Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Antropomotoryka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WKFP-SL>ANTRM
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Antropomotoryka
Jednostka: Zakład Teorii Sportu i Antropomotoryki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
KATEGORIA PRZEDMIOTU:

Przedmiot podstawowy

CZAS TRWANIA PRZEDMIOTU:

semestr 02

FORMA ZAJĘĆ, LICZBA GODZIN:

Ćwiczenia
Wykład

METODY DYDAKTYCZNE:

(M11) Metoda projektów
(M14) Pokaz slajdów
(M17) Prezentacje multimedialne
(M22) Wykłady
(M4) Dyskusja
(M5) e-Learning
(M9) Metoda problemowa

METODY OCENY - FORMUJĄCA:

(F1) Aktywność na zajęciach
(F2) Ćwiczenia praktyczne
(F6) Projekt indywidualny
(F7) Projekt zespołowy
(F8) Referat

METODY OCENY - PODSUMOWUJĄCA:

(P1) Egzamin pisemny
(P2) Egzamin ustny
(P3) Średnia ważona ocen formułujących

Skrócony opis:

INFORMACJE O NAUCZYCIELACH AKADEMICKICH

OSOBA ODPOWIEDZIALNA ZA KARTĘ:

prof.dr hab. Vladimir Laykh

WYMAGANIA WSTĘPNE

1). Ogólna znajomość budowy aparatu ruchowego człowieka, czynniki wpływające na rozwój fizyczny i motoryczny człowieka, posługiwanie się siatkami centylowymi, znajomość czynników warunkujących wydolność organizmu.

CELE ZAJĘĆ

1). Przedstawienie współczesnych poglądów na temat uwarunkowań i przejawów motoryczności człowieka, omówienie zmian sprawności motorycznej współczesnego człowieka w ontogenezie (aspekty ilościowe), zasady i metody oceny sprawności motorycznej, uwarunkowania środowiskowe i genetyczne predyspozycji somatycznych i funkcjonalnych.

Pełny opis:

WYKŁADY

1: Przedmiot, zadania, zakres zainteresowań oraz pochodzenie przedmiotu antropomotoryka. Wieloznaczność terminu motoryka. Antropomotoryka w systemie nauk o kulturze fizycznej.


2: Strony motoryczności człowieka. Wieloaspektowość działań motorycznych. Krytyka pojęcia cecha motoryczna. Jakościowe cechy ruchu.

3: Ogólny schemat struktury motoryczności człowieka. Definicja predyspozycji. Podział predyspozycji: morfologiczno-strukturalne, energetyczne, koordynacyjne i psychiczne.


4: Zdolności motoryczne definicje i klasyfikacje. Zdolności kondycyjne (siłowe, szybkościowe, wytrzymałościowe) – definicje, podziały i sposoby pomiaru.

5: Koordynacyjne zdolności motoryczne definicje i klasyfikacje wg różnych koncepcji. Metody oceny koordynacyjnych zdolności motorycznych.

6: Kryteria oceny zdolności koordynacyjnych. Podstawowe metody kształtowania koordynacyjnych zdolności motorycznych. Znaczenie koordynacji ruchowej w sporcie.


7: Strona efektywna motoryki człowieka. Sprawność motoryczna a sprawność fizyczna-relacje. Klasyfikacja umiejętności ruchowych. Umiejętności ruchowe a uzdolnienia ruchowe i wzajemne relacje.

8: Wpływ czynników środowiskowych na rozwój motoryczny człowieka. Pojęcie i charakterystyka czynników środowiskowych wpływających na motoryczność człowieka. Wpływ na sprawność fizyczną kulturowych i przyrodniczych środowisk bytu człowieka. Wpływ środowiska rodzinnego na motoryczność dzieci i młodzieży. Różnica poziomu sprawności fizycznej uczniów różnych typów szkół w zależności od stopnia urbanizacji miejscowości. Wpływ czynników środowiskowych na sprawność i wydolność fizyczną osób dorosłych. Sprawność fizyczna dzieci polskich na tle ich rówieśników wybranych krajów europejskich. Wpływ czynników dziedzicznych na rozwój zdolności motorycznych człowieka. Metody oceny siły, kontroli genetycznej. Wskaźniki odziedziczalności i jego interpretacje. Siła kontroli genetycznej cech somatycznych i motorycznych w zależności od płci i okresu ontogenezy. Odziedziczalność a wytrzymałość, znaczenie praktyczne przy naborze i selekcji do sportu.

ĆWICZENIA

1: Organizacja zajęć, określenie wymagań przy zaliczeniu przedmiotu, podanie tematyki ćwiczeń wraz z krótką charakterystyką, podanie literatury przedmiotu. Wyjaśnienie terminu antropomotoryka oraz charakterystyka podstawowych pojęć stosowanych w dalszej części kursu.


2: Charakterystyka zmian motoryczności człowieka w aspekcie filogenetycznym, źródła wiedzy o motoryczności, obraz motoryki naszych przodków, czynniki wpływające na rozwój różnych form aktywności ruchowej w aspekcie filogenetycznym, obraz motoryki współczesnego człowieka jako wypadkowa rozwoju filogenetycznego.


3: Rozwój ruchów człowieka w ontogenezie. Periodyzacja ontogenezy. Charakterystyka rozwoju ruchowego (aspekty jakościowe) w poszczególnych etapach rozwoju ontogenetycznego. Zmienność ontogenetyczna zdolności motorycznych (siłowych, szybkościowych, wytrzymałościowych oraz koordynacyjnych) na tle ich predyspozycji. Ogólne prawidłowości rozwoju zdolności kondycyjnych i koordynacyjnych w ontogenezie.

4: Wprowadzenie w problematykę testowania sprawności motorycznej, trudności związane z oceną właściwości motorycznych człowieka, pomiar asocjatywny, zasady konstruowania testów motorycznych, umowny podział testów motorycznych, korzyści płynące z monitorowania sprawności motorycznej, pojęcie normy w odniesieniu do sprawności motorycznej.

5: Przegląd i krytyczna ocena wybranych testów sprawności motorycznej. Podsumowanie testów oraz własna propozycja miernika oceny sprawności motorycznej w warunkach szkolnych.

6: Somatyczne i rozwojowe uwarunkowania sprawności motorycznej, relatywna ocena sprawności motorycznej, historyczne ujęcie, przegląd stosowanych testów wraz z metodami relatywizacji wyników.

7: Relatywna ocena sprawności motorycznej zajęcia praktyczne na przykładzie wybranych testów umożliwiających relatywizację wyników.

8: Uzdolnienia ruchowe definicje oraz podłoże, umiejętności a uzdolnienia wzajemne relacje, przegląd i ocena wybranych testów uzdolnień ruchowych.

9: Aktywność fizyczna definicje i rodzaje, sposoby oceny aktywności fizycznej, znaczenie aktywności fizycznej w różnych okresach ontogenezy.

10: Starzenie się współczesnych populacji, rola i znaczenie aktywności ruchowej u osób w podeszłym wieku , testy służące do pomiaru aktywności fizycznej, aktywność fizyczna a biologiczne, społeczne i psychiczne aspekty starzenia się.

11: Pojęcie dymorfizmu płciowego jego przyczyny i skutki, kształtowanie się zjawiska dymorfizmu płciowego w zakresie właściwości strukturalnych oraz funkcjonalnych, dymorfizm płciowy a sprawność motoryczna, ocena dymorfizmu płciowy w różnych dyscyplinach sportowych, diagnostyka dymorfizmu płciowego w wykorzystaniu różnych metod zajęcia praktyczne.

12: Podstawy treningu zdolności motorycznych w wychowaniu fizycznym i sporcie, cele, środki, metody i formy treningu zdolności kondycyjnych oraz koordynacyjnych u dzieci w wieku szkolnym i zawodników wybranych dyscyplin sportowych.

13: Podsumowanie zrealizowanych zagadnień, zaliczenie pisemne omawianej tematyki.


OBCIĄŻENIE PRACĄ STUDENTA W SEMESTRZE

Forma aktywności Średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności
Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim, w tym:
Godziny wynikające z planu studiów 45
Konsultacje przedmiotowe 10
Egzaminy i zaliczenia w sesji 3
Inne 3
Godziny bez udziału nauczyciela akademickiego wynikające z nakładu pracy studenta, w tym:
Przygotowanie się do zajęć, w tym studiowanie zalecanej literatury 13
Opracowanie wyników 6
Przygotowanie raportu, projektu, prezentacji, dyskusji 6
Inne 3
Sumaryczna liczba godzin dla przedmiotu wynikająca z ca¬łego nakładu pracy studenta 89
Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu 3
Literatura:

LITERATURA PODSTAWOWA:

1). Szopa J., Mleczko E., Żak S. – Podstawy antropomotoryki., Warszawa-Kraków, 1996, Wydawnictwo Naukowe PWN.

2). Osiński W. – Antropomotoryka., Poznań, 2000, AWF Poznań, 49

3). Raczek J. - Antropomotoryka. Teoria motoryczności człowieka w zarysie., Warszawa 2010, Wydawnictwo Lekarskie Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

1). Raczek J., Mynarski W., Ljach W. – Kształtowanie i diagnozowanie koordynacyjnych zdolności motorycznych. Podręcznik dla nauczycieli, trenerów i studentów, Katowice 2003, AWF, Katowice.

Efekty uczenia się:

EU1 Wiedza:

Ma podstawową wiedzę i zna terminologie z zakresu: 1) procesów Biochemicznych oraz fizjologicznych zachodzących w organizmie człowieka w stanie aktywności fizycznej; 2) struktury motoryczności człowieka w ontogenezie; 3) wpływ czynników dziedzicznych i środowiskowych na rozwój motoryczny człowieka.

EU2 Wiedza:

Zna metody pomiaru predyspozycji, zdolności motorycznych, umiejętności, uzdolnień ruchowych człowieka oraz metody oceny sprawności motorycznej.

EU3 Wiedza:

Posiada wiedzę o znaczeniu aktywności fizycznej w różnych okresach ontogenezy, sposobach jej oceny w tym w podeszłym wieku.

EU4 Umiejętności:

Potrafi zmierzyć podstawowe predyspozycje, uzdolnienia oraz zdolności motoryczne; posiada umiejętności testowania podstawowych komponentów sprawności fizycznej i umie określać aktywność fizyczną na podstawie różnych sposobów.

EU5 Umiejętności:

Potrafi obsługiwać podstawowe urządzenia pomiarowe wykorzystywane w wychowaniu fizycznym i rekreacji w tym osób starszych oraz posługuje się tymi urządzeniami i sprzętem sportowym.

EU6 Umiejętności:

Potrafi dokonywać diagnozy rozwoju somatycznego i motorycznego z uwzględnieniem aktualnych standardów rozwoju.

EU7 Kompetencje społeczne:

Dba o swój poziom sprawności fizycznej, niezbędnej do prawidłowego demonstrowania ćwiczeń fizycznych modelowania zachowań związanych z prowadzeniem aktywnego stylu życia, kształtowanie postaw prosomatycznych i prozdrowotnych.

EU8 Kompetencje społeczne:

Realizuje zadania w sposób zapewniający bezpieczeństwo własne i otoczenia, przestrzega zasad bezpieczeństwa pracy i udzielania pomocy, jest świadomy odpowiedzialności prawnej w swojej działalności zawodowej.

Metody i kryteria oceniania:

OCENA FORMUJĄCA – SKŁADOWE:

1: Aktywność na zajęciach

2: Wykonywanie prezentacji

3: Wykonywanie ćwiczeń praktycznych

OCENA PODSMOWUJĄCA

1: Test

2: Egzamin pisemny

WARUNKI ZALICZENIA ZAJĘĆ

1: Obecność oraz aktywność na ćwiczeniach

2: Wykonanie ćwiczeń praktycznych

3: Wykonanie prezentacji multimedialnej

KRYTERIA OCENY


EFEKT UCZENIA SIĘ 1

OCENA WYMAGANIA
3,0 Rozumie rolę sprawności i aktywności fizycznej w życiu człowieka.
4,0 Potrafi określić zależności pomiędzy predyspozycjami, zdolnościami motorycznymi oraz umiejętnościami ruchowymi.
5,0 Posiada pełną wiedzę na temat struktury motoryczności, jej miejsca w kulturze fizycznej.


EFEKT UCZENIA SIĘ 2

OCENA WYMAGANIA
3,0 Potrafi stosować podstawowe metody oceny predyspozycji zdolności motorycznych oraz sprawności fizycznej.
4,0 Potrafi stosować złożone metody diagnostyki całego obszaru motoryczności człowieka.
5,0 Potrafi stosować pełną diagnostykę motoryczności w powiązaniu z jej uwarunkowaniami morfofunkcjonalnymi i psychicznymi.


EFEKT UCZENIA SIĘ 3

OCENA WYMAGANIA
3,0 Potrafi tworzyć podstawowe programy kształtowania różnych zdolności motorycznych osób w różnym wieku.
4,0 Potrafi tworzyć zindywidualizowane programy kształtowania różnych zdolności motorycznych wraz z podstawowymi metodami pomiaru.
5,0 Potrafi w sposób holistyczny łączyć wyniki pełnej diagnostyki poszczególnych zdolności motorycznych z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb i możliwości ruchowych osób w różnym wieku.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-03-01 - 2020-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Dziekańskie, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: PRZEMYSŁAW BUJAS, JANUSZ JAWORSKI, VLADIMIR LYAKH
Prowadzący grup: VLADIMIR LYAKH
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Dziekańskie - Zaliczenie
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/21" (zakończony)

Okres: 2021-03-01 - 2021-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Dziekańskie, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: JANUSZ JAWORSKI, MICHAŁ SPIESZNY
Prowadzący grup: JANUSZ JAWORSKI
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Dziekańskie - Zaliczenie
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0