Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Formy treningu zdrowotnego-Samoobrona osób starszych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WKFA-SM>SAM
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Formy treningu zdrowotnego-Samoobrona osób starszych
Jednostka: Zakład Teorii Sportu i Antropomotoryki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 1.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
KATEGORIA PRZEDMIOTU:

Przedmiot podstawowy

CZAS TRWANIA PRZEDMIOTU:

semestr 01

FORMA ZAJĘĆ, LICZBA GODZIN:

Ćwiczenia

METODY DYDAKTYCZNE:

(M16) Praca w grupach

METODY OCENY - FORMUJĄCA:

(F2) Ćwiczenia praktyczne

METODY OCENY - PODSUMOWUJĄCA:

(P3) Średnia ważona ocen formułujących

Skrócony opis:

INFORMACJE O NAUCZYCIELACH AKADEMICKICH

OSOBA ODPOWIEDZIALNA ZA KARTĘ: mgr Waldemar Kowalski br>

WYMAGANIA WSTĘPNE

1).Student ma opanowane podstawowe umiejętności ruchowe z zakresu gimnastyki.

CELE ZAJĘĆ

1).Nauka elementów samoobrony.

2).Opanowanie metodyki ich nauczania.

Pełny opis:

ĆWICZENIA

1: 1 Regulamin zajęć: przepisy BHP na sali do judo, przybliżenie treści programowych, zasady zaliczenia przedmiotu. Nauka bezpiecznego upadania . Nauka padów w tył , bok i przód z przewrotem. Sposoby poruszania się po macie. Nauka rzutów nożnych i biodrowych.

2: Wykorzystanie poznanych rzutów w samoobronnie. . Nauka podstawowych trzymań. Poznanie atemi (punktów wrażliwych na ciele człowieka).

3: Wykorzystanie atemi w samoobronie. Nauka podstawowych dźwigni i zasady bezpieczeństwa przy ich stosowaniu.

4: Doskonalenie poznanych dźwigni i wykorzystanie ich w samoobronie. Nauka podstawowych duszeń oraz zasady bezpieczeństwa przy ich stosowaniu.

5: Nauka podstawowych bloków. Obrona przed ciosami i kopnięciami. Obrona przed chwytami za ręce i ubranie.

6: Powtórzenie poznanych elementów oraz ich praktyczne wykorzystanie w samoobronie. Przygotowanie do praktycznego zaliczenia przedmiotu.

7: Praktyczne zaliczenie przedmiotu.


OBCIĄŻENIE PRACĄ STUDENTA W SEMESTRZE

Forma aktywności Średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności
Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim, w tym:
Godziny wynikające z planu studiów 15
Konsultacje przedmiotowe 0
Egzaminy i zaliczenia w sesji 0
Inne 0
Godziny bez udziału nauczyciela akademickiego wynikające z nakładu pracy studenta, w tym:
Przygotowanie się do zajęć, w tym studiowanie zalecanej literatury 10
Opracowanie wyników 0
Przygotowanie raportu, projektu, prezentacji, dyskusji 0
Inne 0
Sumaryczna liczba godzin dla przedmiotu wynikająca z ca¬łego nakładu pracy studenta 25
Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu 1
Literatura:

LITERATURA PODSTAWOWA:

1).S.Sterkowicz — Ju-jitsu: wybrane aspekty walki obronnej, Kraków, 1998, Studia i Monografie,

2) J. Holler, A. Maluschka Samoobrona kobiet, Warszawa , Bellona, 2010,

3) S.Sterkowicz, E. Madejski ABC Hapkido Kraków,1999, Kasper.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

1). Błach W. — Judo - wybrane zagadnienia treningu i walki sportowej, Warszawa, 2005, COS.

Efekty uczenia się:

EU1 Wiedza:

KFOS2_W01 posiada pogłębioną wiedzę i zna specjalistyczną terminologię w zakresie biochemicznych i fizjologicznych aspektów starzenia oraz treningu zdrowotnego

EU2 Wiedza:

KFOS2_W10 zna zagrożenia zdrowia wynikające z niedoboru lub nadmiaru aktywności fizycznej, zna przeciwwskazania do wysiłków fizycznych i wykonywania ćwiczeń fizycznych w niektórych schorzeniach i zaburzeniach statyki ciała

EU3 Wiedza:

KFOS2_W12 posiada rozszerzoną wiedzę w zakresie sprawności fizycznej i motoryczności człowieka

EU4 Wiedza:

KFOS2_W16 posiada wiedzę merytoryczną, niezbędną do prowadzenia zajęć rekreacyjno-sportowych dla osób starszych zgodnie z kierunkiem studiów i wybraną grupą zajęć specjalistycznych, zna fachową terminologię w tym zakresie

EU5 Umiejętności:

KFOS2_U01 potrafi dokonywać pomiaru, analizy i interpretacji wskaźników somatycznych, biochemicznych, fizjologicznych, formułuje i rozwiązuje złożone i nietypowe problemy, innowacyjnie wykonuje zadania w warunkach nieprzewidywalnych

EU6 Umiejętności:

KFOS2_U02 potrafi zmierzyć parametry kinematyczne i dynamiczne, służące do oceny stanu funkcjonalnego układu ruchu człowieka, posiada umiejętność testowania komponentów sprawności fizycznej, formułuje i rozwiązuje złożone i nietypowe problemy

EU7 Umiejętności:

KFOS2_U03 potrafi obsługiwać urządzenia pomiarowe wykorzystywane w sporcie i rekreacji oraz posługiwać się specjalistycznymi urządzeniami i sprzętem sportowym, formułuje i rozwiązuje złożone i nietypowe problemy, innowacyjnie wykonuje zadania w warunkach nieprzewidywalnych

EU8 Umiejętności:

KFOS2_U09 posiada umiejętność nauczania ćwiczeń z zakresu różnych form treningu zdrowotnego w sportach indywidualnych i zespołowych

EU9 Umiejętności:

KFOS2_U10 potrafi organizować i prowadzić aktywne formy turystyki oraz imprezy rekreacyjne

EU10 Umiejętności:

KFOS2_U11 formułuje i rozwiązuje złożone i nietypowe problemy, a także potrafi opracować i zrealizować programy profilaktyczno-promocyjne w zakresie różnych obszarów edukacji zdrowotnej oraz zaplanować postępowanie dietetyczno-suplementacyjne dla osób starszych

EU11Umiejętności:

KFOS2_U12 potrafi demonstrować i asekurować ćwiczenia z zakresu sportów indywidualnych i zespołowych oraz ćwiczenia rytmiczne i taneczne

EU12 Kompetencje społeczne:

KFOS2_K05 ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie uczestnictwa w kulturze fizycznej, dba o swój poziom sprawności fizycznej, docenia jej znaczenie w dbałości o ciało, jest świadomy wysokiej wartości zdrowia w wymiarze jednostkowym i społecznym, jest gotowy do działań na rzecz promocji zdrowia

Metody i kryteria oceniania:

OCENA PODSMOWUJĄCA

1: Pokaz elementów technicznych z zakresu samoobrony.

WARUNKI ZALICZENIA ZAJĘĆ

1: Obecność na zajęciach.

KRYTERIA OCENY


EFEKT UCZENIA SIĘ 1

OCENA WYMAGANIA
3,0 Posiada pogłębioną wiedzę i zna specjalistyczną terminologię w zakresie biochemicznych i fizjologicznych aspektów starzenia oraz treningu zdrowotnego.
4,0 Posiada pogłębioną wiedzę i zna specjalistyczną terminologię w zakresie biochemicznych i fizjologicznych aspektów starzenia oraz treningu zdrowotnego. Zna zagrożenia zdrowia wynikające z niedoboru lub nadmiaru aktywności fizycznej, zna przeciwwskazania do wysiłków fizycznych i wykonywania ćwiczeń fizycznych w niektórych schorzeniach i zaburzeniach statyki ciała.
5,0 Posiada pogłębioną wiedzę i zna specjalistyczną terminologię w zakresie biochemicznych i fizjologicznych aspektów starzenia oraz treningu zdrowotnego. Zna zagrożenia zdrowia wynikające z niedoboru lub nadmiaru aktywności fizycznej, zna przeciwwskazania do wysiłków fizycznych i wykonywania ćwiczeń fizycznych w niektórych schorzeniach i zaburzeniach statyki ciała. Posiada rozszerzoną wiedzę w zakresie sprawności fizycznej i motoryczności człowieka.


EFEKT UCZENIA SIĘ 2

OCENA WYMAGANIA
3,0 Posiada wiedzę merytoryczną, niezbędną do prowadzenia zajęć rekreacyjno-sportowych dla osób starszych zgodnie z kierunkiem studiów i wybraną grupą zajęć specjalistycznych, zna fachową terminologię w tym zakresie.
4,0 Posiada wiedzę merytoryczną, niezbędną do prowadzenia zajęć rekreacyjno-sportowych dla osób starszych zgodnie z kierunkiem studiów i wybraną grupą zajęć specjalistycznych, zna fachową terminologię w tym zakresie. Potrafi dokonywać pomiaru, analizy i interpretacji wskaźników somatycznych, biochemicznych, fizjologicznych, formułuje i rozwiązuje złożone i nietypowe problemy, innowacyjnie wykonuje zadania w warunkach nieprzewidywalnych.
5,0 Posiada wiedzę merytoryczną, niezbędną do prowadzenia zajęć rekreacyjno-sportowych dla osób starszych zgodnie z kierunkiem studiów i wybraną grupą zajęć specjalistycznych, zna fachową terminologię w tym zakresie. Potrafi dokonywać pomiaru, analizy i interpretacji wskaźników somatycznych, biochemicznych, fizjologicznych, formułuje i rozwiązuje złożone i nietypowe problemy, innowacyjnie wykonuje zadania w warunkach nieprzewidywalnych. Potrafi zmierzyć parametry kinematyczne i dynamiczne, służące do oceny stanu funkcjonalnego układu ruchu człowieka, posiada umiejętność testowania komponentów sprawności fizycznej, formułuje i rozwiązuje złożone i nietypowe problemy.


EFEKT UCZENIA SIĘ 3

OCENA WYMAGANIA
3,0 Potrafi obsługiwać urządzenia pomiarowe wykorzystywane w sporcie i rekreacji oraz posługiwać się specjalistycznymi urządzeniami i sprzętem sportowym, formułuje i rozwiązuje złożone i nietypowe problemy, innowacyjnie wykonuje zadania w warunkach nieprzewidywalnych.
4,0 Potrafi obsługiwać urządzenia pomiarowe wykorzystywane w sporcie i rekreacji oraz posługiwać się specjalistycznymi urządzeniami i sprzętem sportowym, formułuje i rozwiązuje złożone i nietypowe problemy, innowacyjnie wykonuje zadania w warunkach nieprzewidywalnych. Posiada umiejętność nauczania ćwiczeń z zakresu różnych form treningu zdrowotnego w sportach indywidualnych i zespołowych.
5,0 Potrafi obsługiwać urządzenia pomiarowe wykorzystywane w sporcie i rekreacji oraz posługiwać się specjalistycznymi urządzeniami i sprzętem sportowym, formułuje i rozwiązuje złożone i nietypowe problemy, innowacyjnie wykonuje zadania w warunkach nieprzewidywalnych. Posiada umiejętność nauczania ćwiczeń z zakresu różnych form treningu zdrowotnego w sportach indywidualnych i zespołowych. Potrafi organizować i prowadzić aktywne formy turystyki oraz imprezy rekreacyjne.


EFEKT UCZENIA SIE 4

OCENA WYMAGANIA
3,0 Formułuje i rozwiązuje złożone i nietypowe problemy, a także potrafi opracować i zrealizować programy profilaktyczno-promocyjne w zakresie różnych obszarów edukacji zdrowotnej oraz zaplanować postępowanie dietetyczno-suplementacyjne dla osób starszych.
4,0 Formułuje i rozwiązuje złożone i nietypowe problemy, a także potrafi opracować i zrealizować programy profilaktyczno-promocyjne w zakresie różnych obszarów edukacji zdrowotnej oraz zaplanować postępowanie dietetyczno-suplementacyjne dla osób starszych. Potrafi demonstrować i asekurować ćwiczenia z zakresu sportów indywidualnych i zespołowych oraz ćwiczenia rytmiczne i taneczne.
5,0 Formułuje i rozwiązuje złożone i nietypowe problemy, a także potrafi opracować i zrealizować programy profilaktyczno-promocyjne w zakresie różnych obszarów edukacji zdrowotnej oraz zaplanować postępowanie dietetyczno-suplementacyjne dla osób starszych. Potrafi demonstrować i asekurować ćwiczenia z zakresu sportów indywidualnych i zespołowych oraz ćwiczenia rytmiczne i taneczne. Ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie uczestnictwa w kulturze fizycznej, dba o swój poziom sprawności fizycznej, docenia jej znaczenie w dbałości o ciało, jest świadomy wysokiej wartości zdrowia w wymiarze jednostkowym i społecznym, jest gotowy do działań na rzecz promocji zdrowia.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/21" (zakończony)

Okres: 2021-03-01 - 2021-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Dziekańskie, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: WALDEMAR KOWALSKI, GRZEGORZ LECH
Prowadzący grup: WALDEMAR KOWALSKI
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Dziekańskie - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-03-01 - 2022-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Dziekańskie, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: WALDEMAR KOWALSKI, GRZEGORZ LECH
Prowadzący grup: WALDEMAR KOWALSKI
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Dziekańskie - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-03-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Dziekańskie, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: WALDEMAR KOWALSKI, GRZEGORZ LECH
Prowadzący grup: WALDEMAR KOWALSKI
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Dziekańskie - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)