Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Teoria kultury fizycznej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WKFP-SL>TKF
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Teoria kultury fizycznej
Jednostka: Zakład Teorii i Metodyki Wychowania Fizycznego
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 1.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
KATEGORIA PRZEDMIOTU:

Przedmiot podstawowy

CZAS TRWANIA PRZEDMIOTU:

semestr 01

FORMA ZAJĘĆ, LICZBA GODZIN:

Wykład

METODY DYDAKTYCZNE:

(M22) Wykłady

METODY OCENY - FORMUJĄCA:

(F3) Kolokwium

METODY OCENY - PODSUMOWUJĄCA:

(P1) Egzamin pisemny

Skrócony opis:

INFORMACJE O NAUCZYCIELACH AKADEMICKICH

OSOBA ODPOWIEDZIALNA ZA KARTĘ: Grażyna Kosiba

WYMAGANIA WSTĘPNE

Brak wymagań wstępnych

CELE ZAJĘĆ

Wprowadzenie studenta w obszar zjawisk i pojęć kultury fizycznej, ukształtowanie jego poglądów na istotę i znaczenie tej dziedziny kultury człowieka dla jego rozwoju i funkcjonowania w różnych sferach życia (społecznego, zawodowego, rodzinnego itp.) oraz ukazanie miejsca i funkcji kultury fizycznej w systemie kultury globalnej człowieka.

Pełny opis:

WYKŁADY

1: 1. Teoria kultury fizycznej – jej przedmiot, treść i funkcje w programie studiów.

2: 2. Kultura fizyczna – geneza, zakres i znaczenie pojęcia.

3: 3. Związek kultury fizycznej z kulturą globalną człowieka. Definicje i kryteria kultury fizycznej.

4: 4. Rodowód i znaczenie aktywności człowieka w kulturze fizycznej.

5: 5. Wartości ciała jako motyw uczestnictwa w kulturze fizycznej. Egzystencjalne i symboliczne powody uprawy ciała.


6: 6. Formy uczestnictwa w kulturze fizycznej, ich społeczny zasięg i miejsce w życiu osobniczym.


7: 7. Wychowanie fizyczne jako przekaz dorobku kultury fizycznej z pokolenia na pokolenie oraz przygotowanie do uczestnictwa w różnych jej formach.


8: 8. Doraźne i przyszłościowe cele edukacji fizycznej dzieci i młodzieży.

9: 9. Rekreacja ruchowa jako forma uczestnictwa w kulturze fizycznej. Rekreacja fizyczna a rekreacja – zakres i znaczenie pojęć. Ewolucja cywilizacyjna a ewolucja biologiczna człowieka.

10: 10. Funkcje rekreacji fizycznej w życiu współczesnego człowieka. Rola wychowania fizycznego w przygotowaniu do rekreacji fizycznej.


11: 11. Sport jako forma uczestnictwa w kulturze fizycznej. Wieloznaczność pojęcia sport i próby jego uściślenia.


12: 12. Podział sportu ze względu na motywy jego uprawiania. Sport rozumiany autotelicznie jako wyraz dążeń rywalizacyjnych i perfekcjonistycznych człowieka. Antynomie współczesnego sportu.


13: 13. Podział sportu ze względu na motywy jego uprawiania. Sport rozumiany autotelicznie jako wyraz dążeń rywalizacyjnych i perfekcjonistycznych człowieka. Antynomie współczesnego sportu.


14: 14. Rodowód rehabilitacji ruchowej i zakres jej współczesnych zastosowań w różnych rodzajach schorzeń i etapach postępowania leczniczego. Perspektywy rozwojowe rehabilitacji ruchowej w świetle cywilizacyjnych zagrożeń i kulturowych uwarunkowań.

15: 15. Charakterystyka tendencji rozwoju kultury fizycznej we współczesnym społeczeństwie. Perspektywy rozwoju kultury fizycznej.



OBCIĄŻENIE PRACĄ STUDENTA W SEMESTRZE

Forma aktywności Średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności
Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim, w tym:
Godziny wynikające z planu studiów 15
Konsultacje przedmiotowe 2
Egzaminy i zaliczenia w sesji 3
Inne 0
Godziny bez udziału nauczyciela akademickiego wynikające z nakładu pracy studenta, w tym:
Przygotowanie się do zajęć, w tym studiowanie zalecanej literatury 15
Opracowanie wyników 0
Przygotowanie raportu, projektu, prezentacji, dyskusji 0
Inne 0
Sumaryczna liczba godzin dla przedmiotu wynikająca z ca¬łego nakładu pracy studenta 35
Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu 1
Literatura:

LITERATURA PODSTAWOWA:

1) Demel M. Szkice krytyczne o kulturze fizycznej, SiT, Warszawa 1973.

2). Grabowski H. Teoria fizycznej edukacji (I część, kurs propedeutyczny), WSiP, Warszawa, 1997 lub 1999.

3) Bukowiec M. (red.). Wypisy do ćwiczeń z teorii wychowania fizycznego (rozdziały: II, III, IV, V, VI), AWF, Kraków, 2000.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

1) Pawłucki A. Nauki o kulturze fizycznej, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2019.

Efekty uczenia się:

EU1 Wiedza:

Student zna i rozumie istotę i strukturę kultury fizycznej, zna miejsce kultury fizycznej w kulturze globalnej, rozumie mechanizmy oddziaływania środkami fizycznymi na organizm człowieka i środkami społecznymi na osobowość w różnych etapach ontogenezy, jest świadomy kluczowej roli aktywności fizycznej w zachowaniu zdrowia jednostki i społeczeństwa, posiada podstawową wiedzę i zna terminologię z zakresu historii kultury fizycznej, rozumie uwarunkowania rozwoju oraz problemy współczesnej kultury fizycznej


EU2 Umiejętności:

Student potrafi projektować (kreować) działania właściwe dla kultury fizycznej z uwzględnieniem wiodącej roli aktywności ruchowej, w zgodzie z zasadami etyki zawodowej, współdziała z innymi osobami w ramach pracach zespołowych (także o charakterze interdyscyplinarnym)


EU3 Kompetencje społeczne:

Student, rozumiejąc zróżnicowane potrzeby i możliwości ruchowe człowieka, warunkujące podejmowanie stosownych form aktywności fizycznej (kultury fizycznej) okazuje szacunek wobec każdego uczestnika kultury fizycznej i troskę o jego dobro.


Metody i kryteria oceniania:

OCENA FORMUJĄCA – SKŁADOWE:

1: kolokwium

OCENA PODSuMOWUJĄCA

1: Egzamin pisemny

WARUNKI ZALICZENIA ZAJĘĆ

1: Pozytywna ocena z kolokwium


3: Obecność na zajęciach

3:

KRYTERIA OCENY


EFEKT UCZENIA SIĘ 1

OCENA WYMAGANIA
3,0 Student Student prawidłowo definiuje kulturę fizyczna oraz identyfikuje formy uczestnictwa w kulturze fizycznej.
4,0 – Student przytacza definicje kultury fizycznej wybranych autorów, identyfikuje formy uczestnictwa w kulturze fizycznej oraz funkcje, jakie pełnią one w życiu współczesnego człowieka
5,0 Student przytacza definicje kultury fizycznej wybranych autorów i opisuje jej kryteria, identyfikuje formy uczestnictwa w kulturze fizycznej oraz wyodrębnia i wyjaśnia funkcje, jakie pełnią poszczególne formy kultury fizycznej w życiu współczesnego człowieka.


EFEKT UCZENIA SIĘ 2

OCENA WYMAGANIA
3,0 Student potrafi projektować podstawowe działania właściwe dla kultury fizycznej z uwzględnieniem wiodącej roli aktywności ruchowej, w zgodzie z zasadami etyki zawodowej.
4,0 Student potrafi projektować działania właściwe dla kultury fizycznej z uwzględnieniem wiodącej roli aktywności ruchowej, identyfikując jej znaczenie dla rozwoju i funkcjonowania człowieka, w zgodzie z zasadami etyki zawodowej.
5,0 Student potrafi projektować i kreować działania właściwe dla kultury fizycznej z uwzględnieniem wiodącej roli aktywności ruchowej oraz możliwości i potrzeb ruchowych człowieka, identyfikując i rozumiejąc ich znaczenie dla jego rozwoju i funkcjonowania, w zgodzie z zasadami etyki zawodowej.


EFEKT UCZENIA SIĘ 3

OCENA WYMAGANIA
3,0 Student projektując podstawowe działania w obrębie kultury fizycznej identyfikuje zróżnicowane potrzeby i możliwości ruchowe człowieka warunkujące podejmowanie odpowiednich dla niego form aktywności fizycznej (kultury fizycznej), okazuje szacunek wobec każdego uczestnika kultury fizycznej.
4,0 Student projektując działania w obrębie kultury fizycznej, identyfikuje i rozumie zróżnicowane potrzeby i możliwości ruchowe człowieka warunkujące podejmowanie odpowiednich dla niego form aktywności fizycznej, okazuje szacunek wobec każdego uczestnika kultury fizycznej i troskę o jego dobro.
5,0 Student projektując działania związane z procesem fizycznej edukacji identyfikuje, rozumie i uwzględnia zróżnicowane potrzeby i możliwości ruchowe człowieka warunkujące podejmowanie odpowiednich dla niego form aktywności fizycznej, okazuje szacunek wobec każdego uczestnika kultury fizycznej i troskę o jego dobro.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: GRAŻYNA KOSIBA
Prowadzący grup: GRAŻYNA KOSIBA
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/21" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: GRAŻYNA KOSIBA
Prowadzący grup: GRAŻYNA KOSIBA
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0