Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia ogólna z elementami psychologii rozwojowej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WSP-SL>PSYCHROZ2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Psychologia ogólna z elementami psychologii rozwojowej
Jednostka: Zakład Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
KATEGORIA PRZEDMIOTU:

Przedmiot podstawowy

CZAS TRWANIA PRZEDMIOTU:

semestr 01
semestr 02

FORMA ZAJĘĆ, LICZBA GODZIN:

Ćwiczenia
Wykład

METODY DYDAKTYCZNE:

(M16) Praca w grupach
(M17) Prezentacje multimedialne
(M22) Wykłady
(M4) Dyskusja
(M5) e-Learning
(M7) Konsultacje
(M9) Metoda problemowa

METODY OCENY - FORMUJĄCA:

(F1) Aktywność na zajęciach
(F3) Kolokwium

METODY OCENY - PODSUMOWUJĄCA:

(P1) Egzamin pisemny

Skrócony opis:

WYMAGANIA WSTĘPNE

1) Ogólne wiadomości dotyczące funkcjonowania układu nerwowego człowieka oraz z obszaru nauk humanistycznych i społecznych na poziomie szkoły średniej.

CELE PRZEDMIOTU

Cel 1 Przekazanie wiedzy dotyczącej mechanizmów zachowania się człowieka, obejmującej podstawowe zagadnienia z obszaru psychologii ogólnej, rozwojowej, społecznej i psychologii różnic indywidualnych, a także z zakresu psychologii emocji i motywacji oraz stresu i metod jego kontroli.

Cel 2 Poznanie mechanizmów psychologicznego funkcjonowania człowieka.

Cel 3 Nabycie umiejętności wglądu w sytuacje drugiego człowieka celem zrozumienia jego problemów.

Cel 4 Kształtowanie nawyków monitorowanie własnego zachowania i dokonywania odpowiednich korekt.

Pełny opis:


TREŚCI PROGRAMOWE

WYKŁADY

L.P. TEMATYKA ZAJĘĆ OPIS SZCZEGÓŁOWY BLOKÓW TEMATYCZNYCH LICZBA GODZIN
W 1 Psychologia jako nauka o człowieku i jego funkcjonowaniu. Zarys historii psychologii. 2
W 2 Zachowanie się człowieka. Zachowanie reaktywne a celowe. Człowiek w sytuacji. Sytuacje normalne i trudne. 2
W 3 Teoria stresu psychologicznego. Stres w ujęciach Selyego i Lazarusa. Mechanizm reakcji stresowej, rodzaje stresorów, eustres i dystres. 2
W 4 Konsekwencje stresu przewlekłego - zaburzenia psychosomatyczne. 2
W 5 Radzenie sobie w sytuacji stresowej. Strategie i styl radzenia sobie. Stres w zawodzie trenera - syndrom wypalenia zawodowego. Zjawisko wypalenia w sporcie. 2
W 6 Procesy emocjonalne. Teorie emocji. Lęk poznawczy i somatyczny. Koncepcja lęku Spielbergera. 2
W 7 Potrzeby człowieka i ich klasyfikacja. Teoria Maslowa. Potrzeby według koncepcji Richarda M. Ryana i Edwarda L. Deci. 2
W 8 Motywacja. Koncepcje motywacji. Specyficznie ludzkie mechanizmy motywacyjne. Motywacja a efektywność działania. Teorii Samodeterminacji wg Deci’ego i Ryana. 2
W 9 Różnice indywidualne – temperament. Typologie temperamentu. Koncepcja temperamentu J.Strelaua. 2
W 10 Różnice indywidualne –osobowość. Wybrane koncepcje osobowości. Osobowość trenera i menagera sportu. 2
W 11 Samoocena, procesy atrybucje, umiejscowienie poczucia kontroli. 2
W 12 Różnice indywidualne – inteligencja. 2
W 13 Różnice indywidualne – inteligencja emocjonalna. 2
W 14 Agresja, zachowania agresywne, teorie agresji. 2
W 15 Wybrane zagadnienia zaburzeń psychicznych w sporcie. 2
RAZEM: 30


ĆWICZENIA

L.P. TEMATYKA ZAJĘĆ OPIS SZCZEGÓŁOWY BLOKÓW TEMATYCZNYCH LICZBA GODZIN
Ć 1 Procesy poznawcze. Wrażenia zmysłowe. Spostrzeganie. 2
Ć 2 Wyobrażenia i wyobraźnia. Wyobrażenia ruchowe. 2
Ć 3 Procesy uwagi. Kształtowanie uwagi. 2
Ć 4 Pamięć i jej charakterystyka. Rodzaje pamięci. 2
Ć 5 Pamięć ruchowa i jej kształtowanie. 2
Ć 6 Proces uczenia się. Warunkowanie klasyczne i instrumentalne. Nawyki ruchowe. 2
Ć 7 Myślenie i jego struktura. Operacje myślowe. Pojęcia. 2
Ć 8 Pojęcie rozwoju psychicznego człowieka. Czynniki rozwoju ontogenetycznego. Stadia rozwoju dzieci i młodzieży. 2
Ć 9 Rozwój emocjonalny dzieci i młodzieży. Dojrzałość emocjonalna i jej kształtowanie. 2
Ć 10 Proces socjalizacji dzieci i młodzieży. 2
Ć 11 Kształtowanie się systemów wartości a rozwój moralny. Fazy rozwoju moralnego według Kohlberga. Zasada fair play i jej rola w kształtowaniu wartości młodego sportowca. 2
Ć 12 Rozwój poznawczy według Piageta. 2
Ć 13 Rozwój ruchowy dziecka. 2
Ć 14 Rozwój i kształtowanie zainteresowań – zainteresowania aktywnością fizyczną i sportem. 2
Ć 15 Wychowanie, typy środowisk wychowawczych, style wychowania. 2
Ć 16 Elementy psychopatologii zjawisk społecznych. Uzależnienia u dzieci i młodzieży. 2
Ć 17 Elementy psychopatologii zjawisk społecznych. Uzależnienia u dzieci i młodzieży. 2
Ć 18 Wybrane elementy psychologii klinicznej: OCD, depresja młodzieńcza. 2
Ć 19 ADHD - dziecko nadpobudliwe psychoruchowo. Zasady pracy z dzieckiem z ADHD. 2
Ć 20 Wybrane elementy psychologii klinicznej: autyzm. 2
Ć 21 Człowiek w grupie społecznej – specyfika i struktura grupy społecznej, procesy grupowe. 2
Ć 22 Podejmowanie decyzji w grupie. Przywództwo grupowe. Style kierowania grupą. 2
Ć 23 Pojęcie konformizmu. 2
Ć 24 Postawy, kształtowanie postaw. Techniki wywierania wpływu. Autoprezentacja. 2
Ć 25 Uprzedzenia i stereotypy (konsekwencje myślenia stereotypowego w sporcie). 2
Ć 26 Asertywność, zachowania asertywne. 2
Ć 27 Komunikacja interpersonalna (poziomy, sposoby i formy komunikowania się) – komunikacja werbalna. 2
Ć 28 Komunikacja interpersonalna – komunikacja niewerbalna. 2
Ć 29 Negocjacje. Rola atrakcyjności w przekazie komunikacyjnym. 2
Ć 30 Sytuacje konfliktowe i ich rozwiązywanie – ćwiczenia praktyczne z wykorzystaniem, wiedzy o skutecznej komunikacji i negocjacjach. 2
RAZEM: 60
Literatura:

LITERATURA PODSTAWOWA:

[1] Brzezińska A I., Ziółkowska B, Appelt K – Psychologia rozwoju człowieka, Gdańsk, 2016, GWP

[2] Kossylyn, S.M., Rosenberg, R.S. — Psychologia. Mózg. Człowiek. Świat, Kraków, 2006, Wydawnictwo Znak

[3] Łuczyńska, A. - Psychologia sportu i aktywności fizycznej. Zagadnienia kliniczne, Warszawa, 2011, Wydawnictwo Naukowe PWN

[4] Strelau, J. — Psychologia. Tom 1-3., Gdańsk, 2002, GWP

[5] Strelau, J., Dolinski, D. — Psychologia. Tom 1-2., Gdańsk, 2008, GWP

[6] Trempała J. — Psychologia rozwoju człowieka, Warszawa, 2016, PWN

[7] Zimbardo, P. — Psychologia i życie, Warszawa, 2004, PWN

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

[1] Aronson, E. — Człowiek istotna społeczna, Warszawa, 2006, PWN

[2] Gracz, J., Sankowski, T. — Psychologia aktywności sportowej, Poznań, 2007, Wydawnictwo AWF

[3] Mietzel, G. — Wprowadzenie do psychologii, Gdańsk, 2013, GWP

[4] Wojciszke, B. - Psychologia społeczna, Warszawa, 2011, SCHOLAR

Efekty uczenia się:

EK1 Wiedza: Student ma wiedzę i zna terminologię z zakresu psychicznego rozwoju człowieka.

EK2 Wiedza: Student jest świadomy jedności psychofizycznej człowieka, posiada elementarny zasób pojęć i wiedzy o psychicznym funkcjonowaniu człowieka w kontekście działalności edukacyjnej i sportowej.

EK3 Wiedza: Student posiada wiedzę i zna terminologię psychologiczną i pedagogiczną, niezbędna do realizacji szkolenia sportowego, z zakresu wychowawczych, opiekuńczych, dydaktycznych funkcji sportu.

EK1 Umiejętności: Student potrafi dokonywać diagnozy i prognozy pedagogicznej w celu planowania, projektowania i realizacji procesu szkolenia sportowego oraz identyfikować błędy i zaniedbania w praktyce.

EK1 Kompetencje społeczne: Student okazuje szacunek wobec wychowanka i troskę o jego dobro, będąc z nim w relacjach, dokonując oceny i formułując opinie na jego temat, ujawnia wrażliwość etyczną, empatię, otwartość,refleksyjność, postawy prospołeczne i odpowiedzialność.

EK2 Kompetencje społeczne: Student potrafi współdziałać i pracować w zespole, pełniąc różne role, umie podejmować i wyznaczać zadania, ma elementarne umiejętności organizacyjne związane z projektowaniem i realizacją działań profesjonalnych.

EK3 Kompetencje społeczne: Student potrafi rozwiązywać najczęstsze problemy związane z pełnieniem roli zawodowej kierując się zasadami etycznymi, ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności zawodowych, nie podejmuje działań, które przekraczają jego możliwości i kompetencje. Wie, kiedy zwrócić się do ekspertów oraz ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań edukacyjnych, zachowywania się w sposób profesjonalny; odpowiedzialnie przygotowuje się do zajęć, jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych.

Metody i kryteria oceniania:

Efekt kształcenia 1

Na ocenę 3 - Student ma dostateczną wiedzę i zna podstawowa terminologię z zakresu psychicznego rozwoju człowieka.

Na ocenę 4 - Student ma dobrą wiedzę i dobrze zna terminologię z zakresu psychicznego rozwoju człowieka.

Na ocenę 5 - Student ma bardzo szczegółową wiedzę i bardzo dobrze zna terminologię z zakresu psychicznego rozwoju człowieka.

Efekt kształcenia 2

Na ocenę 3 - Student jest dostatecznie świadomy jedności psychofizycznej człowieka, posiada elementarny zasób pojęć i wiedzy o psychicznym funkcjonowaniu człowieka w kontekście działalności edukacyjnej i sportowej.

Na ocenę 4 - Student jest świadomy jedności psychofizycznej człowieka, posiada odpowiedni zasób pojęć i wiedzy o psychicznym funkcjonowaniu człowieka w kontekście działalności edukacyjnej i sportowej.

Na ocenę 5 - Student jest w bardzo wysokim stopniu świadomy jedności psychofizycznej człowieka, posiada odpowiedni zasób pojęć i wiedzy o psychicznym funkcjonowaniu człowieka w kontekście działalności edukacyjnej i sportowej.

Efekt kształcenia 3

Na ocenę 3 - Student posiada dostateczną wiedzę i zna podstawową terminologię psychologiczną niezbędną do realizacji szkolenia sportowego, z zakresu wychowawczych, opiekuńczych, dydaktycznych funkcji sportu.

Na ocenę 4 - Student posiada dobrą wiedzę i dobrze zna terminologię psychologiczną, niezbędną do realizacji szkolenia sportowego, z zakresu wychowawczych, opiekuńczych, dydaktycznych funkcji sportu.

Na ocenę 5 - Student posiada bardzo szczegółową wiedzę i bardzo dobrze zna terminologię psychologiczną, niezbędną do realizacji szkolenia sportowego, z zakresu wychowawczych, opiekuńczych, dydaktycznych funkcji sportu.

Efekt kształcenia 4

Na ocenę 3 - Student potrafi dokonywać na podstawowym poziomie diagnozy i prognozy psychologicznej w celu planowania, projektowania i realizacji procesu szkolenia sportowego oraz identyfikować błędy i zaniedbania w praktyce.

Na ocenę 4 - Student potrafi dokonywać na dobrym poziomie diagnozy i prognozy psychologicznej w celu planowania, projektowania i realizacji procesu szkolenia sportowego oraz identyfikować błędy i zaniedbania w praktyce.

Na ocenę 5 - Student potrafi dokonywać na bardzo dobrym poziomie diagnozy i prognozy psychologicznej w celu planowania, projektowania i realizacji procesu szkolenia sportowego oraz identyfikować błędy i zaniedbania w praktyce.

Efekt kształcenia 5

Na ocenę 3 - Student w podstawowym stopniu okazuje szacunek wobec wychowanka i troskę o jego dobro, będąc z nim w relacjach, dokonując oceny i formułując opinie na jego temat, ujawnia elementarną wrażliwość etyczną, empatię, otwartość, refleksyjność, postawy prospołeczne i odpowiedzialność.

Na ocenę 4 - Student potrafi okazać szacunek wobec wychowanka i troskę o jego dobro, będąc z nim w relacjach, dokonując oceny i formułując opinie na jego temat, ujawnia wrażliwość etyczną, empatię, otwartość, refleksyjność, postawy.

Na ocenę 5 - Student potrafi okazać szacunek wobec wychowanka i troskę o jego dobro, będąc z nim w relacjach, dokonując oceny i formułując opinie na jego temat, ujawnia bardzo dużą wrażliwość etyczną, empatię, otwartość, refleksyjność, postawy.

Efekt kształcenia 6

Na ocenę 3 - Student potrafi w podstawowym stopniu współdziałać i pracować w zespole, pełniąc różne role, umie podejmować i wyznaczać zadania, ma elementarne umiejętności organizacyjne związane z projektowaniem i realizacją działań profesjonalnych.

Na ocenę 4 - Student potrafi dobrze współdziałać i pracować w zespole, pełniąc różne role, umie podejmować i wyznaczać zadania, ma elementarne umiejętności organizacyjne związane z projektowaniem i realizacją działań profesjonalnych.

Na ocenę 5 - Student potrafi bardzo dobrze współdziałać i pracować w zespole, pełniąc różne role, umie podejmować i wyznaczać zadania, ma elementarne umiejętności organizacyjne związane z projektowaniem i realizacją działań profesjonalnych.

Efekt kształcenia 7

Na ocenę 3 - Student potrafi rozwiązywać na podstawowym poziomie najczęstsze problemy związane z pełnieniem roli zawodowej kierując się zasadami etycznymi, ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności zawodowych, nie podejmuje działań, które przekraczają jego możliwości i kompetencje, wie, kiedy zwrócić się do ekspertów. Równocześnie ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań edukacyjnych.

Na ocenę 4 - Student potrafi rozwiązywać na dobrym poziomie najczęstsze problemy związane z pełnieniem roli zawodowej kierując się zasadami etycznymi, ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności zawodowych, nie podejmuje działań, które przekraczają jego możliwości i kompetencje, wie, kiedy zwrócić się do ekspertów. Równocześnie posiada przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań edukacyjnych.

Na ocenę 5 - Student potrafi rozwiązywać na wysokim poziomie najczęstsze problemy związane z pełnieniem roli zawodowej kierując się zasadami etycznymi, ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności zawodowych, nie podejmuje działań, które przekraczają jego możliwości i kompetencje, wie, kiedy zwrócić się do ekspertów. Równocześnie posiada przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań edukacyjnych.


OBCIĄŻENIE PRACĄ STUDENTA W SEMESTRZE

FORMA AKTYWNOŚCI ŚREDNIA LICZBA GODZIN NA ZREALIZOWANIE AKTYWNOŚCI
Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim, w tym:
Godziny wynikające z planu studiów 90
Konsultacje przedmiotowe 10
Egzaminy i zaliczenia w sesji 10
Inne 0
Godziny bez udziału nauczyciela akademickiego wynikające z nakładu pracy studenta, w tym:
Przygotowanie się do zajęć, w tym studiowanie zalecanej literatury 50
Opracowanie wyników 10
Przygotowanie raportu, projektu, prezentacji, dyskusji 10
Inne 0
SUMARYCZNA LICZBA GODZIN DLA PRZEDMIOTU WYNIKAJĄCA Z CAŁEGO NAKŁADU PRACY STUDENTA 180
SUMARYCZNA LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA PRZEDMIOTU 6
Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)