Komunikacja społeczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WKF-SM>KOM |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Komunikacja społeczna |
Jednostka: | Zakład Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
CZAS TRWANIA PRZEDMIOTU: | semestr 01 |
FORMA ZAJĘĆ, LICZBA GODZIN: | Ćwiczenia |
METODY DYDAKTYCZNE: | (M14) Pokaz slajdów |
METODY OCENY - FORMUJĄCA: | (F1) Aktywność na zajęciach |
METODY OCENY - PODSUMOWUJĄCA: | (P3) Średnia ważona ocen formułujących |
Skrócony opis: |
Celem kursu jest wskazanie obszarów zastosowania wiedzy z zakresu komunikacji społecznej oraz edukacja psychologiczna sprzyjająca podnoszeniu kompetencji społecznych i poprawie jakości relacji interpersonalnych w pracy z osobami starszymi Wymaganie wstępne: Znajomość zagadnien z zakresu wiedzy o społeczenstwie (na poziomie szkoły sredniej) |
Pełny opis: |
WYKŁADY: W1. Główne aspekty porozumiewania się podstawowe pojęcia (komunikacja, trans- akcja, interakcja), cechy oraz cel komunikowania, poziomy komunikowania w społeczeństwie. W2. Komunikacja niewerbalna grupy sygnałów w komunikacji niewerbalnej, funkcje komunikacji niewerbalnej, różnice między komunikowaniem werbalnym i niewerbalnym. W3. Autoprezentacja pojęcie autoprezentacji, elementy wizerunku, sposoby auto- prezentacji. W4. Informacja zwrotna przyjmowanie i udzielanie informacji zwrotnych, rodzaje oraz funkcje informacji zwrotnych. W5. Rozwiązywanie konfliktów specyfika konfliktu, radzenie sobie w sytuacjach kon- fliktowych, mediacje vs arbitraż. W6. Rozwiązywanie konfliktu drogą negocjacji. W7. Wywieranie wpływu na ludzi strategie i techniki (techniki sekwencyjne oraz techniki oparte na dynamice interakcji) ĆWICZENIA: Ćw. 1.Podstawowe zasady poprawnej komunikacji ogólne zasady konwersacji, bariery komunikacyjne; aktywne słuchanie, parafrazowanie, klaryfikacja, odzwierciedlenie. Ćw. 2. Ćwiczenia z zakresu skutecznego komunikowania się (umiejętność precyzyjne- go wyrażania oczekiwań, poleceń i poglądów oraz słuchanie w taki sposób, by rozumieć innych zgodnie z ich intencjami). Ćw. 3.Diagnoza umiejętności z zakresu komunikowania się. Ćw. 4. Kontrola mowy ciała język ciała i zależności przestrzenne. Ćw. 5. Asertywność rozumienie asertywności; prawa człowieka wg Herberta Fensterheima; odróżnianie zachowań asertywnych od agresywnych, uległych oraz mani- pulacji; radzenie sobie z krytyką. Ćw. 6. Emocje w komunikacji - inteligencja emocjonalna; wyrażanie uczuć, empatia i panowanie nad emocjami; emocje a podatność na wpływ społeczny. Ćw. 7. Efektywna współpraca przygotowanie do współpracy, zasady wzbudzania sympatii, wybrane cechy grupy, komunikacja wewnątrz zespołu Ćw. 8. Komunikacja społeczna a efektywna praca z osobami starszymi oraz kierowanie grupą |
Literatura: |
Literatura podstawowa: [1] Siekańska, M. (2015). Komunikacja interpersonalna w pracy nauczyciela wychowania fizycznego. Zarys i krótkie omówienie kluczowych zagadnień. [W:] G. Kosiba (red.), Praktyki pedagogiczne - ogólne i metodyczne podstawy. (Materiały pomocnicze dla studentów i nauczycieli wychowania fizycznego), s. 25-32. Kraków: Wydawnictwo AWF [2] Nęcki Zbigniew — Komunikacja miedzyludzka, Kraków, 2000, Antykwa [3] Dobek-Ostrowska Bogusława — Podstawy komunikowania społecznego, Wrocław, 2004, Astrum Literatura uzupełniająca: [1] McKay, M., Davis, M., Fanning, P. — Sztuka skutecznego porozumiewania sie, Gdańsk, 2007, GWP [2] Aronson, E. — Człowiek istota społeczna, Warszawa, 2009, PWN |
Efekty uczenia się: |
EK1. Wiedza: Posiada podstawową wiedzę i zna terminologię z zakresu psychologicznych uwarunkowań funkcjono- wania jednostki w wieku średniej i późnej dorosłości w środowisku społecznym EK2. Umiejętności: Jest praktycznie przygotowany do działań profesjonalnych w zakresie wybranej specjalności studiów EK3. Kompetencje społeczne: potrafi współdziałać i pracować w zespole, pełniąc różne role, umie podejmować i wyznaczać zadania, ma elementarne umiejętności organizacyjne związane z projektowaniem i realizacją działań profesjonalnych EK4. Kompetencje społeczne: Potrafi rozwiązywać najczęstsze problemy związane z pełnieniem roli zawodowej kierując się zasadami etycznymi, ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności zawodowych, nie podejmuje działań, które przekraczają jego możliwości i kompetencje, wie, kiedy zwrócić się do ekspertów |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność na zajęciach – jedna losówka. Aktywność na zajęciach – udział w ćwiczeniach i zadaniach z zakresu komunikacji społecznej. Sprawdzian zaliczeniowy na koniec semestru (wykłady i ćwiczenia). Lektura: dwa rozdziały (II i VIII) z książki E. Aronsona :Człowiek istota społeczna” Praca własna - przygotowanie w grupach 2-3 osobowych pracy pisemnej na temat „Specyfika komunikowania się z osobami starszymi” |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie.