Biochemiczne aspekty starzenia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WKFA-SM>BIOCHASPST |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Biochemiczne aspekty starzenia |
Jednostka: | Zakład Fizjologii i Biochemii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
METODY DYDAKTYCZNE: | (M15) Praca pod kierunkiem |
METODY OCENY - FORMUJĄCA: | (F1) Aktywność na zajęciach |
METODY OCENY - PODSUMOWUJĄCA: | (P4) Test |
Skrócony opis: |
OSOBA ODPOWIEDZIALNA dr hab. Magdalena Więcek, prof. AWF WYMAGANIA WSTĘPNE Zaliczenie kursu biochemia ogólna. CELE NAUCZANIA Cel 1. Opanowanie podstawowej wiedzy na temat biochemicznych zmian zachodzących w procesie starzenia się organizmu. Cel 2. Nabycie umiejętności wykonywania podstawowych analiz biochemicznych, projektowania prostych doświadczeń oraz interpretacji uzyskanych wyników. Cel 3. Kształtowanie umiejętności współpracy w grupie. |
Pełny opis: |
WYKŁADY W1. Przedstawienie treści programowych i zasad zaliczenia przedmiotu. Wstęp do biochemii starzenia, teorie starzenia. W2. Ekspresja genów, epigenetyka i starzenie. W3. Starzenie genetyczne, rola telomerów. W4. Translacja i fałdowanie białek, mechanizmy kontroli jakości a starzenie. W5. Zmiany homeostazy organelli w procesie starzenia. W6. Rola hormonów w procesach starzenia. Oś GH/IGF-1 w starzeniu. W7. Zmiany metaboliczne w okresie starzenia. Zespół metaboliczny, insulinooporność. W8. Stres oksydacyjny a starzenie. Antyoksydanty, witaminy a starzenie. W9. Starzenie układu mięśniowo-szkieletowego – zmiany biochemiczne. W10. Zmiany biochemiczne w układzie nerwowym w procesie starzenia. W11. Sirtuiny a choroby związane z wiekiem. W12. Starzenie układu odpornościowego, wskaźniki stanu zapalnego. W13. Wpływ aktywności fizycznej na biochemiczne procesy starzenia. W14. Wpływ wybranych metod fizykalnych na zmiany wskaźników biochemicznych w okresie starzenia. W15. Terapia genowa a wydłużanie życia. ZAJĘCIA LABORATORYJNE L1. Od DNA do białka - kod genetyczny. Regulacja transkrypcji genów. L2. Izolacja DNA. Uszkodzenia DNA. L3. Biochemiczny profil narządowy. L4. Diagnostyka zespołu metabolicznego z uwzględnieniem różnych kryteriów. L5. Analiza związku pomiędzy poziomem parametrów somatycznych a wskaźnikami metabolizmu glukozy i profilem lipidowym. L6. Metaboliczne czynniki ryzyka chorób sercowo-naczyniowych. L7. Hormony - dyskusja na temat roli wybranych hormonów w starzeniu organizmu. L8. Stres oksydacyjny - przyczyna czy skutek schorzeń związanych z wiekiem. Potencjał antyoksydacyjny w procesie starzenia organizmu. L9. Aktywność katalazy - wpływ pH, temperatury, stężenia enzymu i stężenia substratu na aktywność katalazy. L10. Wpływ wysiłku fizycznego na mechanizmy starzenia i poziom wybranych parametrów biochemicznych L11. Wpływ wysiłku fizycznego na jakość funkcjonowania starzejącego się mózgu - rola neurotrofin. L12. Nowoczesne techniki biochemiczne - projektowanie doświadczenia pozwalającego na wykrycie zmian stężenia hormonów pod wpływem wysiłku fizycznego u osób starszych L13. Wpływ zabiegów krioterapii ogólnoustrojowej na poziom wybranych hormonów związanych z metabolizmem węglowodanów i lipidów. L14. Ocena krioterapii jako potencjalnego czynnika zmniejszającego poziom stresu oksydacyjnego. L15. Jak przedłużyć życie - dyskusja, na temat terapii potencjalnie wydłużających życie i zapobiegających niezdrowemu starzeniu. |
Literatura: |
1. Biochemia – krótkie wykłady, B.D. Hames, N.M. Hooper, J.D. Houghton, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1999. 2. Biochemia, L. Stryer, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000. 3. Podstawy biochemii wysiłku fizycznego, E. Hübner-Woźniak, G. Lutosławska, Biblioteka Trenera, Warszawa 2000. 4. Biochemia, ilustrowany przewodnik, J. Koolman, K.H. Röhm, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2005. 5. Wprowadzenie do fizjologii klinicznej, pod red.: S. Kozłowskiego i K. Nazar, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 1999. 6. Diagnostyka laboratoryjna z elementami biochemii klinicznej., A. Dembińska-Kieć, J.W. Naskalski, Elsevier Urban & Partner, Wrocław 2010 7. Fizjologia starzenia się. Profilaktyka i rehabilitacja, A. Marchewka, Z. Dąbrowski, J. Żołądź, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2012. |
Efekty uczenia się: |
EK1. Wiedza: Student ma wiedzę na temat procesów biochemicznych zachodzących w organizmie człowieka oraz potrafi wskazać jakie zmiany zachodzą pod wpływem starzenia, zna biochemiczne zmiany zachodzące w wybranych schorzeniach wieku starszego. EK2. Wiedza: Student zna podstawowe metody laboratoryjne wykorzystywane do pomiarów wybranych wskaźników biochemicznych. EK3. Umiejętności: Student potrafi projektować i wykonać proste doświadczenia biochemiczne oraz interpretować uzyskane wyniki. EK4. Student potrafi omówić zadane zagadnienie w oparciu o przegląd prac naukowych. EK5. Kompetencje społeczne: Student potrafi współpracować w grupie rozwiązując postawiony problem, stosuje się do przyjętych zasad pracy laboratoryjnej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność Studenta na zajęciach zgodnie z harmonogramem, poprawne wykonanie ćwiczeń laboratoryjnych oraz przygotowanie sprawozdań, referat, przygotowanie zaliczenie testu sprawdzającego: Na ocenę 3 - Uzyskanie co najmniej 60% punktów na teście sprawdzającym Na ocenę 3,5 - Uzyskanie co najmniej 70% punktów na teście sprawdzającym Na ocenę 4 - Uzyskanie co najmniej 80% punktów na teście sprawdzającym Na ocenę 4,5 - Uzyskanie co najmniej 85% punktów na teście sprawdzającym Na ocenę 5 - Uzyskanie co najmniej 90% punktów na teście sprawdzającym EFEKTY KSZTAŁCENIA 1 Na ocenę 3 - Student zna podstawowe procesy biochemiczne zachodzące w organizmie człowieka Na ocenę 4 - Student zna podstawowe procesy biochemiczne zachodzące w organizmie człowieka, potrafi wskazać jakie zmiany zachodzą pod wpływem starzenia. Na ocenę 5 - Student potrafi opisać mechanizmy regulacyjne procesów biochemicznych zachodzących w starzejącym się organizmie, zna biochemiczną charakterystykę wybranych schorzeń wieku starszego. EFEKTY KSZTAŁCENIA 2 Na ocenę 3 - Student wymienia podstawowe metody wykorzystywane do oznaczeń biochemicznych. Na ocenę 4 - Student zna założenia podstawowych metod wykorzystywanych do oznaczeń biochemicznych. Na ocenę 5 - Student zna założenia oraz plusy i minusy podstawowych metod wykorzystywanych do oznaczeń biochemicznych. EFEKTY KSZTAŁCENIA 3 Na ocenę 3 - Student wymaga pomocy przy wykonywaniu oznaczeń laboratoryjnych. Na ocenę 4 - Student samodzielnie w poprawny sposób wykonuje oznaczenia laboratoryjne, opisuje ich wyniki. Na ocenę 5 - Student samodzielnie projektuje prosty eksperyment biochemiczny, wykonuje i w poprawny sposób interpretuje wyniki oznaczeń laboratoryjnych. EFEKT KSZTAŁCENIA 4 Na ocenę 3 - Student z pomocą potrafi wyszukać artykuły naukowe na zadany temat oraz opracować i przedstawić referat. Na ocenę 4 - Student samodzielnie potrafi wyszukać artykuły naukowe na zadany temat oraz opracować i przedstawić referat. Na ocenę 5 - Student samodzielnie potrafi wyszukać artykuły naukowe na zadany temat oraz opracować i przedstawić referat, zinterpretować i przedyskutować wyniki. EFEKTY KSZTAŁCENIA 5 Na ocenę 3 - Student zna zasady postępowania w laboratorium biochemicznym, wymaga pomocy przy podziale zadań podczas pracy w grupie. Na ocenę 4 - Student współpracuje w grupie rozwiązując postawione zadanie, postępuje zgodnie z przyjętymi zasadami pracy w laboratorium. Na ocenę 5 - Student postępuje zachowując zasady bezpiecznej pracy w laboratorium, współpracuje w grupie, rozumie potrzebę podziału zadań, dba o stanowisko pracy. OBCIĄŻENIE PRACĄ STUDENTA Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim zgodnie z planem studiów - 45 Przygotowanie do zajęć - 15 Opracowanie wyników i przygotowanie sprawozdań – 15 Przygotowanie referatu - 15 SUMARYCZNA LICZBA GODZIN DLA PRZEDMIOTU WYNIKAJĄCA Z CAŁEGO NAKŁADU PRACY STUDENTA – 90 LICZBA PUNKTÓW ECTS - 3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-03-01 - 2020-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
CWD
PT |
Typ zajęć: |
Dziekańskie, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | MAGDALENA WIĘCEK | |
Prowadzący grup: | JUSTYNA KUŚMIERCZYK | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Dziekańskie - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Dziekańskie, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | MAGDALENA WIĘCEK | |
Prowadzący grup: | JUSTYNA KUŚMIERCZYK | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Dziekańskie - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-03-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Dziekańskie, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | MAGDALENA WIĘCEK | |
Prowadzący grup: | JUSTYNA KUŚMIERCZYK | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Dziekańskie - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-03-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Dziekańskie, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | JUSTYNA KUŚMIERCZYK | |
Prowadzący grup: | JUSTYNA KUŚMIERCZYK | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Dziekańskie - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie.