrowska Bogusława — Podstawy komunikowania społecznego, Wrocław, 2004, Astrum

Literatura uzupełniająca:

[1] McKay, M., Davis, M., Fanning, P. — Sztuka skutecznego porozumiewania sie, Gdańsk, 2007, GWP

[2] Aronson, E. — Człowiek istota społeczna, Warszawa, 2009, PWN

Efekty uczenia się:

EK1. Wiedza: Posiada podstawową wiedzę i zna terminologię z zakresu psychologicznych uwarunkowań funkcjono- wania jednostki w wieku średniej i późnej dorosłości w środowisku społecznym

EK2. Umiejętności: Jest praktycznie przygotowany do działań profesjonalnych w zakresie wybranej specjalności studiów

EK3. Kompetencje społeczne: potrafi współdziałać i pracować w zespole, pełniąc różne role, umie podejmować i wyznaczać zadania, ma elementarne umiejętności organizacyjne związane z projektowaniem i realizacją działań profesjonalnych

EK4. Kompetencje społeczne: Potrafi rozwiązywać najczęstsze problemy związane z pełnieniem roli zawodowej kierując się zasadami etycznymi, ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności zawodowych, nie podejmuje działań, które przekraczają jego możliwości i kompetencje, wie, kiedy zwrócić się do ekspertów

Metody i kryteria oceniania:

Obecność na zajęciach – jedna losówka.

Aktywność na zajęciach – udział w ćwiczeniach i zadaniach z zakresu komunikacji społecznej.

Sprawdzian zaliczeniowy na koniec semestru (wykłady i ćwiczenia).

Lektura: dwa rozdziały (II i VIII) z książki E. Aronsona :Człowiek istota społeczna”

Praca własna - przygotowanie w grupach 2-3 osobowych pracy pisemnej na temat „Specyfika komunikowania się z osobami starszymi”

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0