Teoria kultury fizycznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WKFP-SL>TKF | ||||||||||||||||||||||||
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) | ||||||||||||||||||||||||
Nazwa przedmiotu: | Teoria kultury fizycznej | ||||||||||||||||||||||||
Jednostka: | Zakład Teorii i Metodyki Wychowania Fizycznego | ||||||||||||||||||||||||
Grupy: | |||||||||||||||||||||||||
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
||||||||||||||||||||||||
Język prowadzenia: | polski | ||||||||||||||||||||||||
KATEGORIA PRZEDMIOTU: | Przedmiot podstawowy |
||||||||||||||||||||||||
CZAS TRWANIA PRZEDMIOTU: | semestr 01 |
||||||||||||||||||||||||
FORMA ZAJĘĆ, LICZBA GODZIN: | Wykład |
||||||||||||||||||||||||
METODY DYDAKTYCZNE: | (M22) Wykłady |
||||||||||||||||||||||||
METODY OCENY - FORMUJĄCA: | (F3) Kolokwium |
||||||||||||||||||||||||
METODY OCENY - PODSUMOWUJĄCA: | (P1) Egzamin pisemny |
||||||||||||||||||||||||
Skrócony opis: |
INFORMACJE O NAUCZYCIELACH AKADEMICKICH OSOBA ODPOWIEDZIALNA ZA KARTĘ: Grażyna Kosiba WYMAGANIA WSTĘPNE Brak wymagań wstępnych CELE ZAJĘĆ Wprowadzenie studenta w obszar zjawisk i pojęć kultury fizycznej, ukształtowanie jego poglądów na istotę i znaczenie tej dziedziny kultury człowieka dla jego rozwoju i funkcjonowania w różnych sferach życia (społecznego, zawodowego, rodzinnego itp.) oraz ukazanie miejsca i funkcji kultury fizycznej w systemie kultury globalnej człowieka. |
||||||||||||||||||||||||
Pełny opis: |
WYKŁADY 1: 1. Teoria kultury fizycznej – jej przedmiot, treść i funkcje w programie studiów. 2: 2. Kultura fizyczna – geneza, zakres i znaczenie pojęcia. 3: 3. Związek kultury fizycznej z kulturą globalną człowieka. Definicje i kryteria kultury fizycznej. 4: 4. Rodowód i znaczenie aktywności człowieka w kulturze fizycznej. 5: 5. Wartości ciała jako motyw uczestnictwa w kulturze fizycznej. Egzystencjalne i symboliczne powody uprawy ciała. 6: 6. Formy uczestnictwa w kulturze fizycznej, ich społeczny zasięg i miejsce w życiu osobniczym. 7: 7. Wychowanie fizyczne jako przekaz dorobku kultury fizycznej z pokolenia na pokolenie oraz przygotowanie do uczestnictwa w różnych jej formach. 8: 8. Doraźne i przyszłościowe cele edukacji fizycznej dzieci i młodzieży. 9: 9. Rekreacja ruchowa jako forma uczestnictwa w kulturze fizycznej. Rekreacja fizyczna a rekreacja – zakres i znaczenie pojęć. Ewolucja cywilizacyjna a ewolucja biologiczna człowieka. 10: 10. Funkcje rekreacji fizycznej w życiu współczesnego człowieka. Rola wychowania fizycznego w przygotowaniu do rekreacji fizycznej. 11: 11. Sport jako forma uczestnictwa w kulturze fizycznej. Wieloznaczność pojęcia sport i próby jego uściślenia. 12: 12. Podział sportu ze względu na motywy jego uprawiania. Sport rozumiany autotelicznie jako wyraz dążeń rywalizacyjnych i perfekcjonistycznych człowieka. Antynomie współczesnego sportu. 13: 13. Podział sportu ze względu na motywy jego uprawiania. Sport rozumiany autotelicznie jako wyraz dążeń rywalizacyjnych i perfekcjonistycznych człowieka. Antynomie współczesnego sportu. 14: 14. Rodowód rehabilitacji ruchowej i zakres jej współczesnych zastosowań w różnych rodzajach schorzeń i etapach postępowania leczniczego. Perspektywy rozwojowe rehabilitacji ruchowej w świetle cywilizacyjnych zagrożeń i kulturowych uwarunkowań. 15: 15. Charakterystyka tendencji rozwoju kultury fizycznej we współczesnym społeczeństwie. Perspektywy rozwoju kultury fizycznej.
|
||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
LITERATURA PODSTAWOWA: 1) Demel M. Szkice krytyczne o kulturze fizycznej, SiT, Warszawa 1973. 2). Grabowski H. Teoria fizycznej edukacji (I część, kurs propedeutyczny), WSiP, Warszawa, 1997 lub 1999. 3) Bukowiec M. (red.). Wypisy do ćwiczeń z teorii wychowania fizycznego (rozdziały: II, III, IV, V, VI), AWF, Kraków, 2000. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: 1) Pawłucki A. Nauki o kulturze fizycznej, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2019. |
||||||||||||||||||||||||
Efekty uczenia się: |
EU1 Wiedza: Student zna i rozumie istotę i strukturę kultury fizycznej, zna miejsce kultury fizycznej w kulturze globalnej, rozumie mechanizmy oddziaływania środkami fizycznymi na organizm człowieka i środkami społecznymi na osobowość w różnych etapach ontogenezy, jest świadomy kluczowej roli aktywności fizycznej w zachowaniu zdrowia jednostki i społeczeństwa, posiada podstawową wiedzę i zna terminologię z zakresu historii kultury fizycznej, rozumie uwarunkowania rozwoju oraz problemy współczesnej kultury fizycznej EU2 Umiejętności: Student potrafi projektować (kreować) działania właściwe dla kultury fizycznej z uwzględnieniem wiodącej roli aktywności ruchowej, w zgodzie z zasadami etyki zawodowej, współdziała z innymi osobami w ramach pracach zespołowych (także o charakterze interdyscyplinarnym) EU3 Kompetencje społeczne: Student, rozumiejąc zróżnicowane potrzeby i możliwości ruchowe człowieka, warunkujące podejmowanie stosownych form aktywności fizycznej (kultury fizycznej) okazuje szacunek wobec każdego uczestnika kultury fizycznej i troskę o jego dobro. |
||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
OCENA FORMUJĄCA – SKŁADOWE: 1: kolokwium OCENA PODSuMOWUJĄCA 1: Egzamin pisemny WARUNKI ZALICZENIA ZAJĘĆ 1: Pozytywna ocena z kolokwium 3: Obecność na zajęciach 3: KRYTERIA OCENY
|
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | GRAŻYNA KOSIBA | |
Prowadzący grup: | GRAŻYNA KOSIBA | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | GRAŻYNA KOSIBA | |
Prowadzący grup: | GRAŻYNA KOSIBA | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie.