Formy treningu zdrowotnego-Koszykówka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WKF-SM>KOSZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Formy treningu zdrowotnego-Koszykówka |
Jednostka: | Zakład Gier Sportowych i Rekreacyjnych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
FORMA ZAJĘĆ, LICZBA GODZIN: | Zajęcia praktyczne |
METODY DYDAKTYCZNE: | (M1) Burza mózgów |
METODY OCENY - FORMUJĄCA: | (F1) Aktywność na zajęciach |
Skrócony opis: |
Teoretyczne i praktyczne opanowanie działań taktyczno- technicznych umożliwiających prowadzenie zajęć z koszykówki w instytucjach i podmiotach związanych z wyżej wymienionym przedmiotem. Zapoznanie się z przepisami gry w koszykówkę. |
Pełny opis: |
TEMATYKA ZAJĘĆ - OPIS BLOKÓW TEMATYCZNYCH, ZAJĘCIA 1 Wprowadzenie do przedmiotu nauczania: sprawy organizacyjne, zapoznanie się z warunkami zaliczenia przedmiotu i wymogami egzaminacyjnymi, przedstawienie literatury przedmiotu. Poruszanie się po boisku w ataku bez piłki ZAJĘCIA 2 Doskonalenie chwytów i podań, metodyka podań jednorącz, doskonalenie rzutu pozycyjnego. Metodyka rzutu z biegu po podaniu. ZAJĘCIA 3 Sprawdzian teoretyczny z przepisów. Doskonalenie poznanych elementów techniki. Metodyka kozłowania, metodyka rzutu z biegu po kozłowaniu. ZAJĘCIA 4 Doskonalenie poznanych elementów techniki, ćwiczenia kompleksowe, małe gry. Ćwiczenia przygotowawcze do rzutu z wyskoku. ZAJĘCIA 5 Doskonalenie poznanych elementów techniki. Metodyka rzutu z wyskoku po zatrzymaniu na jedno tempo. Współpraca dwójkowa oparta o “obieganie” i “ścinanie”. ZAJĘCIA 6 Doskonalenie poznanych elementów techniki. Podstawy obrony indywidualnej. Gra 1x1, zastawienie, zabranie piłki z tablicy w ataku i w obronie. Gra szkolna. ZAJĘCIA 7 Gry i zabawy z elementami koszykówki. Organizacja zawodów koszykówki, protokołowanie, sędziowanie. Gra szkolna. ZAJĘCIA 8 Sprawdzian teoretyczny z metodyki. Doskonalenie poznanych elementów techniki. Wprowadzenie teoretyczne do koszykówki 3x3. ZAJĘCIA 9 Doskonalenie poznanych elementów techniki. Nauka stawiania zasłon. Współpraca dwójkowa i trójkowa (obrona i atak). Gra szkolna i sędziowanie. ZAJĘCIA 10 Doskonalenie poznanych elementów techniki. Ćwiczenia przygotowawcze do szybkiego ataku. Rozgrywanie przewagi 2x1 i 3x2. Gra szkolna, sędziowanie. ZAJĘCIA 11 Doskonalenie poznanych elementów techniki. Współpraca w ataku i w obronie w układzie 3x3. Gra 3x3 zasady i przepisy gry. Kostkówka 3x3 jako dyscyplina olimpijska. Gra. ZAJĘCIA 12 Doskonalenie elementów techniki. Atak pozycyjny w systemie 5x0. Gra szkolna i sędziowanie. ZAJĘCIA 13 Doskonalenie elementów techniki. Atak pozycyjny z wykorzystaniem zasłon, obiegania i ścinania. Przygotowanie do sprawdzianu praktycznego. ZAJĘCIA 14 Kształtowanie siły, wytrzymałości i szybkości. Sprawdzian praktyczny. ZAJĘCIA 15 Elementy rozgrzewki w koszykówce. Sprawdzian praktyczny. |
Literatura: |
LITERATURA PODSTAWOWA: 1. Arlet . T. - Koszykówka, Kraków, 2001, EXTREMA 2. Huciński. T., Lenik. P., Połaniecka. A., Wilczewski. T., - Kompetencje psychospołeczne dzieci i młodzieży w nauczaniu umiejętności techniczno-taktycznych w koszykówce, Rzeszów, 2016, UR 3. Ljach. W. - Koszykówka. Podręcznik dla studentów Akademii Wychowania Fizycznego cz. I. Kraków, 2007, Podręczniki i Skrypty AWF Kraków 4. Ljach. W. - Koszykówka. Podręcznik dla studentów Akademii Wychowania Fizycznego cz. II. Kraków, 2007, Podręczniki i Skrypty AWF Kraków 5. Mikołajec K. - Ćwiczenia rozciągające i siłowe w relacji z szybkością biegowa i mocą anaerobową koszykarzy. Kraków, 2012, Antropomotoryka 6. Przepisy gry w koszykówkę - www.fiba.com UZUPEŁNIAJĄCA 1. Huciński T. - Naukowe podstawy osiągnięcia sukcesu sportowego kobiet. Koszalin, 2013, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Koszalińskiej 2. Huciński T., Kisiel E. - Szkolenie dzieci i młodzieży w koszykówce. Warszawa, 2008, COS 3. Sadowski J., i wsp. - Koordynacyjne zdolności motoryczne i umiejętności techniczne koszykarzy. Biała Podlaska, 2012, BP |
Efekty uczenia się: |
KFOS2_W01 posiada pogłębioną wiedzę i zna specjalistyczną terminologię w zakresie biochemicznych i fizjologicznych aspektów starzenia oraz treningu zdrowotnego KFOS2_W10 zna zagrożenia zdrowia wynikające z niedoboru lub nadmiaru aktywności fizycznej, zna przeciwwskazania do wysiłków fizycznych i wykonywania ćwiczeń fizycznych w niektórych schorzeniach i zaburzeniach statyki ciała KFOS2_W12 posiada rozszerzoną wiedzę w zakresie sprawności fizycznej i motoryczności człowieka KFOS2_W16 posiada wiedzę merytoryczną, niezbędną do prowadzenia zajęć rekreacyjno-sportowych dla osób starszych zgodnie z kierunkiem studiów i wybraną grupą zajęć specjalistycznych, zna fachową terminologię w tym zakresie KFOS2_U01 potrafi dokonywać pomiaru, analizy i interpretacji wskaźników somatycznych, biochemicznych, fizjologicznych, formułuje i rozwiązuje złożone i nietypowe problemy, innowacyjnie wykonuje zadania w warunkach nieprzewidywalnych KFOS2_U02 potrafi zmierzyć parametry kinematyczne i dynamiczne, służące do oceny stanu funkcjonalnego układu ruchu człowieka, posiada umiejętność testowania komponentów sprawności fizycznej, formułuje i rozwiązuje złożone i nietypowe problemy KFOS2_U03 potrafi obsługiwać urządzenia pomiarowe wykorzystywane w sporcie i rekreacji oraz posługiwać się specjalistycznymi urządzeniami i sprzętem sportowym, formułuje i rozwiązuje złożone i nietypowe problemy, innowacyjnie wykonuje zadania w warunkach nieprzewidywalnych KFOS2_U09 posiada umiejętność nauczania ćwiczeń z zakresu różnych form treningu zdrowotnego w sportach indywidualnych i zespołowych KFOS2_U10 potrafi organizować i prowadzić aktywne formy turystyki oraz imprezy rekreacyjne KFOS2_U11 formułuje i rozwiązuje złożone i nietypowe problemy, a także potrafi opracować i zrealizować programy profilaktyczno-promocyjne w zakresie różnych obszarów edukacji zdrowotnej oraz zaplanować postępowanie dietetyczno-suplementacyjne dla osób starszych KFOS2_U12 potrafi demonstrować i asekurować ćwiczenia z zakresu sportów indywidualnych i zespołowych oraz ćwiczenia rytmiczne i taneczne KFOS2_K04 realizuje zadania w sposób zapewniający bezpieczeństwo własne i otoczenia, przestrzega zasad bezpieczeństwa pracy i udzielania pierwszej pomocy; jest świadomy odpowiedzialności prawnej w swojej działalności zawodowej KFOS2_K05 ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie uczestnictwa w kulturze fizycznej, dba o swój poziom sprawności fizycznej, docenia jej znaczenie w dbałości o ciało, jest świadomy wysokiej wartości zdrowia w wymiarze jednostkowym i społecznym, jest gotowy do działań na rzecz promocji zdrowia |
Metody i kryteria oceniania: |
WARUNKI ZALICZENIA ZAJĘĆ: 1. Aktywne uczestnictwo w zajęciach 2. Wiedza pozwalająca opracować konspekt zajęć praktycznych 3. Znajomość przepisów gry 4. Opanowanie podstawowych elementów techniki 5. Wiedza z zakresu Teorii i Metodyki Koszykówki - sprawdzian/test KRYTERIA OCENIANIA WIEDZA: Na ocenę 3 → nabyte umiejętności i terminologia w zakresie TiM Koszykówki nie w pełni pozwalają na wykorzystanie ich w praktyce Na ocenę 4 → wiadomości i terminologia opanowane w stopniu dobrym, student potrafi wykorzystać je w praktyce Na ocenę 5 → Student posiada wiadomości i fachową terminologię oraz aktualności w zakresie TiM Koszykówki, potrafi wykorzystać je w praktyce UMIEJĘTNOŚCI: Na ocenę 3 → Student wykazuje słabą umiejętność planowania, projektowania i realizacji zajęć z obszaru praktycznych zagadnień dotyczących koszykówki Na ocenę 4 → Umiejętność planowania, projektowania i realizacji zajęć z obszaru praktycznych zagadnień opanowane w stopniu dobrym - z niewielkimi błędami metodycznymi (korygowanymi przez wykładowcę) Na ocenę 5 → Swobodne i bezbłędne planowanie, projektowanie i realizacja zajęć z obszaru praktycznych zagadnień koszykówki. KOMPETENCJE SPOŁECZNE: Na ocenę 3 → Student przejawia pewne braki w zakresie wychowania społecznego, postawie i stosunku do sprawności fizycznej i postawy prozdrowotnej oraz aktywnego stylu życia. Na ocenę 4 → Postawa społeczna oraz stosunek do kultury fizycznej (w tym własna sprawność fizyczne, postawa prozdrowotna i prosomatyczna), a także aktywny styl życia nie budzą większych zastrzeżeń. Na ocenę 5 → Postawa społeczna studenta, jego zaangażowanie i stosunek do kultury fizycznej nie budzą najmniejszych zastrzeżeń. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie.