Antropomotoryka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WKFA-SM>ANTRM | ||||||||||||||||||||||||
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) | ||||||||||||||||||||||||
Nazwa przedmiotu: | Antropomotoryka | ||||||||||||||||||||||||
Jednostka: | Zakład Teorii Sportu i Antropomotoryki | ||||||||||||||||||||||||
Grupy: | |||||||||||||||||||||||||
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
||||||||||||||||||||||||
Język prowadzenia: | polski | ||||||||||||||||||||||||
KATEGORIA PRZEDMIOTU: | Przedmiot podstawowy |
||||||||||||||||||||||||
CZAS TRWANIA PRZEDMIOTU: | semestr 02 |
||||||||||||||||||||||||
FORMA ZAJĘĆ, LICZBA GODZIN: | Ćwiczenia |
||||||||||||||||||||||||
METODY DYDAKTYCZNE: | (M11) Metoda projektów |
||||||||||||||||||||||||
METODY OCENY - FORMUJĄCA: | (F1) Aktywność na zajęciach |
||||||||||||||||||||||||
METODY OCENY - PODSUMOWUJĄCA: | (P1) Egzamin pisemny |
||||||||||||||||||||||||
Skrócony opis: |
INFORMACJE O NAUCZYCIELACH AKADEMICKICH OSOBA ODPOWIEDZIALNA ZA KARTĘ: dr Przemysław Bujas WYMAGANIA WSTĘPNE 1). Ogólna znajomość struktury motoryczności. POJĘĆ SŁUŻĄCYCH OPISOWI RÓŻNYCH ASPEKTÓW AKTYWNOŚCI RUCHOWEJ. Metod diagnozy stosowanych w Antropomotoryce. Ogólne prawidłowości rozwoju ruchowego w ontogenezie. CELE ZAJĘĆ 1). Poznanie struktury motoryczności jej poszczególnych komponentów i związków występujących pomiędzy nimi. 2). Opanowanie praktycznych metod służących szeroko rozumianej diagnozie motoryczności. Jej komponentów holistycznych a zwłaszcza szczegółowych. 3). Zdobycie umiejętności w praktyce pedagogicznej naukowych wskazań służących kształtowaniu obszaru ilościowego i jakościowego motoryczności człowieka. |
||||||||||||||||||||||||
Pełny opis: |
WYKŁADY 1: Przedstawienie karty przedmiotu i wymagań egzaminacyjnych. Przedstawienie najnowszych kierunków badan w motoryczności człowieka. Prezentacja dorobku naukowego pracowników Zakład Teorii sportu i Antropomotoryki. Przypomnienie podstawowych zagadnień dotyczących struktury motoryczności. 2: Czynności ruchowe człowieka i ich systematyka. Kryteria czynności ruchowej. Struktura czynności ruchowej. Pojęcie dowolnej czynności czuciowo-ruchowej. Nawyk ruchowy i jego rodzaje. 3: Teorie i modele kontroli motorycznej: model pierścienia ruchowego Bernstejna, teoria poziomów budowy ruchów Bernstejna, model zamkniętej pętli Adamsa, teoria schematów Schmidta. 4: Motoryczne uczenie się. Istota procesu. Podstawowe definicje. Teoretyczne podstawy uczenia się. Modele motorycznego uczenia się. 5: Pamięć motoryczna, procesy zapamiętywania. Rola pamięci w procesie nauczania, uczenia się. Mechanizmy zapamiętywania. Rodzaje pamięci, rola wzmocnień w zapamiętywaniu. Pamięć motoryczna jako podłoże procesów uczenia się. 6: Postrzeganie, antycypacja i automatyzacja. 7: Powstawanie nawyku ruchowego. Koncepcje automatyzacji A. Berstejna, R. Schmidta. 8: Wybrane metody nauczania techniki sportowej. Metody optymalizacji procesu treningu: Trening mentalny, nauczanie programowe, sieciowe modele nauczania. 9: Podstawowe aspekty określające rozwój motoryczny człowieka. Otwartość rozwoju. Wielość stopni swobody rozwoju. Wielorakość i różnorodność rozwoju. Nieliniowość rozwoju. Plastyczność rozwoju. Własna dynamika przebiegu rozwoju. Zmienność oraz stałoś rozwoju. 10: Problemy badawcze w antropomotoryce. Aktualne trendy w badaniach antropomotorycznych. Wykorzystanie metod i narzędzi w badaniach. Wykład podsumowujący. ĆWICZENIA 1: Zajęcia organizacyjne. Przedstawienie obszaru zagadnień realizowanych na ćwiczeniach. Wymogi zaliczeniowe, BHP, obecności na zajęciach, ITS. Krótkie powtórzenie najważniejszych zagadnień realizowanych na zajęciach antropomotoryki na pierwszym stopniu studiów. 2: Neurofizjologiczne mechanizmy koordynacji motorycznej. Koordynacyjne zdolności motoryczne – klasyfikacja i definicje. Podstawy metodyki kształtowania KZM. Umiejętności ruchowe - istota, definicja, podział. 3: Ogólna charakterystyka układu ruchowego. Struktury centralnego układu nerwowego i ich rola w regulacji czynności ruchowej. Kontrola ruchów lokomocyjnych. Ruchy manipulacyjne. 4: Teorie i modele kontroli motorycznej. Różnice pomiędzy koncepcjami mechaniczno-cybernetycznymi a dynamiczno-systemowymi. 5: Symetria i asymetria czynności ruchowych człowieka. Podstawowe pojęcia związane z asymetrią i implikacje praktyczne. Przejawy asymetrii w różnych dyscyplinach sportu. Symetria i asymetria ruchowa a kształtowanie KZM. Diagnozowanie kierunku lateralizacji. 6: Komputerowe i laboratoryjne metody oceny KZM człowieka pod kontem asymetrii funkcjonalne kończyn – zajęcia praktyczne. 7: Pojęcie równowagi i stabilności. Opis mechanizmów kontroli równowagi na przykładzie równowagi statycznej. Metody testowania równowagi – laboratoryjne i populacyjne. Analizy pod kontem asymetrii funkcjonalnej 8: Biologiczne uwarunkowania kontroli równowagi człowieka. Rola wejść receptorowych. 9: Testowanie równowagi statycznej - zajęcia praktyczne (dwupłytowa platforma stabilograficzna). Asymetria funkcjonalna procesu kontroli równowagi. Analiza aktualnej literatury przedmiotu. 10: Modele motorycznego uczenia się: model Bernstejna, model spiralny Pohlmana, model Czabanskiego, model Czajkowskiego. 11: Ćwiczenia zaliczeniowe.
|
||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
LITERATURA PODSTAWOWA: 1). Raczek J. 2010. Antropomotoryka. Teoria motoryczności człowieka w zarysie. Wydawnictwo PZWL. 2). Schmidt R., Wrisberg C. 2009. Czynności ruchowe człowieka. Uczenie się i wykonanie w różnych sytuacjach. Biblioteka Trenera, COS, Warszawa 3). Czabański B — Kształcenie psychofizyczne, Wrocław, 2000, AWF LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: 1). Juras G. — Koordynacyjne uwarunkowania procesu uczenia się utrzymywania równowagi ciała., Katowice, 2003, AWF. 2). Raczek J., Mynarski W., Ljach W. 2003. Kształtowanie i diagnozowanie koordynacyjnych zdolności motorycznych. Podręcznik dla nauczycieli, trenerów i studentów, AWF Katowice. |
||||||||||||||||||||||||
Efekty uczenia się: |
EU1 Wiedza: Dobrze zna i precyzyjnie potrafi określić miejsce kultury fizycznej w kulturze globalnej oraz wychowania fizycznego w polskim systemie edukacji i systemie ochrony zdrowia, rozumie mechanizmy oddziaływania środkami fizycznymi na organizm człowieka i środkami społecznymi na osobowość w procesie kształcenia i wychowania fizycznego, jest w pełni świadomy wiodącej roli aktywności ruchowej w zachowaniu zdrowia jednostki i społeczeństwa EU4 Umiejętności: Potrafi diagnozować i wyciągać wnioski dotyczące rozwoju somatycznego i motorycznego z uwzględnieniem aktualnych standardów rozwoju EU5 Umiejętności: Potrafi zaplanować i zastosować proces kształtowania różnych komponentów aktywności fizycznej oraz rozpoznawać, korygować błędy i zaniedbania w praktyce |
||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
OCENA FORMUJĄCA – SKŁADOWE: 1: Aktywność na zajęciach 2: Wykonywanie prezentacji 3: Wykonywanie ćwiczeń praktycznych OCENA PODSMOWUJĄCA 1: Test 2: Egzamin pisemny WARUNKI ZALICZENIA ZAJĘĆ 1: Obecność oraz aktywność na ćwiczeniach 2: Wykonanie ćwiczeń praktycznych 3: Wykonanie prezentacji multimedialnej KRYTERIA OCENY
|
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-03-01 - 2020-06-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
CWD
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Dziekańskie, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | PRZEMYSŁAW BUJAS, JANUSZ JAWORSKI, VLADIMIR LYAKH | |
Prowadzący grup: | VLADIMIR LYAKH | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Dziekańskie - Zaliczenie Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Dziekańskie, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | JANUSZ JAWORSKI, MICHAŁ SPIESZNY | |
Prowadzący grup: | PRZEMYSŁAW BUJAS | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Dziekańskie - Zaliczenie Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-03-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Dziekańskie, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | JANUSZ JAWORSKI | |
Prowadzący grup: | PRZEMYSŁAW BUJAS | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Dziekańskie - Zaliczenie Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-03-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Dziekańskie, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | PRZEMYSŁAW BUJAS, JANUSZ JAWORSKI | |
Prowadzący grup: | PRZEMYSŁAW BUJAS | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Dziekańskie - Zaliczenie Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie.