Teoria i metodyka sportów zespołowych-Koszykówka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSP-SL>KOSZYK2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Teoria i metodyka sportów zespołowych-Koszykówka |
Jednostka: | Zakład Gier Sportowych i Rekreacyjnych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
KATEGORIA PRZEDMIOTU: | Przedmiot podstawowy |
FORMA ZAJĘĆ, LICZBA GODZIN: | Zajęcia praktyczne |
METODY DYDAKTYCZNE: | (M1) Burza mózgów |
METODY OCENY - FORMUJĄCA: | (F1) Aktywność na zajęciach |
Skrócony opis: |
Teoretyczne i praktyczne opanowanie działań taktyczno- technicznych umożliwiających prowadzenie zajęć z koszykówki w instytucjach i podmiotach związanych z wyżej wymienionym przedmiotem. Zapoznanie się z przepisami gry w koszykówkę. |
Pełny opis: |
TEMATYKA ZAJĘĆ - OPIS BLOKÓW TEMATYCZNYCH, ZAJĘCIA 1 Wprowadzenie do przedmiotu nauczania: sprawy organizacyjne, zapoznanie się z warunkami zaliczenia przedmiotu i wymogami egzaminacyjnymi, przedstawienie literatury przedmiotu. Poruszanie się po boisku w ataku bez piłki ZAJĘCIA 2 Doskonalenie chwytów i podań, metodyka podań jednorącz, doskonalenie rzutu pozycyjnego. Metodyka rzutu z biegu po podaniu. ZAJĘCIA 3 Sprawdzian teoretyczny z przepisów. Doskonalenie poznanych elementów techniki. Metodyka kozłowania, metodyka rzutu z biegu po kozłowaniu. ZAJĘCIA 4 Doskonalenie poznanych elementów techniki, ćwiczenia kompleksowe, małe gry. Ćwiczenia przygotowawcze do rzutu z wyskoku. ZAJĘCIA 5 Doskonalenie poznanych elementów techniki. Metodyka rzutu z wyskoku po zatrzymaniu na jedno tempo. Współpraca dwójkowa oparta o “obieganie” i “ścinanie”. ZAJĘCIA 6 Doskonalenie poznanych elementów techniki. Podstawy obrony indywidualnej. Gra 1x1, zastawienie, zabranie piłki z tablicy w ataku i w obronie. Gra szkolna. ZAJĘCIA 7 Gry i zabawy z elementami koszykówki. Organizacja zawodów koszykówki, protokołowanie, sędziowanie. Gra szkolna. ZAJĘCIA 8 Sprawdzian teoretyczny z metodyki. Doskonalenie poznanych elementów techniki. Wprowadzenie teoretyczne do koszykówki 3x3. ZAJĘCIA 9 Doskonalenie poznanych elementów techniki. Nauka stawiania zasłon. Współpraca dwójkowa i trójkowa (obrona i atak). Gra szkolna i sędziowanie. ZAJĘCIA 10 Doskonalenie poznanych elementów techniki. Ćwiczenia przygotowawcze do szybkiego ataku. Rozgrywanie przewagi 2x1 i 3x2. Gra szkolna, sędziowanie. ZAJĘCIA 11 Doskonalenie poznanych elementów techniki. Współpraca w ataku i w obronie w układzie 3x3. Gra 3x3 zasady i przepisy gry. Kostkówka 3x3 jako dyscyplina olimpijska. Gra. ZAJĘCIA 12 Doskonalenie elementów techniki. Atak pozycyjny w systemie 5x0. Gra szkolna i sędziowanie. ZAJĘCIA 13 Doskonalenie elementów techniki. Atak pozycyjny z wykorzystaniem zasłon, obiegania i ścinania. Przygotowanie do sprawdzianu praktycznego. ZAJĘCIA 14 Elementy rozgrzewki w koszykówce. Sprawdzian praktyczny. |
Literatura: |
LITERATURA PODSTAWOWA: 1. Arlet . T. - Koszykówka, Kraków, 2001, EXTREMA 2. Huciński. T., Lenik. P., Połaniecka. A., Wilczewski. T., - Kompetencje psychospołeczne dzieci i młodzieży w nauczaniu umiejętności techniczno-taktycznych w koszykówce, Rzeszów, 2016, UR 3. Ljach. W. - Koszykówka. Podręcznik dla studentów Akademii Wychowania Fizycznego cz. I. Kraków, 2007, Podręczniki i Skrypty AWF Kraków 4. Ljach. W. - Koszykówka. Podręcznik dla studentów Akademii Wychowania Fizycznego cz. II. Kraków, 2007, Podręczniki i Skrypty AWF Kraków 5. Mikołajec K. - Ćwiczenia rozciągające i siłowe w relacji z szybkością biegowa i mocą anaerobową koszykarzy. Kraków, 2012, Antropomotoryka 6. Przepisy gry w koszykówkę - www.fiba.com UZUPEŁNIAJĄCA 1. Huciński T. - Naukowe podstawy osiągnięcia sukcesu sportowego kobiet. Koszalin, 2013, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Koszalińskiej 2. Huciński T., Kisiel E. - Szkolenie dzieci i młodzieży w koszykówce. Warszawa, 2008, COS 3. Sadowski J., i wsp. - Koordynacyjne zdolności motoryczne i umiejętności techniczne koszykarzy. Biała Podlaska, 2012, BP |
Efekty uczenia się: |
S1_W17 zna terminologię i posiada podstawową wiedzę z zakresu sprawności fizycznej i motoryczności człowieka S1_W18 jest przygotowany do działań profesjonalnych zgodnie z kierunkiem studiów i wybraną grupą zajęć kształcenia specjalistycznego S_W19 posiada wiedzę merytoryczną, niezbędną do prowadzenia zajęć wychowania fizycznego zgodnie z kierunkiem studiów i wybraną grupą zajęć kształcenia specjalistycznego, zna fachową terminologię S_W21 posiada wiedzę merytoryczną, niezbędną do prowadzenia treningu w wybranych dyscyplinach sportu na poziomie instruktora rekreacji S1_U03 potrafi obsługiwać podstawowe urządzenia pomiarowe wykorzystywane w sporcie oraz posługiwać się specjalistycznymi urządzeniami i sprzętem sportowym S1_U05 potrafi planować i organizować pracę indywidualną i w zespole; współdziałać z innymi osobami w ramach prac zespołowych (także o charakterze interdyscyplinarnym) S1_U07 posiada umiejętność innowacyjnego diagnozowania i doboru odpowiedniej aktywności fizycznej do kształtowania różnych komponentów sprawności fizycznej S1_U08 potrafi dokonywać diagnozy i prognozy pedagogicznej w celu planowania, projektowania i realizacji procesu kształcenia S1_U12 potrafi prowadzić dokumentację zajęć dydaktycznych i pracy wychowawczej oraz dokumentację związaną z organizacją i sędziowaniem zawodów sportowych, katalogować i przeliczać na punkty wyniki sportowe w różnych dyscyplinach S1_U13 potrafi planować, projektować i prowadzić zajęcia wychowania fizycznego w różnych warunkach, w tym w warunkach obozowych (w sezonie letnim i zimowym) oraz w różnej formie S1_U15 posiada umiejętność nauczania podstawowych ćwiczeń z zakresu: sportów zespołowych, zabaw i gier ruchowych S1_U16 potrafi organizować i prowadzić imprezy rekreacyjne oraz organizować, prowadzić i sędziować zawody sportowe z zakresu sportów indywidualnych i zespołowych. Potrafi dokonywać diagnozy i prognozy w celu planowania, projektowania i realizacji procesu edukacji S1_U18 jest praktycznie przygotowany do działań profesjonalnych zgodnie z wybraną grupą zajęć kształcenia specjalistycznego S1_U19 potrafi wykonywać, demonstrować, asekurować podstawowe ćwiczenia z zakresu sportów indywidualnych i zespołowych, ćwiczenia rytmiczne, taneczne oraz ćwiczenia kompensacyjno-korekcyjne S1_U20 jest praktycznie przygotowany do działań profesjonalnych na poziomie instruktora rekreacji ruchowej w wybranych dyscyplinach sportu S1_U22 potrafi formułować i rozwiązywać złożone, nietypowe problemy oraz wykonywać zadania w sposób bezpieczny w warunkach nie w pełni przewidywalnych S1_K07 dba o swój poziom sprawności fizycznej, niezbędnej do prawidłowego demonstrowania ćwiczeń fizycznych, modelowania zachowań związanych z prowadzeniem aktywnego stylu życia, kształtowania postaw prosomatycznych i prozdrowotnych, przestrzega zasad higieny aparatu głosowego, ujawnia prawidłowe nawyki posługiwania się narządem mowy w działalności zawodowej SN_W03 rolę nauczyciela lub wychowawcy w modelowaniu postaw zachowań uczniów SN_W06 zróżnicowanie potrzeb edukacyjnych uczniów i wynikające z nich zadania szkoły dotyczące dostosowania organizacji procesu kształcenia i wychowania SN_W07 sposoby projektowania i prowadzenia działań diagnostycznych w praktyce pedagogicznej SN_W14 treści nauczania i typowe trudności uczniów związane z ich opanowaniem SN_W15 metody nauczania i doboru efektywnych środków dydaktycznych, w tym zasobów internetowych, wspomagających nauczanie przedmiotu lub prowadzenie zajęć z uwzględnieniem zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych uczniów SN_U02 adekwatnie dobierać, tworzyć i dostosowywać do zróżnicowanych potrzeb uczniów materiały i środki, w tym z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnej, oraz metody pracy w celu samodzielnego projektowania i efektywnego realizowania działań pedagogicznych, dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych SN_U03 rozpoznawać potrzeby, możliwości i uzdolnienia uczniów oraz projektować i prowadzić działania wspierające integralny rozwój uczniów, ich aktywność i uczestnictwo w procesie kształcenia i wychowania oraz w życiu społecznym SN_U04 projektować i realizować programy nauczania z uwzględnieniem zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych uczniów SN_U06 tworzyć sytuacje wychowawczo-dydaktyczne motywujące uczniów do nauki i pracy nad sobą, analizować ich skuteczność oraz modyfikować działania w celu uzyskania pożądanych efektów wychowania i kształcenia SN_U07 podejmować pracę z uczniami rozbudzającą ich zainteresowania i rozwijającą ich uzdolnienia, właściwie dobierać treści nauczania, zadania i formy pracy w ramach samokształcenia oraz promować osiągnięcia uczniów SN_U09 skutecznie animować i monitorować realizację zespołowych działań edukacyjnych uczniów SN_U10 wykorzystywać proces oceniania i udzielania informacji zwrotnych do stymulowania uczniów w ich pracy nad własnym rozwojem SN_U11 monitorować postępy uczniów, ich aktywność i uczestnictwo w życiu społecznym szkoły SN_U12 pracować z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym z dziećmi z trudnościami adaptacyjnymi związanymi z doświadczeniem migracyjnym, pochodzącymi ze środowisk zróżnicowanych pod względem kulturowym lub z ograniczoną znajomością języka polskiego SN_U15 poprawnie posługiwać się językiem polskim i poprawnie oraz adekwatnie do wieku uczniów posługiwać się terminologią przedmiotu SN_U18 samodzielne rozwijać wiedzę i umiejętności pedagogiczne z wykorzystaniem różnych źródeł, w tym obcojęzycznych, i technologii SN_K07 pracy w zespole, pełnienia w nim różnych ról oraz współpracy z nauczycielami, pedagogami, specjalistami, rodzicami lub opiekunami uczniów i innymi członkami społeczności szkolnej i lokalnej |
Metody i kryteria oceniania: |
WARUNKI ZALICZENIA ZAJĘĆ: 1. Aktywne uczestnictwo w zajęciach 2. Wiedza pozwalająca opracować konspekt zajęć praktycznych 3. Znajomość przepisów gry 4. Opanowanie podstawowych elementów techniki 5. Wiedza z zakresu Teorii i Metodyki Koszykówki - sprawdzian/test KRYTERIA OCENIANIA WIEDZA: Na ocenę 3 → nabyte umiejętności i terminologia w zakresie TiM Koszykówki nie w pełni pozwalają na wykorzystanie ich w praktyce Na ocenę 4 → wiadomości i terminologia opanowane w stopniu dobrym, student potrafi wykorzystać je w praktyce Na ocenę 5 → Student posiada wiadomości i fachową terminologię oraz aktualności w zakresie TiM Koszykówki, potrafi wykorzystać je w praktyce UMIEJĘTNOŚCI: Na ocenę 3 → Student wykazuje słabą umiejętność planowania, projektowania i realizacji zajęć z obszaru praktycznych zagadnień dotyczących koszykówki Na ocenę 4 → Umiejętność planowania, projektowania i realizacji zajęć z obszaru praktycznych zagadnień opanowane w stopniu dobrym - z niewielkimi błędami metodycznymi (korygowanymi przez wykładowcę) Na ocenę 5 → Swobodne i bezbłędne planowanie, projektowanie i realizacja zajęć z obszaru praktycznych zagadnień koszykówki. KOMPETENCJE SPOŁECZNE: Na ocenę 3 → Student przejawia pewne braki w zakresie wychowania społecznego, postawie i stosunku do sprawności fizycznej i postawy prozdrowotnej oraz aktywnego stylu życia. Na ocenę 4 → Postawa społeczna oraz stosunek do kultury fizycznej (w tym własna sprawność fizyczne, postawa prozdrowotna i prosomatyczna), a także aktywny styl życia nie budzą większych zastrzeżeń. Na ocenę 5 → Postawa społeczna studenta, jego zaangażowanie i stosunek do kultury fizycznej nie budzą najmniejszych zastrzeżeń. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie.