Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka Wychowania Fizycznego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WSP-SL>METWYCHFIZ2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0114) Kształcenie nauczycieli ze specjalizacją tematyczną Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Metodyka Wychowania Fizycznego
Jednostka: Zakład Teorii i Metodyki Wychowania Fizycznego
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
KATEGORIA PRZEDMIOTU:

Przedmiot podstawowy

CZAS TRWANIA PRZEDMIOTU:

semestr 02
semestr 03
semestr 04

FORMA ZAJĘĆ, LICZBA GODZIN:

Ćwiczenia
Wykład
Zajęcia praktyczne

METODY DYDAKTYCZNE:

(M1) Burza mózgów
(M13) Opis
(M14) Pokaz slajdów
(M15) Praca pod kierunkiem
(M16) Praca w grupach
(M17) Prezentacje multimedialne
(M22) Wykłady
(M4) Dyskusja
(M6) Film
(M7) Konsultacje
(M8) Pogadanka
(M9) Metoda problemowa

METODY OCENY - FORMUJĄCA:

(F1) Aktywność na zajęciach
(F2) Ćwiczenia praktyczne
(F3) Kolokwium
(F4) Odpowiedź ustna
(F6) Projekt indywidualny
(F7) Projekt zespołowy
(F8) Referat

METODY OCENY - PODSUMOWUJĄCA:

(P1) Egzamin pisemny
(P2) Egzamin ustny

Skrócony opis:

OSOBA ODPOWIEDZIALNA ZA KARTĘ: dr hab. Adam Jurczak

WYMAGANIA WSTĘPNE

• Treści nauczania zawarte w programach nauczania i wyniesione z lekcji wychowania fizycznego z etapów kształcenia ogólnego niższego szczebla. Znajomość zagadnień przedmiotów realizowanych w programie studiów, jak: piłka nożna, lekka atletyka, rytmika i taniec, gry i zabawy, historia kultury fizycznej, teoria wychowania fizycznego, psychologia ogólna, pedagogika z podstawami dydaktyki.

Pełny opis:

CYKL I „cele – podstawa – program”.

TEMAT CYKLU. Cele wychowania fizycznego w podstawie programowej, programach nauczania (8h)

1. Pojęcie i zadania dydaktyki (metodyki) wychowania fizycznego.

2. Geneza, cele i koncepcje wychowania fizycznego.

3. Cele wychowania fizycznego w podstawie programowej, programie i rocznych planach nauczania dla pierwszego i drugiego etapu edukacji.

4. Planowanie i formułowanie tematów oraz celów szczegółowych lekcji wychowania fizycznego. Interpretacja (analiza) tematów i celów w wybranych konspektach lekcji.

CYKL II „struktura lekcji”.

TEMAT CYKLU. Zasady budowy i struktura lekcji wychowania fizycznego (6h

1. Budowa i struktura lekcji

2. Zasady budowy lekcji oraz rozgrzewki i jej miejsce w programach nauczania.

3. Typy i toki różnych rodzajów lekcji.

4. Realizacja celów szczegółowych w wybranych konspektach lekcji.

CYKL III „organizacja lekcji”.

TEMAT CYKLU. Metody, formy i elementy organizacji lekcji wychowania fizycznego (4h)

1. Formy porządkowe i podziałowe w organizacji lekcji.

2. Zasady komunikowani się oraz ustawienia nauczyciela i uczniów podczas lekcji

3. Elementy organizacji lekcji.

4. Metody organizacji lekcji, a ich wykorzystanie w przykładach konspektów.

CYKL IV „zapis lekcji”

TEMAT CYKLU. Zapis konspektu lekcji wychowania fizycznego (7h)

1. Planowanie i zapis lekcji w formie konspektu.

CYKL V „metody w lekcji”

TEMAT CYKLU. Metody kształcenia i wychowania w edukacji fizycznej (6h)

2. Metody przekazywania i zdobywania wiedzy w lekcjach wychowania fizycznego.

3. Metody nauczania ruchu a przykłady nauki wybranych technik.

4. Metody treningowe a przykłady zastosowania w lekcjach wychowania fizycznego.

5. Metody wychowawcze w lekcjach wychowania fizycznego.

6. Metody prowadzenia zadań ruchowych.

7. Systematyka i strategia użycia metod w lekcjach i procesie wychowania fizycznego

CYKL VI „zajęcia lekcyjne i pozalekcyjne”

TEMAT CYKLU. Lekcyjne i pozalekcyjne formy zajęć w aspekcie teoretycznym i praktycznym (15h)

1. Repetytorium z zasad budowy i zapisu lekcji wf w formie konspektu. Analiza wybranych fragmentów lekcji, materiału instruktażowego i filmowego.

2. Zasady zapisu osnowy wielolekcyjnej i lekcji dwugodzinnej. Analiza wybranych przykładów.

3. Autorska lekcja wf w sali gimnastycznej i w obiektach na zewnątrz: wybór rodzaju lekcji, praca z programem, formułowanie i korelowanie celów szczegółowych lekcji w oparciu o program i roczne plany, budowa i zapis lekcji.

4. Trudne warunki i lekcja w aspekcie: metodyczno-organizacyjnym i bezpieczeństwa. Przykłady praktycznych rozwiązań.

5. Konspekt lekcji na korytarzu w połączeniu z małą szkolną siłownią. Analiza krytyczna budowy i zapisu lekcji w aspekcie celów, organizacji, metod i bezpieczeństwa.

6. Teren naturalny i lekcja wf w aspekcie: zdrowotnym, programowym (podstawa, program, plan, lekcja)i metodyczno-organizacyjnym i bezpieczeństwa. Przykłady praktycznych rozwiązań.

7. Współzawodnictwo sportowe oraz charakterystyka i rodzaje zajęć pozalekcyjnych.

CYKL VII „planowanie”.

TEMAT CYKLU. Etapowość w planowaniu procesu edukacji fizycznej (9h)

1. Prakseologiczny model w planowaniu procesu edukacji fizycznej.

2. Diagnoza, jej zakres i sposoby realizacji.

3. Planowanie pracy nauczyciela i przykłady praktycznych rozwiązań: plan szkoły, budżet, rozkład materiału.

4. Projektowanie środowiska materialnego w edukacji fizycznej (środki dydaktyczne).

CYKL VIII „ocena”.

TEMAT CYKLU. Teoretyczne i praktyczne podstawy oceny z wychowania fizycznego (4H)

1. Ewaluacja, kontrola i ocena w wychowaniu fizycznym.

2. Sposoby oceny w wychowaniu fizycznym.

CYKL IX „nauczyciel”.

TEMAT CYKLU. Bezpieczeństwo oraz aspekty prawne, organizacyjne i pedeutologiczne w pracy nauczyciela (3h)

1. Bezpieczeństwo uczniów i nauczyciela oraz ochrona prawna i odpowiedzialność dyscyplinarna nauczycieli.

2. Charakterystyka osobowości nauczycieli wf oraz przyczyny niepowodzeń w ich pracy

3. Kompetencje nauczyciela wf i problem wypalenia zawodowego (Bronikowski 2014, s. 230-236).

4. Rozwój zawodowy i czynniki wspierające pracę nauczycieli wf

5. Dokumentacja w pracy nauczyciela wychowania fizycznego

6. Wpływ wybranych czynników na efektywność, jakość i atrakcyjność lekcji wf

7. Czynności dydaktyczne nauczyciela i kierowanie zespołem uczniów w czasie lekcji wf

CYKL X „prowadzenie lekcja”.

TEMAT CYKLU. Przygotowanie, prowadzenie i hospitacja lekcji (12h)

1. Charakterystyka klasy i wieku rozwojowego oraz strategii działań w oparciu o diagnozę, cykl tematyczny i cele szczegółowe lekcji.

2. Repetytorium – „Teoretyczne podstawy w planowaniu i przygotowaniu lekcji wf”

3. Przygotowanie, prowadzenie, hospitacja i omówienie lekcji realizowanych przez studentki / studentów.

CYKL XI „wykład”

Tematy wykładów monograficznych” (15h)

1. Zasady kształcenia i wychowania.

2. Potrzeby rozwojowe i wychowawcze na różnych okresach rozwoju ontogenetycznego.

3. Wychowanie fizyczne w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej – założenia zdrowotne, programowe (podstawa, program, lekcja) i metodyczno-organizacyjne.

4. Koncepcje sportu szkolnego.

5. Wypoczynek dzieci i młodzieży na koloniach letnich, zimowiskach i obozach: założenia pracy, wychowanie fizyczne i sport, praca wychowawcy, przepisy.

Literatura:

LITERATURA:

Literatura podstawowa

1. Bronikowski M. 2014. Dydaktyka Wychowania fizycznego, fizjoterapii i sportu. AWF, Poznań.

2. Górna-Łukasik K. 2010. Przekazywanie wiadomości w procesie wychowania fizycznego. AWF, Katowice.

3. Guła-Kubiszewska H., Lewandowski M. 2003. Podstawy projektowania, programowania i planowania pracy nauczyciela. Wychowanie fizyczne w gimnazjum. WS i P, Warszawa.

4. Jurczak 2019. Instrukcja do zapisu konspektów lekcji wychowania fizycznego. AWF Kraków (PDF – materiał ćwiczeniowy na potrzeby przedmiotu).

5. Jurczak A., Ozimek M. 2007. Organizacja i znaczenie zajęć ruchowych w terenie. W: Zeszyty naukowo-metodyczne V. M. Spieszny (red.). Ostrowiec Św..

6. Kierczak U. 2017. Program wychowania fizycznego dla szkoły podstawowej. Rusz się człowieku. „Impuls”, Kraków.

7. Kierczak U. 2017. Rozkłady materiałów, klasy 4 i 7. PDF eBook. www.Impulsoficyna.com.pl

8. Kosiba G. (red.) 2015. Praktyki pedagogiczne- ogólne i metodyczne podstawy. Materiały pomocnicze dla studentów i nauczycieli wychowania fizycznego. AWF Kraków.

9. Madejski E. Węglarz J. 2018. Wybrane zagadnienia współczesnej metodyki wf. Impuls, Kraków.

10. Maszczak T (red.) 1997. Metodyka wychowania fizycznego. AWF, Warszawa.

11. Strzyżewski S. 1992. Wychowanie fizyczne poza salą gimnastyczną. Poradnik dla nauczycieli i studentów. WSiP, Warszawa.

12. Strzyżewski S. 1996. Proces wychowania w kulturze fizycznej. PWN. Warszawa.

13. Strzyżewski St. 2002. Rozwój myśli o wychowaniu fizycznym i jego metodach. AWF, Katowice.

14. Sulisz S. (red.). 2000. Wychowanie fizyczne w kształceniu zintegrowanym. WsiP, Warszawa.

15. Sulisz S. A Romanowska. 2006. Planowanie lekcji wychowania fizycznego. „Korepetytor”, Płock.

16. Szczepański S. 2008. Kluczowe zagadnienia dydaktyki wychowania fizycznego. Politechnika Opolska, Opole.

Literatura uzupełniająca

1. Bahrynowska-Fic J. 1999. Właściwości i metodyka ćwiczeń fizycznych oraz sport inwalidzki. PZWL, Warszawa

2. Bielski J. Metodyka wychowania fizycznego i zdrowotnego. Impuls, Kraków 2005.

3. Grabowski H. 1997. Teoria fizycznej edukacji. WSiP, Warszawa

4. Iskra J., wsp. 2014. Lekkoatletyka w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. PO, Opole.

5. Janikowska-Siatka M. 2002. Przykładowe konspekty lekcji wf. „Impuls”, Kraków.

6. Janikowska-Siatka M. 2006. Materiały pomocnicze z metodyki wychowania fizycznego. Wydanie III, poprawione i uzupełnione. Wydawnictwo skryptowe nr 51, AWF, Kraków.

7. Jurczak A., Ozimek M. 2013. Wychowanie fizyczne i rekreacja w terenie naturalnym. WSBiP, Ostrowiec Św.

8. Kierczak U. 2009. Program edukacji fizycznej. Zdrowie. Sport. Rekreacja dla gimnazjów. „Impuls”, Kraków.

9. Kierczak U. 2010. Wychowanie fizyczne w edukacji wczesnoszkolnej. Poradnik metodyczny. „Impuls”, Kraków.

10. Kierczak U. 2012a. Program edukacji fizycznej. Zdrowie. Sport. Rekreacja dla klas IV-VI szkoły podstawowej. „Impuls”, Kraków.

11. Lachowicz L. 1991. Metodyka wychowania fizycznego. Część II. AWF, Gdańsk.

12. Lachowicz L. 1995. Metodyka wychowania fizycznego. Część I. AWF, Gdańsk.

13. Madejski E. Węglarz J. 2007. Wybrane zagadnienia współczesnej metodyki wf. Impuls, Kraków

14. Ostrowska M. 2008. Bezpieczeństwo na lekcjach wf, czyli jak skutecznie unikać wypadków. Toruń.

15. Pańczyk W. Biologiczno-zdrowotne i wychowawcze efekty lekcji wf w terenie i sali. PTNKF, Zamość, 1999.

16. Pańczyk W., Warchoł K. 2008. W kręgu teorii, metodyki i praktyki współczesnego wychowania fizycznego. UR, Rzeszów.

17. Sulisz S. 2008. Niekonwencjonalne podstawy realizacji procesu edukacji fizycznej. „KOREPRTYTOR”, Płock.

18. Sygieta M. (wsp.). Wypadkowość na zajęciach wychowania fizycznego. US, Szczecin.

19. Umiastowska D. 1998. Lekcja wychowania fizycznego. Uniwersytet Szczeciński, Szczecin.

20. Wilczkowski E. 2012. Wychowanie fizyczne dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. UJK, Piotrków Trybunalski.

21. Wlaźnik K. 1976. Wychowanie fizyczne w przedszkolu. WSiP, Warszawa.

Netografia:

1. podstawaprogramowa.pl/Przedszkole

2. podstawaprogramowa.pl/Szkola-podstawowa-I-III

3. podstawaprogramowa.pl/Szkola-podstawowa-IV-VIII

4. podstawaprogramowa.pl/Liceum-technikum

5. slideshare.net/funa77/zadania-rozwojowe-53337202

Efekty uczenia się:

CELE PRZEDMIOTU

EK1) w zakresie wiedzy studentka / student zna:

• cele wychowania fizycznego i rozumie ich związek z podstawą programową, programem nauczania i lekcją;

• elementy diagnozy indywidualnej, grupowej i środowiskowej;

• mechanizm oddziaływania środkami fizycznymi na organizm i społecznymi na osobowość ucznia;

• zasady formułowania tematów i celów szczegółowych lekcji;

• zna strukturę lekcji wf, zasady jej budowy i metody wykorzystywane do osiągania jaj celów;

• zna teoretyczne i praktyczne podstawy kontroli, oceny i ewaluacji w wychowaniu fizycznym;

• zna przeciwwskazania do wysiłków fizycznych i wykonywania ćwiczeń fizycznych w niektórych schorzeniach i zaburzeniach statyki ciała;

• podstawowe zagadnienia z pedeutologii i charakteryzujące pracę nauczyciela.

EK2) w zakresie umiejętności studentka / student potrafi:

• posługiwać się programem nauczania i tworzyć roczne plany nauczania dla klasy;

• potrafi planować, projektować i hospitować lekcję oraz ją prowadzić w sposób: efektywny, bezpieczny i atrakcyjny w zależności od celu, wyników diagnozy i warunków;

• indywidualizować zadania oraz dostosowywać treści i metody do potrzeb i możliwości, w tym uczniów ze specjalnymi potrzebami;

• w czasie lekcji, stosując odpowiednie metody: nauczać umiejętność ruchowe, przekazywać wiedzę, kształtować zdolności motoryczne i oddziaływać na osobowość uczniów;

• w czasie lekcji nawiązać kontakt z uczniem i komunikować się z nim w sposób umożliwiający osiąganie przez niego celów i zapewniający bezpieczeństwo w lekcji.

EK3) w zakresie społecznym studentka / student jest osobą:

• świadomą swej roli jako przyszłego nauczyciela wychowania fizycznego;

• okazującą szacunek i odpowiedzialność wobec wychowanka w trosce o jego edukację bezpieczeństwo;

• rzetelną i kompetentną w ocenie osiągnięć wychowanka;

• etyczną, empatyczną, otwartą, refleksyjną, odpowiedzialną i współpracującą w zespole w czasie pełnienia różnych ról.

Metody i kryteria oceniania:

EFEKT KSZTAŁCENIA 1

OCENA: 5,0 (bdb) - w zakresie wiedzy studentka / student na poziomie wzorowym zna:

• cele wychowania fizycznego i rozumie ich związek z podstawą programową, programem nauczania i lekcją;

• elementy diagnozy indywidualnej, grupowej i środowiskowej;

• mechanizm oddziaływania środkami fizycznymi na organizm i społecznymi na osobowość ucznia;

• zasady formułowania tematów i celów szczegółowych lekcji;

• zna strukturę lekcji wf, zasady jej budowy i metody wykorzystywane do osiągania jaj celów;

• zna teoretyczne i praktyczne podstawy kontroli, oceny i ewaluacji w wychowaniu fizycznym;

• zna przeciwwskazania do wysiłków fizycznych i wykonywania ćwiczeń fizycznych w niektórych schorzeniach i zaburzeniach statyki ciała.

OCENA: 4,0 (db) - w zakresie wiedzy studentka / student na poziomie dobrym zna:

• cele wychowania fizycznego i rozumie ich związek z podstawą programową, programem nauczania i lekcją;

• elementy diagnozy indywidualnej, grupowej i środowiskowej;

• mechanizm oddziaływania środkami fizycznymi na organizm i społecznymi na osobowość ucznia;

• zasady formułowania tematów i celów szczegółowych lekcji;

• zna strukturę lekcji wf, zasady jej budowy i metody wykorzystywane do osiągania jaj celów;

• zna teoretyczne i praktyczne podstawy kontroli, oceny i ewaluacji w wychowaniu fizycznym;

• zna przeciwwskazania do wysiłków fizycznych i wykonywania ćwiczeń fizycznych w niektórych schorzeniach i zaburzeniach statyki ciała.

OCENA: 3,0 (dst) - w zakresie wiedzy studentka / student na poziomie poprawnym zna:

• cele wychowania fizycznego i rozumie ich związek z podstawą programową, programem nauczania i lekcją;

• elementy diagnozy indywidualnej, grupowej i środowiskowej;

• mechanizm oddziaływania środkami fizycznymi na organizm i społecznymi na osobowość ucznia;

• zasady formułowania tematów i celów szczegółowych lekcji;

• zna strukturę lekcji wf, zasady jej budowy i metody wykorzystywane do osiągania jaj celów;

• zna teoretyczne i praktyczne podstawy kontroli, oceny i ewaluacji w wychowaniu fizycznym;

• zna przeciwwskazania do wysiłków fizycznych i wykonywania ćwiczeń fizycznych w niektórych schorzeniach i zaburzeniach statyki ciała.

EFEKT KSZTAŁCENIA 2

OCENA: 5,0 (bdb)- w zakresie umiejętności studentka / student na poziomie bardzo dobrym potrafi:

• posługiwać się programem nauczania i tworzyć roczne plany nauczania dla klasy;

• potrafi planować, projektować i hospitować lekcję oraz ją prowadzić w sposób: efektywny, bezpieczny i atrakcyjny w zależności od celu, wyników diagnozy i warunków;

• indywidualizować zadania oraz dostosowywać treści i metody do potrzeb i możliwości, w tym uczniów ze specjalnymi potrzebami;

• w czasie lekcji, stosując odpowiednie metody: nauczać umiejętność ruchowe, przekazywać wiedzę, kształtować zdolności motoryczne i oddziaływać na osobowość uczniów;

• w czasie lekcji nawiązać kontakt z uczniem i komunikować się z nim w sposób umożliwiający osiąganie przez niego celów i zapewniający bezpieczeństwo w lekcji.

OCENA: 4,0 (db)- w zakresie umiejętności studentka / student na poziomie dobrym potrafi:

• posługiwać się programem nauczania i tworzyć roczne plany nauczania dla klasy;

• potrafi planować, projektować i hospitować lekcję oraz ją prowadzić w sposób: efektywny, bezpieczny i atrakcyjny w zależności od celu, wyników diagnozy i warunków;

• indywidualizować zadania oraz dostosowywać treści i metody do potrzeb i możliwości, w tym uczniów ze specjalnymi potrzebami;

• w czasie lekcji, stosując odpowiednie metody: nauczać umiejętność ruchowe, przekazywać wiedzę, kształtować zdolności motoryczne i oddziaływać na osobowość uczniów;

• w czasie lekcji nawiązać kontakt z uczniem i komunikować się z nim w sposób umożliwiający osiąganie przez niego celów i zapewniający bezpieczeństwo w lekcji.

OCENA: 3,0 (dst)- w zakresie umiejętności studentka / student na poziomie poprawnym potrafi:

• posługiwać się programem nauczania i tworzyć roczne plany nauczania dla klasy;

• potrafi planować, projektować i hospitować lekcję oraz ją prowadzić w sposób: efektywny, bezpieczny i atrakcyjny w zależności od celu, wyników diagnozy i warunków;

• indywidualizować zadania oraz dostosowywać treści i metody do potrzeb i możliwości, w tym uczniów ze specjalnymi potrzebami;

• w czasie lekcji, stosując odpowiednie metody: nauczać umiejętność ruchowe, przekazywać wiedzę, kształtować zdolności motoryczne i oddziaływać na osobowość uczniów;

• w czasie lekcji nawiązać kontakt z uczniem i komunikować się z nim w sposób umożliwiający osiąganie przez niego celów i zapewniający bezpieczeństwo w lekcji.

EFEKT KSZTAŁCENIA 3

OCENA: 5,0 (bdb)- w zakresie społecznym studentka / student na poziomie wzorowym odznacza się postawą:

• świadomą swej roli jako przyszłego nauczyciela wychowania fizycznego;

• okazującą szacunek i odpowiedzialność wobec wychowanka w trosce o jego edukację bezpieczeństwo;

• rzetelną i kompetentną w ocenie osiągnięć wychowanka;

• etyczną, empatyczną, otwartą, refleksyjną, odpowiedzialną i współpracującą w zespole w czasie pełnienia różnych ról.

OCENA: 4,0 (db)- w zakresie społecznym studentka / student na poziomie dobrym odznacza się postawą:

• świadomą swej roli jako przyszłego nauczyciela wychowania fizycznego;

• okazującą szacunek i odpowiedzialność wobec wychowanka w trosce o jego edukację bezpieczeństwo;

• rzetelną i kompetentną w ocenie osiągnięć wychowanka.

• etyczną, empatyczną, otwartą, refleksyjną, odpowiedzialną i współpracującą w zespole w czasie pełnienia różnych ról.

OCENA: 3,0 (dst)- w zakresie społecznym studentka / student na poziomie poprawnym odznacza się postawą:

• świadomą swej roli jako przyszłego nauczyciela wychowania fizycznego;

• okazującą szacunek i odpowiedzialność wobec wychowanka w trosce o jego edukację bezpieczeństwo;

• rzetelną i kompetentną w ocenie osiągnięć wychowanka;

• etyczną, empatyczną, otwartą, refleksyjną, odpowiedzialną i współpracującą w zespole w czasie pełnienia różnych ról.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0