Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Teoria i praktyka różnych form treningu osób starszych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WKFA/TF-SM>TIPTRE
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Teoria i praktyka różnych form treningu osób starszych
Jednostka: Akademia Wychowania Fizycznego im. Bronisława Czecha w Krakowie
Grupy:
Strona przedmiotu: https://wfs.awf.krakow.pl/instytut-nauk-o-sporcie/lekkiej-atletyki
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
KATEGORIA PRZEDMIOTU:

Przedmiot podstawowy

CZAS TRWANIA PRZEDMIOTU:

semestr 03

FORMA ZAJĘĆ, LICZBA GODZIN:

Wykład
Zajęcia praktyczne

METODY DYDAKTYCZNE:

(M11) Metoda projektów
(M15) Praca pod kierunkiem
(M16) Praca w grupach
(M17) Prezentacje multimedialne

METODY OCENY - FORMUJĄCA:

(F1) Aktywność na zajęciach
(F2) Ćwiczenia praktyczne
(F6) Projekt indywidualny

METODY OCENY - PODSUMOWUJĄCA:

(P3) Średnia ważona ocen formułujących

Skrócony opis:

INFORMACJE O NAUCZYCIELACH AKADEMICKICH

OSOBA ODPOWIEDZIALNA ZA KARTĘ: dr Joanna Gradek

WYMAGANIA WSTĘPNE

Znajomość biologicznych podstaw aktywności fizycznej ukierunkowanej na zdrowie.

Cel 1. Zapoznanie się z różnymi formami treningu dla popularyzowania prozdrowotnej aktywności fizycznej osób starszych

Cel 2. Nabycie umiejętności planowania różnych form treningu zdrowotnego i ewaluacji w zakresie aktywności fizycznej osób starszych

Pełny opis:

TEMATYKA WYKŁADÓW:

1. Znaczenie aktywności fizycznej w działaniach profilaktycznych u osób w wieku starszym 2 g

• Podstawowe pojęcia i kategorie związane z różnymi formami treningu dla osób starszych.

• Aktywność fizyczna i metody jej oceniania.

2. Zalecenia dotyczące doboru form aktywności fizycznej i jej intensywności 4 g

• Podstawowe kryteria doboru programu ćwiczeń.

• Główne elementy kompleksowości działań w realizacji programu aktywności fizycznej.

• Wstępna ocena stanu zdrowia i kondycji fizycznej oraz kwalifikacja do programu.

- niepokojące symptomy przed ćwiczeniami

- elementy zwiększające ryzyko w treningu osób starszych

- względne przeciwskazania do podejmowania aktywności fizycznej

- bezwzględne przeciwskazania do podejmowania aktywności fizycznej

• Postępowanie diagnostyczno –ewaluacyjne w zakresie sprawności fizycznej i funkcjonalnej oraz aktywności fizycznej.

-diagnoza i ewaluacja w programie aktywności fizycznej osób starszych

-koncepcja health –related fitness (HR-F) jako teoretyczna podstawa programu aktywności fizycznej osób w starszym wieku (sprawność powiązana ze zdrowiem)

3.Struktura jednostki treningowej (metody, formy, środki i zasady w treningu zdrowotnym) 1 g

4.Formy treningu wytrzymałościowego. 1 g

5.Formy treningu oporowego (siłowego). 1 g

6.Ćwiczenia ukierunkowane na rozwój gibkości ciała. 1 g

7.Ćwiczenia ukierunkowane na poprawę równowagi ciała. 1 g

8. Ćwiczenia ze smovey, oparte na działaniu wibracji. 1 g

9.Wybrane formy treningu (bodyART, body, stretching, relaks, pilates, yoga, zdrowy kręgosłup, slow jogging, smovey, kalistenika, aerobik, gimnastyka, zajęcia taneczne, pływanie, aqua aerobic, nordic walking, tai chi, a także zajęcia typu gry i zabawy np. boccia, minigolf). 2 g

10. Metody relaksacji i regeneracji wykorzystywane w treningu osób starszych. 1g

TEMATYKA ĆWICZEŃ:

1. Zajęcia organizacyjne, zasady BHP, wprowadzenie w trening wytrzymałościowy. Zalety marszu i biegu. Sposoby określania intensywności wysiłku. 2 g

2. Nauka biegu ciągłego w terenie. sposoby realizacji dla osób starszych 2 g

3. Slow jogging- metoda biegania o umiarkowanej intensywności- technika i zalety takiej formy ruchu. 2 g

4. Praca pod kierunkiem - Nordic walking- ćwiczenia z wykorzystaniem kijków 2 g

5. Praca pod kierunkiem- Organizacja zajeć na siłowni- ćwiczenia siłowe z wykorzystaniem przyrządów i przyborów. - 2 godz

6. Praca pod kierunkiem - Ćwiczenia z elementami jogi i pilates. 2 g

7. Praca pod kierunkiem - Ćwiczenia z oporem własnego ciała i z wykorzystaniem gum i taśm. 2 g

8. Praca pod kierunkiem - Forma organizacyjna zajęć- obwód stacyjny z wykorzystaniem oporu własnego ciała, przyrządów i przyborów. 2 g

9. Praca pod kierunkiem - Obwód stacyjny z ćwiczeniami na różne partie mięśniowe z wykorzystaniem sprzętu (gumy, smovey, sztangielki, opaski, kije). 2 g

10. Praca pod kierunkiem - Forma organizacyjna zajęć - Tor przeszkód o charakterze ogólnorozwojowym. 2 g

11. Praca grupowa - Sposoby ewaluacji sprawności fizycznej i parametrów somatycznych. 2 g

12. Praca pod kierunkiem - Przykładowa jednostka treningowa dla osób starszych. 2 g

13. Ćwiczenia koordynacyjne i równoważne w prewencji antyupadkowej dla osób starszych. 2 g

14. Ćwiczenia mm dna miednicy w prewencji nietrzymania moczu. 2 g

15. Podsumowanie zajęć, omówienie z grupą, samoocena i ocena prowadzonych zajęć. 2 g

OBCIĄŻENIE PRACĄ STUDENTA W SEMESTRZE

Forma aktywności Średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności

Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim, w tym:

Godziny wynikające z planu studiów - 15 g wykł, 30 godz. ćwiczenia

Konsultacje przedmiotowe

Egzaminy i zaliczenia w sesji

Inne

Godziny bez udziału nauczyciela akademickiego wynikające z nakładu pracy studenta, w tym:

Przygotowanie się do zajęć, w tym studiowanie zalecanej literatury - 10 godz.

Opracowanie wyników - 10 godz.

Przygotowanie raportu, projektu, prezentacji, dyskusji - 10 godz.

Inne

Sumaryczna liczba godzin dla przedmiotu wynika

Sumaryczna liczba godzin dla przedmiotu wynikająca z całego nakładu pracy studenta - 75

Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu 3

Literatura:

LITERATURA PODSTAWOWA:

1. Kozdroń. E. 2008. Program rekreacji ruchowej osób starszych. Skrypt. AWF Warszawa.

2. Marchewka A., Dąbrowski Z., Żołądź AJ. 2013. Fizjologia starzenia się. Wydawnictwo Naukowe PWN.

3. Osiński W. 2013. Gerokinezjologia. Wydawnictwo Lekarskie PZWL.

4. Corbin Ch. B. i wsp. 2007. Fitness i Wellness. Kondycja, sprawność, zdrowie, Poznan, Wyd. Zysk i S-ka.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

1. Wróblewski P. 2010. Nordic walking. Poradnik, Bielsko-Biała.

2. Strugarek J, Wieczorek J. 2010. Aktywny senior. Zbiór gier rekreacyjnych dla osób starszych., Wydawnictwo Naukowe UAM. Poznań.

3. Filar-Mierzwa K, Bukowska A. 2018. Sprawny senior. PZWL.

4. Skrzek A. 2018. Aktywny senior. Człowiek spełniony. PZWL.

5. Tanaka H, Jackowska M. 2014. Slow Jogging. Japoński sposób na bieganie, zdrowie i życie. Wydawnictwo Galaktyka. Łódź.

6. Ambroży T., Kaganek K., Kost M., Pilch W. 2008. Ćwiczenia siłowe i odżywianie w treningu fitness. EAS. Kraków.

7. Zając A., Wilk M., Poprzęcki M., Bacik B. 2009. Współczesny trening siły mięśniowej, AWF Katowice.

7. Cantieni B. 2016. Tigerfeeling. Trening mięśni dna miednicy dla niej i dla niego. Wydawnictwo Edra Urban & Partner.

8. Maciantowicz J., Nowak P. 2002. Bieganie sposób na zdrowe życie. AWF we Wrocławiu

Efekty uczenia się:

EK 1

1. Posiada wiedzę niezbędną do opisu wpływu aktywności fizycznej na funkcjonowanie człowieka. posiada rozszerzoną wiedzę w zakresie sprawności fizycznej i motoryczności człowieka w zakresie różnych form treningu osób starszych

2. Posiada wiedzę merytoryczną, niezbędną do prowadzenia zajęć rekreacyjno-sportowych dla osób starszych i wybraną grupą zajęć specjalistycznych, zna fachową terminologię w tym zakresie.

KFOS2_W12, KFOS2_W16

EK2

1. potrafi zmierzyć parametry kinematyczne i dynamiczne, służące do oceny stanu funkcjonalnego układu ruchu człowieka, posiada umiejętność testowania komponentów sprawności fizycznej, formułuje i rozwiązuje złożone i nietypowe problemy

2. potrafi obsługiwać urządzenia pomiarowe wykorzystywane w sporcie i rekreacji oraz posługiwać się specjalistycznymi urządzeniami i sprzętem sportowym.

3. Potrafi samodzielnie organizować, realizować i dokumentować zajęcia rekreacyjne, sportowe i zdrowotne dla osób starszych

4. Posiada umiejętność nauczania ćwiczeń z zakresu różnych form treningu zdrowotnego.

KFOS2_U02, KFOS2_U03, KFOS2_U06, KFOS2_U09

EK 3

1. Potrafi edukować i współpracować w grupie w zakresie zachowań prozdrowotnych oraz dba o zapewnienie bezpieczeństwa własnego i osób w swoim otoczeniu, udzielenia pierwszej pomocy.

2. Dba o swój poziom sprawności fizycznej, docenia jej znaczenie w dbałości o ciało, jest świadomy wysokiej wartości zdrowia w wymiarze jednostkowym i społecznym, jest gotowy do działań na rzecz promocji zdrowia

KFOS2_K04, KFOS2_K05

Metody i kryteria oceniania:

OCENA FORMUJĄCA – SKŁADOWE:

1: Projekt indywidualny

2: Aktywny udział w zajęciach

3: Prowadzenie zajęć pod kierunkiem wybranych form aktywności fiz.

OCENA PODSUMOWUJĄCA

1: Projekt indywidualny

WARUNKI ZALICZENIA PRZEDMIOTU

Na zaliczenie z ćwiczeń składa się aktywny udział w zajęciach - wykłady i ćwiczenia praktyczne oraz projekt indywidualny.

KRYTERIA OCENY

EFEKT NAUCZANIA 1

3,0 Student wskazuje posiada podstawową wiedzę w zakresie sprawności fizycznej i motoryczności człowieka w zakresie kinezygerontoprofilaktyki, nie potrafi tego do końca wytłumaczyć.

4,0 Student wskazuje posiada szerszą wiedzę w zakresie sprawności fizycznej i motoryczności człowieka w zakresie kinezygerontoprofilaktyki, potrafi wytłumaczyć większość z nich.

5,0 Student wskazuje posiada poszerzona wiedzę w zakresie sprawności fizycznej i motoryczności człowieka w zakresie kinezygerontoprofilaktyki, potrafi je też wytłumaczyć i uzasadnić.

EFEKT NAUCZANIA 2

OCENA WYMAGANIA

3,0 Student prezentuje technikę danej formy aktywności fizycznej dla osób starszych, poszczególne poznane ćwiczenia, czasami pojawiają się błędy. Prezentuje podstawowy projekt wybranej formy aktywności fizycznej dla osób starszych

4,0 Student prezentuje technikę danej formy aktywności fizycznej dla osób starszych, a także poznane ćwiczenia, czasami brakuje jednak pewności w wykonaniu zadania ruchowego. Prezentuje rozszerzony projekt wybranej formy aktywności fizycznej dla osób starszych

5,0 Student prezentuje technikę danej formy aktywności fizycznej dla osób starszych, a także poznane ćwiczenia, pomaga innym, którzy jeszcze tego nie opanowali. Prezentuje rozbudowany projekt wybranej formy aktywności fizycznej dla osób starszych, wzbogacony o elementy regeneraci i relaksu.

EFEKT NAUCZANIA 3

OCENA WYMAGANIA

3,0 Student uzupełnia swoja wiedze w oparciu o wskazane piśmiennictwo, czasami dba o aktywny wypoczynek w czasie wolnym, czasami bierze udział w akcjach promocji zdrowia.

4,0 Student uzupełnia swoja wiedze w oparciu o wskazane piśmiennictwo, a także sam wyszukuje ciekawe lektury, stara się dbać o aktywny wypoczynek w czasie wolnym, często bierze udział w akcjach promocji zdrowia.

5,0 Student uzupełnia swoja wiedze w oparciu zarówno o wskazane piśmiennictwo oraz samodzielnie wyszukane lektury, regularnie dba o aktywny wypoczynek w czasie wolnym, regularnie promuje akcje na rzecz promocji zdrowia.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Dziekańskie, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: JOANNA GRADEK
Prowadzący grup: JOANNA GRADEK
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Dziekańskie - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-29
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Dziekańskie, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: JOANNA GRADEK
Prowadzący grup: JOANNA GRADEK, EDWARD MLECZKO
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Dziekańskie - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)