Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy turystyki i rekreacji

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WKFA-SM>PTIR
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Podstawy turystyki i rekreacji
Jednostka: Zakład Alpinizmu i Turystyki Kwalifikowanej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
KATEGORIA PRZEDMIOTU:

Przedmiot podstawowy

CZAS TRWANIA PRZEDMIOTU:

semestr 02

FORMA ZAJĘĆ, LICZBA GODZIN:

Ćwiczenia
Wykład

METODY DYDAKTYCZNE:

(M11) Metoda projektów
(M14) Pokaz slajdów
(M16) Praca w grupach
(M17) Prezentacje multimedialne
(M22) Wykłady
(M4) Dyskusja
(M5) e-Learning
(M7) Konsultacje
(M9) Metoda problemowa

METODY OCENY - FORMUJĄCA:

(F1) Aktywność na zajęciach
(F7) Projekt zespołowy
(F8) Referat

METODY OCENY - PODSUMOWUJĄCA:

(P3) Średnia ważona ocen formułujących

Skrócony opis:

CELE PRZEDMIOTU

Cel 1 Zapoznanie studentek i studentów z podstawowymi problemami turystyki i rekreacji jako formami uczestnictwa w kulturze fizycznej.

Cel 2 Nabycie przez studentki i studentów umiejętności analizy i oceny skutków uczestnictwa w turystyce i rekreacji, ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb osób starszych.

Cel 3 Przygotowanie studentek i studentów do samodzielnego planowania i organizowania zajęć rekreacyjnych i turystycznych z osobami starszymi.

Pełny opis:

TEMATYKA ZAJĘĆ

OPIS SZCZEGÓŁOWY BLOKÓW TEMATYCZNYCH

WYKŁADY

W1 Turystyka i rekreacja jako formy uczestnictwa w kulturze fizycznej - terminologia, definicje i klasyfikacje

W2 Charakterystyka podstawowych form turystyki i rekreacji

W3 Rekreacja ruchowa i turystyka aktywna osób starszych

W4 Uwarunkowania rozwoju turystyki i rekreacji

W5 Funkcje i dysfunkcje turystyki i rekreacji

W6 Organizacja turystyki i rekreacji w Polsce - sektor publiczny i prywatny

W7 Rynek usług turystycznych i rekreacyjnych dla osób starszych - działalność komercyjna i socjalna

ĆWICZENIA

C1 Piśmiennictwo z zakresu turystyki i rekreacji, ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb osób starszych.

C2 Aktywność turystyczna i rekreacyjna osób starszych w Polsce i Europie - dane statystyczne, specyfika, analiza uwarunkowań i ocena efektów uczestnictwa.

C3 Zasady prowadzenie działalności turystycznej i rekreacyjnej z osobami starszymi.

C4 Przygotowanie i realizacja imprezy turystycznej i rekreacyjnej dla osób starszych - prezentacja i omówienie projektów.

OBCIĄŻENIE PRACĄ STUDENTA W SEMESTRZE

(1) Forma aktywności

(2) Średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności

Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim, w tym:

Godziny wynikające z planu studiów 30 h

Konsultacje przedmiotowe

Zaliczenia w sesji 2 h

Inne 0 h

Godziny bez udziału nauczyciela akademickiego wynikające z nakładu pracy studenta, w tym:

Przygotowanie się do zajęć, w tym studiowanie zalecanej literatury 10 h

Opracowanie wyników 3 h

Przygotowanie raportu, projektu, prezentacji, dyskusji 10 h

Inne 0 h

Sumaryczna liczba godzin dla przedmiotu wynikająca z całego nakładu pracy studenta 50 h

Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu 2

Literatura:

Literatura podstawowa

S. Toczek-Werner (red.), "Podstawy turystyki i rekreacji", AWF Wrocław, 2007.

M. Killian, Funkcjonowanie osób w starszym wieku, Diffin, Warszawa, 2020.

Literatura uzupełniająca

J. Berbeka, K. Klimek, A. Niemczyk, M. Rudnicki, R. Seweryn, Turystyka a jakość życia seniorów, Difin, Warszawa, 2021.

W. Osiński, Gerokinezjologia. Nauka i praktyka aktywności fizycznej w wieku starszym, PZWL, Warszawa, 2015 (wybrane rozdziały).

Efekty uczenia się:

EK1 Wiedza:

Zna podstawowe zagadnienia z zakresu turystyki i rekreacji, związane z uczestnictwem osób starszych w kulturze fizycznej. Potrafi zidentyfikować różne rodzaje turystyki i formy rekreacji, szczególnie przydatne w aktywizacji dojrzałych i starszych dorosłych. Rozumie specyfikę zajęć rekreacyjno-turystycznych oraz rolę aktywnych form turystyki i rekreacji ruchowej w zakresie promocji zdrowia i poprawy stylu życia osób starszych– K_W01, K_W08.

EK2 Umiejętności:

Umie dostrzec zależności między rozwojem rekreacji i turystyki a środowiskiem, rozpoznać różne funkcje turystyki i rekreacji. Potrafi zaplanować, zorganizować i zrealizować imprezę rekreacyjną dla osób starszych – K_U05 i K_U13.

EK3 Kompetencje społeczne:

Rozumie specyfikę zajęć rekreacyjnych i turystycznych z osobami starszymi, w tym ich znaczenia dla zdrowia i dobrego samopoczucia. Potrafi pracować w zespole, przyjmuje odpowiedzialność za swoje działanie i zachowanie osób powierzonych jego/jej opiece. Angażuje się podczas realizowania i prezentacji projektu grupowego - K_K03.

Metody i kryteria oceniania:

Metody i kryteria oceniania:

Ocena 3: Znajomość podstawowych zagadnień z zakresu turystyki i rekreacji, umiejętność planowania imprez rekreacyjnych dla osób starszych, rozumienie specyfiki zajęć rekreacyjno-turystycznych dla dojrzałych i starszych dorosłych - W STOPNIU DOSTATECZNYM

Ocena 4: Jak wyżej - W STOPNIU DOBRYM

Ocena 5: Jak wyżej - W STOPNIU BARDZO DOBRYM

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-03-01 - 2020-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Dziekańskie, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: SABINA OWSIANOWSKA
Prowadzący grup: SABINA OWSIANOWSKA
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Dziekańskie - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie
Skrócony opis:

CELE PRZEDMIOTU

Cel 1 Zapoznanie studentek i studentów z podstawowymi problemami turystyki i rekreacji jako formami uczestnictwa w kulturze fizycznej.

Cel 2 Nabycie przez studentki i studentów umiejętności analizy i oceny skutków uczestnictwa w turystyce i rekreacji, ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb osób starszych.

Cel 3 Przygotowanie studentek i studentów do samodzielnego planowania i organizowania zajęć rekreacyjnych i turystycznych z osobami starszymi.

Pełny opis:

TEMATYKA ZAJĘĆ

OPIS SZCZEGÓŁOWY BLOKÓW TEMATYCZNYCH

WYKŁADY

W1 Turystyka i rekreacja jako formy uczestnictwa w kulturze fizycznej - terminologia, definicje i klasyfikacje

W2 Charakterystyka podstawowych form turystyki i rekreacji

W3 Rekreacja ruchowa i turystyka aktywna osób starszych

W4 Uwarunkowania rozwoju turystyki i rekreacji

W5 Funkcje i dysfunkcje turystyki i rekreacji

W6 Organizacja turystyki i rekreacji w Polsce - sektor publiczny i prywatny

W7 Rynek usług turystycznych i rekreacyjnych dla osób starszych - działalność komercyjna i socjalna

ĆWICZENIA

C1 Piśmiennictwo z zakresu turystyki i rekreacji, ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb osób starszych.

C2 Aktywność turystyczna i rekreacyjna osób starszych w Polsce i Europie - dane statystyczne, specyfika, analiza uwarunkowań i ocena efektów uczestnictwa.

C3 Zasady prowadzenie działalności turystycznej i rekreacyjnej z osobami starszymi.

C4 Przygotowanie i realizacja imprezy turystycznej i rekreacyjnej dla osób starszych - prezentacja i omówienie projektów.

Literatura:

S. Toczek-Werner (red.), "Podstawy turystyki i rekreacji", AWF Wrocław, 2007.

M. Killian, Funkcjonowanie osób w starszym wieku, Diffin, Warszawa, 2020.

Uwagi:

Nie dotyczy.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/21" (zakończony)

Okres: 2021-03-01 - 2021-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Dziekańskie, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: SABINA OWSIANOWSKA, DANUTA ŻIŻKA
Prowadzący grup: SABINA OWSIANOWSKA
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Dziekańskie - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie
Skrócony opis:

CELE PRZEDMIOTU

Cel 1 Zapoznanie studentek i studentów z podstawowymi problemami turystyki i rekreacji jako formami uczestnictwa w kulturze fizycznej.

Cel 2 Nabycie przez studentki i studentów umiejętności analizy i oceny skutków uczestnictwa w turystyce i rekreacji, ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb osób starszych.

Cel 3 Przygotowanie studentek i studentów do samodzielnego planowania i organizowania zajęć rekreacyjnych i turystycznych z osobami starszymi.

Pełny opis:

TEMATYKA ZAJĘĆ

OPIS SZCZEGÓŁOWY BLOKÓW TEMATYCZNYCH

WYKŁADY

W1 Turystyka i rekreacja jako formy uczestnictwa w kulturze fizycznej - terminologia, definicje i klasyfikacje

W2 Charakterystyka podstawowych form turystyki i rekreacji

W3 Rekreacja ruchowa i turystyka aktywna osób starszych

W4 Uwarunkowania rozwoju turystyki i rekreacji

W5 Funkcje i dysfunkcje turystyki i rekreacji

W6 Organizacja turystyki i rekreacji w Polsce - sektor publiczny i prywatny

W7 Rynek usług turystycznych i rekreacyjnych dla osób starszych - działalność komercyjna i socjalna

ĆWICZENIA

C1 Piśmiennictwo z zakresu turystyki i rekreacji, ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb osób starszych.

C2 Aktywność turystyczna i rekreacyjna osób starszych w Polsce i Europie - dane statystyczne, specyfika, analiza uwarunkowań i ocena efektów uczestnictwa.

C3 Zasady prowadzenie działalności turystycznej i rekreacyjnej z osobami starszymi.

C4 Przygotowanie i realizacja imprezy turystycznej i rekreacyjnej dla osób starszych - prezentacja i omówienie projektów.

Literatura:

S. Toczek-Werner (red.), "Podstawy turystyki i rekreacji", AWF Wrocław, 2007.

M. Killian, Funkcjonowanie osób w starszym wieku, Diffin, Warszawa, 2020.

Uwagi:

Nie dotyczy.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-03-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Dziekańskie, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: SABINA OWSIANOWSKA, DANUTA ŻIŻKA
Prowadzący grup: SABINA OWSIANOWSKA
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Dziekańskie - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie
Skrócony opis:

CELE PRZEDMIOTU

Cel 1 Zapoznanie studentek i studentów z podstawowymi problemami turystyki i rekreacji jako formami uczestnictwa w kulturze fizycznej.

Cel 2 Nabycie przez studentki i studentów umiejętności analizy i oceny skutków uczestnictwa w turystyce i rekreacji, ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb osób starszych.

Cel 3 Przygotowanie studentek i studentów do samodzielnego planowania i organizowania zajęć rekreacyjnych i turystycznych z osobami starszymi.

Pełny opis:

TEMATYKA ZAJĘĆ

OPIS SZCZEGÓŁOWY BLOKÓW TEMATYCZNYCH

WYKŁADY

W1 Turystyka i rekreacja jako formy uczestnictwa w kulturze fizycznej - terminologia, definicje i klasyfikacje

W2 Charakterystyka podstawowych form turystyki i rekreacji

W3 Rekreacja ruchowa i turystyka aktywna osób starszych

W4 Uwarunkowania rozwoju turystyki i rekreacji

W5 Funkcje i dysfunkcje turystyki i rekreacji

W6 Organizacja turystyki i rekreacji w Polsce - sektor publiczny i prywatny

W7 Rynek usług turystycznych i rekreacyjnych dla osób starszych - działalność komercyjna i socjalna

ĆWICZENIA

C1 Piśmiennictwo z zakresu turystyki i rekreacji, ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb osób starszych.

C2 Aktywność turystyczna i rekreacyjna osób starszych w Polsce i Europie - dane statystyczne, specyfika, analiza uwarunkowań i ocena efektów uczestnictwa.

C3 Zasady prowadzenie działalności turystycznej i rekreacyjnej z osobami starszymi.

C4 Przygotowanie i realizacja imprezy turystycznej i rekreacyjnej dla osób starszych - prezentacja i omówienie projektów.

Literatura:

Literatura podstawowa

S. Toczek-Werner (red.), "Podstawy turystyki i rekreacji", AWF Wrocław, 2007.

M. Killian, Funkcjonowanie osób w starszym wieku, Diffin, Warszawa, 2020.

Literatura uzupełniająca

J. Berbeka, K. Klimek, A. Niemczyk, M. Rudnicki, R. Seweryn, Turystyka a jakość życia seniorów, Difin, Warszawa, 2021.

W. Osiński, Gerokinezjologia. Nauka i praktyka aktywności fizycznej w wieku starszym, PZWL, Warszawa, 2015 (wybrane rozdziały).

Uwagi:

Nie dotyczy.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-03-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Dziekańskie, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: SABINA OWSIANOWSKA
Prowadzący grup: SABINA OWSIANOWSKA
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Dziekańskie - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie
Skrócony opis:

CELE PRZEDMIOTU

Cel 1 Zapoznanie studentek i studentów z podstawowymi problemami turystyki i rekreacji jako formami uczestnictwa w kulturze fizycznej.

Cel 2 Nabycie przez studentki i studentów umiejętności analizy i oceny skutków uczestnictwa w turystyce i rekreacji, ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb osób starszych.

Cel 3 Przygotowanie studentek i studentów do samodzielnego planowania i organizowania zajęć rekreacyjnych i turystycznych z osobami starszymi.

Pełny opis:

TEMATYKA ZAJĘĆ

OPIS SZCZEGÓŁOWY BLOKÓW TEMATYCZNYCH

WYKŁADY

W1 Turystyka i rekreacja jako formy uczestnictwa w kulturze fizycznej - terminologia, definicje i klasyfikacje

W2 Charakterystyka podstawowych form turystyki i rekreacji

W3 Rekreacja ruchowa i turystyka aktywna osób starszych

W4 Uwarunkowania rozwoju turystyki i rekreacji

W5 Funkcje i dysfunkcje turystyki i rekreacji

W6 Organizacja turystyki i rekreacji w Polsce - sektor publiczny i prywatny

W7 Rynek usług turystycznych i rekreacyjnych dla osób starszych - działalność komercyjna i socjalna

ĆWICZENIA

C1 Piśmiennictwo z zakresu turystyki i rekreacji, ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb osób starszych.

C2 Aktywność turystyczna i rekreacyjna osób starszych w Polsce i Europie - dane statystyczne, specyfika, analiza uwarunkowań i ocena efektów uczestnictwa.

C3 Zasady prowadzenie działalności turystycznej i rekreacyjnej z osobami starszymi.

C4 Przygotowanie i realizacja imprezy turystycznej i rekreacyjnej dla osób starszych - prezentacja i omówienie projektów.

Literatura:

Literatura podstawowa

S. Toczek-Werner (red.), "Podstawy turystyki i rekreacji", AWF Wrocław, 2007.

M. Killian, Funkcjonowanie osób w starszym wieku, Diffin, Warszawa, 2020.

Literatura uzupełniająca

J. Berbeka, K. Klimek, A. Niemczyk, M. Rudnicki, R. Seweryn, Turystyka a jakość życia seniorów, Difin, Warszawa, 2021.

W. Osiński, Gerokinezjologia. Nauka i praktyka aktywności fizycznej w wieku starszym, PZWL, Warszawa, 2015 (wybrane rozdziały).

Uwagi:

Nie dotyczy.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)