Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Gerontologia z elementami geriatrii

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WKFA-SM>GERGER
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Gerontologia z elementami geriatrii
Jednostka: Zakład Metodyki Rekreacji
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
KATEGORIA PRZEDMIOTU:

Przedmiot podstawowy

CZAS TRWANIA PRZEDMIOTU:

semestr 03

FORMA ZAJĘĆ, LICZBA GODZIN:

Ćwiczenia
Wykład

METODY DYDAKTYCZNE:

(M10) Metoda programowania
(M12) Metoda sytuacyjna
(M17) Prezentacje multimedialne
(M22) Wykłady
(M6) Film

METODY OCENY - FORMUJĄCA:

(F1) Aktywność na zajęciach
(F7) Projekt zespołowy

METODY OCENY - PODSUMOWUJĄCA:

(P4) Test

Skrócony opis:

Opracowanie treści programowych: dr Anna Tyka

CELE PRZEDMIOTU:

Poszerzenie zakresu wiadomości o programowaniu ćwiczeń w geriatrii poprzez wykształcenie:

- umiejętności oceny stanu funkcjonalnego osób w starszym wieku,

- umiejętności planowania ćwiczeń usprawniających

Pełny opis:

Tematyka wykładów:

1. Cele i zadania gerontologii oraz geriatrii, podstawowe pojęcia. Zjawisko starzenia się współczesnych populacji, proces starzenia w aspekcie biologicznym, psychologicznym i społecznym.

2. Układ krążenia i oddechowy w wieku podeszłym, zmiany, najczęstsze schorzenia.

3. Równowaga i zaburzenia chodu.

4. Zaburzenia funkcji poznawczych w wieku podeszłym: otępienie, depresja. Znaczenie aktywności ruchowej i intelektualnej w życiu seniorów.

5. Prozdrowotne formy aktywności ruchowej rekomendowane w zależności od wieku, płci, stanu zdrowia.

6. Odżywianie osób w podeszłym wieku, czynniki zwiększające ryzyko niedożywienia.

7. Jakość życia osób w podeszłym wieku, możliwości jej poprawy. Organizacja opieki nad ludźmi starymi w Polsce, przykłady rozwiązań problemów opieki geriatrycznej w krajach UE.

Tematyka ćwiczeń:

1. Aktywność ruchowa jako kluczowy element zdrowego stylu życia seniorów. 2. Metodyka prowadzenia zajęć ruchowych z osobami starszymi.

3. Wskazówki odnośnie prowadzenia zajęć - pokaz ćwiczeń, objaśnienie, cel stosowania.

4. Dobór form ruchu w zależności od potrzeb i możliwości seniorów.

5. Prowadzenie zajęć dedykowanych seniorom.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Bean Anita—Żywienie w sporcie, Poznań, 2008, Zysk i S-ka

2. Kołomyjska Grażyna (red.))—Wybrane zagadnienia z gerontologii, Warszawa, 2009, TKKF

3. Kozdroń Ewa—Program rekreacji ruchowej osób starszych, Warszawa, 2004, AWF

4. Rosławski Adam—Wybrane zagadnienia z geriatrii, Wrocław, 2008, AWF

5.Marchewka Anna, Dąbrowski Zbigniew, Żołądź Jerzy (red.)—Fizjologia starzenia się. Profilaktykai rehabilitacja., Warszawa, 2012, PWN

6. Steuden Stanisława—Psychologia starzenia się i starości., Warszawa, 2011, PWN

Literatura uzupełniająca:

1. Beliveau Richard, Gingras Denis—Dieta w walce z chorobami, Warszawa, 2011, Delta

2. Strugarek Jan, Wieczorek Jakub—Aktywny senior. Zbiór gier rekreacyjnych dla osób starszych., Poznań,2010, Wyd. Naukowe UAM

3. Brzezińska Małgorzata, Graczkowska Małgorzata—Zaradnik terapeutyczny. Jak pracować z senioramiw domu pomocy społecznej?, Warszawa, 2012, Diffin SA

4. Kocemba Józef, Kołomyjska Grażyna—Gerontologia : skrypt dla studentów Akademii WychowaniaFizycznego., Kraków, 1989, AWF

5. Stuart-Hamilton Ian—Psychologia starzenia się., Poznań, 2006, Zysk i S-ka

6. Nowocień Jerzy, Zuchora Krzysztof (red.)—Aktywność fizyczna u społeczna osób trzeciego wieku.,Warszawa, 2012, FCEO

Efekty uczenia się:

Wiedza:

1. Student objaśnia podstawowe pojęcia z zakresu gerontologii i geriatrii.

2. Student opisuje czynniki przyspieszające proces starzenia organizmu.

3. Student objaśnia znaczenie aktywności fizycznej i racjonalnego odżywiania dla zdrowia seniorów

Umiejętności:

1. Student przygotowuje konspekt i przeprowadza część zajęć dedykowanych osobom starszym.

Metody i kryteria oceniania:

Ocena formująca (zaliczenie przedmiotu)

(F1) Aktywny udział w zajęciach

(F7) Projekt grupowy

Egzamin: Test jednokrotnego wyboru.

Kryteria oceny:

<50% poprawnych odpowiedzi: ocena niedostateczna (2,0)

51 - 60% poprawnych odpowiedzi: ocena dostateczna (3,0)

61 - 70% poprawnych odpowiedzi: ocena bardzo dobra (3,5)

71 - 80% poprawnych odpowiedzi: ocena bardzo dobra (4,0)

81 - 90% poprawnych odpowiedzi: ocena bardzo dobra (4,5)

91 - 100% poprawnych odpowiedzi: ocena bardzo dobra (5,0)

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/21" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Dziekańskie, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: JOANNA CZESAK
Prowadzący grup: JOANNA CZESAK
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Dziekańskie - Zaliczenie
Wykład - Egzamin
Skrócony opis:

Opracowanie treści programowych: dr Anna Tyka

Osoba prowadząca przedmiot: dr Joanna Czesak

CELE PRZEDMIOTU:

Poszerzenie zakresu wiadomości o programowaniu ćwiczeń w geriatrii poprzez wykształcenie:

- umiejętności oceny stanu funkcjonalnego osób w starszym wieku,

- umiejętności planowania ćwiczeń usprawniających

Pełny opis:

Tematyka wykładów:

1. Cele i zadania gerontologii oraz geriatrii, podstawowe pojęcia. Zjawisko starzenia się współczesnych populacji, proces starzenia w aspekcie biologicznym, psychologicznym i społecznym.

2. Układ krążenia i oddechowy w wieku podeszłym, zmiany, najczęstsze schorzenia.

3. Równowaga i zaburzenia chodu.

4. Zaburzenia funkcji poznawczych w wieku podeszłym: otępienie, depresja. Znaczenie aktywności ruchowej i intelektualnej w życiu seniorów.

5. Prozdrowotne formy aktywności ruchowej rekomendowane w zależności od wieku, płci, stanu zdrowia.

6. Odżywianie osób w podeszłym wieku, czynniki zwiększające ryzyko niedożywienia.

7. Jakość życia osób w podeszłym wieku, możliwości jej poprawy. Organizacja opieki nad ludźmi starymi w Polsce, przykłady rozwiązań problemów opieki geriatrycznej w krajach UE.

Tematyka ćwiczeń:

1. Aktywność ruchowa jako kluczowy element zdrowego stylu życia seniorów. 2. Metodyka prowadzenia zajęć ruchowych z osobami starszymi.

3. Wskazówki odnośnie prowadzenia zajęć - pokaz ćwiczeń, objaśnienie, cel stosowania.

4. Dobór form ruchu w zależności od potrzeb i możliwości seniorów.

5. Prowadzenie zajęć dedykowanych seniorom.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Bean Anita—Żywienie w sporcie, Poznań, 2008, Zysk i S-ka

2. Kołomyjska Grażyna (red.))—Wybrane zagadnienia z gerontologii, Warszawa, 2009, TKKF

3. Kozdroń Ewa—Program rekreacji ruchowej osób starszych, Warszawa, 2004, AWF

4. Rosławski Adam—Wybrane zagadnienia z geriatrii, Wrocław, 2008, AWF

5.Marchewka Anna, Dąbrowski Zbigniew, Żołądź Jerzy (red.)—Fizjologia starzenia się. Profilaktykai rehabilitacja., Warszawa, 2012, PWN

6. Steuden Stanisława—Psychologia starzenia się i starości., Warszawa, 2011, PWN

Literatura uzupełniająca:

1. Beliveau Richard, Gingras Denis—Dieta w walce z chorobami, Warszawa, 2011, Delta

2. Strugarek Jan, Wieczorek Jakub—Aktywny senior. Zbiór gier rekreacyjnych dla osób starszych., Poznań,2010, Wyd. Naukowe UAM

3. Brzezińska Małgorzata, Graczkowska Małgorzata—Zaradnik terapeutyczny. Jak pracować z senioramiw domu pomocy społecznej?, Warszawa, 2012, Diffin SA

4. Kocemba Józef, Kołomyjska Grażyna—Gerontologia : skrypt dla studentów Akademii WychowaniaFizycznego., Kraków, 1989, AWF

5. Stuart-Hamilton Ian—Psychologia starzenia się., Poznań, 2006, Zysk i S-ka

6. Nowocień Jerzy, Zuchora Krzysztof (red.)—Aktywność fizyczna u społeczna osób trzeciego wieku.,Warszawa, 2012, FCEO

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Dziekańskie, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: ANNA TYKA
Prowadzący grup: ANNA TYKA
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Dziekańskie - Zaliczenie
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-29
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Dziekańskie, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: ANNA TYKA
Prowadzący grup: ANNA TYKA
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Dziekańskie - Zaliczenie
Wykład - Egzamin
Skrócony opis:

Opracowanie treści programowych: dr Anna Tyka

Osoba prowadząca przedmiot: dr Joanna Czesak

CELE PRZEDMIOTU:

Poszerzenie zakresu wiadomości o programowaniu ćwiczeń w geriatrii poprzez wykształcenie:

- umiejętności oceny stanu funkcjonalnego osób w starszym wieku,

- umiejętności planowania ćwiczeń usprawniających

Pełny opis:

Tematyka wykładów:

1. Cele i zadania gerontologii oraz geriatrii, podstawowe pojęcia. Zjawisko starzenia się współczesnych populacji, proces starzenia w aspekcie biologicznym, psychologicznym i społecznym.

2. Układ krążenia i oddechowy w wieku podeszłym, zmiany, najczęstsze schorzenia.

3. Równowaga i zaburzenia chodu.

4. Zaburzenia funkcji poznawczych w wieku podeszłym: otępienie, depresja. Znaczenie aktywności ruchowej i intelektualnej w życiu seniorów.

5. Prozdrowotne formy aktywności ruchowej rekomendowane w zależności od wieku, płci, stanu zdrowia.

6. Odżywianie osób w podeszłym wieku, czynniki zwiększające ryzyko niedożywienia.

7. Jakość życia osób w podeszłym wieku, możliwości jej poprawy. Organizacja opieki nad ludźmi starymi w Polsce, przykłady rozwiązań problemów opieki geriatrycznej w krajach UE.

Tematyka ćwiczeń:

1. Aktywność ruchowa jako kluczowy element zdrowego stylu życia seniorów. 2. Metodyka prowadzenia zajęć ruchowych z osobami starszymi.

3. Wskazówki odnośnie prowadzenia zajęć - pokaz ćwiczeń, objaśnienie, cel stosowania.

4. Dobór form ruchu w zależności od potrzeb i możliwości seniorów.

5. Prowadzenie zajęć dedykowanych seniorom.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Bean Anita—Żywienie w sporcie, Poznań, 2008, Zysk i S-ka

2. Kołomyjska Grażyna (red.))—Wybrane zagadnienia z gerontologii, Warszawa, 2009, TKKF

3. Kozdroń Ewa—Program rekreacji ruchowej osób starszych, Warszawa, 2004, AWF

4. Rosławski Adam—Wybrane zagadnienia z geriatrii, Wrocław, 2008, AWF

5.Marchewka Anna, Dąbrowski Zbigniew, Żołądź Jerzy (red.)—Fizjologia starzenia się. Profilaktykai rehabilitacja., Warszawa, 2012, PWN

6. Steuden Stanisława—Psychologia starzenia się i starości., Warszawa, 2011, PWN

Literatura uzupełniająca:

1. Beliveau Richard, Gingras Denis—Dieta w walce z chorobami, Warszawa, 2011, Delta

2. Strugarek Jan, Wieczorek Jakub—Aktywny senior. Zbiór gier rekreacyjnych dla osób starszych., Poznań,2010, Wyd. Naukowe UAM

3. Brzezińska Małgorzata, Graczkowska Małgorzata—Zaradnik terapeutyczny. Jak pracować z senioramiw domu pomocy społecznej?, Warszawa, 2012, Diffin SA

4. Kocemba Józef, Kołomyjska Grażyna—Gerontologia : skrypt dla studentów Akademii WychowaniaFizycznego., Kraków, 1989, AWF

5. Stuart-Hamilton Ian—Psychologia starzenia się., Poznań, 2006, Zysk i S-ka

6. Nowocień Jerzy, Zuchora Krzysztof (red.)—Aktywność fizyczna u społeczna osób trzeciego wieku.,Warszawa, 2012, FCEO

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)