Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WKFP-SL>PSYCH1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Psychologia
Jednostka: Zakład Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
KATEGORIA PRZEDMIOTU:

Przedmiot podstawowy

CZAS TRWANIA PRZEDMIOTU:

semestr 01

FORMA ZAJĘĆ, LICZBA GODZIN:

Ćwiczenia
Wykład

METODY DYDAKTYCZNE:

(M1) Burza mózgów
(M16) Praca w grupach
(M17) Prezentacje multimedialne
(M22) Wykłady
(M4) Dyskusja
(M5) e-Learning
(M6) Film

METODY OCENY - FORMUJĄCA:

(F1) Aktywność na zajęciach
(F3) Kolokwium
(F6) Projekt indywidualny
(F7) Projekt zespołowy
(F8) Referat

METODY OCENY - PODSUMOWUJĄCA:

(P1) Egzamin pisemny

Skrócony opis:

INFORMACJE O NAUCZYCIELACH AKADEMICKICH

OSOBA ODPOWIEDZIALNA ZA KARTĘ: dr Magdalena Naczk-Musiał

WYMAGANIA WSTĘPNE

1). Podstawowa wiedza z zakresu biologii człowieka.

CELE ZAJĘĆ

1). Opanowanie podstawowych pojęć z zakresu psychologii. Poznanie zasad psychologicznego funkcjonowania człowieka.

Pełny opis:

WYKŁADY

1: Psychologia jako nauka. Przedmiot, cele i zadania psychologii. Działy psychologii.

2: Funkcjonowanie człowieka. Zachowanie reaktywne a celowe. Pojęcie sytuacji. Sytuacje normalne i trudne. Choroba jako sytuacja trudna.

3: Emocje. Mechanizmy wzbudzania emocji. Ekspresja emocji. Teorie emocji. Regulacja emocji. Lek i strach.

4: Motywacja. Definicje. Koncepcje motywacji. Specyficznie ludzkie mechanizmy motywacyjne. Potrzeby człowieka i ich deprywacja w warunkach choroby. Motywacja a efektywność działania.

5: Osobowość i różnice indywidualne. Poznawcze podejście do osobowości. Pojęcie ,ja" Obraz samego siebie. Samoocena i jej rodzaje.

6: Temperament. Definicja. Wybrane koncepcje temperamentu Temperament jako czynnik modyfikujący zachowanie człowieka.

7: Postawy i ich modyfikacja.

ĆWICZENIA

1: Elementarne procesy poznawcze. Pamięć i uwaga.

2: Myślenie i inteligencja poznawcza i emocjonalna.

3: Psychologia uczenia się i warunkowania.

4: Osobowość jako zespół cech.

5: Pojęcie empatii. Błędy jatrogenne.

6: Interwencja kryzysowa. Wsparcie społeczne.

7: Komunikacja interpersonalna.

8: Zajęcia podsumowujące. Prezentacja projektów.


OBCIĄŻENIE PRACĄ STUDENTA W SEMESTRZE

Forma aktywności Średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności
Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim, w tym:
Godziny wynikające z planu studiów 30
Konsultacje przedmiotowe 3
Egzaminy i zaliczenia w sesji 3
Inne
Godziny bez udziału nauczyciela akademickiego wynikające z nakładu pracy studenta, w tym:
Przygotowanie się do zajęć, w tym studiowanie zalecanej literatury 4
Opracowanie wyników
Przygotowanie raportu, projektu, prezentacji, dyskusji 5
Inne 5
Sumaryczna liczba godzin dla przedmiotu wynikająca z ca¬łego nakładu pracy studenta 20
Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu 2
Literatura:

LITERATURA PODSTAWOWA:

1). Strelau J. (2000). Psychologia. Podręcznik akademicki. T I - III. Gdańsk: GWP.

2). Zimbardo P.G., Johnson R., McCann V. (2019). Psychologia. Kluczowe koncepcje. Podstawy psychologii. Warszawa: PWN.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

1). Kubacka-Jasiecka D. (2010). Interwencja kryzysowa. Pomoc w kryzysach psychologicznych. Warszawa: WAiP.

Efekty uczenia się:

EU1 Wiedza:

KF0S1_W04 Jest świadomy jedności psychofizycznej człowieka, posiada elementarny zasób pojęć i wiedzy o psychofizycznym funkcjonowaniu czlowieka w kontekście działalności edukacyjnej i rekareacyjno-sportowej.

EU2 Umiejętności:

KF0S1_U08 Potrafi indywidualizować zadania oraz dostosować treści i metody oddziaływania do potrzeb i możliwości osób starszych, formułuje i rozwiązuje złożone i nietypowe problemy.


EU3 Kompetencje społeczne:

KF0S1_K01 Uznaje znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych; krytycznie ocenia posiadaną wiedzę i odbierane treści; w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemów zasięga opinii ekspertów.

Metody i kryteria oceniania:

KRYTERIA OCENY


EFEKT UCZENIA SIĘ 1

OCENA WYMAGANIA
3,0 Ma dostateczną wiedzę w zakresie zasobu pojęć i wiedzy o psychicznym funkcjonowaniu człowieka w kontekście działalności edukacyjnej i rekreacyjno-sportowej.
4,0 Posiada znaczną wiedzę w zakresie zasobu pojęć i wiedzy o psychicznym funkcjonowaniu w kontekście działalności edukacyjnej i rekreacyjno-sportowej. Potrafi podać przykłady z praktyki.
5,0 Jest świadomy jedności psychofizycznej człowieka, posiada szeroki zasób pojęć i wiedzy o psychicznym funkcjonowaniu człowieka w kontekście działalności edukacyjnej i rekreacyjno-sportowej. Potrafi podać przykłady z praktyki.


EFEKT UCZENIA SIĘ 2

OCENA WYMAGANIA
3,0 Potrafi indywidualizować zadania do potrzeb i możliwości osób starszych.
4,0 Potrafi indywidualizować zadania oraz dostosowywać treści i metody oddziaływania do potrzeb i możliwości osób starszych.
5,0 potrafi indywidualizować zadania oraz dostosowywać treści i metody oddziaływania do potrzeb i możliwości osób starszych. formułuje i rozwiązuje złożone i nietypowe problemy.


EFEKT UCZENIA SIĘ 3

OCENA WYMAGANIA
3,0 Uznaje znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych; krytycznie ocenia posiadaną wiedzę i odbierane treści. Na ocenę 5:
4,0 Uznaje znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych; krytycznie ocenia posiadaną wiedzę i odbierane treści; w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu, zasięga opinii ekspertów.
5,0 Uznaje znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych; krytycznie ocenia posiadaną wiedzę i odbierane treści; w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu, zasięga opinii ekspertów; krytycznie ocenia działania własne, działania zespołów, którymi kieruje i organizacji w których uczestniczy; samodzielnie podejmuje decyzje; jest odpowiedziały za skutki swych działań.

OCENA FORMUJĄCA – SKŁADOWE:

1: Aktywność na zajęciach

2: Kolokwium

OCENA PODSMOWUJĄCA

1: Średnia ważona ocen formujących

WARUNKI ZALICZENIA PRZEDMIOTU

1: Uczestnictwo w zajęciach

2: Uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwium

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Dziekańskie, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: MAGDALENA NACZK-MUSIAŁ
Prowadzący grup: MAGDALENA NACZK-MUSIAŁ
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Dziekańskie - Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/21" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Dziekańskie, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: MAGDALENA NACZK-MUSIAŁ
Prowadzący grup: MAGDALENA NACZK-MUSIAŁ
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Dziekańskie - Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0