Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Trening zdrowotny

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WKF-SM>TZ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Trening zdrowotny
Jednostka: Zakład Teorii Sportu i Antropomotoryki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
KATEGORIA PRZEDMIOTU:

Przedmiot podstawowy

CZAS TRWANIA PRZEDMIOTU:

semestr 04

FORMA ZAJĘĆ, LICZBA GODZIN:

Ćwiczenia
Wykład

METODY DYDAKTYCZNE:

(M15) Praca pod kierunkiem
(M16) Praca w grupach
(M17) Prezentacje multimedialne
(M22) Wykłady

METODY OCENY - FORMUJĄCA:

(F1) Aktywność na zajęciach
(F2) Ćwiczenia praktyczne
(F5) Portfolio

METODY OCENY - PODSUMOWUJĄCA:

(P3) Średnia ważona ocen formułujących

Skrócony opis:

Wykłady:

Zaznajomienie studentów z podstawami teoretycznymi i praktycznymi treningu zdrowotnego. Wyposażenie studentów w wiedzę dającą podstawę do samodzielnego, świadomego i bezpiecznego prowadzenia treningu zdrowotnego w ontogenezie osób o różnym poziomie sprawności, z uwzględnieniem aspektu treningu zdrowotnego o charakterze siłowym, i wytrzymałościowym. Przekazanie najnowszych doświadczeń w programowaniu, organizacji i prowadzeniu systematycznych treningu zdrowotnego z osobami w różnym wieku,. Kształtowanie pozytywnych postaw wobec uczestnictwa w różnych formach kultury fizycznej i w kształtowania sprawności fizycznej, ujętej w konwencji zdrowia (H-RF). Podniesienie wiedzy studentów poprzez aktywny udział w zajęciach i studiowanie piśmiennictwa krajowego i zagranicznego. Ukształtowanie poglądów słuchaczy na istotę i cele treningu zdrowotnego w różnych obszarach kultury Ukierunkowanie wiedzy zdobytej przez studenta podczas studiów z uwzględnieniem teorii i praw naukowych

Pełny opis:

Wykłady

W. 1 Treści programowe treningu zdrowotnego . Zasady bezpieczeństwa na treningu zdrowotnym i odpowiedzialność instruktora za bezpieczeństwo na zajęciach.

W. 2 Aktywność fizyczna a zdrowie Trening zdrowotny podstawowe pojęcia i zasady postępowania metodycznego w treningu zdrowotnym..

W. 3 Kształtowania sprawności fizycznej w ujęciu Health Related Fitness (H-RF) na treningu zdrowotnym i sprawności specjalnej na treningu sportowym.

W. 4. Główne założenia metodyki treningu zdrowotnego. . Struktura treningu sportowego .

W. 5 Trening zdrowotny a sportowy ludzi starszych . Zalecenia i przeciwwskazania do uprawiania treningu zdrowotnego.

6.. Struktura rzeczowa i czasowa treningu zdrowotnego i sportowego Plan treningu zdrowotnego ludzi starszych

W. 7 Najpopularniejsze systemy treningu zdrowotnego. System H. Kuńskiego, Paffenbargera Ju oraz aerobics Coopera. Slow jogging Tanaki. Trucht J. Mulaka.

W. 8 Założenia metodyczne treningu zdrowotnego i sportowego dla początkujących ludzi starszych. Zasady bezpieczeństwa na treningu zdrowotnym ludzi starszych w różnym okresie rozwoju ontogenetycznego. Odpowiedzialność instruktora

W. 9 Aktywności fizycznej w łagodzeniu procesu starzenia się i niepełnosprawności. Granice oddziaływania aktywnością fizyczną na ludzi w wieku starszym i sędziwym.

W. 10. Prozdrowotna skuteczność treningu zdrowotnego i rozwoju sprawności specjalnych ludzi w wieku sędziwym.

W. 11. Metody kształtowania zdolności siłowych oraz wytrzymałościowych na treningu zdrowotnym i sportowym.

W. 12. Zalecenia i przeciwwskazania do uprawiania treningu sportowego i zdrowotnego. Kontrola skuteczności treningu zdrowotnego i sportowego (wytrenowania) .

W. 13. Programy i dobre praktyki w aktywizacji różnych grup społecznych. Przykłady dobrych praktyk aktywność ludzi starszych i treningu zdrowotnego. Trening zdrowotny w świetle zaleceń minimalnej aktywności ruchowej człowieka.

W. 14. Przykłady rozwiązań metodycznych w treningu zdrowotnym ludzi z nadwagą i otyłych. Alternatywne formy ćwiczeń w treningu zdrowotnym. Trening zdrowotny ludzi starszych: mit, czy rzeczywistość?

W. 15. Polityka społeczna w Polsce wobec treningu i aktywności fizycznej osób starszych

Literatura:

Wykłady; LITERATURA PODSTAWOWA:

Wolańska T. (1995) Aktywność fizyczna a zdrowie. Warszawa.

Drabik J. (1997). Promocja aktywności fizycznej. Wprowadzenie do problematyki, Wydaw. AWF, Gdańsk.

Drabik J. (1996).Aktywność fizyczna w treningu zdrowotnym osób dorosłych, Wydaw. AWF, Gdańsk.

Kuński H. (2000). Promowanie zdrowia. Podręcznik dla studentów wychowania fizycznego i zdrowotnego. Wyd. Uniwersytet Łódzki. Łódź

Osiński W (2003). Antropomotoryka. AWF., wyd. 2. Poznań.

Kozdroń E.(2004). Program rekreacji ruchowej osób starszych: skrypt dla studentów wychowania fizycznego i instruktorów rekreacji ruchowej. Wydawnictwo AWF, Warszawa.

Orzech J. (2004) Podstawy treningu siły mięśniowej. Sport i Rehabilitacja. Tarnów.

Drabik J. (2005). Aktywność fizyczna w edukacji zdrowotnej społeczeństwa, Wydaw. AWF, Gdańsk (wyd. II).

Zając A, Wilk M, Poprzęcki S, Bacik B, Rzepka R, Mikołajec K, Nowak K. (2010) Współczesny trening siły mięśniowej. AWF. Katowice.

Daniels J. (2010) Bieganie metoda Danielsa. Inne Spacery. Warszawa.

Friel J. (2010) Trening z pulsometrem. Inne Spacery. Warszawa.

Fortuna M.( 2012). Trening zdrowotny w wybranych chorobach kardiologicznych. Karkonoska Państwowa Szkoła Wyższa w Jeleniej Górze. Jelenia Góra.

Chodinow W. (2011) Trening obwodowy w kulturze fizycznej i sporcie. Politechnika Radomska. Rado.

Drabik J. (2011). Polska w ruchu - wyzwanie dla zdrowia publicznego. Wydaw. AWF, Gdańsk.

Radziewicz-Winnicki I. (2013). Znaczenie idei Active Healthy Ageing dla systemu opieki zdrowotnej. Zdrowe starzenie się: BIAŁA KSIĘGA, Warszawa, SCHOLAR.

Jarosław Cholewa (2014).Rekreacyjna aktywność fizyczna Wydawnictwo: AWF Katowice, Katowice

Mossakowska M. (2013). Problemy zdrowotne osób w wieku podeszłym - wnioski z projektu PolSenior. Zdrowe starzenie się: BIAŁA KSIĘGA, Warszawa, SCHOLAR,

Marchewka A., Dąbrowski Z., Żołądź J.A. (2012). Fizjologia starzenia. Profilaktyka i rehabilitacja. Wyd. Naukowe. PWN. Warszawa.

Małgorzata Fortuna Trening zdrowotny w wybranych chorobach kardiologicznych. Karkonoska Państwowa Szkoła Wyższa w Jeleniej Górze. Jelenia Góra. 2012.

Radziewicz-Winnicki I., Znaczenie idei Active Healthy Ageing dla systemu opieki zdrowotnej. Zdrowe starzenie się: BIAŁA KSIĘGA, Warszawa, SCHOLAR, 2013.

Osiński W. (2013). Geokinezjologia. Nauka i praktyka aktywności fizycznej w wieku starszym. Wyd. Lekarskie PZWL. Warszawa.

Skolimowski T., Rosławski A (2014). Technika wykonywania ćwiczeń leczniczych. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa.

Skura J. (2015) Trening funkcjonalny. Przewodnik. Akademia Mistrzostwa Sportowego. Wrocław

Schleip R (red). (2017) Powięź. Sport i aktywność ruchowa. Edra Urban&Partner. Wrocław.

Rosławski A. Ćwiczenia lecznicze w chorobach reumatycznych. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, WArszawa 2017.

Bukowska A., Filar-Mierzwa K.(2018). Sprawny senior Jak być aktywnym mimo problemów zdrowotnych. Wydawca: PZWL Wydawnictwo Lekarskie, Warszawa.

Jak dbać o pamięć seniora . 2021. Akademia Umysłu. seria problemów. Bezpłatny e-Book . www. akademia.pl. [ dostęp. 12.01. 2021].

Be Active Your Way. 2008. A Guide for Adults. Be Active, Healthy, and Happy! ODPHP Publication No. U0037. NY www.healthfinder.gov/getactive [ dostęp, październik r 2020].

Welk, G. Morrow, J. Saint-Maurice, P. Measures ( 2017). Registry User Guide: Individual Physical Activity. Washington National Collaborative on Childhood Obesity Research.

http://nccor.org/tools-mruserguides/wp-content/uploads/2017/

Department of Health and Human Services; 2018. //www.health.gov/PAGuidelines/.

U.S. Department of Health and Human Services. 2020. Physical Activity Guidelines for Americans, 2nd edition. Washington, DC: U.S.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

Drabik J. (1997) Trening zdrowotny a trening sportowy. Promocja Zdrowia Nauki Społeczne i Medyczne nr 12-13, s. 126-135.

Kuński H. (2000) Trening zdrowotny w umocnieniu zdrowia osób dorosłych – z perspektywy pragmatyka i popularyzatora. Medycyna Sportowa nr 111, s. 14-22.

Lewicki R. (2001) Programowanie i kontrola treningu zdrowotnego osób w wieku średnim. Sport dla Wszystkich nr 2. s. 72-77.

Kuński H. (2003) Trening zdrowotny osób dorosłych. Lider nr specjalny s. 20-25.

Drygas W. (2003) Trening zdrowotny: bilans pięćdziesięciu lat. Czy znamy odpowiedzi na najważniejsze pytania? Medycyna Sportiva nr Suplement 1 s.9-14.

Maciaszczyk B. (2005) Trening zdrowotny jako fundamentalna wartość kultury fizycznej. Styl Życia a Zdrowie: wybrane zagadnienia. Lublin.

Ferruci L., Bialluaria F.( 2008). Guralnik J.M. Epidemiology of Aging. Radiol. Blin, North. Am., 46, 4, 643-662.

Efekty uczenia się:

EK_Wiedza

KFOS1_W10 posiada podstawową wiedzę i zna terminologię z zakresu edukacji zdrowotnej, promocji zdrowia oraz ochrony środowiska.

KFOS1_W15 zna miejsce kultury fizycznej w kulturze globalnej, rozumie mechanizmy oddziaływania środkami fizycznymi na organizm człowieka i środkami społecznymi na osobowość w różnych etapach ontogenezy, jest świadomy kluczowej roli aktywności fizycznej w zachowaniu zdrowia jednostki i społeczeństwa.

KFOS1_W17 zna terminologię i posiada podstawową wiedzę z zakresu sprawności fizycznej i motoryczności człowieka.

KFOS1_W18 posiada zasób pojęć i ma podstawową wiedzę na temat teorii i praktyki różnych form treningu zdrowotnego osób starszych.

KFOS1_W19 posiada wiedzę z zakresu podstaw treningu zdrowotnego, rozumie znaczenie zachowań aktywnych aktywnej dla ludzi starszych i w ich stylu życia .

EK Umiejętności

KFOS1_U08 potrafi indywidualizować zadania oraz dostosowywać treści i metody oddziaływania do potrzeb i możliwości osób starszych. formułuje i rozwiązuje złożone i nietypowe problemy.

EK_Kompetencje społeczne

KFOS1_K04 ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie uczestnictwa w kulturze fizycznej, docenia jej znaczenie w dbałości ciało, jest świadomy jak wielką wartością jest zdrowie zarówno w wymiarze jednostkowym, jak i społecznym, jest gotowy do działań na rzecz zdrowego środowiska. dba o dorobek i tradycje zawodu.

Metody i kryteria oceniania:

OCENA FORMUJĄCA – SKŁADOWE:

1: Jakość teczki port folio: udokumentowana w TIMSie obecność na zajęciach, notatki z wykładów, bibliografia, dokumentacja pracy własnej . Ocena ilościowa wykładów: obecność na zajęciach i jakość notatek max: 20 pkt x 7 = 140 pkt; Jakość prowadzonej teczki do 60 pkt

2: bibliografia na temat treningu zdrowotnego, n x 10 pkt, np.: 8x10 = 80 pkt

Konspekt (lekcji) treningu zdrowotnego max 60 pkt

Opracowanie planu treningu zdrowotnego w mezocyklu przygotowawczym dla osoby doskonalącej zdolności siłowe lub wytrzymałościowe – max 60 pkt

OCENA PODSUMOWUJĄCA

1: Średnia ważona ocen ilościowych i jakościowych prowadzenia teczki portfolo i percepcji wykładanych tematów online , relatywna do efektów uczenia się plus ocena z ćwiczeń w skali : 2.3.5.

Średnia ocen z ćwiczeń i nabytej wiedzy (nabyte efekty uczenia się w skali ocen:2.3.4.5)

WARUNKI ZALICZENIA ZAJĘĆ

1:

Przedstawienie do oceny teczki Portfolio i jej samooceny przez studenta oraz konspektów zajęć praktycznych z treningu zdrowotnego wraz oceną pozytywną wymogów zaliczeniowych ćwiczeń

2: Pozytywna ocena z prowadzenia teczki port folio i kryteriów zaliczeniowych ćwiczeń

3: Obecność na zajęciach

3:

KRYTERIA OCENY

Ocena ilościowa ćwiczeń (umiejętności) w skali ocen: skala: 3,4, 5 pus

Ocena nabytej wiedzy i umiejętności: średnia ocen cząstkowych z prowadzenia teczki Portfolio i oceny z ćwiczeń

Ilościowa skala ocen nabytej wiedzy : bdb (5) : 350 pkt i powyżej , db (4) [300 – 350 pkt] dst (3); [250 -300 pkt ] nst (2) poniżej 250 pkt poniżej relatywne do nich efekty uczenia


EFEKT UCZENIA SIĘ 1w

OCENA WYMAGANIA
3,0 Student prawidłowo definiuje trening zdrowotny oraz identyfikuje formy służące jego kształtowaniu , jako ważnego celu uczestnictwa osób starszych w kulturze fizycznej.
4,0 Student przytacza definicje treningu zdrowotnego wybranych autorów, identyfikuje formy jego kształtowania w procesie doskonalenia zdolności siłowych i wytrzymałościowych przez ludzi starszych w różnym wieku i poszukuje ich modyfikacji w piśmiennictwie krajowym.
5,0 Student przytacza definicje treningu zdrowotnego fizycznej wybranych autorów i opisuje mu kryteria, identyfikuje różne formy uczestnictwa w kulturze fizycznej ludzi starszych oraz zna podstawy ich wyodrębnia z punktu widzenia podstawy biologicznej i pedagogicznej koncepcji kształtowania sprawności fizycznej dla zdrowia .


EFEKT UCZENIA SIĘ 2

OCENA WYMAGANIA
3,0 Student uzasadnia wpływ aktywności fizycznej na zdrowie osoby starszej , charakteryzując etapy jego rozwoju motorycznego oraz posiada znajomość zasad etyki zawodowej.
4,0 Student uzasadnia wpływ aktywności fizycznej na zdrowie osoby starszej , charakteryzuje etapy inwolucji jej rozwoju motorycznego, zna metody i środki służące kreowaniu zachowań prozdrowotnych oraz łączy podejmowane w tym celu działania pedagogicznego z zasadami etyki zawodowej.
5,0 Student uzasadnia wpływ aktywności fizycznej na zdrowie osoby starszej , w zależności od etapu rozwoju motorycznego oraz potrzeb i jej możliwości, dobiera stosowne metody i środki służące kreowaniu zachowań prozdrowotnych oraz łączy podejmowane w tym celu działania pedagogiczne z zasadami etyki zawodowej.


EFEKT UCZENIA SIĘ 3

OCENA
WYMAGANIA
3,0 Student projektując działania związane z procesem fizycznej edukacji potrafi wykorzystać poznane w trakcie zajęć podstawowe źródła tekstowe.
4,0 Student projektując działania związane z procesem fizycznej edukacji potrafi wykorzystać nie tylko poznane w trakcie zajęć podstawowe źródła tekstowe, ale też nieobjęte programem prace kompetentnych autorów, właściwe dla podejmowanych projektów treningowych
5,0 Student projektując działania związane z procesem treningu zdrowotnego wykorzystuje zarówno poznane w trakcie zajęć podstawowe źródła tekstowe, jak też właściwe dla podejmowanych projektów ponadprogramowe prace kompetentnych autorów oraz dokonuje ich krytycznej oceny z punktu widzenia założeń epidemiologii behawioralnej


EFEKT UCZENIA SIE 4

OCENA
WYMAGANIA
3,0 Student, znając i rozumiejąc podstawowe prawa oddziaływań na ciało i osobowość osoby uczestniczącej w treningu zdrowotnym , zdaje sobie sprawę z zakresu różnorodnych potrzeb i możliwości ruchowych osoby starszej .
4,0 Student, znając i rozumiejąc podstawowe prawa oddziaływań na ciało i osobowość osoby uczestniczącej w treningu zdrowotnym wieku starszym dokonuje w zależności od stopnia identyfikacji jej potencjalnych potrzeb i możliwości ruchowych wyboru prawidłowych sposobów postępowania w planowanym procesie treningu zdrowotnego.
5,0 Student, znając i rozumiejąc podstawowe prawa oddziaływań na ciało i osobowość osoby uczestniczącej w treningu sportowym w wieku starszym oraz projektując adekwatne sposoby określonego postępowania obciążeniowego, uwzględnia w nim alternatywne rozwiązania w treningu zdrowotnym.
Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0