Gerontologia z elementami geriatrii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WKFA-SM>GERGER |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Gerontologia z elementami geriatrii |
Jednostka: | Zakład Metodyki Rekreacji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
KATEGORIA PRZEDMIOTU: | Przedmiot podstawowy |
CZAS TRWANIA PRZEDMIOTU: | semestr 03 |
FORMA ZAJĘĆ, LICZBA GODZIN: | Ćwiczenia |
METODY DYDAKTYCZNE: | (M10) Metoda programowania |
METODY OCENY - FORMUJĄCA: | (F1) Aktywność na zajęciach |
METODY OCENY - PODSUMOWUJĄCA: | (P4) Test |
Skrócony opis: |
Opracowanie treści programowych: dr Anna Tyka CELE PRZEDMIOTU: Poszerzenie zakresu wiadomości o programowaniu ćwiczeń w geriatrii poprzez wykształcenie: - umiejętności oceny stanu funkcjonalnego osób w starszym wieku, - umiejętności planowania ćwiczeń usprawniających |
Pełny opis: |
Tematyka wykładów: 1. Cele i zadania gerontologii oraz geriatrii, podstawowe pojęcia. Zjawisko starzenia się współczesnych populacji, proces starzenia w aspekcie biologicznym, psychologicznym i społecznym. 2. Układ krążenia i oddechowy w wieku podeszłym, zmiany, najczęstsze schorzenia. 3. Równowaga i zaburzenia chodu. 4. Zaburzenia funkcji poznawczych w wieku podeszłym: otępienie, depresja. Znaczenie aktywności ruchowej i intelektualnej w życiu seniorów. 5. Prozdrowotne formy aktywności ruchowej rekomendowane w zależności od wieku, płci, stanu zdrowia. 6. Odżywianie osób w podeszłym wieku, czynniki zwiększające ryzyko niedożywienia. 7. Jakość życia osób w podeszłym wieku, możliwości jej poprawy. Organizacja opieki nad ludźmi starymi w Polsce, przykłady rozwiązań problemów opieki geriatrycznej w krajach UE. Tematyka ćwiczeń: 1. Aktywność ruchowa jako kluczowy element zdrowego stylu życia seniorów. 2. Metodyka prowadzenia zajęć ruchowych z osobami starszymi. 3. Wskazówki odnośnie prowadzenia zajęć - pokaz ćwiczeń, objaśnienie, cel stosowania. 4. Dobór form ruchu w zależności od potrzeb i możliwości seniorów. 5. Prowadzenie zajęć dedykowanych seniorom. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Bean Anita—Żywienie w sporcie, Poznań, 2008, Zysk i S-ka 2. Kołomyjska Grażyna (red.))—Wybrane zagadnienia z gerontologii, Warszawa, 2009, TKKF 3. Kozdroń Ewa—Program rekreacji ruchowej osób starszych, Warszawa, 2004, AWF 4. Rosławski Adam—Wybrane zagadnienia z geriatrii, Wrocław, 2008, AWF 5.Marchewka Anna, Dąbrowski Zbigniew, Żołądź Jerzy (red.)—Fizjologia starzenia się. Profilaktykai rehabilitacja., Warszawa, 2012, PWN 6. Steuden Stanisława—Psychologia starzenia się i starości., Warszawa, 2011, PWN Literatura uzupełniająca: 1. Beliveau Richard, Gingras Denis—Dieta w walce z chorobami, Warszawa, 2011, Delta 2. Strugarek Jan, Wieczorek Jakub—Aktywny senior. Zbiór gier rekreacyjnych dla osób starszych., Poznań,2010, Wyd. Naukowe UAM 3. Brzezińska Małgorzata, Graczkowska Małgorzata—Zaradnik terapeutyczny. Jak pracować z senioramiw domu pomocy społecznej?, Warszawa, 2012, Diffin SA 4. Kocemba Józef, Kołomyjska Grażyna—Gerontologia : skrypt dla studentów Akademii WychowaniaFizycznego., Kraków, 1989, AWF 5. Stuart-Hamilton Ian—Psychologia starzenia się., Poznań, 2006, Zysk i S-ka 6. Nowocień Jerzy, Zuchora Krzysztof (red.)—Aktywność fizyczna u społeczna osób trzeciego wieku.,Warszawa, 2012, FCEO |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: 1. Student objaśnia podstawowe pojęcia z zakresu gerontologii i geriatrii. 2. Student opisuje czynniki przyspieszające proces starzenia organizmu. 3. Student objaśnia znaczenie aktywności fizycznej i racjonalnego odżywiania dla zdrowia seniorów Umiejętności: 1. Student przygotowuje konspekt i przeprowadza część zajęć dedykowanych osobom starszym. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena formująca (zaliczenie przedmiotu) (F1) Aktywny udział w zajęciach (F7) Projekt grupowy Egzamin: Test jednokrotnego wyboru. Kryteria oceny: <50% poprawnych odpowiedzi: ocena niedostateczna (2,0) 51 - 60% poprawnych odpowiedzi: ocena dostateczna (3,0) 61 - 70% poprawnych odpowiedzi: ocena bardzo dobra (3,5) 71 - 80% poprawnych odpowiedzi: ocena bardzo dobra (4,0) 81 - 90% poprawnych odpowiedzi: ocena bardzo dobra (4,5) 91 - 100% poprawnych odpowiedzi: ocena bardzo dobra (5,0) |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Dziekańskie, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | JOANNA CZESAK | |
Prowadzący grup: | JOANNA CZESAK | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Dziekańskie - Zaliczenie Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Opracowanie treści programowych: dr Anna Tyka Osoba prowadząca przedmiot: dr Joanna Czesak CELE PRZEDMIOTU: Poszerzenie zakresu wiadomości o programowaniu ćwiczeń w geriatrii poprzez wykształcenie: - umiejętności oceny stanu funkcjonalnego osób w starszym wieku, - umiejętności planowania ćwiczeń usprawniających |
|
Pełny opis: |
Tematyka wykładów: 1. Cele i zadania gerontologii oraz geriatrii, podstawowe pojęcia. Zjawisko starzenia się współczesnych populacji, proces starzenia w aspekcie biologicznym, psychologicznym i społecznym. 2. Układ krążenia i oddechowy w wieku podeszłym, zmiany, najczęstsze schorzenia. 3. Równowaga i zaburzenia chodu. 4. Zaburzenia funkcji poznawczych w wieku podeszłym: otępienie, depresja. Znaczenie aktywności ruchowej i intelektualnej w życiu seniorów. 5. Prozdrowotne formy aktywności ruchowej rekomendowane w zależności od wieku, płci, stanu zdrowia. 6. Odżywianie osób w podeszłym wieku, czynniki zwiększające ryzyko niedożywienia. 7. Jakość życia osób w podeszłym wieku, możliwości jej poprawy. Organizacja opieki nad ludźmi starymi w Polsce, przykłady rozwiązań problemów opieki geriatrycznej w krajach UE. Tematyka ćwiczeń: 1. Aktywność ruchowa jako kluczowy element zdrowego stylu życia seniorów. 2. Metodyka prowadzenia zajęć ruchowych z osobami starszymi. 3. Wskazówki odnośnie prowadzenia zajęć - pokaz ćwiczeń, objaśnienie, cel stosowania. 4. Dobór form ruchu w zależności od potrzeb i możliwości seniorów. 5. Prowadzenie zajęć dedykowanych seniorom. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Bean Anita—Żywienie w sporcie, Poznań, 2008, Zysk i S-ka 2. Kołomyjska Grażyna (red.))—Wybrane zagadnienia z gerontologii, Warszawa, 2009, TKKF 3. Kozdroń Ewa—Program rekreacji ruchowej osób starszych, Warszawa, 2004, AWF 4. Rosławski Adam—Wybrane zagadnienia z geriatrii, Wrocław, 2008, AWF 5.Marchewka Anna, Dąbrowski Zbigniew, Żołądź Jerzy (red.)—Fizjologia starzenia się. Profilaktykai rehabilitacja., Warszawa, 2012, PWN 6. Steuden Stanisława—Psychologia starzenia się i starości., Warszawa, 2011, PWN Literatura uzupełniająca: 1. Beliveau Richard, Gingras Denis—Dieta w walce z chorobami, Warszawa, 2011, Delta 2. Strugarek Jan, Wieczorek Jakub—Aktywny senior. Zbiór gier rekreacyjnych dla osób starszych., Poznań,2010, Wyd. Naukowe UAM 3. Brzezińska Małgorzata, Graczkowska Małgorzata—Zaradnik terapeutyczny. Jak pracować z senioramiw domu pomocy społecznej?, Warszawa, 2012, Diffin SA 4. Kocemba Józef, Kołomyjska Grażyna—Gerontologia : skrypt dla studentów Akademii WychowaniaFizycznego., Kraków, 1989, AWF 5. Stuart-Hamilton Ian—Psychologia starzenia się., Poznań, 2006, Zysk i S-ka 6. Nowocień Jerzy, Zuchora Krzysztof (red.)—Aktywność fizyczna u społeczna osób trzeciego wieku.,Warszawa, 2012, FCEO |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Dziekańskie, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | ANNA TYKA | |
Prowadzący grup: | ANNA TYKA | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Dziekańskie - Zaliczenie Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-29 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Dziekańskie, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | ANNA TYKA | |
Prowadzący grup: | ANNA TYKA | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Dziekańskie - Zaliczenie Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Opracowanie treści programowych: dr Anna Tyka Osoba prowadząca przedmiot: dr Joanna Czesak CELE PRZEDMIOTU: Poszerzenie zakresu wiadomości o programowaniu ćwiczeń w geriatrii poprzez wykształcenie: - umiejętności oceny stanu funkcjonalnego osób w starszym wieku, - umiejętności planowania ćwiczeń usprawniających |
|
Pełny opis: |
Tematyka wykładów: 1. Cele i zadania gerontologii oraz geriatrii, podstawowe pojęcia. Zjawisko starzenia się współczesnych populacji, proces starzenia w aspekcie biologicznym, psychologicznym i społecznym. 2. Układ krążenia i oddechowy w wieku podeszłym, zmiany, najczęstsze schorzenia. 3. Równowaga i zaburzenia chodu. 4. Zaburzenia funkcji poznawczych w wieku podeszłym: otępienie, depresja. Znaczenie aktywności ruchowej i intelektualnej w życiu seniorów. 5. Prozdrowotne formy aktywności ruchowej rekomendowane w zależności od wieku, płci, stanu zdrowia. 6. Odżywianie osób w podeszłym wieku, czynniki zwiększające ryzyko niedożywienia. 7. Jakość życia osób w podeszłym wieku, możliwości jej poprawy. Organizacja opieki nad ludźmi starymi w Polsce, przykłady rozwiązań problemów opieki geriatrycznej w krajach UE. Tematyka ćwiczeń: 1. Aktywność ruchowa jako kluczowy element zdrowego stylu życia seniorów. 2. Metodyka prowadzenia zajęć ruchowych z osobami starszymi. 3. Wskazówki odnośnie prowadzenia zajęć - pokaz ćwiczeń, objaśnienie, cel stosowania. 4. Dobór form ruchu w zależności od potrzeb i możliwości seniorów. 5. Prowadzenie zajęć dedykowanych seniorom. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Bean Anita—Żywienie w sporcie, Poznań, 2008, Zysk i S-ka 2. Kołomyjska Grażyna (red.))—Wybrane zagadnienia z gerontologii, Warszawa, 2009, TKKF 3. Kozdroń Ewa—Program rekreacji ruchowej osób starszych, Warszawa, 2004, AWF 4. Rosławski Adam—Wybrane zagadnienia z geriatrii, Wrocław, 2008, AWF 5.Marchewka Anna, Dąbrowski Zbigniew, Żołądź Jerzy (red.)—Fizjologia starzenia się. Profilaktykai rehabilitacja., Warszawa, 2012, PWN 6. Steuden Stanisława—Psychologia starzenia się i starości., Warszawa, 2011, PWN Literatura uzupełniająca: 1. Beliveau Richard, Gingras Denis—Dieta w walce z chorobami, Warszawa, 2011, Delta 2. Strugarek Jan, Wieczorek Jakub—Aktywny senior. Zbiór gier rekreacyjnych dla osób starszych., Poznań,2010, Wyd. Naukowe UAM 3. Brzezińska Małgorzata, Graczkowska Małgorzata—Zaradnik terapeutyczny. Jak pracować z senioramiw domu pomocy społecznej?, Warszawa, 2012, Diffin SA 4. Kocemba Józef, Kołomyjska Grażyna—Gerontologia : skrypt dla studentów Akademii WychowaniaFizycznego., Kraków, 1989, AWF 5. Stuart-Hamilton Ian—Psychologia starzenia się., Poznań, 2006, Zysk i S-ka 6. Nowocień Jerzy, Zuchora Krzysztof (red.)—Aktywność fizyczna u społeczna osób trzeciego wieku.,Warszawa, 2012, FCEO |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie.