Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Antropomotoryka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WKFA-SM>ANTRM
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Antropomotoryka
Jednostka: Zakład Teorii Sportu i Antropomotoryki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
KATEGORIA PRZEDMIOTU:

Przedmiot podstawowy

CZAS TRWANIA PRZEDMIOTU:

semestr 02

FORMA ZAJĘĆ, LICZBA GODZIN:

Ćwiczenia
Wykład

METODY DYDAKTYCZNE:

(M11) Metoda projektów
(M14) Pokaz slajdów
(M17) Prezentacje multimedialne
(M19) Symulacja
(M2) Ćwiczenia laboratoryjna
(M22) Wykłady
(M4) Dyskusja
(M5) e-Learning
(M9) Metoda problemowa

METODY OCENY - FORMUJĄCA:

(F1) Aktywność na zajęciach
(F2) Ćwiczenia praktyczne
(F6) Projekt indywidualny
(F7) Projekt zespołowy
(F8) Referat

METODY OCENY - PODSUMOWUJĄCA:

(P1) Egzamin pisemny
(P2) Egzamin ustny
(P3) Średnia ważona ocen formułujących

Skrócony opis:

INFORMACJE O NAUCZYCIELACH AKADEMICKICH

OSOBA ODPOWIEDZIALNA ZA KARTĘ:

dr Przemysław Bujas

WYMAGANIA WSTĘPNE

1). Ogólna znajomość struktury motoryczności. POJĘĆ SŁUŻĄCYCH OPISOWI RÓŻNYCH ASPEKTÓW AKTYWNOŚCI RUCHOWEJ. Metod diagnozy stosowanych w Antropomotoryce. Ogólne prawidłowości rozwoju ruchowego w ontogenezie.

CELE ZAJĘĆ

1). Poznanie struktury motoryczności jej poszczególnych komponentów i związków występujących pomiędzy nimi.

2). Opanowanie praktycznych metod służących szeroko rozumianej diagnozie motoryczności. Jej komponentów holistycznych a zwłaszcza szczegółowych.

3). Zdobycie umiejętności w praktyce pedagogicznej naukowych wskazań służących kształtowaniu obszaru ilościowego i jakościowego motoryczności człowieka.

Pełny opis:

WYKŁADY

1: Przedstawienie karty przedmiotu i wymagań egzaminacyjnych. Przedstawienie najnowszych kierunków badan w motoryczności człowieka. Prezentacja dorobku naukowego pracowników Zakład Teorii sportu i Antropomotoryki. Przypomnienie podstawowych zagadnień dotyczących struktury motoryczności.


2: Czynności ruchowe człowieka i ich systematyka. Kryteria czynności ruchowej. Struktura czynności ruchowej. Pojęcie dowolnej czynności czuciowo-ruchowej. Nawyk ruchowy i jego rodzaje.


3: Teorie i modele kontroli motorycznej: model pierścienia ruchowego Bernstejna, teoria poziomów budowy ruchów Bernstejna, model zamkniętej pętli Adamsa, teoria schematów Schmidta.


4: Motoryczne uczenie się. Istota procesu. Podstawowe definicje. Teoretyczne podstawy uczenia się. Modele motorycznego uczenia się.

5: Pamięć motoryczna, procesy zapamiętywania. Rola pamięci w procesie nauczania, uczenia się. Mechanizmy zapamiętywania. Rodzaje pamięci, rola wzmocnień w zapamiętywaniu. Pamięć motoryczna jako podłoże procesów uczenia się.


6: Postrzeganie, antycypacja i automatyzacja.


7: Powstawanie nawyku ruchowego. Koncepcje automatyzacji A. Berstejna, R. Schmidta.


8: Wybrane metody nauczania techniki sportowej. Metody optymalizacji procesu treningu: Trening mentalny, nauczanie programowe, sieciowe modele nauczania.


9: Podstawowe aspekty określające rozwój motoryczny człowieka. Otwartość rozwoju. Wielość stopni swobody rozwoju. Wielorakość i różnorodność rozwoju. Nieliniowość rozwoju. Plastyczność rozwoju. Własna dynamika przebiegu rozwoju. Zmienność oraz stałoś rozwoju.


10: Problemy badawcze w antropomotoryce. Aktualne trendy w badaniach antropomotorycznych. Wykorzystanie metod i narzędzi w badaniach. Wykład podsumowujący.


ĆWICZENIA

1: Zajęcia organizacyjne. Przedstawienie obszaru zagadnień realizowanych na ćwiczeniach. Wymogi zaliczeniowe, BHP, obecności na zajęciach, ITS. Krótkie powtórzenie najważniejszych zagadnień realizowanych na zajęciach antropomotoryki na pierwszym stopniu studiów.


2: Neurofizjologiczne mechanizmy koordynacji motorycznej. Koordynacyjne zdolności motoryczne – klasyfikacja i definicje. Podstawy metodyki kształtowania KZM. Umiejętności ruchowe - istota, definicja, podział.


3: Ogólna charakterystyka układu ruchowego. Struktury centralnego układu nerwowego i ich rola w regulacji czynności ruchowej. Kontrola ruchów lokomocyjnych. Ruchy manipulacyjne.


4: Teorie i modele kontroli motorycznej. Różnice pomiędzy koncepcjami mechaniczno-cybernetycznymi a dynamiczno-systemowymi.


5: Symetria i asymetria czynności ruchowych człowieka. Podstawowe pojęcia związane z asymetrią i implikacje praktyczne. Przejawy asymetrii w różnych dyscyplinach sportu. Symetria i asymetria ruchowa a kształtowanie KZM. Diagnozowanie kierunku lateralizacji.


6: Komputerowe i laboratoryjne metody oceny KZM człowieka pod kontem asymetrii funkcjonalne kończyn – zajęcia praktyczne.


7: Pojęcie równowagi i stabilności. Opis mechanizmów kontroli równowagi na przykładzie równowagi statycznej. Metody testowania równowagi – laboratoryjne i populacyjne. Analizy pod kontem asymetrii funkcjonalnej


8: Biologiczne uwarunkowania kontroli równowagi człowieka. Rola wejść receptorowych.


9: Testowanie równowagi statycznej - zajęcia praktyczne (dwupłytowa platforma stabilograficzna). Asymetria funkcjonalna procesu kontroli równowagi. Analiza aktualnej literatury przedmiotu.


10: Modele motorycznego uczenia się: model Bernstejna, model spiralny Pohlmana, model Czabanskiego, model Czajkowskiego.


11: Ćwiczenia zaliczeniowe.


OBCIĄŻENIE PRACĄ STUDENTA W SEMESTRZE

Forma aktywności Średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności
Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim, w tym:
Godziny wynikające z planu studiów 45
Konsultacje przedmiotowe
Egzaminy i zaliczenia w sesji
Inne
Godziny bez udziału nauczyciela akademickiego wynikające z nakładu pracy studenta, w tym:
Przygotowanie się do zajęć, w tym studiowanie zalecanej literatury 15
Opracowanie wyników 5
Przygotowanie raportu, projektu, prezentacji, dyskusji 10
Inne 5
Sumaryczna liczba godzin dla przedmiotu wynikająca z ca¬łego nakładu pracy studenta 35
Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu 3
Literatura:

LITERATURA PODSTAWOWA:

1). Raczek J. 2010. Antropomotoryka. Teoria motoryczności człowieka w zarysie. Wydawnictwo PZWL.

2). Schmidt R., Wrisberg C. 2009. Czynności ruchowe człowieka. Uczenie się i wykonanie w różnych sytuacjach. Biblioteka Trenera, COS, Warszawa

3). Czabański B — Kształcenie psychofizyczne, Wrocław, 2000, AWF

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

1). Juras G. — Koordynacyjne uwarunkowania procesu uczenia się utrzymywania równowagi ciała., Katowice, 2003, AWF.

2). Raczek J., Mynarski W., Ljach W. 2003. Kształtowanie i diagnozowanie koordynacyjnych zdolności motorycznych. Podręcznik dla nauczycieli, trenerów i studentów, AWF Katowice.

Efekty uczenia się:

EU1 Wiedza:

Dobrze zna i precyzyjnie potrafi określić miejsce kultury fizycznej w kulturze globalnej oraz wychowania fizycznego w polskim systemie edukacji i systemie ochrony zdrowia, rozumie mechanizmy oddziaływania środkami fizycznymi na organizm człowieka i środkami społecznymi na osobowość w procesie kształcenia i wychowania fizycznego, jest w pełni świadomy wiodącej roli aktywności ruchowej w zachowaniu zdrowia jednostki i społeczeństwa

EU4 Umiejętności:

Potrafi diagnozować i wyciągać wnioski dotyczące rozwoju somatycznego i motorycznego z uwzględnieniem aktualnych standardów rozwoju

EU5 Umiejętności:

Potrafi zaplanować i zastosować proces kształtowania różnych komponentów aktywności fizycznej oraz rozpoznawać, korygować błędy i zaniedbania w praktyce

Metody i kryteria oceniania:

OCENA FORMUJĄCA – SKŁADOWE:

1: Aktywność na zajęciach

2: Wykonywanie prezentacji

3: Wykonywanie ćwiczeń praktycznych

OCENA PODSMOWUJĄCA

1: Test

2: Egzamin pisemny

WARUNKI ZALICZENIA ZAJĘĆ

1: Obecność oraz aktywność na ćwiczeniach

2: Wykonanie ćwiczeń praktycznych

3: Wykonanie prezentacji multimedialnej

KRYTERIA OCENY


EFEKT UCZENIA SIĘ 1

OCENA WYMAGANIA
3,0 Rozumie rolę aktywności fizycznej w życiu społeczeństw.
4,0 Potrafi określić zależności pomiędzy elementami kultury fizycznej i ich wpływ na organizm człowieka
5,0 Posiada pełną wiedzę na temat struktury motoryczności, jej miejsca w kulturze fizycznej, form i metod oddziaływania aktywnością fizyczną na organizm człowieka i jego skutków


EFEKT UCZENIA SIĘ 2

OCENA WYMAGANIA
3,0 Potrafi stosować podstawowe metody diagnostyki sprawności motorycznej
4,0 Potrafi stosować złożone metody diagnostyki pełnego obszaru motoryczności człowieka
5,0 Potrafi stosować pełną diagnostykę motoryczności w powiązaniu z jej uwarunkowaniami rozwojowymi.


EFEKT UCZENIA SIĘ 3

OCENA WYMAGANIA
3,0 Potrafi tworzyć podstawowe programy usprawniania ruchowego osób w różnym wieku
4,0 Potrafi tworzyć zindywidualizowane programy kształtowania różnych komponentów sprawności wraz z podstawowymi formami diagnostyki
5,0 Potrafi w sposób holistyczny łączyć wyniki pełnej diagnostyki sprawności z indywidualnymi potrzebami możliwościami ruchowymi osób w różnym wieku.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-03-01 - 2020-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Dziekańskie, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: PRZEMYSŁAW BUJAS, JANUSZ JAWORSKI, VLADIMIR LYAKH
Prowadzący grup: VLADIMIR LYAKH
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Dziekańskie - Zaliczenie
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/21" (zakończony)

Okres: 2021-03-01 - 2021-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Dziekańskie, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: JANUSZ JAWORSKI, MICHAŁ SPIESZNY
Prowadzący grup: PRZEMYSŁAW BUJAS
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Dziekańskie - Zaliczenie
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-03-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Dziekańskie, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: JANUSZ JAWORSKI
Prowadzący grup: PRZEMYSŁAW BUJAS
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Dziekańskie - Zaliczenie
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-03-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Dziekańskie, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: PRZEMYSŁAW BUJAS, JANUSZ JAWORSKI
Prowadzący grup: PRZEMYSŁAW BUJAS
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Dziekańskie - Zaliczenie
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0