Antropomotoryka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WKFP-SL>ANTRM | ||||||||||||||||||||||||
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) | ||||||||||||||||||||||||
Nazwa przedmiotu: | Antropomotoryka | ||||||||||||||||||||||||
Jednostka: | Zakład Teorii Sportu i Antropomotoryki | ||||||||||||||||||||||||
Grupy: | |||||||||||||||||||||||||
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
||||||||||||||||||||||||
Język prowadzenia: | polski | ||||||||||||||||||||||||
KATEGORIA PRZEDMIOTU: | Przedmiot podstawowy |
||||||||||||||||||||||||
CZAS TRWANIA PRZEDMIOTU: | semestr 02 |
||||||||||||||||||||||||
FORMA ZAJĘĆ, LICZBA GODZIN: | Ćwiczenia |
||||||||||||||||||||||||
METODY DYDAKTYCZNE: | (M11) Metoda projektów |
||||||||||||||||||||||||
METODY OCENY - FORMUJĄCA: | (F1) Aktywność na zajęciach |
||||||||||||||||||||||||
METODY OCENY - PODSUMOWUJĄCA: | (P1) Egzamin pisemny |
||||||||||||||||||||||||
Skrócony opis: |
INFORMACJE O NAUCZYCIELACH AKADEMICKICH OSOBA ODPOWIEDZIALNA ZA KARTĘ: prof.dr hab. Vladimir Laykh WYMAGANIA WSTĘPNE 1). Ogólna znajomość budowy aparatu ruchowego człowieka, czynniki wpływające na rozwój fizyczny i motoryczny człowieka, posługiwanie się siatkami centylowymi, znajomość czynników warunkujących wydolność organizmu. CELE ZAJĘĆ 1). Przedstawienie współczesnych poglądów na temat uwarunkowań i przejawów motoryczności człowieka, omówienie zmian sprawności motorycznej współczesnego człowieka w ontogenezie (aspekty ilościowe), zasady i metody oceny sprawności motorycznej, uwarunkowania środowiskowe i genetyczne predyspozycji somatycznych i funkcjonalnych. |
||||||||||||||||||||||||
Pełny opis: |
WYKŁADY 1: Przedmiot, zadania, zakres zainteresowań oraz pochodzenie przedmiotu antropomotoryka. Wieloznaczność terminu motoryka. Antropomotoryka w systemie nauk o kulturze fizycznej. 2: Strony motoryczności człowieka. Wieloaspektowość działań motorycznych. Krytyka pojęcia cecha motoryczna. Jakościowe cechy ruchu. 3: Ogólny schemat struktury motoryczności człowieka. Definicja predyspozycji. Podział predyspozycji: morfologiczno-strukturalne, energetyczne, koordynacyjne i psychiczne. 4: Zdolności motoryczne definicje i klasyfikacje. Zdolności kondycyjne (siłowe, szybkościowe, wytrzymałościowe) – definicje, podziały i sposoby pomiaru. 5: Koordynacyjne zdolności motoryczne definicje i klasyfikacje wg różnych koncepcji. Metody oceny koordynacyjnych zdolności motorycznych. 6: Kryteria oceny zdolności koordynacyjnych. Podstawowe metody kształtowania koordynacyjnych zdolności motorycznych. Znaczenie koordynacji ruchowej w sporcie. 7: Strona efektywna motoryki człowieka. Sprawność motoryczna a sprawność fizyczna-relacje. Klasyfikacja umiejętności ruchowych. Umiejętności ruchowe a uzdolnienia ruchowe i wzajemne relacje. 8: Wpływ czynników środowiskowych na rozwój motoryczny człowieka. Pojęcie i charakterystyka czynników środowiskowych wpływających na motoryczność człowieka. Wpływ na sprawność fizyczną kulturowych i przyrodniczych środowisk bytu człowieka. Wpływ środowiska rodzinnego na motoryczność dzieci i młodzieży. Różnica poziomu sprawności fizycznej uczniów różnych typów szkół w zależności od stopnia urbanizacji miejscowości. Wpływ czynników środowiskowych na sprawność i wydolność fizyczną osób dorosłych. Sprawność fizyczna dzieci polskich na tle ich rówieśników wybranych krajów europejskich. Wpływ czynników dziedzicznych na rozwój zdolności motorycznych człowieka. Metody oceny siły, kontroli genetycznej. Wskaźniki odziedziczalności i jego interpretacje. Siła kontroli genetycznej cech somatycznych i motorycznych w zależności od płci i okresu ontogenezy. Odziedziczalność a wytrzymałość, znaczenie praktyczne przy naborze i selekcji do sportu. ĆWICZENIA 1: Organizacja zajęć, określenie wymagań przy zaliczeniu przedmiotu, podanie tematyki ćwiczeń wraz z krótką charakterystyką, podanie literatury przedmiotu. Wyjaśnienie terminu antropomotoryka oraz charakterystyka podstawowych pojęć stosowanych w dalszej części kursu. 2: Charakterystyka zmian motoryczności człowieka w aspekcie filogenetycznym, źródła wiedzy o motoryczności, obraz motoryki naszych przodków, czynniki wpływające na rozwój różnych form aktywności ruchowej w aspekcie filogenetycznym, obraz motoryki współczesnego człowieka jako wypadkowa rozwoju filogenetycznego. 3: Rozwój ruchów człowieka w ontogenezie. Periodyzacja ontogenezy. Charakterystyka rozwoju ruchowego (aspekty jakościowe) w poszczególnych etapach rozwoju ontogenetycznego. Zmienność ontogenetyczna zdolności motorycznych (siłowych, szybkościowych, wytrzymałościowych oraz koordynacyjnych) na tle ich predyspozycji. Ogólne prawidłowości rozwoju zdolności kondycyjnych i koordynacyjnych w ontogenezie. 4: Wprowadzenie w problematykę testowania sprawności motorycznej, trudności związane z oceną właściwości motorycznych człowieka, pomiar asocjatywny, zasady konstruowania testów motorycznych, umowny podział testów motorycznych, korzyści płynące z monitorowania sprawności motorycznej, pojęcie normy w odniesieniu do sprawności motorycznej. 5: Przegląd i krytyczna ocena wybranych testów sprawności motorycznej. Podsumowanie testów oraz własna propozycja miernika oceny sprawności motorycznej w warunkach szkolnych. 6: Somatyczne i rozwojowe uwarunkowania sprawności motorycznej, relatywna ocena sprawności motorycznej, historyczne ujęcie, przegląd stosowanych testów wraz z metodami relatywizacji wyników. 7: Relatywna ocena sprawności motorycznej zajęcia praktyczne na przykładzie wybranych testów umożliwiających relatywizację wyników. 8: Uzdolnienia ruchowe definicje oraz podłoże, umiejętności a uzdolnienia wzajemne relacje, przegląd i ocena wybranych testów uzdolnień ruchowych. 9: Aktywność fizyczna definicje i rodzaje, sposoby oceny aktywności fizycznej, znaczenie aktywności fizycznej w różnych okresach ontogenezy. 10: Starzenie się współczesnych populacji, rola i znaczenie aktywności ruchowej u osób w podeszłym wieku , testy służące do pomiaru aktywności fizycznej, aktywność fizyczna a biologiczne, społeczne i psychiczne aspekty starzenia się. 11: Pojęcie dymorfizmu płciowego jego przyczyny i skutki, kształtowanie się zjawiska dymorfizmu płciowego w zakresie właściwości strukturalnych oraz funkcjonalnych, dymorfizm płciowy a sprawność motoryczna, ocena dymorfizmu płciowy w różnych dyscyplinach sportowych, diagnostyka dymorfizmu płciowego w wykorzystaniu różnych metod zajęcia praktyczne. 12: Podstawy treningu zdolności motorycznych w wychowaniu fizycznym i sporcie, cele, środki, metody i formy treningu zdolności kondycyjnych oraz koordynacyjnych u dzieci w wieku szkolnym i zawodników wybranych dyscyplin sportowych. 13: Podsumowanie zrealizowanych zagadnień, zaliczenie pisemne omawianej tematyki.
|
||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
LITERATURA PODSTAWOWA: 1). Szopa J., Mleczko E., Żak S. – Podstawy antropomotoryki., Warszawa-Kraków, 1996, Wydawnictwo Naukowe PWN. 2). Osiński W. – Antropomotoryka., Poznań, 2000, AWF Poznań, 49 3). Raczek J. - Antropomotoryka. Teoria motoryczności człowieka w zarysie., Warszawa 2010, Wydawnictwo Lekarskie Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: 1). Raczek J., Mynarski W., Ljach W. – Kształtowanie i diagnozowanie koordynacyjnych zdolności motorycznych. Podręcznik dla nauczycieli, trenerów i studentów, Katowice 2003, AWF, Katowice. |
||||||||||||||||||||||||
Efekty uczenia się: |
EU1 Wiedza: Ma podstawową wiedzę i zna terminologie z zakresu: 1) procesów Biochemicznych oraz fizjologicznych zachodzących w organizmie człowieka w stanie aktywności fizycznej; 2) struktury motoryczności człowieka w ontogenezie; 3) wpływ czynników dziedzicznych i środowiskowych na rozwój motoryczny człowieka. EU2 Wiedza: Zna metody pomiaru predyspozycji, zdolności motorycznych, umiejętności, uzdolnień ruchowych człowieka oraz metody oceny sprawności motorycznej. EU3 Wiedza: Posiada wiedzę o znaczeniu aktywności fizycznej w różnych okresach ontogenezy, sposobach jej oceny w tym w podeszłym wieku. EU4 Umiejętności: Potrafi zmierzyć podstawowe predyspozycje, uzdolnienia oraz zdolności motoryczne; posiada umiejętności testowania podstawowych komponentów sprawności fizycznej i umie określać aktywność fizyczną na podstawie różnych sposobów. EU5 Umiejętności: Potrafi obsługiwać podstawowe urządzenia pomiarowe wykorzystywane w wychowaniu fizycznym i rekreacji w tym osób starszych oraz posługuje się tymi urządzeniami i sprzętem sportowym. EU6 Umiejętności: Potrafi dokonywać diagnozy rozwoju somatycznego i motorycznego z uwzględnieniem aktualnych standardów rozwoju. EU7 Kompetencje społeczne: Dba o swój poziom sprawności fizycznej, niezbędnej do prawidłowego demonstrowania ćwiczeń fizycznych modelowania zachowań związanych z prowadzeniem aktywnego stylu życia, kształtowanie postaw prosomatycznych i prozdrowotnych. EU8 Kompetencje społeczne: Realizuje zadania w sposób zapewniający bezpieczeństwo własne i otoczenia, przestrzega zasad bezpieczeństwa pracy i udzielania pomocy, jest świadomy odpowiedzialności prawnej w swojej działalności zawodowej. |
||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
OCENA FORMUJĄCA – SKŁADOWE: 1: Aktywność na zajęciach 2: Wykonywanie prezentacji 3: Wykonywanie ćwiczeń praktycznych OCENA PODSMOWUJĄCA 1: Test 2: Egzamin pisemny WARUNKI ZALICZENIA ZAJĘĆ 1: Obecność oraz aktywność na ćwiczeniach 2: Wykonanie ćwiczeń praktycznych 3: Wykonanie prezentacji multimedialnej KRYTERIA OCENY
|
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-03-01 - 2020-06-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
CWD
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Dziekańskie, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | PRZEMYSŁAW BUJAS, JANUSZ JAWORSKI, VLADIMIR LYAKH | |
Prowadzący grup: | VLADIMIR LYAKH | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Dziekańskie - Zaliczenie Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Dziekańskie, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | JANUSZ JAWORSKI, MICHAŁ SPIESZNY | |
Prowadzący grup: | JANUSZ JAWORSKI | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Dziekańskie - Zaliczenie Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie.