Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Biologia człowieka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WKFP-SL>BIOL
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Biologia człowieka
Jednostka: Zakład Antropologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
KATEGORIA PRZEDMIOTU:

Przedmiot podstawowy

CZAS TRWANIA PRZEDMIOTU:

semestr 01

FORMA ZAJĘĆ, LICZBA GODZIN:

Ćwiczenia
Wykład

METODY DYDAKTYCZNE:

(M14) Pokaz slajdów
(M15) Praca pod kierunkiem
(M16) Praca w grupach
(M17) Prezentacje multimedialne
(M2) Ćwiczenia laboratoryjna
(M22) Wykłady
(M6) Film

METODY OCENY - FORMUJĄCA:

(F1) Aktywność na zajęciach
(F2) Ćwiczenia praktyczne
(F3) Kolokwium
(F4) Odpowiedź ustna
(F8) Referat

METODY OCENY - PODSUMOWUJĄCA:

(P3) Średnia ważona ocen formułujących
(P4) Test

Skrócony opis:

INFORMACJE O NAUCZYCIELACH AKADEMICKICH

OSOBA ODPOWIEDZIALNA ZA KARTĘ: dr Małgorzata Kowal

WYMAGANIA WSTĘPNE

1. Znajomość biologii człowieka na poziomie szkoły średniej.

CELE ZAJĘĆ

1. Zapoznanie studentów z budową komórki zwierzęcej, będącej jednostką strukturalną ciała. Zapoznanie z budową i funkcją poszczególnych organelli komórkowych oraz przebiegiem w nich podstawowych procesów biochemicznych.

2. Zapoznanie studentów z procesem starzenia się i śmierci komórki (apoptoza, nekroza).

3. Zapoznanie studentów z podstawowymi wiadomościami na temat rozwoju osobniczego (ontogenezy) człowieka ze szczególnym uwzględnieniem przebiegu rozwoju prenatalnego (śródmacicznego).

4. Zapoznanie studentów ze zmianami zachodzącymi podczas starzenia się organizmu człowieka, ze szczególnym uwzględnieniem wybranych tkanek, oraz wynikającymi z tego zaleceniami dotyczącymi opieki nad osobami starszymi.

Pełny opis:

WYKŁADY

1: Wstęp do przedmiotu - zapoznanie studentów z zakresem obowiązującego materiału, wymaganiami, zalecaną literaturą i formą zaliczenia. Definicja i powszechność procesu starzenia się. Długość życia człowieka i innych organizmów.

2: Komórka jako jednostka strukturalna budująca ciało. Budowa błony biologicznej oraz transport przez błony. Budowa i funkcja jądra komórkowego – budowa chromatyny, przebieg i znaczenie procesu replikacji i transkrypcji. Funkcje poszczególnych organelli komórki zwierzęcej.

3: Budowa i funkcja pozostałych organelli komórkowych. Najważniejsze procesy zachodzące w komórce oraz ich lokalizacja – translacja, oddychanie wewnątrzkomórkowe.

4: Cykl życiowy komórki, podziały komórek budujących ciało człowieka (mitoza i mejoza). Starzenie się na poziomie komórkowym, zjawisko nekrozy i apoptozy.

5: Powstawanie organizmu - lokalizacja i przebieg procesu spermato- i owogenezy.

6: Etapy rozwoju zarodkowego człowieka – zapłodnienie, bruzdkowanie, implantacja, kształtowanie się listków zarodkowych i ich różnicowanie się w poszczególne tkanki i narządy.

7: Powstawanie, budowa i funkcje błon płodowych. Budowa i funkcje łożyska.

8: Definicja tkanki. Rodzaje tkanek podporowych - chrzęstna, kostna, krew. Proces różnicowania się tkanek z mezenchymy. Budowa i funkcja tkanki chrzęstnej, jej typy.

9: Budowa i funkcja tkanki kostnej - budowa istoty międzykomórkowej, typy i funkcja komórek tej tkanki. Typy tkanki kostnej. Proces kostnienia. Przystosowanie tych tkanek do pełnienia swoich funkcji.

10: Powstawanie, budowa i funkcja poszczególnych elementów składowych krwi.

11: Typy tkanki mięśniowej, budowa miocytu i włókna mięśniowego, różnice między nimi. Mechanizm pobudzenia i skurczu w mięśniach gładkich.

12: Budowa mięśni szkieletowych, typy włókien mięśniowych. Mechanizm pobudzenia i skurczu w mięśniach poprzecznie prążkowanych.

13: Budowa i funkcje neuronu oraz komórek glejowych. Rodzaje włókien nerwowych, mechanizm przewodzenia impulsów nerwowych. Budowa synapsy.

14: Kolokwium zaliczeniowe.

15: Zaliczenie przedmiotu

ĆWICZENIA

1: Wstęp do ćwiczeń - zapoznanie studentów z zakresem obowiązującego materiału, wymaganiami, zalecaną literaturą i formą zaliczenia ćwiczeń. Zapoznanie się z budową i zasadami obsługi mikroskopu świetlnego.

2: Analiza histologiczna wybranych preparatów tkankowych.

3: Proces starzenia się tkanki chrzęstnej, zmiany chondrocytów i macierzy związane z tym procesem .

4: Analiza preparatów histologicznych z tkanki chrzęstnej szklistej i sprężystej.

5: Proces inwolucji tkanki kostnej - zjawisko osteoporozy, osteomalacji, osteoartrozy.

6: Analiza preparatów histologicznych z tkanki kostnej gąbczastej i blaszkowatej.

7: Omówienie zmian zachodzących wraz z wiekiem w objętości szpiku kostnego i w przebiegu procesów hemopoetycznych. Starzenie się układu odpornościowego.

8: Analiza rozmazów krwi.

9: Kolokwium z tematyki starzenia się tkanek podporowych.

10: Zmiany inwolucyjne w budowie mięśni - zmniejszanie się liczby i masy włókien mięśniowych.

11: Analiza preparatów histologicznych przygotowanych z tkanki mięśniowej gładkiej i poprzecznie prążkowanej (serca i szkieletowej)

12: Zmiany liczby i struktury neuronów zachodzące z wiekiem. Spowolnienie procesów przewodzenia. Choroba Alzheimera, Parkinsona.

13: Analiza preparatów histologicznych z tkanki nerwowej.

14: Kolokwium dotyczące tematyki zmian inwolucyjnych tkanki mięśniowej i nerwowej.

15: Zaliczenie ćwiczeń.


OBCIĄŻENIE PRACĄ STUDENTA W SEMESTRZE

Forma aktywności Średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności
Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim, w tym:
Godziny wynikające z planu studiów 30
Konsultacje przedmiotowe 5
Egzaminy i zaliczenia w sesji 2
Inne -
Godziny bez udziału nauczyciela akademickiego wynikające z nakładu pracy studenta, w tym:
Przygotowanie się do zajęć, w tym studiowanie zalecanej literatury 8
Opracowanie wyników -
Przygotowanie raportu, projektu, prezentacji, dyskusji 5
Inne -
Sumaryczna liczba godzin dla przedmiotu wynikająca z ca¬łego nakładu pracy studenta 50
Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu 2
Literatura:

LITERATURA PODSTAWOWA:

1) Alberts B. i Bray D., Hopkins K. (2016) Podstawy biologii komórki. Tom I i II. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

2) Cichocki T, Litwin JA, Mirecka J. (2016) Kompendium histologii. Podręcznika dla studentów nauk medycznych i przyrodniczych. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.

3) Marchewka A. , Dąbrowski Z. , Żołądź JA. (2020) Fizjologia starzenia się. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

4) Stevens A., Lowe J. (2000) Histologia człowieka. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa.

5) Bartel H. (2019) Embriologia. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

1) Srebro Z, Lach H. (2000) Genetyczne, epigenetyczne i bioenergetyczne mechanizmy starzenia się

i nowotworów. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.

2) Sikora E., Bartosz G., Witkowski J. (2009) Biogerontologia. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

3) Malejczyk J. Sawicki W. (2019) Histologia. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa.

Efekty uczenia się:

EU1 Wiedza:

Student ma wiedzę i zna podstawową terminologię dotyczącą przebiegu cyklu komórkowego oraz podziałów komórki zwierzęcej – odniesienie do efektów kierunkowych KFOS1_W01

EU2 Wiedza:

Student zna terminologię i ma wiedzę dotyczącą lokalizacji oraz przebiegu wybranych procesów biochemicznych zachodzących wewnątrz komórki zwierzęcej (oddychanie wewnątrzkomórkowe, transkrypcja i translacja) – odniesienie do efektów kierunkowych KFOS1_W01

EU3 Wiedza:

Student zna terminologię i potrafi scharakteryzować przebieg ontogenezy ze szczególnym uwzględnieniem rozwoju prenatalnego człowieka - odniesienie do efektów kierunkowych KFOS1_W01

EU4 Wiedza:

Posiada ogólną znajomość dotyczącą budowy komórki zwierzęcej, jako jednostki strukturalnej i funkcjonalnej organizmu - odniesienie do efektów kierunkowych KFOS1_W02

EU5 Wiedza:

Student posiada wiedzę i potrafi stosować polską terminologię dotyczącą budowy wybranych tkanek i układów, ze szczególnym uwzględnieniem układu ruchu i układu nerwowego - odniesienie do efektów kierunkowych KFOS1_W02

EU6 Wiedza:

Student posiada wiedzę dotyczącą oceny właściwości fizykochemicznych krwi oraz biochemicznych markerów oceny metabolizmu i/lub uszkodzenia tkanki mięśniowej - odniesienie do efektów kierunkowych KFOS1_W06

EU7 Umiejętności:

Student potrafi rozpoznać na obrazach z mikroskopu świetlnego, wybrane tkanki i narządy – odniesienie do efektów kierunkowych KFOS1_U01

EU8 Umiejętności:

Student umie na podstawie analizy preparatów histologicznych opisać i zinterpretować budowę wybranych tkanek oraz wyjaśnić relacje między ich budową a funkcją - odniesienie do efektów kierunkowych KFOS1_U01

EU9 Umiejętności:

Student potrafi ocenić stan rozwoju organizmu na podstawie zmian w strukturze tkanki kostnej oraz na podstawie zmian masy tkanki mięśniowej - odniesienie do efektów kierunkowych KFOS1_U05

EU10 Umiejętności:

Student potrafi analizować wyniki podstawowych badań morfologicznych krwi i na tej podstawie zdiagnozować stan funkcjonalny organizmu - odniesienie do efektów kierunkowych KFOS1_U10

EU11 Kompetencje społeczne:

Student jest gotów do poszerzania wiedzy niezbędnej w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, samorozwoju i ma świadomość potrzeby w szczególnych przypadkach konsultacji z ekspertami – odniesienie do efektów kierunkowych KFOS1_K01

EU12 Kompetencje społeczne:

Student jest świadomy zagrożeń dla zdrowia ludzi wynikających z postępu cywilizacyjnego i aktywnie propaguje zachowania prozdrowotne, w tym aktywność fizyczną - odniesienie do efektów kierunkowych KFOS1_K04

Metody i kryteria oceniania:

OCENA FORMUJĄCA – SKŁADOWE:

1: Aktywność na zajęciach.

2: Odpowiedź ustna.

3: Kolokwium.


4: Przygotowanie referatu.

OCENA PODSMOWUJĄCA

1: Kolokwium zaliczeniowe.

WARUNKI ZALICZENIA ZAJĘĆ

1: Opanowanie minimum 51% wiedzy – weryfikacja poprzez kolokwia.

2: Poprawne przygotowanie referatu.

3: Aktywność na ćwiczeniach.


4: Obecność na co najmniej 85% zajęć.

KRYTERIA OCENY


EFEKT UCZENIA SIĘ 1

OCENA WYMAGANIA
3,0 Student posiada wiedzę na temat faz cyklu komórkowego, w tym rodzajów podziałów komórki i procesów w nich zachodzących.
4,0 Student posiada średnią wiedzę na temat faz cyklu komórkowego, w tym rodzajów podziałów komórki i zna cel i przebieg zachodzących w nich procesów.
5,0 Student w pełni rozumie przebieg i znaczenie cyklu komórkowego i rodzajów podziału komórki. Posiada wiedzę na temat ich faz oraz szczegółowego przebiegu.


EFEKT UCZENIA SIĘ 2

OCENA WYMAGANIA
3,0 Student zna procesy biochemiczne zachodzące wewnątrz komórki i ich lokalizację.
4,0 Student posiada średnią wiedzę na temat procesów biochemicznych zachodzących wewnątrz komórki, ich lokalizacji, znaczenia i przebiegu.
5,0 Student posiada szczegółową wiedzę na temat lokalizacji, przebiegu i znaczenia wybranych wewnątrzkomórkowych procesów biochemicznych.


EFEKT UCZENIA SIĘ 3

OCENA WYMAGANIA
3,0 Student rozumie w ograniczonym stopniu przebieg rozwoju prenatalnego człowieka i posiada ograniczoną wiedzę na temat jego przebiegu.
4,0 Student rozumie w pełni procesy związane z rozwojem prenatalnym człowieka. Posiada podstawową wiedzę na temat jego lokalizacji i przebiegu.
5,0 Student rozumie w pełni procesy związane z rozwojem wewnątrzmacicznym człowieka. Posiada szczegółową wiedzę na temat jego lokalizacji, przebiegu i zaburzeń.


EFEKT UCZENIA SIE 4

OCENA WYMAGANIA
3,0 Student zna budowę organizmu oraz komórki, jako jego strukturalnej i funkcjonalnej jednostki.
4,0 Student posiada dobrą wiedze na temat budowy komórki zwierzęcej, poszczególnych organelli i procesów w nich zachodzących.
5,0 Student posiada szczegółową wiedzę na temat budowy organizmu i komórki, jej poszczególnych organelli i procesów w nich zachodzących. W pełni rozumie zależności pomiędzy nimi.


EFEKT UCZENIA SIĘ 5

OCENA WYMAGANIA
3,0 Student zna definicję tkanki, posiada wiedzę na temat ogólnej budowy tkanki i jej rodzajów w organizmie człowieka. Posiada ograniczoną wiedzę na temat budowy, lokalizacji i funkcji tkanek łącznych, mięśniowej i nerwowej.
4,0 Student zna definicję tkanki, posiada wiedzę na temat ogólnej budowy tkanki i jej rodzajów w organizmie człowieka. Posiada dobrą wiedzę na temat budowy i lokalizacji tkanek łącznych, mięśniowej i nerwowej. Student w pełni rozumie związek pomiędzy budową i właściwościami oraz funkcjonowaniem w/w/ tkanek.
5,0 Student zna pojęcie tkanki, posiada wiedzę na temat ogólnej budowy tkanki i jej rodzajów w organizmie człowieka. Posiada bardzo dobrą wiedzę na temat lokalizacji oraz związku pomiędzy budową a właściwościami i funkcjonowaniem tkanek łącznych, mięśniowej i nerwowej.


EFEKT UCZENIA SIĘ 6

OCENA WYMAGANIA
3,0 Student zna najważniejsze wskaźniki charakteryzujące właściwości fizykochemiczne krwi oraz biochemiczne markery oceny metabolizmu i/lub uszkodzenia tkanki mięśniowej.
4,0 Student zna najważniejsze wskaźniki oraz ich wartości referencyjne charakteryzujące właściwości fizykochemiczne krwi oraz biochemiczne markery oceny metabolizmu i/lub uszkodzenia tkanki mięśniowej
5,0 Student zna stosowane w diagnostyce wskaźniki charakteryzujące właściwości fizykochemiczne krwi oraz biochemiczne markery oceny metabolizmu i/lub uszkodzenia tkanki mięśniowej. Zna ich wartości referencyjne oraz w pełni rozumie związek zmian tych wartości z procesami zachodzącymi w organizmie.


EFEKT UCZENIA SIĘ 7

OCENA WYMAGANIA
3,0 Student, przy pomocy prowadzącego ćwiczenia podejmuje próby rozpoznania i nazwania tkanek/narządów oglądanych pod mikroskopem. Wykonuje poprawne sprawozdanie z przeprowadzonych obserwacji preparatów mikroskopowych.
4,0 Student z niewielką pomocą prowadzącego ćwiczenia rozpoznaje i nazywa tkanki/narządy oglądane pod mikroskopem. Umie przygotować dobre sprawozdanie z przeprowadzonych obserwacji preparatów mikroskopowych.
5,0 Student samodzielnie prowadzi obserwacje preparatów histologicznych. Samodzielnie rozpoznaje i nazywa tkanki/narządy. Umie przygotować bardzo dobre sprawozdanie z przeprowadzonych obserwacji preparatów mikroskopowych.


EFEKT UCZENIA SIĘ 8

OCENA WYMAGANIA
3,0 Student potrafi opisać ich budowę wybranych tkanek i narządów oraz wskazać zależności pomiędzy ich strukturą i właściwościami.
4,0 Student potrafi wskazać zależności pomiędzy budową a właściwością i funkcją wybranych tkanek/narządów.
5,0 Student potrafi wskazać w stopniu rozszerzonym zależności pomiędzy budową, a właściwością , lokalizacją i funkcją wybranych tkanek/narządów.


EFEKT UCZENIA SIĘ 9

OCENA WYMAGANIA
3,0 Student, przy pomocy prowadzącego ćwiczenia podejmuje próby wskazania zmian w strukturze tkanki kostnej i w masie tkanki mięśniowej. Student podejmuje próbę oceny stanu rozwoju badanego po otrzymaniu wzorców lub wartości referencyjnych.
4,0 Student, przy niewielkiej pomocy prowadzącego ćwiczenia wskazuje zmiany w strukturze tkanki kostnej i w masie tkanki mięśniowej. Student potrafi znaleźć odpowiednie wzorce i wartości referencyjnych w/w tkanek i samodzielnie ocenić stan rozwoju badanego.
5,0 Student, samodzielnie wskazuje zmiany w strukturze tkanki kostnej i w masie tkanki mięśniowej i korzystając z odpowiednich źródeł wzorców i wartości referencyjnych w/w tkanek, potrafi samodzielnie ocenić stan rozwoju badanego.


EFEKT UCZENIA SIĘ 10

OCENA WYMAGANIA
3,0 Student potrafi zinterpretować wyniki podstawowych wskaźników morfologicznych, charakteryzujących stan organizmu po udostępnieniu mu zakresów referencyjnych.
4,0 Student dobrze interpretuje wyniki podstawowych wskaźników morfologicznych, charakteryzujących stan organizmu i potrafi znaleźć źródło zakresów referencyjnych
5,0 Student bardzo dobrze interpretuje wyniki podstawowych wskaźników morfologicznych, charakteryzujących stan organizmu i potrafi samodzielnie znaleźć różnorodne źródła zakresów referencyjnych.


EFEKT UCZENIA SIĘ 11

OCENA WYMAGANIA
3,0 Student w niewielkim stopniu wykazuje potrzebę stałego aktualizowania wiedzy, w szczególnych przypadkach nie zasięga jednak rady eksperta.
4,0 Student wykazuje potrzebę stałego aktualizowania wiedzy w celu rozwiązywania problemów poznawczych i praktycznych, w wyjątkowych przypadkach stara się zasięgnąć rady eksperta.
5,0 Student dąży do poszerzenia wiedzy z zakresu przedmiotu i ma dużą świadomość przydatności posiadanej wiedzy do prawidłowego wykonywania zawodu. Ma świadomość uczenia się przez całe życie. Stara się jak najczęściej zasięgać rady eksperta.


EFEKT UCZENIA SIĘ 12

OCENA WYMAGANIA
3,0 Student w niewielkim stopniu jest świadomy zagrożeń dla zdrowia ludzi wynikających z postępu cywilizacyjnego i w niewielkim stopniu propaguje zachowania prozdrowotne.
4,0 Student posiada dużą świadomość zagrożeń dla zdrowia ludzi wynikających ze zmian środowiskowych i propaguje zachowania prozdrowotne.
5,0 Student posiada dużą świadomość zagrożeń dla zdrowia ludzi wynikających z postępu cywilizacyjnego i aktywnie propaguje zachowania prozdrowotne, zwłaszcza aktywność fizyczną.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Dziekańskie, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: MAŁGORZATA KOWAL
Prowadzący grup: MAŁGORZATA KOWAL
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Dziekańskie - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/21" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Dziekańskie, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: MAŁGORZATA KOWAL
Prowadzący grup: MAŁGORZATA KOWAL
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Dziekańskie - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie
Skrócony opis:

INFORMACJE O NAUCZYCIELACH AKADEMICKICH

OSOBA ODPOWIEDZIALNA ZA KARTĘ: dr Małgorzata Kowal

WYMAGANIA WSTĘPNE

1). Znajomość biologii człowieka na poziomie szkoły średniej.

CELE ZAJĘĆ

1). Zapoznanie studentów z budową komórki zwierzęcej, będącej jednostką strukturalną ciała. Zapoznanie z budową i funkcją poszczególnych organelli komórkowych oraz przebiegiem w nich podstawowych procesów biochemicznych.

2). Zapoznanie studentów z procesem starzenia się i śmierci komórki (apoptoza, nekroza).

3). Zapoznanie studentów z podstawowymi wiadomościami na temat rozwoju osobniczego (ontogenezy) człowieka ze szczególnym uwzględnieniem przebiegu rozwoju prenatalnego (śródmacicznego).

4). Zapoznanie studentów ze zmianami zachodzącymi podczas starzenia się organizmu człowieka, ze szczególnym uwzględnieniem wybranych tkanek, oraz wynikającymi z tego zaleceniami dotyczącymi opieki nad osobami starszymi.

Pełny opis:

WYKŁADY

1: Wstęp do przedmiotu - zapoznanie studentów z zakresem obowiązującego materiału, wymaganiami, zalecaną literaturą i formą zaliczenia. Definicja i powszechność procesu starzenia się. Długość życia człowieka i innych organizmów.

2: Komórka jako jednostka strukturalna budująca ciało. Budowa błony biologicznej oraz transport przez błony. Budowa i funkcja jądra komórkowego – budowa chromatyny, przebieg i znaczenie procesu replikacji i transkrypcji. Funkcje poszczególnych organelli komórki zwierzęcej.

3: Budowa i funkcja pozostałych organelli komórkowych. Najważniejsze procesy zachodzące w komórce oraz ich lokalizacja – translacja, oddychanie wewnątrzkomórkowe.

4: Cykl życiowy komórki, podziały komórek budujących ciało człowieka (mitoza i mejoza). Starzenie się na poziomie komórkowym, zjawisko nekrozy i apoptozy.

5: Powstawanie organizmu - lokalizacja i przebieg procesu spermato- i owogenezy.

6: Etapy rozwoju zarodkowego człowieka – zapłodnienie, bruzdkowanie, implantacja, kształtowanie się listków zarodkowych i ich różnicowanie się w poszczególne tkanki i narządy.

7: Powstawanie, budowa i funkcje błon płodowych. Budowa i funkcje łożyska.

8: Definicja tkanki. Rodzaje tkanek podporowych - chrzęstna, kostna, krew. Proces różnicowania się tkanek z mezenchymy. Budowa i funkcja tkanki chrzęstnej, jej typy.

9: Budowa i funkcja tkanki kostnej - budowa istoty międzykomórkowej, typy i funkcja komórek tej tkanki. Typy tkanki kostnej. Proces kostnienia. Przystosowanie tych tkanek do pełnienia swoich funkcji.

10: Powstawanie, budowa i funkcja poszczególnych elementów składowych krwi.

11: Typy tkanki mięśniowej, budowa miocytu i włókna mięśniowego, różnice między nimi. Mechanizm pobudzenia i skurczu w mięśniach gładkich.

12: Budowa mięśni szkieletowych, typy włókien mięśniowych. Mechanizm pobudzenia i skurczu w mięśniach poprzecznie prążkowanych.

13: Budowa i funkcje neuronu oraz komórek glejowych. Rodzaje włókien nerwowych, mechanizm przewodzenia impulsów nerwowych. Budowa synapsy.

14: Kolokwium zaliczeniowe.

15: Zaliczenie przedmiotu

ĆWICZENIA

1: Wstęp do ćwiczeń - zapoznanie studentów z zakresem obowiązującego materiału, wymaganiami, zalecaną literaturą i formą zaliczenia ćwiczeń. Zapoznanie się z budową i zasadami obsługi mikroskopu świetlnego.

2: Analiza histologiczna wybranych preparatów tkankowych.

3: Proces starzenia się tkanki chrzęstnej, zmiany chondrocytów i macierzy związane z tym procesem .

4: Analiza preparatów histologicznych z tkanki chrzęstnej szklistej i sprężystej.

5: Proces inwolucji tkanki kostnej - zjawisko osteoporozy, osteomalacji, osteoartrozy.

6: Analiza preparatów histologicznych z tkanki kostnej gąbczastej i blaszkowatej.

7: Omówienie zmian zachodzących wraz z wiekiem w objętości szpiku kostnego i w przebiegu procesów hemopoetycznych. Starzenie się układu odpornościowego.

8: Analiza rozmazów krwi.

9: Kolokwium z tematyki starzenia się tkanek podporowych.

10: Zmiany inwolucyjne w budowie mięśni - zmniejszanie się liczby i masy włókien mięśniowych.

11: Analiza preparatów histologicznych przygotowanych z tkanki mięśniowej gładkiej i poprzecznie prążkowanej (serca i szkieletowej)

12: Zmiany liczby i struktury neuronów zachodzące z wiekiem. Spowolnienie procesów przewodzenia. Choroba Alzheimera, Parkinsona.

13: Analiza preparatów histologicznych z tkanki nerwowej.

14: Kolokwium dotyczące tematyki zmian inwolucyjnych tkanki mięśniowej i nerwowej.

15: Zaliczenie ćwiczeń.


OBCIĄŻENIE PRACĄ STUDENTA W SEMESTRZE

Forma aktywności Średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności
Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim, w tym:
Godziny wynikające z planu studiów 30
Konsultacje przedmiotowe 5
Egzaminy i zaliczenia w sesji 2
Inne -
Godziny bez udziału nauczyciela akademickiego wynikające z nakładu pracy studenta, w tym:
Przygotowanie się do zajęć, w tym studiowanie zalecanej literatury 8
Opracowanie wyników -
Przygotowanie raportu, projektu, prezentacji, dyskusji 5
Inne -
Sumaryczna liczba godzin dla przedmiotu wynikająca z ca¬łego nakładu pracy studenta 50
Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu 2
Literatura:

LITERATURA PODSTAWOWA:

1). Alberts B. i Bray D., Hopkins K. (2016) Podstawy biologii komórki. Tom I i II. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

2). Cichocki T, Litwin JA, Mirecka J. (2016) Kompendium histologii. Podręcznika dla studentów nauk medycznych i przyrodniczych. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.

3). Marchewka A. , Dąbrowski Z. , Żołądź JA. (2020) Fizjologia starzenia się. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

4). Stevens A., Lowe J. (2000) Histologia człowieka. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa.

5) Bartel H. (2019) Embriologia. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

1). Srebro Z, Lach H. (2000) Genetyczne, epigenetyczne i bioenergetyczne mechanizmy starzenia się

i nowotworów. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.

2). Sikora E., Bartosz G., Witkowski J. (2009) Biogerontologia. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

3). Malejczyk J. Sawicki W. (2019) Histologia. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0