Teoria i metodyka sportów zespołowych-Piłka ręczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSP-SL>RECZ1 | ||||||||||||||||||||||||
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) | ||||||||||||||||||||||||
Nazwa przedmiotu: | Teoria i metodyka sportów zespołowych-Piłka ręczna | ||||||||||||||||||||||||
Jednostka: | Zakład Gier Sportowych i Rekreacyjnych | ||||||||||||||||||||||||
Grupy: | |||||||||||||||||||||||||
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
||||||||||||||||||||||||
Język prowadzenia: | polski | ||||||||||||||||||||||||
KATEGORIA PRZEDMIOTU: | Przedmiot podstawowy |
||||||||||||||||||||||||
CZAS TRWANIA PRZEDMIOTU: | semestr 03 |
||||||||||||||||||||||||
FORMA ZAJĘĆ, LICZBA GODZIN: | Ćwiczenia |
||||||||||||||||||||||||
METODY DYDAKTYCZNE: | (M12) Metoda sytuacyjna |
||||||||||||||||||||||||
METODY OCENY - FORMUJĄCA: | (F1) Aktywność na zajęciach |
||||||||||||||||||||||||
METODY OCENY - PODSUMOWUJĄCA: | (P3) Średnia ważona ocen formułujących |
||||||||||||||||||||||||
Skrócony opis: |
INFORMACJE O NAUCZYCIELACH AKADEMICKICH OSOBA ODPOWIEDZIALNA ZA KARTĘ: dr hab. prof. nadzw. Michał Spieszny WYMAGANIA WSTĘPNE Wiedza i umiejętności z zakresu piłki ręcznej nabyte w trakcie zajęć programowego wychowania fizycznego w szkołach wszystkich szczebli. CELE PRZEDMIOTU 1) Przygotowanie studentów do prowadzenia zajęć z zakresu piłki ręcznej w szkołach wszystkich szczebli. 2) Przedstawienie roli i znaczenia piłki ręcznej w systemie wychowania fizycznego i przygotowaniu do uczestnictwa w kulturze fizycznej. 3) Zaznajomienie z walorami zdrowotnymi, wychowawczymi i sportowymi gry w piłkę ręczną. |
||||||||||||||||||||||||
Pełny opis: |
ĆWICZENIA 1: Omówienie przepisów BHP. Informacja o przedmiocie i kryteriach zaliczenia. Indywidualne sposoby poruszania się zawodnika w ataku i w obronie. 2: Przepisy gry w piłkę ręczną. Systematyka oraz metodyka nauczania chwytów i podań. 3: Historia gry w piłkę ręczną na świecie i w Polsce. Metodyka nauczania kozłowania. 4: Wskazówki metodyczne do nauczania elementów techniki gry w piłkę ręczną. Metodyka nauczania rzutu z przeskokiem. 5: Sprawdzian wiedzy z przepisów gry w piłkę ręczną. Metodyka nauczania rzutu w wyskoku. 6: Metodyka nauczania rzutu z padem. Gra właściwa – sędziowanie. 7: Systematyka zwodów. Metodyka nauczania zwodu pojedynczego przodem w lewą i prawą stronę. Gra właściwa - sędziowanie. 8: Gry i zabawy z elementami techniki piłki ręcznej. 9: Technika gry bramkarza. 10: Organizacja zawodów piłki ręcznej, protokółowanie. Gra właściwa - sędziowanie. 11: Sprawdzian wiedzy z metodyki nauczania elementów techniki. Zasób ćwiczeń w formie fragmentów gry doskonalących poznane elementy techniki gry. 12: Piłka ręczna plażowa – historia, przepisy gry, technika, podstawowe zasady taktyczne, gra. 13: Piłka ręczna plażowa – doskonalenie techniki, organizacja zawodów, gra, sędziowanie. 14: Doskonalenie elementów techniki przygotowanie do zaliczenia. Zaliczenie praktyczne. 15: Zaliczenie praktyczne.
|
||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
LITERATURA PODSTAWOWA: 1. Spieszny M., Walczyk L., Tabor R. 2011. Piłka ręczna technika, metodyka, podstawy taktyki. Krakowska Oficyna Naukowa TEKST, Kraków. 2. Spieszny M., Walczyk L., Tabor R. 2001. Piłka ręczna w szkole. COS, Warszawa. 3. Związek Piłki Ręcznej w Polsce - Przepisy gry w piłkę ręczną: http://zprp.pl/wp-content/uploads/2016/12/Przepisy_-gry_pilka_reczna_2016.pdf LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: 1. Bondarowicz M. 1995. Zabawy w grach sportowych WSiP, Warszawa. 2. Jans W. 1992. Piłka ręczna atlas ćwiczeń techniczno-taktycznych. RCMSKFiS, Warszawa. 3. Norkowski H. 1996. Piłka ręczna - bramkarz. Zasady gry, technika, taktyka, trening. AWF, Warszawa. 4. Nowiński W. 2002. Piłka ręczna wyszkolenie indywidualne zawodnika. COS, Warszawa. 5. Nowiński W. 2009. Bramkarz - najważniejszy zawodnik w piłce ręcznej: technika i taktyka. ZPRP, Warszawa. 6. Stawiarski W. 2003. Piłka ręczna, Cz. I i II. AWF, Kraków. 7. Walczyk L., Skutnik R. 2005. Piłka ręczna. Zasób ćwiczeń dla dzieci i młodzieży. ZPRP, Warszawa. 8. Zielonka Z. 1992. Mini - piłka ręczna. RCMSKFiS, Warszawa. |
||||||||||||||||||||||||
Efekty uczenia się: |
EK1 Wiedza: zna terminologię i posiada wiedzę z zakresu techniki i metodyki nauczania techniki gry w piłkę ręczną – K_W17, K_W18, K_W21, K_W23; EK2 Umiejętności: potrafi wykonywać i demonstrować podstawowe elementy techniki i taktyki gry w piłkę ręczną – K_U18, K_U19, K_U20 EK3 Kompetencje społeczne: potrafi bezpiecznie zorganizować i przeprowadzić zajęcia sportowe, realizuje zadania w sposób zapewniający bezpieczeństwo własne i otoczenia, przestrzega zasad bezpieczeństwa na zajęciach oraz dba o swój poziom sprawności fizycznej, niezbędnej do prawidłowego demonstrowania ćwiczeń fizycznych – K_K03, K_K06, K_K08. |
||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
OCENA FORMUJĄCA – SKŁADOWE: 1: Aktywność na zajęciach. 2: Test z przepisów gry w piłkę ręczną. 3: Kolokwium z metodyki nauczania elementów techniki gry. 4: Sprawdzian praktyczny. OCENA PODSMOWUJĄCA 1: Średnia ważona ocen formujących. WARUNKI ZALICZENIA PRZEDMIOTU 1: Aktywne uczestnictwo w zajęciach. 2: Znajomość przepisów gry – co najmniej 50% poprawnych odpowiedzi w teście. 3: Znajomość systematyki elementów techniki, opisu i metodyki nauczania techniki gry – co najmniej 50% poprawnych odpowiedzi z kolokwium. 4: Umiejętność wykonania pokazu podstawowych elementów techniki gry – sprawdzian praktyczny. KRYTERIA OCENY
|
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
||||||||||||||||||||
Typ zajęć: |
Dziekańskie, 30 godzin
|
|||||||||||||||||||||
Koordynatorzy: | MICHAŁ SPIESZNY | |||||||||||||||||||||
Prowadzący grup: | KAMIL ZAWADA | |||||||||||||||||||||
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |||||||||||||||||||||
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Dziekańskie - Zaliczenie |
|||||||||||||||||||||
Skrócony opis: |
INFORMACJE O NAUCZYCIELACH AKADEMICKICH OSOBA ODPOWIEDZIALNA ZA KARTĘ: dr hab. prof. nadzw. Michał Spieszny WYMAGANIA WSTĘPNE Wiedza i umiejętności z zakresu piłki ręcznej nabyte w trakcie zajęć programowego wychowania fizycznego w szkołach wszystkich szczebli. CELE PRZEDMIOTU 1) Przygotowanie studentów do prowadzenia zajęć z zakresu piłki ręcznej w szkołach wszystkich szczebli. 2) Przedstawienie roli i znaczenia piłki ręcznej w systemie wychowania fizycznego i przygotowaniu do uczestnictwa w kulturze fizycznej. 3) Zaznajomienie z walorami zdrowotnymi, wychowawczymi i sportowymi gry w piłkę ręczną. |
|||||||||||||||||||||
Pełny opis: |
ĆWICZENIA 1: Omówienie przepisów BHP. Informacja o przedmiocie i kryteriach zaliczenia. Indywidualne sposoby poruszania się zawodnika w ataku i w obronie. 2: Przepisy gry w piłkę ręczną. Systematyka oraz metodyka nauczania chwytów i podań. 3: Historia gry w piłkę ręczną na świecie i w Polsce. Metodyka nauczania kozłowania. 4: Wskazówki metodyczne do nauczania elementów techniki gry w piłkę ręczną. Metodyka nauczania rzutu z przeskokiem. 5: Sprawdzian wiedzy z przepisów gry w piłkę ręczną. Metodyka nauczania rzutu w wyskoku. 6: Metodyka nauczania rzutu z padem. Gra właściwa – sędziowanie. 7: Systematyka zwodów. Metodyka nauczania zwodu pojedynczego przodem w lewą i prawą stronę. Gra właściwa - sędziowanie. 8: Gry i zabawy z elementami techniki piłki ręcznej. 9: Technika gry bramkarza. 10: Organizacja zawodów piłki ręcznej, protokółowanie. Gra właściwa - sędziowanie. 11: Sprawdzian wiedzy z metodyki nauczania elementów techniki. Zasób ćwiczeń w formie fragmentów gry doskonalących poznane elementy techniki gry. 12: Piłka ręczna plażowa – historia, przepisy gry, technika, podstawowe zasady taktyczne, gra. 13: Piłka ręczna plażowa – doskonalenie techniki, organizacja zawodów, gra, sędziowanie. 14: Doskonalenie elementów techniki przygotowanie do zaliczenia. Zaliczenie praktyczne. 15: Zaliczenie praktyczne.
|
|||||||||||||||||||||
Literatura: |
LITERATURA PODSTAWOWA: 1. Spieszny M., Walczyk L., Tabor R. 2011. Piłka ręczna technika, metodyka, podstawy taktyki. Krakowska Oficyna Naukowa TEKST, Kraków. 2. Spieszny M., Walczyk L., Tabor R. 2001. Piłka ręczna w szkole. COS, Warszawa. 3. Związek Piłki Ręcznej w Polsce - Przepisy gry w piłkę ręczną: http://zprp.pl/wp-content/uploads/2016/12/Przepisy_-gry_pilka_reczna_2016.pdf LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: 1. Bondarowicz M. 1995. Zabawy w grach sportowych WSiP, Warszawa. 2. Jans W. 1992. Piłka ręczna atlas ćwiczeń techniczno-taktycznych. RCMSKFiS, Warszawa. 3. Norkowski H. 1996. Piłka ręczna - bramkarz. Zasady gry, technika, taktyka, trening. AWF, Warszawa. 4. Nowiński W. 2002. Piłka ręczna wyszkolenie indywidualne zawodnika. COS, Warszawa. 5. Nowiński W. 2009. Bramkarz - najważniejszy zawodnik w piłce ręcznej: technika i taktyka. ZPRP, Warszawa. 6. Stawiarski W. 2003. Piłka ręczna, Cz. I i II. AWF, Kraków. 7. Walczyk L., Skutnik R. 2005. Piłka ręczna. Zasób ćwiczeń dla dzieci i młodzieży. ZPRP, Warszawa. 8. Zielonka Z. 1992. Mini - piłka ręczna. RCMSKFiS, Warszawa. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie.