Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Socjologia zdrowia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WKFA-SM>SOCJZDR
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Socjologia zdrowia
Jednostka: Zakład Nauk Społecznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
KATEGORIA PRZEDMIOTU:

Przedmiot podstawowy

CZAS TRWANIA PRZEDMIOTU:

semestr 03

FORMA ZAJĘĆ, LICZBA GODZIN:

Ćwiczenia
Wykład

METODY DYDAKTYCZNE:

(M1) Burza mózgów
(M12) Metoda sytuacyjna
(M14) Pokaz slajdów
(M16) Praca w grupach
(M17) Prezentacje multimedialne
(M22) Wykłady
(M4) Dyskusja
(M5) e-Learning
(M6) Film
(M7) Konsultacje
(M8) Pogadanka
(M9) Metoda problemowa

METODY OCENY - FORMUJĄCA:

(F1) Aktywność na zajęciach
(F7) Projekt zespołowy
(F8) Referat

METODY OCENY - PODSUMOWUJĄCA:

(P1) Egzamin pisemny
(P3) Średnia ważona ocen formułujących
(P4) Test

Skrócony opis:

Celem zajęć jest zapoznanie z problematyką zdrowia i choroby w ogólnoteoretycznej ramie socjologicznej oraz z pojęciami i kategoriami socjologicznymi w opisie i wyjaśnianiu zjawisk oraz procesów związanych ze zdrowiem, chorobą i niepełnosprawnością oraz funkcjonowaniem systemu zdrowia.

Pełny opis:

Tematyka wykładów

Socjologia medycyny - przyczyny zainteresowania

Definicje zdrowia

Choroba jako zjawisko społeczne

Zdrowie jako wartość

Socjomedyczne wskaźniki stanu zdrowia

Kulturowe uwarunkowania zdrowia i choroby oraz zachowań w zdrowiu i chorobie

Społeczne konsekwencje chorób

Tematyka ćwiczeń

Wyzwanie biomedykalizacji. Socjologia medycyny oraz socjologia zdrowia i choroby

Pojęcie świadomości zdrowotnej i zdrowia

Kultura fizyczna w „zdrowiu publicznym”

Fitness jako powszechna forma oddziaływania usprawiająco-zdrowotnego

Zdrowie ludności : rzeczywistość, perspektywy i możliwości

Poszukiwania badawcze psychospołecznych determinant zdrowej starości

Model ochrony zdrowia w świetle współczesnych osiągnięć waleologii

Aktywność fizyczna polskich seniorów

Bariery w podejmowaniu aktywności ruchowej seniorów Małopolski

Rola ćwiczeń i przyborów wykorzystywanych w zajęciach ruchowych z osobami starszymi

Uczestnictwo ludzi starszych w rekreacji ruchowej a poczucie jakości życia

Slow life jako nowa droga zdrowego stylu życia współczesnego człowieka

Samoocena stanu zdrowia i czynników warunkujących zdrowie słuchaczy UTW

O użyteczności wiedzy socjologicznej na przykładzie programu transplantacji ręki

Literatura:

Literatura

1. W. Piątkowski (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Zdrowie, choroba, społeczeństwo, Lublin 2004.

2. W. Piątkowski, A. Titkow (red.),Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, W stronę socjologii zdrowia, Lublin 2002.

3. B. Tobiasz-Adamczyk, Wyd. UJ, Wybrane elementy socjologii zdrowia i choroby, Kraków 2000.

4. J. Barański (red.), Oficyna Wydawnicza ATUT, Wrocławskie Wydawnictwo Oświatowe, Zdrowie i choroba. Wybrane problemy socjologii medycyny, Wrocław 2002.

Efekty uczenia się:

Efekty kształcenia

KFOS2_W15 Wiedza Student posiada wzbogaconą wiedzę i zna terminologię z zakresu psychologii i socjologii zdrowia oraz pedagogiki i komunikacji społecznej w stopniu niezbędnym do pracy z osobami starszymi

KFOS2_U07 Umiejętności Student posiada wzbogaconą wiedzę i zna terminologię z zakresu psychologii i socjologii zdrowia oraz pedagogiki i komunikacji społecznej w stopniu niezbędnym do pracy z osobami starszymi

KFOS2_K01 Kompetencje społeczne Student uznaje znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, jest krytyczny w jej ocenie, zasięga opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu

FORMA AKTYWNOŚCI ŚREDNIA LICZBA GODZIN NA ZREALIZOWANIE AKTYWNOŚCI

Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim , w tym:

Godziny wynikające z planu studiów 30

Konsultacje przedmiotowe

Egzaminy i zaliczenia sesji

Inne

Godziny bez udziału nauczyciela akademickiego wynikające z nakładu pracy studenta, w tym:

Przygotowanie do zajęć, w tym studiowanie zalecanej literatury 15

Opracowanie wyników 5

Przygotowanie raportu, projektu, prezentacji, dyskusji 5

SUMARYCZNA LICZBA GODZIN DLA PRZEDMIOTU WYNIKAJĄCA Z CAŁEGO NAKŁADU PRACY STUDENTA 55

SUMARYCZNA LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA PRZEDMIOTU 2

Metody i kryteria oceniania:

OCENA FORMUJĄCA – SKŁADOWE:

1: Ocena z prezentacji na forum grupy

2: Aktywne uczestnictwo w zajęciach

3: Pozytywna ocean z testu końcowego

OCENA PODSMOWUJĄCA

1: Średnia wszystkich ocen

KRYTERIA OCENY


EFEKT UCZENIA SIĘ 1

OCENA WYMAGANIA
3,0 Student posiada wzbogaconą wiedzę i zna terminologię z zakresu psychologii i socjologii zdrowia oraz pedagogiki i komunikacji społecznej w stopniu niezbędnym do pracy z osobami starszymi na ocenę dostateczną
4,0 Student posiada wzbogaconą wiedzę i zna terminologię z zakresu psychologii i socjologii zdrowia oraz pedagogiki i komunikacji społecznej w stopniu niezbędnym do pracy z osobami starszymi na ocenę dobrą
5,0 Student zna miejsce kultury fizycznej w kulturze globalnej, rozumie mechanizmy oddziaływania środkami fizycznymi na organizm człowieka i środkami społecznymi na osobowość w różnych etapach ontogenezy, jest świadomy kluczowej roli aktywności fizycznej w zachowaniu zdrowia jednostki i społeczeństwa j Student posiada wzbogaconą wiedzę i zna terminologię z zakresu psychologii i socjologii zdrowia oraz pedagogiki i komunikacji społecznej w stopniu niezbędnym do pracy z osobami starszymi na ocenę bardzo dobrą


EFEKT UCZENIA SIĘ 2

OCENA WYMAGANIA
3,0 Student posiada wzbogaconą wiedzę i zna terminologię z zakresu psychologii i socjologii zdrowia oraz pedagogiki i komunikacji społecznej w stopniu niezbędnym do pracy z osobami starszymi na ocenę dostateczną
4,0 SStudent posiada wzbogaconą wiedzę i zna terminologię z zakresu psychologii i socjologii zdrowia oraz pedagogiki i komunikacji społecznej w stopniu niezbędnym do pracy z osobami starszymi na ocenę dobrą
5,0 Student posiada wzbogaconą wiedzę i zna terminologię z zakresu psychologii i socjologii zdrowia oraz pedagogiki i komunikacji społecznej w stopniu niezbędnym do pracy z osobami starszymi na ocenę bardzo dobrą


EFEKT UCZENIA SIĘ 3

OCENA WYMAGANIA
3,0 Kompetencje społeczne Student uznaje znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, jest krytyczny w jej ocenie, zasięga opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu na ocenę dostateczną
4,0 Kompetencje społeczne Student uznaje znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, jest krytyczny w jej ocenie, zasięga opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu na ocenę dobrą
5,0 Kompetencje społeczne Student uznaje znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, jest krytyczny w jej ocenie, zasięga opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu na ocenę bardzo dobrą

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/21" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Dziekańskie, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: MAGDALENA ŻMUDA-PAŁKA
Prowadzący grup: MAGDALENA ŻMUDA-PAŁKA
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Dziekańskie - Zaliczenie
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Dziekańskie, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: MAGDALENA ŻMUDA-PAŁKA
Prowadzący grup: KATARZYNA CZYŻEWSKA, BARTŁOMIEJ GOŁEK
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Dziekańskie - Zaliczenie
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-29
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Dziekańskie, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: MAGDALENA ŻMUDA-PAŁKA
Prowadzący grup: MAGDALENA ŻMUDA-PAŁKA
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Dziekańskie - Zaliczenie
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0