Psychologia ogólna z elementami psychologii rozwojowej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSP-SL>PSYCHROZ2 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nazwa przedmiotu: | Psychologia ogólna z elementami psychologii rozwojowej | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Jednostka: | Zakład Psychologii | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Grupy: | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Język prowadzenia: | polski | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KATEGORIA PRZEDMIOTU: | Przedmiot podstawowy |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
CZAS TRWANIA PRZEDMIOTU: | semestr 01 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
FORMA ZAJĘĆ, LICZBA GODZIN: | Ćwiczenia |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
METODY DYDAKTYCZNE: | (M16) Praca w grupach |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
METODY OCENY - FORMUJĄCA: | (F1) Aktywność na zajęciach |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
METODY OCENY - PODSUMOWUJĄCA: | (P1) Egzamin pisemny |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Skrócony opis: |
WYMAGANIA WSTĘPNE 1) Ogólne wiadomości dotyczące funkcjonowania układu nerwowego człowieka oraz z obszaru nauk humanistycznych i społecznych na poziomie szkoły średniej. CELE PRZEDMIOTU Cel 1 Przekazanie wiedzy dotyczącej mechanizmów zachowania się człowieka, obejmującej podstawowe zagadnienia z obszaru psychologii ogólnej, rozwojowej, społecznej i psychologii różnic indywidualnych, a także z zakresu psychologii emocji i motywacji oraz stresu i metod jego kontroli. Cel 2 Poznanie mechanizmów psychologicznego funkcjonowania człowieka. Cel 3 Nabycie umiejętności wglądu w sytuacje drugiego człowieka celem zrozumienia jego problemów. Cel 4 Kształtowanie nawyków monitorowanie własnego zachowania i dokonywania odpowiednich korekt. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Pełny opis: |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
LITERATURA PODSTAWOWA: [1] Brzezińska A I., Ziółkowska B, Appelt K – Psychologia rozwoju człowieka, Gdańsk, 2016, GWP [2] Kossylyn, S.M., Rosenberg, R.S. — Psychologia. Mózg. Człowiek. Świat, Kraków, 2006, Wydawnictwo Znak [3] Łuczyńska, A. - Psychologia sportu i aktywności fizycznej. Zagadnienia kliniczne, Warszawa, 2011, Wydawnictwo Naukowe PWN [4] Strelau, J. — Psychologia. Tom 1-3., Gdańsk, 2002, GWP [5] Strelau, J., Dolinski, D. — Psychologia. Tom 1-2., Gdańsk, 2008, GWP [6] Trempała J. — Psychologia rozwoju człowieka, Warszawa, 2016, PWN [7] Zimbardo, P. — Psychologia i życie, Warszawa, 2004, PWN LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: [1] Aronson, E. — Człowiek istotna społeczna, Warszawa, 2006, PWN [2] Gracz, J., Sankowski, T. — Psychologia aktywności sportowej, Poznań, 2007, Wydawnictwo AWF [3] Mietzel, G. — Wprowadzenie do psychologii, Gdańsk, 2013, GWP [4] Wojciszke, B. - Psychologia społeczna, Warszawa, 2011, SCHOLAR |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Efekty uczenia się: |
EK1 Wiedza: Student ma wiedzę i zna terminologię z zakresu psychicznego rozwoju człowieka. EK2 Wiedza: Student jest świadomy jedności psychofizycznej człowieka, posiada elementarny zasób pojęć i wiedzy o psychicznym funkcjonowaniu człowieka w kontekście działalności edukacyjnej i sportowej. EK3 Wiedza: Student posiada wiedzę i zna terminologię psychologiczną i pedagogiczną, niezbędna do realizacji szkolenia sportowego, z zakresu wychowawczych, opiekuńczych, dydaktycznych funkcji sportu. EK1 Umiejętności: Student potrafi dokonywać diagnozy i prognozy pedagogicznej w celu planowania, projektowania i realizacji procesu szkolenia sportowego oraz identyfikować błędy i zaniedbania w praktyce. EK1 Kompetencje społeczne: Student okazuje szacunek wobec wychowanka i troskę o jego dobro, będąc z nim w relacjach, dokonując oceny i formułując opinie na jego temat, ujawnia wrażliwość etyczną, empatię, otwartość,refleksyjność, postawy prospołeczne i odpowiedzialność. EK2 Kompetencje społeczne: Student potrafi współdziałać i pracować w zespole, pełniąc różne role, umie podejmować i wyznaczać zadania, ma elementarne umiejętności organizacyjne związane z projektowaniem i realizacją działań profesjonalnych. EK3 Kompetencje społeczne: Student potrafi rozwiązywać najczęstsze problemy związane z pełnieniem roli zawodowej kierując się zasadami etycznymi, ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności zawodowych, nie podejmuje działań, które przekraczają jego możliwości i kompetencje. Wie, kiedy zwrócić się do ekspertów oraz ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań edukacyjnych, zachowywania się w sposób profesjonalny; odpowiedzialnie przygotowuje się do zajęć, jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Efekt kształcenia 1 Na ocenę 3 - Student ma dostateczną wiedzę i zna podstawowa terminologię z zakresu psychicznego rozwoju człowieka. Na ocenę 4 - Student ma dobrą wiedzę i dobrze zna terminologię z zakresu psychicznego rozwoju człowieka. Na ocenę 5 - Student ma bardzo szczegółową wiedzę i bardzo dobrze zna terminologię z zakresu psychicznego rozwoju człowieka. Efekt kształcenia 2 Na ocenę 3 - Student jest dostatecznie świadomy jedności psychofizycznej człowieka, posiada elementarny zasób pojęć i wiedzy o psychicznym funkcjonowaniu człowieka w kontekście działalności edukacyjnej i sportowej. Na ocenę 4 - Student jest świadomy jedności psychofizycznej człowieka, posiada odpowiedni zasób pojęć i wiedzy o psychicznym funkcjonowaniu człowieka w kontekście działalności edukacyjnej i sportowej. Na ocenę 5 - Student jest w bardzo wysokim stopniu świadomy jedności psychofizycznej człowieka, posiada odpowiedni zasób pojęć i wiedzy o psychicznym funkcjonowaniu człowieka w kontekście działalności edukacyjnej i sportowej. Efekt kształcenia 3 Na ocenę 3 - Student posiada dostateczną wiedzę i zna podstawową terminologię psychologiczną niezbędną do realizacji szkolenia sportowego, z zakresu wychowawczych, opiekuńczych, dydaktycznych funkcji sportu. Na ocenę 4 - Student posiada dobrą wiedzę i dobrze zna terminologię psychologiczną, niezbędną do realizacji szkolenia sportowego, z zakresu wychowawczych, opiekuńczych, dydaktycznych funkcji sportu. Na ocenę 5 - Student posiada bardzo szczegółową wiedzę i bardzo dobrze zna terminologię psychologiczną, niezbędną do realizacji szkolenia sportowego, z zakresu wychowawczych, opiekuńczych, dydaktycznych funkcji sportu. Efekt kształcenia 4 Na ocenę 3 - Student potrafi dokonywać na podstawowym poziomie diagnozy i prognozy psychologicznej w celu planowania, projektowania i realizacji procesu szkolenia sportowego oraz identyfikować błędy i zaniedbania w praktyce. Na ocenę 4 - Student potrafi dokonywać na dobrym poziomie diagnozy i prognozy psychologicznej w celu planowania, projektowania i realizacji procesu szkolenia sportowego oraz identyfikować błędy i zaniedbania w praktyce. Na ocenę 5 - Student potrafi dokonywać na bardzo dobrym poziomie diagnozy i prognozy psychologicznej w celu planowania, projektowania i realizacji procesu szkolenia sportowego oraz identyfikować błędy i zaniedbania w praktyce. Efekt kształcenia 5 Na ocenę 3 - Student w podstawowym stopniu okazuje szacunek wobec wychowanka i troskę o jego dobro, będąc z nim w relacjach, dokonując oceny i formułując opinie na jego temat, ujawnia elementarną wrażliwość etyczną, empatię, otwartość, refleksyjność, postawy prospołeczne i odpowiedzialność. Na ocenę 4 - Student potrafi okazać szacunek wobec wychowanka i troskę o jego dobro, będąc z nim w relacjach, dokonując oceny i formułując opinie na jego temat, ujawnia wrażliwość etyczną, empatię, otwartość, refleksyjność, postawy. Na ocenę 5 - Student potrafi okazać szacunek wobec wychowanka i troskę o jego dobro, będąc z nim w relacjach, dokonując oceny i formułując opinie na jego temat, ujawnia bardzo dużą wrażliwość etyczną, empatię, otwartość, refleksyjność, postawy. Efekt kształcenia 6 Na ocenę 3 - Student potrafi w podstawowym stopniu współdziałać i pracować w zespole, pełniąc różne role, umie podejmować i wyznaczać zadania, ma elementarne umiejętności organizacyjne związane z projektowaniem i realizacją działań profesjonalnych. Na ocenę 4 - Student potrafi dobrze współdziałać i pracować w zespole, pełniąc różne role, umie podejmować i wyznaczać zadania, ma elementarne umiejętności organizacyjne związane z projektowaniem i realizacją działań profesjonalnych. Na ocenę 5 - Student potrafi bardzo dobrze współdziałać i pracować w zespole, pełniąc różne role, umie podejmować i wyznaczać zadania, ma elementarne umiejętności organizacyjne związane z projektowaniem i realizacją działań profesjonalnych. Efekt kształcenia 7 Na ocenę 3 - Student potrafi rozwiązywać na podstawowym poziomie najczęstsze problemy związane z pełnieniem roli zawodowej kierując się zasadami etycznymi, ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności zawodowych, nie podejmuje działań, które przekraczają jego możliwości i kompetencje, wie, kiedy zwrócić się do ekspertów. Równocześnie ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań edukacyjnych. Na ocenę 4 - Student potrafi rozwiązywać na dobrym poziomie najczęstsze problemy związane z pełnieniem roli zawodowej kierując się zasadami etycznymi, ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności zawodowych, nie podejmuje działań, które przekraczają jego możliwości i kompetencje, wie, kiedy zwrócić się do ekspertów. Równocześnie posiada przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań edukacyjnych. Na ocenę 5 - Student potrafi rozwiązywać na wysokim poziomie najczęstsze problemy związane z pełnieniem roli zawodowej kierując się zasadami etycznymi, ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności zawodowych, nie podejmuje działań, które przekraczają jego możliwości i kompetencje, wie, kiedy zwrócić się do ekspertów. Równocześnie posiada przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań edukacyjnych.
|
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie.