Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Praktyka z zakresu prowadzenia treningu przygotowania fizycznego osób starszych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WKFA/TF-SM>PRPROTR4
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Praktyka z zakresu prowadzenia treningu przygotowania fizycznego osób starszych
Jednostka: Akademia Wychowania Fizycznego im. Bronisława Czecha w Krakowie
Grupy:
Strona przedmiotu: https://wfs.awf.krakow.pl/instytut-nauk-o-sporcie/lekkiej-atletyki
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
KATEGORIA PRZEDMIOTU:

Przedmiot podstawowy

CZAS TRWANIA PRZEDMIOTU:

semestr 04

FORMA ZAJĘĆ, LICZBA GODZIN:

Zajęcia praktyczne

METODY DYDAKTYCZNE:

(M10) Metoda programowania
(M11) Metoda projektów
(M16) Praca w grupach

METODY OCENY - FORMUJĄCA:

(F1) Aktywność na zajęciach
(F2) Ćwiczenia praktyczne
(F6) Projekt indywidualny

METODY OCENY - PODSUMOWUJĄCA:

(P3) Średnia ważona ocen formułujących

Skrócony opis:

INFORMACJE O NAUCZYCIELACH AKADEMICKICH

OSOBA ODPOWIEDZIALNA ZA KARTĘ: dr Joanna Gradek

Cel. 1. Przygotowanie studentów do pracy z osobami starszymi indywidualnie lub w klubach fitness.

Cel. 2 Programowanie i realizacja założeń kinezygerotoprofilaktyki dla osób starszych.

Cel. 3. Praktyczne wdrażanie się do pracy w klubach z wykorzystaniem treści programowych zawartych w programie studiów.

Pełny opis:

1. Praktyka umożliwia szeroki i bezpośredni kontakt z rzeczywistym funkcjonowaniem klubów fitness i placówek pokrewnych, gdzie są realizowane założenia kinezygerontoprofilaktyki (trening zdrowotny osób w podeszłym wieku, rekreacja ruchowa osób starszych, trening ruchowy dla seniorów czy terapia ruchem dla osób starszych z uwzględnieniem potrzeb i możliwości tej grupy wiekowej) Wykorzystanie w praktyce znajomości założeń treningu zdrowotnego.

2. Praktyki zawodowe są organizowane w odpowiednich typach instytucji/placówek, do pracy w których student zdobywa doświadczenie. Student odbywa je pod opieką pracownika (instruktora sportu, trenera, specjalisty) – opiekuna praktyk z ramienia zakładu pracy (kluby fitness, kluby masters) posiadającego dorobek i co najmniej 5-letnie doświadczenie zawodowe.

3. W trakcie praktyk student w sposób praktyczny przygotowuje się do pracy z osobami starszymi indywidualnie- trening personalny czy w ramach działalności w klubach fitness lub placówkach pokrewnych.

4. W ramach praktyki student poznaje warsztat pracy rozumiany jako działalność zawodowa.

5. W trakcie praktyk student wykorzystuje zdobyta wiedzę w praktyce i wdraża sposoby monitorowania obciążeń treningowych w aspekcie treningu zdrowotnego.

6. Wdraża umiejętność planowania, diagnozowania oraz ewaluowania skuteczności zastosowanych programów pod opieką opiekuna praktyk.

7. Poznaje zasady funkcjonowania klubów fitness i placówek pokrewnych w aspekcie pracy z osobami starszymi.

8. Doskonali umiejętności pracy własnej - wykorzystanie w praktyce wiedzy naukowej, efektywne zarządzanie czasem, odpowiedzialność za powierzone zadania, wykorzystanie nowoczesnych przyborów i urządzeń oraz środków technicznych podczas wykonywania pracy oraz zebranie materiałów umożliwiających opracowanie i realizację projektów.

OBCIĄŻENIE PRACĄ STUDENTA W SEMESTRZE

Forma aktywności Średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności

Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim, w tym:

Godziny wynikające z planu studiów - 30 godz.

Konsultacje przedmiotowe - 0

Egzaminy i zaliczenia w sesji- 0

Inne - 0

Godziny bez udziału nauczyciela akademickiego wynikające z nakładu pracy studenta, w tym:

Przygotowanie się do zajęć, w tym studiowanie zalecanej literatury - 5 godz.

Opracowanie wyników - 0

Przygotowanie raportu, projektu, prezentacji, dyskusji - 5 godz.

Inne - 0

Sumaryczna liczba godzin dla przedmiotu wynikająca z całego nakładu pracy studenta - 40 godz

Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu: 1

Literatura:

Podstawowa:

1. Marchewka A., Dąbrowski Z, Żołądź JA. 2013. Fizjologia starzenia się. Profilaktyka i Rehabilitacja. Wydawnictwo Naukowe PWN.

2. Bator A., Kasperczyk T. 2000. Trening zdrowotny z elementami fizjoterapii. AWF Kraków.

3. Osiński W. 2013. Gerokinezjologia. Nauka i praktyka aktywności fizycznej w wieku starszym. Wydawnictwo Lekarskie PZWL.

4. Osiński W. 2018 Antropomotoryka. Podręczniki Nr 49/1. AWF Poznań.

Uzupełniająca:

1. Kozdroń E. 2008. Program rekreacji ruchowej osób starszych. Skrypt AWF Warszawa.

2. Kozdroń E. 2019. Metodyka rekreacji - warsztat pracy specjalisty. AWF Warszawa.

3. Gębka D., Kędziora-Kornatowska K. 2012. Korzyści z treningu zdrowotnego u osób w starszym wieku. Probl Hig Epidemiol. 93(2): 256-259.

Efekty uczenia się:

Efekty uczenia 1-wiedza

1. Posiada zasób pojęć i ma pogłębioną wiedzę na temat teorii i praktyki różnych form treningu zdrowotnego osób starszych

2. Posiada wiedzę merytoryczną, niezbędną do prowadzenia zajęć rekreacyjno-sportowych dla osób starszych zgodnie z kierunkiem studiów i wybraną grupą zajęć specjalistycznych, zna fachową terminologię w tym zakresie

KFOS2_W13, KFOS2_W16

Efekty uczenia 2- umiejętności

1. Potrafi zmierzyć parametry kinematyczne i dynamiczne, służące do oceny stanu funkcjonalnego układu ruchu człowieka, posiada umiejętność testowania komponentów sprawności fizycznej, formułuje i rozwiązuje złożone i nietypowe problemy

2. Potrafi obsługiwać urządzenia pomiarowe wykorzystywane w sporcie i rekreacji oraz posługiwać się specjalistycznymi urządzeniami i sprzętem sportowym, formułuje i rozwiązuje złożone i nietypowe problemy, innowacyjnie wykonuje zadania w warunkach nieprzewidywalnych

KFOS2_U02, KFOS2_U03

Efekty uczenia 3- kompetencje społeczne

1. Planuje zajęcia i działa w sposób przedsiębiorczy

2. Potrafi rozwiązywać najczęstsze problemy związane z pełnieniem roli trenera przygotowania fizycznego osób starszych kierując się zasadami etycznymi

3. Realizuje zadania w sposób zapewniający bezpieczeństwo własne i otoczenia, przestrzega zasad bezpieczeństwa pracy i udzielania pierwszej pomocy; jest świadomy odpowiedzialności prawnej w swojej działalności zawodowej

KFOS2_K02, KFOS2_K03, KFOS2_K04

Metody i kryteria oceniania:

Kryteria oceniania

1. Prowadzenie dzienniczka praktyk i szczegółowego odnotowywania czynności związanych z wykonywaniem zadań praktykanta.

2. Uzyskanie pozytywnej opinii i oceny wystawionej przez osobę sprawującą opiekę nad studentem w danym klubie fitness lub placówce pokrewnej na podstawie założonych i osiągniętych efektów nauczania:

3. 100% obecności na praktykach – 30 godz.

CENA FORMUJĄCA – SKŁADOWE:

1: Projekt indywidualny

2: Aktywny udział w zajęciach

3: Prowadzenie zajęć pod kierunkiem wybranych form aktywności fiz.

OCENA PODSUMOWUJĄCA

1: Projekt indywidualny - sprawozdanie z praktyk, ocenione przez kierownika z praktyk

WARUNKI ZALICZENIA PRZEDMIOTU

Na zaliczenie z ćwiczeń składa się aktywny udział w praktykach oceniony przez opiekuna praktyk, przygotowanie sprawozdania z praktyk. Kierownik praktyk, bazując na opinii opiekuna i analizując z przedstawione dokumenty z realizacji praktyk wystawia ocenę podsumowującą, końcową.

KRYTERIA OCENY

EFEKTY NAUCZANIA _1

3,0 Student posiada podstawową wiedzę merytoryczną i zna podstawową terminologię w zakresie prowadzenia zajęć rekreacyjno-sportowych, nie potrafi tego do końca wytłumaczyć.

4,0 Student posiada szerszą wiedzę merytoryczną i zna dobrze terminologię w zakresie prowadzenia zajęć rekreacyjno-sportowych i potrafi wytłumaczyć większość z nich.

5,0 Student posiada poszerzona wiedzę merytoryczną i bardzo dobrze zna terminologię w zakresie prowadzenia zajęć rekreacyjno-sportowych, potrafi je też wytłumaczyć i uzasadnić.

EFEKT NAUCZANIA 2

OCENA WYMAGANIA

3,0 Student potrafi pod kierunkiem opiekuna praktyk oceniać parametry funkcjonalne osób starszych, nie potrafi samodzielnie rozwiązywać nietypowe problemy. Pod kierunkiem opiekuna wykorzystuje dostępne urządzenia pomiarowe i nie radzi sobie samodzielnie z obsługa specjalistycznych urządzeń i przyrządów

4,0 Student potrafi samodzielnie oceniać parametry funkcjonalne osób starszych, potrafi pod kierunkiem opiekuna rozwiązywać nietypowe problemy. Prawie samodzielnie wykorzystuje dostępne urządzenia pomiarowe i radzi sobie z obsługa specjalistycznych urządzeń i przyrządów

5,0 Student potrafi samodzielnie oceniać parametry funkcjonalne osób starszych, potrafi kreatywnie rozwiązywać nietypowe problemy. Samodzielnie wykorzystuje dostępne urządzenia pomiarowe i bardzo dobrze radzi sobie z obsługa specjalistycznych urządzeń i przyrządów

EFEKT NAUCZANIA 3

OCENA WYMAGANIA

3,0 Student pod kierunkiem opiekuna praktyk planuje zajęcia, z pomocą rozwiązuje typowe problemy związane z prowadzeniem zajęć, Dba o bezpieczeństwo swoje i innych po zwróceniu uwagi przez opiekuna.

4,0 Student wykazuje szacunek wobec innych, troszczy się o ich dobro jest odpowiedzialny, wykazuje empatię i otwartość w raelizowaniu zadań na wysokim poziomie. Dba o bezpieczeństwo swoje i innych, wykazując inicjatywę.

5,0 Student wykazuje szacunek wobec innych, troszczy się o ich dobro jest odpowiedzialny, wykazuje empatię i otwartość w raelizowaniu zadań na ponadprzeciętnym poziomie. Dba o bezpieczeństwo swoje i innych, wykazując się inicjatywą i zapobiegliwością.

Praktyki zawodowe:

Praktykanci są zobowiązani do:

1) posiadania aktualnego ubezpieczenia od NNW w czasie trwania praktyki (ewentualnie OC);

2) prowadzenia na bieżąco dokumentacji praktyki (konspekty i sprawozdanie z praktyki);

3) zapoznania się z programem pracy placówki;

4) obserwacji pracy opiekuna, przede wszystkim obserwacja prowadzonych zajęć i jej zapis w sprawozdaniu;

5) pomocy w organizacji zajęć prowadzonych przez opiekuna np.: przygotowanie i sprawdzenie sprzętu do zajęć (przypadku zajęć stacjonarnych),

6) właściwego przygotowania do zajęć (stosowny ubiór sportowy, sprzęt sportowy, miejsce prowadzenia zajęć, itp.);

7) wypełniania poleceń opiekuna związanych z realizacją praktyk;

8) do 100% obecności zgodnie z ustalonym harmonogramem praktyki. Ewentualną nieobecność należy usprawiedliwić zwolnieniem lekarskim lub dziekańskim.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-03-01 - 2022-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Praktyki, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: JOANNA GRADEK
Prowadzący grup: JOANNA GRADEK
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Praktyki - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-03-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Praktyki, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Praktyki - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0