Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Teoria i metodyka sportów zespołowych-Koszykówka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WSP-SL>KOSZYK2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Teoria i metodyka sportów zespołowych-Koszykówka
Jednostka: Zakład Gier Sportowych i Rekreacyjnych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
KATEGORIA PRZEDMIOTU:

Przedmiot podstawowy

FORMA ZAJĘĆ, LICZBA GODZIN:

Zajęcia praktyczne

METODY DYDAKTYCZNE:

(M1) Burza mózgów
(M10) Metoda programowania
(M11) Metoda projektów
(M12) Metoda sytuacyjna
(M13) Opis
(M14) Pokaz slajdów
(M15) Praca pod kierunkiem
(M16) Praca w grupach
(M17) Prezentacje multimedialne
(M22) Wykłady
(M4) Dyskusja
(M5) e-Learning
(M6) Film
(M7) Konsultacje
(M8) Pogadanka
(M9) Metoda problemowa

METODY OCENY - FORMUJĄCA:

(F1) Aktywność na zajęciach
(F2) Ćwiczenia praktyczne
(F3) Kolokwium
(F4) Odpowiedź ustna
(F6) Projekt indywidualny
(F7) Projekt zespołowy
(F8) Referat

Skrócony opis:

Teoretyczne i praktyczne opanowanie działań taktyczno- technicznych umożliwiających prowadzenie zajęć z koszykówki w instytucjach i podmiotach związanych z wyżej wymienionym przedmiotem. Zapoznanie się z przepisami gry w koszykówkę.

Pełny opis:

TEMATYKA ZAJĘĆ - OPIS BLOKÓW TEMATYCZNYCH,

ZAJĘCIA 1 Wprowadzenie do przedmiotu nauczania: sprawy organizacyjne, zapoznanie się z warunkami zaliczenia przedmiotu i wymogami egzaminacyjnymi, przedstawienie literatury przedmiotu. Poruszanie się po boisku w ataku bez piłki

ZAJĘCIA 2 Doskonalenie chwytów i podań, metodyka podań jednorącz, doskonalenie rzutu pozycyjnego. Metodyka rzutu z biegu po podaniu.

ZAJĘCIA 3 Sprawdzian teoretyczny z przepisów. Doskonalenie poznanych elementów techniki. Metodyka kozłowania, metodyka rzutu z biegu po kozłowaniu.

ZAJĘCIA 4 Doskonalenie poznanych elementów techniki, ćwiczenia kompleksowe, małe gry. Ćwiczenia przygotowawcze do rzutu z wyskoku.

ZAJĘCIA 5 Doskonalenie poznanych elementów techniki. Metodyka rzutu z wyskoku po zatrzymaniu na jedno tempo. Współpraca dwójkowa oparta o “obieganie” i “ścinanie”.

ZAJĘCIA 6 Doskonalenie poznanych elementów techniki. Podstawy obrony indywidualnej. Gra 1x1, zastawienie, zabranie piłki z tablicy w ataku i w obronie. Gra szkolna.

ZAJĘCIA 7 Gry i zabawy z elementami koszykówki. Organizacja zawodów koszykówki, protokołowanie, sędziowanie. Gra szkolna.

ZAJĘCIA 8 Sprawdzian teoretyczny z metodyki. Doskonalenie poznanych elementów techniki. Wprowadzenie teoretyczne do koszykówki 3x3.

ZAJĘCIA 9 Doskonalenie poznanych elementów techniki. Nauka stawiania zasłon. Współpraca dwójkowa i trójkowa (obrona i atak). Gra szkolna i sędziowanie.

ZAJĘCIA 10 Doskonalenie poznanych elementów techniki. Ćwiczenia przygotowawcze do szybkiego ataku. Rozgrywanie przewagi 2x1 i 3x2. Gra szkolna, sędziowanie.

ZAJĘCIA 11 Doskonalenie poznanych elementów techniki. Współpraca w ataku i w obronie w układzie 3x3. Gra 3x3 zasady i przepisy gry. Kostkówka 3x3 jako dyscyplina olimpijska. Gra.

ZAJĘCIA 12 Doskonalenie elementów techniki. Atak pozycyjny w systemie 5x0. Gra szkolna i sędziowanie.

ZAJĘCIA 13 Doskonalenie elementów techniki. Atak pozycyjny z wykorzystaniem zasłon, obiegania i ścinania. Przygotowanie do sprawdzianu praktycznego.

ZAJĘCIA 14 Elementy rozgrzewki w koszykówce. Sprawdzian praktyczny.

Literatura:

LITERATURA PODSTAWOWA:

1. Arlet . T. - Koszykówka, Kraków, 2001, EXTREMA

2. Huciński. T., Lenik. P., Połaniecka. A., Wilczewski. T., - Kompetencje psychospołeczne dzieci i młodzieży w nauczaniu umiejętności techniczno-taktycznych w koszykówce, Rzeszów, 2016, UR

3. Ljach. W. - Koszykówka. Podręcznik dla studentów Akademii Wychowania Fizycznego cz. I. Kraków, 2007, Podręczniki i Skrypty AWF Kraków

4. Ljach. W. - Koszykówka. Podręcznik dla studentów Akademii Wychowania Fizycznego cz. II. Kraków, 2007, Podręczniki i Skrypty AWF Kraków

5. Mikołajec K. - Ćwiczenia rozciągające i siłowe w relacji z szybkością biegowa i mocą anaerobową koszykarzy. Kraków, 2012, Antropomotoryka

6. Przepisy gry w koszykówkę - www.fiba.com

UZUPEŁNIAJĄCA

1. Huciński T. - Naukowe podstawy osiągnięcia sukcesu sportowego kobiet. Koszalin, 2013, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Koszalińskiej

2. Huciński T., Kisiel E. - Szkolenie dzieci i młodzieży w koszykówce. Warszawa, 2008, COS

3. Sadowski J., i wsp. - Koordynacyjne zdolności motoryczne i umiejętności techniczne koszykarzy. Biała Podlaska, 2012, BP

Efekty uczenia się:

S1_W17 zna terminologię i posiada podstawową wiedzę z zakresu sprawności fizycznej i motoryczności człowieka

S1_W18 jest przygotowany do działań profesjonalnych zgodnie z kierunkiem studiów i wybraną grupą zajęć kształcenia specjalistycznego

S_W19 posiada wiedzę merytoryczną, niezbędną do prowadzenia zajęć wychowania fizycznego zgodnie z kierunkiem studiów i wybraną grupą zajęć kształcenia specjalistycznego, zna fachową terminologię

S_W21 posiada wiedzę merytoryczną, niezbędną do prowadzenia treningu w wybranych dyscyplinach sportu na poziomie instruktora rekreacji

S1_U03 potrafi obsługiwać podstawowe urządzenia pomiarowe wykorzystywane w sporcie oraz posługiwać się specjalistycznymi urządzeniami i sprzętem sportowym

S1_U05 potrafi planować i organizować pracę indywidualną i w zespole; współdziałać z innymi osobami w ramach prac zespołowych (także o charakterze interdyscyplinarnym)

S1_U07 posiada umiejętność innowacyjnego diagnozowania i doboru odpowiedniej aktywności fizycznej do kształtowania różnych komponentów sprawności fizycznej

S1_U08 potrafi dokonywać diagnozy i prognozy pedagogicznej w celu planowania, projektowania i realizacji procesu kształcenia

S1_U12 potrafi prowadzić dokumentację zajęć dydaktycznych i pracy wychowawczej oraz dokumentację związaną z organizacją i sędziowaniem zawodów sportowych, katalogować i przeliczać na punkty wyniki sportowe w różnych dyscyplinach

S1_U13 potrafi planować, projektować i prowadzić zajęcia wychowania fizycznego w różnych warunkach, w tym w warunkach obozowych (w sezonie letnim i zimowym) oraz w różnej formie

S1_U15 posiada umiejętność nauczania podstawowych ćwiczeń z zakresu: sportów zespołowych, zabaw i gier ruchowych

S1_U16 potrafi organizować i prowadzić imprezy rekreacyjne oraz organizować, prowadzić i sędziować zawody sportowe z zakresu sportów indywidualnych i zespołowych. Potrafi dokonywać diagnozy i prognozy w celu planowania, projektowania i realizacji procesu edukacji

S1_U18 jest praktycznie przygotowany do działań profesjonalnych zgodnie z wybraną grupą zajęć kształcenia specjalistycznego

S1_U19 potrafi wykonywać, demonstrować, asekurować podstawowe ćwiczenia z zakresu sportów indywidualnych i zespołowych, ćwiczenia rytmiczne, taneczne oraz ćwiczenia kompensacyjno-korekcyjne

S1_U20 jest praktycznie przygotowany do działań profesjonalnych na poziomie instruktora rekreacji ruchowej w wybranych dyscyplinach sportu

S1_U22 potrafi formułować i rozwiązywać złożone, nietypowe problemy oraz wykonywać zadania w sposób bezpieczny w warunkach nie w pełni przewidywalnych

S1_K07 dba o swój poziom sprawności fizycznej, niezbędnej do prawidłowego demonstrowania ćwiczeń fizycznych, modelowania zachowań związanych z prowadzeniem aktywnego stylu życia, kształtowania postaw prosomatycznych i prozdrowotnych, przestrzega zasad higieny aparatu głosowego, ujawnia prawidłowe nawyki posługiwania się narządem mowy w działalności zawodowej

SN_W03 rolę nauczyciela lub wychowawcy w modelowaniu postaw zachowań uczniów

SN_W06 zróżnicowanie potrzeb edukacyjnych uczniów i wynikające z nich zadania szkoły dotyczące dostosowania organizacji procesu kształcenia i wychowania

SN_W07 sposoby projektowania i prowadzenia działań diagnostycznych w praktyce pedagogicznej

SN_W14 treści nauczania i typowe trudności uczniów związane z ich opanowaniem

SN_W15 metody nauczania i doboru efektywnych środków dydaktycznych, w tym zasobów internetowych, wspomagających nauczanie przedmiotu lub prowadzenie zajęć z uwzględnieniem zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych uczniów

SN_U02 adekwatnie dobierać, tworzyć i dostosowywać do zróżnicowanych potrzeb uczniów materiały i środki, w tym z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnej, oraz metody pracy w celu samodzielnego projektowania i efektywnego realizowania działań pedagogicznych, dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych

SN_U03 rozpoznawać potrzeby, możliwości i uzdolnienia uczniów oraz projektować i prowadzić działania wspierające integralny rozwój uczniów, ich aktywność i uczestnictwo w procesie kształcenia i wychowania oraz w życiu społecznym

SN_U04 projektować i realizować programy nauczania z uwzględnieniem zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych uczniów

SN_U06 tworzyć sytuacje wychowawczo-dydaktyczne motywujące uczniów do nauki i pracy nad sobą, analizować ich skuteczność oraz modyfikować działania w celu uzyskania pożądanych efektów wychowania i kształcenia

SN_U07 podejmować pracę z uczniami rozbudzającą ich zainteresowania i rozwijającą ich uzdolnienia, właściwie dobierać treści nauczania, zadania i formy pracy w ramach samokształcenia oraz promować osiągnięcia uczniów

SN_U09 skutecznie animować i monitorować realizację zespołowych działań edukacyjnych uczniów

SN_U10 wykorzystywać proces oceniania i udzielania informacji zwrotnych do stymulowania uczniów w ich pracy nad własnym rozwojem

SN_U11 monitorować postępy uczniów, ich aktywność i uczestnictwo w życiu społecznym szkoły

SN_U12 pracować z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym z dziećmi z trudnościami adaptacyjnymi związanymi z doświadczeniem migracyjnym, pochodzącymi ze środowisk zróżnicowanych pod względem kulturowym lub z ograniczoną znajomością języka polskiego

SN_U15 poprawnie posługiwać się językiem polskim i poprawnie oraz adekwatnie do wieku uczniów posługiwać się terminologią przedmiotu

SN_U18 samodzielne rozwijać wiedzę i umiejętności pedagogiczne z wykorzystaniem różnych źródeł, w tym obcojęzycznych, i technologii

SN_K07 pracy w zespole, pełnienia w nim różnych ról oraz współpracy z nauczycielami, pedagogami, specjalistami, rodzicami lub opiekunami uczniów i innymi członkami społeczności szkolnej i lokalnej

Metody i kryteria oceniania:

WARUNKI ZALICZENIA ZAJĘĆ:

1. Aktywne uczestnictwo w zajęciach

2. Wiedza pozwalająca opracować konspekt zajęć praktycznych

3. Znajomość przepisów gry

4. Opanowanie podstawowych elementów techniki

5. Wiedza z zakresu Teorii i Metodyki Koszykówki - sprawdzian/test

KRYTERIA OCENIANIA

WIEDZA:

Na ocenę 3 → nabyte umiejętności i terminologia w zakresie TiM Koszykówki nie w pełni pozwalają na wykorzystanie ich w praktyce

Na ocenę 4 → wiadomości i terminologia opanowane w stopniu dobrym, student potrafi wykorzystać je w praktyce

Na ocenę 5 → Student posiada wiadomości i fachową terminologię oraz aktualności w zakresie TiM Koszykówki, potrafi wykorzystać je w praktyce

UMIEJĘTNOŚCI:

Na ocenę 3 → Student wykazuje słabą umiejętność planowania, projektowania i realizacji zajęć z obszaru praktycznych zagadnień dotyczących koszykówki

Na ocenę 4 → Umiejętność planowania, projektowania i realizacji zajęć z obszaru praktycznych zagadnień opanowane w stopniu dobrym - z niewielkimi błędami metodycznymi (korygowanymi przez wykładowcę)

Na ocenę 5 → Swobodne i bezbłędne planowanie, projektowanie i realizacja zajęć z obszaru praktycznych zagadnień koszykówki.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

Na ocenę 3 → Student przejawia pewne braki w zakresie wychowania społecznego, postawie i stosunku do sprawności fizycznej i postawy prozdrowotnej oraz aktywnego stylu życia.

Na ocenę 4 → Postawa społeczna oraz stosunek do kultury fizycznej (w tym własna sprawność fizyczne, postawa prozdrowotna i prosomatyczna), a także aktywny styl życia nie budzą większych zastrzeżeń.

Na ocenę 5 → Postawa społeczna studenta, jego zaangażowanie i stosunek do kultury fizycznej nie budzą najmniejszych zastrzeżeń.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0