Socjologia zdrowia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WKFA-SM>SOCJZDR | ||||||||||||||||||||||||
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) | ||||||||||||||||||||||||
Nazwa przedmiotu: | Socjologia zdrowia | ||||||||||||||||||||||||
Jednostka: | Zakład Nauk Społecznych | ||||||||||||||||||||||||
Grupy: | |||||||||||||||||||||||||
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
||||||||||||||||||||||||
Język prowadzenia: | polski | ||||||||||||||||||||||||
KATEGORIA PRZEDMIOTU: | Przedmiot podstawowy |
||||||||||||||||||||||||
CZAS TRWANIA PRZEDMIOTU: | semestr 03 |
||||||||||||||||||||||||
FORMA ZAJĘĆ, LICZBA GODZIN: | Ćwiczenia |
||||||||||||||||||||||||
METODY DYDAKTYCZNE: | (M1) Burza mózgów |
||||||||||||||||||||||||
METODY OCENY - FORMUJĄCA: | (F1) Aktywność na zajęciach |
||||||||||||||||||||||||
METODY OCENY - PODSUMOWUJĄCA: | (P1) Egzamin pisemny |
||||||||||||||||||||||||
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie z problematyką zdrowia i choroby w ogólnoteoretycznej ramie socjologicznej oraz z pojęciami i kategoriami socjologicznymi w opisie i wyjaśnianiu zjawisk oraz procesów związanych ze zdrowiem, chorobą i niepełnosprawnością oraz funkcjonowaniem systemu zdrowia. |
||||||||||||||||||||||||
Pełny opis: |
Tematyka wykładów Socjologia medycyny - przyczyny zainteresowania Definicje zdrowia Choroba jako zjawisko społeczne Zdrowie jako wartość Socjomedyczne wskaźniki stanu zdrowia Kulturowe uwarunkowania zdrowia i choroby oraz zachowań w zdrowiu i chorobie Społeczne konsekwencje chorób Tematyka ćwiczeń Wyzwanie biomedykalizacji. Socjologia medycyny oraz socjologia zdrowia i choroby Pojęcie świadomości zdrowotnej i zdrowia Kultura fizyczna w „zdrowiu publicznym” Fitness jako powszechna forma oddziaływania usprawiająco-zdrowotnego Zdrowie ludności : rzeczywistość, perspektywy i możliwości Poszukiwania badawcze psychospołecznych determinant zdrowej starości Model ochrony zdrowia w świetle współczesnych osiągnięć waleologii Aktywność fizyczna polskich seniorów Bariery w podejmowaniu aktywności ruchowej seniorów Małopolski Rola ćwiczeń i przyborów wykorzystywanych w zajęciach ruchowych z osobami starszymi Uczestnictwo ludzi starszych w rekreacji ruchowej a poczucie jakości życia Slow life jako nowa droga zdrowego stylu życia współczesnego człowieka Samoocena stanu zdrowia i czynników warunkujących zdrowie słuchaczy UTW O użyteczności wiedzy socjologicznej na przykładzie programu transplantacji ręki |
||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Literatura 1. W. Piątkowski (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Zdrowie, choroba, społeczeństwo, Lublin 2004. 2. W. Piątkowski, A. Titkow (red.),Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, W stronę socjologii zdrowia, Lublin 2002. 3. B. Tobiasz-Adamczyk, Wyd. UJ, Wybrane elementy socjologii zdrowia i choroby, Kraków 2000. 4. J. Barański (red.), Oficyna Wydawnicza ATUT, Wrocławskie Wydawnictwo Oświatowe, Zdrowie i choroba. Wybrane problemy socjologii medycyny, Wrocław 2002. |
||||||||||||||||||||||||
Efekty uczenia się: |
Efekty kształcenia KFOS2_W15 Wiedza Student posiada wzbogaconą wiedzę i zna terminologię z zakresu psychologii i socjologii zdrowia oraz pedagogiki i komunikacji społecznej w stopniu niezbędnym do pracy z osobami starszymi KFOS2_U07 Umiejętności Student posiada wzbogaconą wiedzę i zna terminologię z zakresu psychologii i socjologii zdrowia oraz pedagogiki i komunikacji społecznej w stopniu niezbędnym do pracy z osobami starszymi KFOS2_K01 Kompetencje społeczne Student uznaje znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, jest krytyczny w jej ocenie, zasięga opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu FORMA AKTYWNOŚCI ŚREDNIA LICZBA GODZIN NA ZREALIZOWANIE AKTYWNOŚCI Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim , w tym: Godziny wynikające z planu studiów 30 Konsultacje przedmiotowe Egzaminy i zaliczenia sesji Inne Godziny bez udziału nauczyciela akademickiego wynikające z nakładu pracy studenta, w tym: Przygotowanie do zajęć, w tym studiowanie zalecanej literatury 15 Opracowanie wyników 5 Przygotowanie raportu, projektu, prezentacji, dyskusji 5 SUMARYCZNA LICZBA GODZIN DLA PRZEDMIOTU WYNIKAJĄCA Z CAŁEGO NAKŁADU PRACY STUDENTA 55 SUMARYCZNA LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA PRZEDMIOTU 2 |
||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
OCENA FORMUJĄCA – SKŁADOWE: 1: Ocena z prezentacji na forum grupy 2: Aktywne uczestnictwo w zajęciach 3: Pozytywna ocean z testu końcowego OCENA PODSMOWUJĄCA 1: Średnia wszystkich ocen KRYTERIA OCENY
|
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Dziekańskie, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | MAGDALENA ŻMUDA-PAŁKA | |
Prowadzący grup: | MAGDALENA ŻMUDA-PAŁKA | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Dziekańskie - Zaliczenie Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Dziekańskie, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | MAGDALENA ŻMUDA-PAŁKA | |
Prowadzący grup: | KATARZYNA CZYŻEWSKA, BARTŁOMIEJ GOŁEK | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Dziekańskie - Zaliczenie Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-29 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Dziekańskie, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | MAGDALENA ŻMUDA-PAŁKA | |
Prowadzący grup: | MAGDALENA ŻMUDA-PAŁKA | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Dziekańskie - Zaliczenie Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie.