Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Teoria i metodyka sportów zespołowych-Piłka ręczna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WSP-SL>RECZ1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Teoria i metodyka sportów zespołowych-Piłka ręczna
Jednostka: Zakład Gier Sportowych i Rekreacyjnych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
KATEGORIA PRZEDMIOTU:

Przedmiot podstawowy

CZAS TRWANIA PRZEDMIOTU:

semestr 03

FORMA ZAJĘĆ, LICZBA GODZIN:

Ćwiczenia

METODY DYDAKTYCZNE:

(M12) Metoda sytuacyjna
(M13) Opis
(M15) Praca pod kierunkiem
(M16) Praca w grupach
(M2) Ćwiczenia laboratoryjna
(M9) Metoda problemowa

METODY OCENY - FORMUJĄCA:

(F1) Aktywność na zajęciach
(F2) Ćwiczenia praktyczne
(F3) Kolokwium
(F4) Odpowiedź ustna

METODY OCENY - PODSUMOWUJĄCA:

(P3) Średnia ważona ocen formułujących

Skrócony opis:

INFORMACJE O NAUCZYCIELACH AKADEMICKICH

OSOBA ODPOWIEDZIALNA ZA KARTĘ: dr hab. prof. nadzw. Michał Spieszny

WYMAGANIA WSTĘPNE

Wiedza i umiejętności z zakresu piłki ręcznej nabyte w trakcie zajęć programowego wychowania fizycznego w szkołach wszystkich szczebli.

CELE PRZEDMIOTU

1) Przygotowanie studentów do prowadzenia zajęć z zakresu piłki ręcznej w szkołach wszystkich szczebli.

2) Przedstawienie roli i znaczenia piłki ręcznej w systemie wychowania fizycznego i przygotowaniu do uczestnictwa w kulturze fizycznej.

3) Zaznajomienie z walorami zdrowotnymi, wychowawczymi i sportowymi gry w piłkę ręczną.

Pełny opis:

ĆWICZENIA

1: Omówienie przepisów BHP. Informacja o przedmiocie i kryteriach zaliczenia. Indywidualne sposoby poruszania się zawodnika w ataku i w obronie.

2: Przepisy gry w piłkę ręczną. Systematyka oraz metodyka nauczania chwytów i podań.

3: Historia gry w piłkę ręczną na świecie i w Polsce. Metodyka nauczania kozłowania.

4: Wskazówki metodyczne do nauczania elementów techniki gry w piłkę ręczną. Metodyka nauczania rzutu z przeskokiem.

5: Sprawdzian wiedzy z przepisów gry w piłkę ręczną. Metodyka nauczania rzutu w wyskoku.

6: Metodyka nauczania rzutu z padem. Gra właściwa – sędziowanie.

7: Systematyka zwodów. Metodyka nauczania zwodu pojedynczego przodem w lewą i prawą stronę. Gra właściwa - sędziowanie.

8: Gry i zabawy z elementami techniki piłki ręcznej.

9: Technika gry bramkarza.

10: Organizacja zawodów piłki ręcznej, protokółowanie. Gra właściwa - sędziowanie.

11: Sprawdzian wiedzy z metodyki nauczania elementów techniki. Zasób ćwiczeń w formie fragmentów gry doskonalących poznane elementy techniki gry.

12: Piłka ręczna plażowa – historia, przepisy gry, technika, podstawowe zasady taktyczne, gra.

13: Piłka ręczna plażowa – doskonalenie techniki, organizacja zawodów, gra, sędziowanie.

14: Doskonalenie elementów techniki przygotowanie do zaliczenia. Zaliczenie praktyczne.

15: Zaliczenie praktyczne.


OBCIĄŻENIE PRACĄ STUDENTA W SEMESTRZE

Forma aktywności Średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności
Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim, w tym:
Godziny wynikające z planu studiów 30
Inne
Godziny bez udziału nauczyciela akademickiego wynikające z nakładu pracy studenta, w tym:
Przygotowanie się do zajęć, w tym studiowanie zalecanej literatury 14
Opracowanie wyników
Przygotowanie raportu, projektu, prezentacji, dyskusji
Inne: Obserwacja meczów, pracy sędziów, organizacji zawodów 6
Sumaryczna liczba godzin dla przedmiotu wynikająca z całego nakładu pracy studenta 50
Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu 2
Literatura:

LITERATURA PODSTAWOWA:

1. Spieszny M., Walczyk L., Tabor R. 2011. Piłka ręczna technika, metodyka, podstawy taktyki. Krakowska Oficyna Naukowa TEKST, Kraków.

2. Spieszny M., Walczyk L., Tabor R. 2001. Piłka ręczna w szkole. COS, Warszawa.

3. Związek Piłki Ręcznej w Polsce - Przepisy gry w piłkę ręczną:

http://zprp.pl/wp-content/uploads/2016/12/Przepisy_-gry_pilka_reczna_2016.pdf

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

1. Bondarowicz M. 1995. Zabawy w grach sportowych WSiP, Warszawa.

2. Jans W. 1992. Piłka ręczna atlas ćwiczeń techniczno-taktycznych. RCMSKFiS, Warszawa.

3. Norkowski H. 1996. Piłka ręczna - bramkarz. Zasady gry, technika, taktyka, trening. AWF, Warszawa.

4. Nowiński W. 2002. Piłka ręczna wyszkolenie indywidualne zawodnika. COS, Warszawa.

5. Nowiński W. 2009. Bramkarz - najważniejszy zawodnik w piłce ręcznej: technika i taktyka. ZPRP, Warszawa.

6. Stawiarski W. 2003. Piłka ręczna, Cz. I i II. AWF, Kraków.

7. Walczyk L., Skutnik R. 2005. Piłka ręczna. Zasób ćwiczeń dla dzieci i młodzieży. ZPRP, Warszawa.

8. Zielonka Z. 1992. Mini - piłka ręczna. RCMSKFiS, Warszawa.

Efekty uczenia się:

EK1 Wiedza:

zna terminologię i posiada wiedzę z zakresu techniki i metodyki nauczania techniki gry w piłkę ręczną – K_W17, K_W18, K_W21, K_W23;

EK2 Umiejętności:

potrafi wykonywać i demonstrować podstawowe elementy techniki i taktyki gry w piłkę ręczną – K_U18, K_U19, K_U20

EK3 Kompetencje społeczne:

potrafi bezpiecznie zorganizować i przeprowadzić zajęcia sportowe, realizuje zadania w sposób zapewniający bezpieczeństwo własne i otoczenia, przestrzega zasad bezpieczeństwa na zajęciach oraz dba o swój poziom sprawności fizycznej, niezbędnej do prawidłowego demonstrowania ćwiczeń fizycznych – K_K03, K_K06, K_K08.

Metody i kryteria oceniania:

OCENA FORMUJĄCA – SKŁADOWE:

1: Aktywność na zajęciach.

2: Test z przepisów gry w piłkę ręczną.

3: Kolokwium z metodyki nauczania elementów techniki gry.

4: Sprawdzian praktyczny.

OCENA PODSMOWUJĄCA

1: Średnia ważona ocen formujących.

WARUNKI ZALICZENIA PRZEDMIOTU

1: Aktywne uczestnictwo w zajęciach.

2: Znajomość przepisów gry – co najmniej 50% poprawnych odpowiedzi w teście.

3: Znajomość systematyki elementów techniki, opisu i metodyki nauczania techniki gry – co najmniej 50% poprawnych odpowiedzi z kolokwium.

4: Umiejętność wykonania pokazu podstawowych elementów techniki gry – sprawdzian praktyczny.

KRYTERIA OCENY


EFEKT KSZTAŁCENIA 1

OCENA WYMAGANIA
3,0 Zaliczenie testu z przepisów gry i uzyskanie oceny dostatecznej z kolokwium.
4,0 Zaliczenie testu z przepisów gry i uzyskanie oceny dobrej z kolokwium.
5,0 Zaliczenie testu z przepisów gry i uzyskanie oceny bardzo dobrej z kolokwium.


EFEKT KSZTAŁCENIA 2

OCENA WYMAGANIA
3,0 Uzyskanie oceny dostatecznej z zaliczenia praktycznego.
4,0 Uzyskanie oceny dobrej z zaliczenia praktycznego.
5,0 Uzyskanie oceny bardzo dobrej z zaliczenia praktycznego.


EFEKT KSZTAŁCENIA 3

OCENA WYMAGANIA
3,0 Aktywność oraz sposób realizowania zadań na zajęciach.
4,0 Frekwencja na zajęciach ponad 80%, a także aktywność oraz sposób realizowania zadań na zajęciach.
5,0 Frekwencja na zajęciach ponad 90%, a także aktywność oraz sposób realizowania zadań na zajęciach.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Dziekańskie, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: MICHAŁ SPIESZNY
Prowadzący grup: KAMIL ZAWADA
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Dziekańskie - Zaliczenie
Skrócony opis:

INFORMACJE O NAUCZYCIELACH AKADEMICKICH

OSOBA ODPOWIEDZIALNA ZA KARTĘ: dr hab. prof. nadzw. Michał Spieszny

WYMAGANIA WSTĘPNE

Wiedza i umiejętności z zakresu piłki ręcznej nabyte w trakcie zajęć programowego wychowania fizycznego w szkołach wszystkich szczebli.

CELE PRZEDMIOTU

1) Przygotowanie studentów do prowadzenia zajęć z zakresu piłki ręcznej w szkołach wszystkich szczebli.

2) Przedstawienie roli i znaczenia piłki ręcznej w systemie wychowania fizycznego i przygotowaniu do uczestnictwa w kulturze fizycznej.

3) Zaznajomienie z walorami zdrowotnymi, wychowawczymi i sportowymi gry w piłkę ręczną.

Pełny opis:

ĆWICZENIA

1: Omówienie przepisów BHP. Informacja o przedmiocie i kryteriach zaliczenia. Indywidualne sposoby poruszania się zawodnika w ataku i w obronie.

2: Przepisy gry w piłkę ręczną. Systematyka oraz metodyka nauczania chwytów i podań.

3: Historia gry w piłkę ręczną na świecie i w Polsce. Metodyka nauczania kozłowania.

4: Wskazówki metodyczne do nauczania elementów techniki gry w piłkę ręczną. Metodyka nauczania rzutu z przeskokiem.

5: Sprawdzian wiedzy z przepisów gry w piłkę ręczną. Metodyka nauczania rzutu w wyskoku.

6: Metodyka nauczania rzutu z padem. Gra właściwa – sędziowanie.

7: Systematyka zwodów. Metodyka nauczania zwodu pojedynczego przodem w lewą i prawą stronę. Gra właściwa - sędziowanie.

8: Gry i zabawy z elementami techniki piłki ręcznej.

9: Technika gry bramkarza.

10: Organizacja zawodów piłki ręcznej, protokółowanie. Gra właściwa - sędziowanie.

11: Sprawdzian wiedzy z metodyki nauczania elementów techniki. Zasób ćwiczeń w formie fragmentów gry doskonalących poznane elementy techniki gry.

12: Piłka ręczna plażowa – historia, przepisy gry, technika, podstawowe zasady taktyczne, gra.

13: Piłka ręczna plażowa – doskonalenie techniki, organizacja zawodów, gra, sędziowanie.

14: Doskonalenie elementów techniki przygotowanie do zaliczenia. Zaliczenie praktyczne.

15: Zaliczenie praktyczne.


OBCIĄŻENIE PRACĄ STUDENTA W SEMESTRZE

Forma aktywności Średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności
Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim, w tym:
Godziny wynikające z planu studiów 30
Inne
Godziny bez udziału nauczyciela akademickiego wynikające z nakładu pracy studenta, w tym:
Przygotowanie się do zajęć, w tym studiowanie zalecanej literatury 14
Opracowanie wyników
Przygotowanie raportu, projektu, prezentacji, dyskusji
Inne: Obserwacja meczów, pracy sędziów, organizacji zawodów 6
Sumaryczna liczba godzin dla przedmiotu wynikająca z całego nakładu pracy studenta 50
Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu 2
Literatura:

LITERATURA PODSTAWOWA:

1. Spieszny M., Walczyk L., Tabor R. 2011. Piłka ręczna technika, metodyka, podstawy taktyki. Krakowska Oficyna Naukowa TEKST, Kraków.

2. Spieszny M., Walczyk L., Tabor R. 2001. Piłka ręczna w szkole. COS, Warszawa.

3. Związek Piłki Ręcznej w Polsce - Przepisy gry w piłkę ręczną:

http://zprp.pl/wp-content/uploads/2016/12/Przepisy_-gry_pilka_reczna_2016.pdf

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

1. Bondarowicz M. 1995. Zabawy w grach sportowych WSiP, Warszawa.

2. Jans W. 1992. Piłka ręczna atlas ćwiczeń techniczno-taktycznych. RCMSKFiS, Warszawa.

3. Norkowski H. 1996. Piłka ręczna - bramkarz. Zasady gry, technika, taktyka, trening. AWF, Warszawa.

4. Nowiński W. 2002. Piłka ręczna wyszkolenie indywidualne zawodnika. COS, Warszawa.

5. Nowiński W. 2009. Bramkarz - najważniejszy zawodnik w piłce ręcznej: technika i taktyka. ZPRP, Warszawa.

6. Stawiarski W. 2003. Piłka ręczna, Cz. I i II. AWF, Kraków.

7. Walczyk L., Skutnik R. 2005. Piłka ręczna. Zasób ćwiczeń dla dzieci i młodzieży. ZPRP, Warszawa.

8. Zielonka Z. 1992. Mini - piłka ręczna. RCMSKFiS, Warszawa.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0