Podstawy turystyki i rekreacji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WKFA-SM>PTIR |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy turystyki i rekreacji |
Jednostka: | Zakład Alpinizmu i Turystyki Kwalifikowanej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
KATEGORIA PRZEDMIOTU: | Przedmiot podstawowy |
CZAS TRWANIA PRZEDMIOTU: | semestr 02 |
FORMA ZAJĘĆ, LICZBA GODZIN: | Ćwiczenia |
METODY DYDAKTYCZNE: | (M11) Metoda projektów |
METODY OCENY - FORMUJĄCA: | (F1) Aktywność na zajęciach |
METODY OCENY - PODSUMOWUJĄCA: | (P3) Średnia ważona ocen formułujących |
Skrócony opis: |
CELE PRZEDMIOTU Cel 1 Zapoznanie studentek i studentów z podstawowymi problemami turystyki i rekreacji jako formami uczestnictwa w kulturze fizycznej. Cel 2 Nabycie przez studentki i studentów umiejętności analizy i oceny skutków uczestnictwa w turystyce i rekreacji, ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb osób starszych. Cel 3 Przygotowanie studentek i studentów do samodzielnego planowania i organizowania zajęć rekreacyjnych i turystycznych z osobami starszymi. |
Pełny opis: |
TEMATYKA ZAJĘĆ OPIS SZCZEGÓŁOWY BLOKÓW TEMATYCZNYCH WYKŁADY W1 Turystyka i rekreacja jako formy uczestnictwa w kulturze fizycznej - terminologia, definicje i klasyfikacje W2 Charakterystyka podstawowych form turystyki i rekreacji W3 Rekreacja ruchowa i turystyka aktywna osób starszych W4 Uwarunkowania rozwoju turystyki i rekreacji W5 Funkcje i dysfunkcje turystyki i rekreacji W6 Organizacja turystyki i rekreacji w Polsce - sektor publiczny i prywatny W7 Rynek usług turystycznych i rekreacyjnych dla osób starszych - działalność komercyjna i socjalna ĆWICZENIA C1 Piśmiennictwo z zakresu turystyki i rekreacji, ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb osób starszych. C2 Aktywność turystyczna i rekreacyjna osób starszych w Polsce i Europie - dane statystyczne, specyfika, analiza uwarunkowań i ocena efektów uczestnictwa. C3 Zasady prowadzenie działalności turystycznej i rekreacyjnej z osobami starszymi. C4 Przygotowanie i realizacja imprezy turystycznej i rekreacyjnej dla osób starszych - prezentacja i omówienie projektów. OBCIĄŻENIE PRACĄ STUDENTA W SEMESTRZE (1) Forma aktywności (2) Średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim, w tym: Godziny wynikające z planu studiów 30 h Konsultacje przedmiotowe Zaliczenia w sesji 2 h Inne 0 h Godziny bez udziału nauczyciela akademickiego wynikające z nakładu pracy studenta, w tym: Przygotowanie się do zajęć, w tym studiowanie zalecanej literatury 10 h Opracowanie wyników 3 h Przygotowanie raportu, projektu, prezentacji, dyskusji 10 h Inne 0 h Sumaryczna liczba godzin dla przedmiotu wynikająca z całego nakładu pracy studenta 50 h Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu 2 |
Literatura: |
Literatura podstawowa S. Toczek-Werner (red.), "Podstawy turystyki i rekreacji", AWF Wrocław, 2007. M. Killian, Funkcjonowanie osób w starszym wieku, Diffin, Warszawa, 2020. Literatura uzupełniająca J. Berbeka, K. Klimek, A. Niemczyk, M. Rudnicki, R. Seweryn, Turystyka a jakość życia seniorów, Difin, Warszawa, 2021. W. Osiński, Gerokinezjologia. Nauka i praktyka aktywności fizycznej w wieku starszym, PZWL, Warszawa, 2015 (wybrane rozdziały). |
Efekty uczenia się: |
EK1 Wiedza: Zna podstawowe zagadnienia z zakresu turystyki i rekreacji, związane z uczestnictwem osób starszych w kulturze fizycznej. Potrafi zidentyfikować różne rodzaje turystyki i formy rekreacji, szczególnie przydatne w aktywizacji dojrzałych i starszych dorosłych. Rozumie specyfikę zajęć rekreacyjno-turystycznych oraz rolę aktywnych form turystyki i rekreacji ruchowej w zakresie promocji zdrowia i poprawy stylu życia osób starszych– K_W01, K_W08. EK2 Umiejętności: Umie dostrzec zależności między rozwojem rekreacji i turystyki a środowiskiem, rozpoznać różne funkcje turystyki i rekreacji. Potrafi zaplanować, zorganizować i zrealizować imprezę rekreacyjną dla osób starszych – K_U05 i K_U13. EK3 Kompetencje społeczne: Rozumie specyfikę zajęć rekreacyjnych i turystycznych z osobami starszymi, w tym ich znaczenia dla zdrowia i dobrego samopoczucia. Potrafi pracować w zespole, przyjmuje odpowiedzialność za swoje działanie i zachowanie osób powierzonych jego/jej opiece. Angażuje się podczas realizowania i prezentacji projektu grupowego - K_K03. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody i kryteria oceniania: Ocena 3: Znajomość podstawowych zagadnień z zakresu turystyki i rekreacji, umiejętność planowania imprez rekreacyjnych dla osób starszych, rozumienie specyfiki zajęć rekreacyjno-turystycznych dla dojrzałych i starszych dorosłych - W STOPNIU DOSTATECZNYM Ocena 4: Jak wyżej - W STOPNIU DOBRYM Ocena 5: Jak wyżej - W STOPNIU BARDZO DOBRYM |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-03-01 - 2020-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
CWD
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Dziekańskie, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | SABINA OWSIANOWSKA | |
Prowadzący grup: | SABINA OWSIANOWSKA | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Dziekańskie - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie |
|
Skrócony opis: |
CELE PRZEDMIOTU Cel 1 Zapoznanie studentek i studentów z podstawowymi problemami turystyki i rekreacji jako formami uczestnictwa w kulturze fizycznej. Cel 2 Nabycie przez studentki i studentów umiejętności analizy i oceny skutków uczestnictwa w turystyce i rekreacji, ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb osób starszych. Cel 3 Przygotowanie studentek i studentów do samodzielnego planowania i organizowania zajęć rekreacyjnych i turystycznych z osobami starszymi. |
|
Pełny opis: |
TEMATYKA ZAJĘĆ OPIS SZCZEGÓŁOWY BLOKÓW TEMATYCZNYCH WYKŁADY W1 Turystyka i rekreacja jako formy uczestnictwa w kulturze fizycznej - terminologia, definicje i klasyfikacje W2 Charakterystyka podstawowych form turystyki i rekreacji W3 Rekreacja ruchowa i turystyka aktywna osób starszych W4 Uwarunkowania rozwoju turystyki i rekreacji W5 Funkcje i dysfunkcje turystyki i rekreacji W6 Organizacja turystyki i rekreacji w Polsce - sektor publiczny i prywatny W7 Rynek usług turystycznych i rekreacyjnych dla osób starszych - działalność komercyjna i socjalna ĆWICZENIA C1 Piśmiennictwo z zakresu turystyki i rekreacji, ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb osób starszych. C2 Aktywność turystyczna i rekreacyjna osób starszych w Polsce i Europie - dane statystyczne, specyfika, analiza uwarunkowań i ocena efektów uczestnictwa. C3 Zasady prowadzenie działalności turystycznej i rekreacyjnej z osobami starszymi. C4 Przygotowanie i realizacja imprezy turystycznej i rekreacyjnej dla osób starszych - prezentacja i omówienie projektów. |
|
Literatura: |
S. Toczek-Werner (red.), "Podstawy turystyki i rekreacji", AWF Wrocław, 2007. M. Killian, Funkcjonowanie osób w starszym wieku, Diffin, Warszawa, 2020. |
|
Uwagi: |
Nie dotyczy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Dziekańskie, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | SABINA OWSIANOWSKA, DANUTA ŻIŻKA | |
Prowadzący grup: | SABINA OWSIANOWSKA | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Dziekańskie - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie |
|
Skrócony opis: |
CELE PRZEDMIOTU Cel 1 Zapoznanie studentek i studentów z podstawowymi problemami turystyki i rekreacji jako formami uczestnictwa w kulturze fizycznej. Cel 2 Nabycie przez studentki i studentów umiejętności analizy i oceny skutków uczestnictwa w turystyce i rekreacji, ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb osób starszych. Cel 3 Przygotowanie studentek i studentów do samodzielnego planowania i organizowania zajęć rekreacyjnych i turystycznych z osobami starszymi. |
|
Pełny opis: |
TEMATYKA ZAJĘĆ OPIS SZCZEGÓŁOWY BLOKÓW TEMATYCZNYCH WYKŁADY W1 Turystyka i rekreacja jako formy uczestnictwa w kulturze fizycznej - terminologia, definicje i klasyfikacje W2 Charakterystyka podstawowych form turystyki i rekreacji W3 Rekreacja ruchowa i turystyka aktywna osób starszych W4 Uwarunkowania rozwoju turystyki i rekreacji W5 Funkcje i dysfunkcje turystyki i rekreacji W6 Organizacja turystyki i rekreacji w Polsce - sektor publiczny i prywatny W7 Rynek usług turystycznych i rekreacyjnych dla osób starszych - działalność komercyjna i socjalna ĆWICZENIA C1 Piśmiennictwo z zakresu turystyki i rekreacji, ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb osób starszych. C2 Aktywność turystyczna i rekreacyjna osób starszych w Polsce i Europie - dane statystyczne, specyfika, analiza uwarunkowań i ocena efektów uczestnictwa. C3 Zasady prowadzenie działalności turystycznej i rekreacyjnej z osobami starszymi. C4 Przygotowanie i realizacja imprezy turystycznej i rekreacyjnej dla osób starszych - prezentacja i omówienie projektów. |
|
Literatura: |
S. Toczek-Werner (red.), "Podstawy turystyki i rekreacji", AWF Wrocław, 2007. M. Killian, Funkcjonowanie osób w starszym wieku, Diffin, Warszawa, 2020. |
|
Uwagi: |
Nie dotyczy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-03-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Dziekańskie, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | SABINA OWSIANOWSKA, DANUTA ŻIŻKA | |
Prowadzący grup: | SABINA OWSIANOWSKA | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Dziekańskie - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie |
|
Skrócony opis: |
CELE PRZEDMIOTU Cel 1 Zapoznanie studentek i studentów z podstawowymi problemami turystyki i rekreacji jako formami uczestnictwa w kulturze fizycznej. Cel 2 Nabycie przez studentki i studentów umiejętności analizy i oceny skutków uczestnictwa w turystyce i rekreacji, ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb osób starszych. Cel 3 Przygotowanie studentek i studentów do samodzielnego planowania i organizowania zajęć rekreacyjnych i turystycznych z osobami starszymi. |
|
Pełny opis: |
TEMATYKA ZAJĘĆ OPIS SZCZEGÓŁOWY BLOKÓW TEMATYCZNYCH WYKŁADY W1 Turystyka i rekreacja jako formy uczestnictwa w kulturze fizycznej - terminologia, definicje i klasyfikacje W2 Charakterystyka podstawowych form turystyki i rekreacji W3 Rekreacja ruchowa i turystyka aktywna osób starszych W4 Uwarunkowania rozwoju turystyki i rekreacji W5 Funkcje i dysfunkcje turystyki i rekreacji W6 Organizacja turystyki i rekreacji w Polsce - sektor publiczny i prywatny W7 Rynek usług turystycznych i rekreacyjnych dla osób starszych - działalność komercyjna i socjalna ĆWICZENIA C1 Piśmiennictwo z zakresu turystyki i rekreacji, ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb osób starszych. C2 Aktywność turystyczna i rekreacyjna osób starszych w Polsce i Europie - dane statystyczne, specyfika, analiza uwarunkowań i ocena efektów uczestnictwa. C3 Zasady prowadzenie działalności turystycznej i rekreacyjnej z osobami starszymi. C4 Przygotowanie i realizacja imprezy turystycznej i rekreacyjnej dla osób starszych - prezentacja i omówienie projektów. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa S. Toczek-Werner (red.), "Podstawy turystyki i rekreacji", AWF Wrocław, 2007. M. Killian, Funkcjonowanie osób w starszym wieku, Diffin, Warszawa, 2020. Literatura uzupełniająca J. Berbeka, K. Klimek, A. Niemczyk, M. Rudnicki, R. Seweryn, Turystyka a jakość życia seniorów, Difin, Warszawa, 2021. W. Osiński, Gerokinezjologia. Nauka i praktyka aktywności fizycznej w wieku starszym, PZWL, Warszawa, 2015 (wybrane rozdziały). |
|
Uwagi: |
Nie dotyczy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-03-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Dziekańskie, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | SABINA OWSIANOWSKA | |
Prowadzący grup: | SABINA OWSIANOWSKA | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Dziekańskie - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie |
|
Skrócony opis: |
CELE PRZEDMIOTU Cel 1 Zapoznanie studentek i studentów z podstawowymi problemami turystyki i rekreacji jako formami uczestnictwa w kulturze fizycznej. Cel 2 Nabycie przez studentki i studentów umiejętności analizy i oceny skutków uczestnictwa w turystyce i rekreacji, ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb osób starszych. Cel 3 Przygotowanie studentek i studentów do samodzielnego planowania i organizowania zajęć rekreacyjnych i turystycznych z osobami starszymi. |
|
Pełny opis: |
TEMATYKA ZAJĘĆ OPIS SZCZEGÓŁOWY BLOKÓW TEMATYCZNYCH WYKŁADY W1 Turystyka i rekreacja jako formy uczestnictwa w kulturze fizycznej - terminologia, definicje i klasyfikacje W2 Charakterystyka podstawowych form turystyki i rekreacji W3 Rekreacja ruchowa i turystyka aktywna osób starszych W4 Uwarunkowania rozwoju turystyki i rekreacji W5 Funkcje i dysfunkcje turystyki i rekreacji W6 Organizacja turystyki i rekreacji w Polsce - sektor publiczny i prywatny W7 Rynek usług turystycznych i rekreacyjnych dla osób starszych - działalność komercyjna i socjalna ĆWICZENIA C1 Piśmiennictwo z zakresu turystyki i rekreacji, ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb osób starszych. C2 Aktywność turystyczna i rekreacyjna osób starszych w Polsce i Europie - dane statystyczne, specyfika, analiza uwarunkowań i ocena efektów uczestnictwa. C3 Zasady prowadzenie działalności turystycznej i rekreacyjnej z osobami starszymi. C4 Przygotowanie i realizacja imprezy turystycznej i rekreacyjnej dla osób starszych - prezentacja i omówienie projektów. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa S. Toczek-Werner (red.), "Podstawy turystyki i rekreacji", AWF Wrocław, 2007. M. Killian, Funkcjonowanie osób w starszym wieku, Diffin, Warszawa, 2020. Literatura uzupełniająca J. Berbeka, K. Klimek, A. Niemczyk, M. Rudnicki, R. Seweryn, Turystyka a jakość życia seniorów, Difin, Warszawa, 2021. W. Osiński, Gerokinezjologia. Nauka i praktyka aktywności fizycznej w wieku starszym, PZWL, Warszawa, 2015 (wybrane rozdziały). |
|
Uwagi: |
Nie dotyczy. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie.