Ćwiczenia kompensacyjno-korekcyjne z metodyką
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSPP-SL>CKOMKOR |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Ćwiczenia kompensacyjno-korekcyjne z metodyką |
Jednostka: | Zakład Odnowy Biologicznej i Korekcji Wad Postawy |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
CZAS TRWANIA PRZEDMIOTU: | semestr 05 |
FORMA ZAJĘĆ, LICZBA GODZIN: | Ćwiczenia |
METODY DYDAKTYCZNE: | (M14) Pokaz slajdów |
METODY OCENY - FORMUJĄCA: | (F2) Ćwiczenia praktyczne |
METODY OCENY - PODSUMOWUJĄCA: | (P4) Test |
Skrócony opis: |
Przedmiot ma na celu zaznajomienie studentów ze specyfiką ćwiczeń kompensacyjnych i korygujących wady postawy co jest istotnym elementem w szeroko pojętym rozumieniu promocji zdrowia. Blok tematyczny rozszerzający wiedzę i umiejętności z obszaru nauk medycznych, nauk o zdrowiu oraz nauk o kulturze fizycznej pozwala oddziaływać na osobowość i organizm człowieka w celu zaspokojenia potrzeb w zakresie rozwoju somatycznego, motorycznego, psychicznego i społecznego. Przedmiot ma na celu zaznajomienie studentów ze specyfiką wad postawy i odpowiedniego postępowania, zgodnie z metodyką. W ramach szkolenia teoretycznego, prezentowane są treści dotyczące poszczególnych wad postawy kontrastowane z postawą prawidłową. Omawiane są metody oddziaływania mające na celu korygowanie postawy. Blok zajęć praktycznych zawiera opracowania i ćwiczenia praktyczne dedykowane poszczególnym rodzajom wad postawy |
Pełny opis: |
Absolwent kierunku Sport jest przygotowany do pracy dydaktyczno-wychowawczej, promowania zdrowia i aktywności fizycznej w miejscu pracy, a także samodzielnego planowania, realizacji i ewaluacji aktywności fizycznej służącej zdrowiu. Posiada podstawową wiedzę i umiejętności oraz kompetencje z obszaru nauk o kulturze fizycznej, nauk medycznych oraz nauk o zdrowiu, które pozwalają oddziaływać na organizm człowieka w celu zaspokojenia jego potrzeb związanych z uczestnictwem w kulturze fizycznej. Potrafi projektować i realizować programy treningowe ukierunkowane na potrzeby osoby uprawiającej sport kwalifikowany, mające na celu rozwój specjalnej sprawności fizycznej lub zwiększenie wydolności fizycznej organizmu osób wykonujących zadania w zróżnicowanych i ekstremalnych warunkach środowiska zewnętrznego. Legitymuje się wysoką sprawnością fizyczną, co umożliwia mu demonstrowanie ćwiczeń fizycznych. Posiada wiedzę i umiejętności niezbędne do określania predyspozycji fizycznych dla wybranej dyscypliny sportowej, a także dokonywania pomiaru i oceny wydolności fizycznej i sprawności fizycznej, której wysoki poziom determinuje skuteczne wykonywanie zadań ruchowych, ze szczególnym uwzględnieniem projektowania programów treningowych zgodnych z wymaganiami dla dyscypliny sportowej. Wiedza dotycząca specyfiki wad postawy i umiejętności z zakresu kreowania ćwiczeń kompensacyjnych i korygujących wady postawy są cennym uzupełnieniem wiedzy zasadniczej z punktu widzenia zachowania zdrowia bowiem dostarcza wiedzy, umiejętności rozpoznawania zagrożeń zdrowotnych wynikających z obciążenia pracą organizmu dotkniętego wadą postawy, a zwłaszcza umiejętności kreowania treningu kompensującego nieprawidłowe przeciążenia |
Literatura: |
Kutzner-Kozińska M., Korekcja wad postawy. WSiP Kutzner-Kozińska M., Korekcja wad postawy. Charakterystyka wad postawy oraz postępowanie korekcyjnew poszczególnych rodzajach wad. Wyd. AWF Warszawa. Kasperczyk T., Wady postawy ciała. Diagnostyka i leczenie. 1996, Kraków Owczarek S., Atlas ćwiczeń korekcyjnych. 2016, KORSO Bondarowicz M.,Owczarek S., Zabawy i gry ruchowe w gimnastyce korekcyjnej. 2017, KORSO Winczewski Piotr Zabawy i gry ruchowe aktywizujące mięśnie tułowia Owczarek S., red. Ćwiczenia korekcyjne z przyborami. Ther-band. 2016, KORSO Trójpłaszczyznowa terapia skolioz. Oddechowo-ortopedyczny system według Schroth. Wyd 8 Borkowska M., Gelleta I., Wady postawy i stóp u dzieci . 2015 PZWL Johnson Jane. Korekcja postawy ciała. Wybrane techniki manualne. Red.wyd.pol. Lewandowski Jacek . 2018, Urban i Partner. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: S1_W01 Student legitymuje się znajomość podstaw anatomicznych, biochemicznych i fizjologicznych mechanizmów funkcjonowania układu lokomocyjnego. S1_W08 posiada wiedzę dotyczącą wpływu występujących wad postawy na zdrowie człowieka. Rozumie znaczenie ćwiczeń kompensacyjno- korekcyjnych w profilaktyce zdrowotnej i w sporcie, zna podstawowe metody profilaktyki wad postawy. Jest świadomy zagrożeń dla zdrowia wynikających z występujących wad postawy, zna ćwiczenia i pozycje wyjściowe przeciwwskazane dla poszczególnych rodzajów wad. S1_W9 dysponuje aparatem pojęciowym i wiedzą o układzie lokomocyjnym prawidłowym i o wadach postawy, zna terminologię z zakresu rozpoznawania wad postawy. Ma wiedzę dotyczącą podstawowych metody diagnozowania wad postawy. SN_W03 zna i rozumie rolę nauczyciela, wychowawcy w modelowaniu postaw i zachowań prozdrowotnych uczniów Jest świadomy zagrożeń dla zdrowia wynikających z występujących wad postawy, SN_W14, SN_W15 zna zasady oddziaływania profilaktycznego i wartość ćwiczeń kompensacyjno- korekcyjnych dla poszczególnych rodzajów wad, zna treści nauczania i typowe trudności uczniów związane z ich opanowaniem. Umiejętności: S1_U17 Posiada umiejętność oceny postawy ciała, dokonania klasyfikacji wad i odpowiedniego oddziaływania środkami z zakresu postępowania korekcyjnego. S1_U18 Potrafi interpretować wyniki przeprowadzonej obserwacji- badania narządu ruchu, umożliwiające rozpoznanie zagrożeń wynikających z rozwoju wady postawy, potrafi diagnozować stan organizmu, odnosząc je do wartości referencyjnych S1_U19 Potrafi prawidłowo przeprowadzić zajęcia kompensacyjno- korekcyjne dla danej wady S1_U21 Jest świadomy zagrożeń dla zdrowia wynikających z występujących wad postawy, jest praktycznie przygotowany do działań profilaktycznych na poziomie instruktora sportu w zakresie treningu potrafi dobierać ćwiczenia i pozycje wyjściowe wskazane dla poszczególnych rodzajów wad SN_U02 potrafi adekwatnie dobierać ćwiczenia i metody oddziaływania. SN_U03, SN_U04 , SN_U06 , SN_U07 , SN_U09 potrafi rozpoznawać potrzeby i prawidłowo projektować oddziaływania korekcyjno-kompensacyjne w całym programie szkolenia w celu uzyskania pożądanych efektów wychowania i kształcenia Kompetencje społeczne: S1_K07 Legitymuje się postawą etyczną, promującą zdrowie, wykazuje postawę zawodową ze świadomym postępowaniem zgodnie z metodyką i założeniami postępowania prozdrowotnego, jest praktycznie przygotowany do działań profilaktycznych na poziomie instruktora sportu w zakresie treningu potrafi dobierać ćwiczenia i pozycje wyjściowe wskazane dla poszczególnych rodzajów wad Realizuje zadania w sposób zapewniający bezpieczeństwo własne i otoczenia, przestrzega zasad bezpieczeństwa pracy i udzielania pierwszej pomocy, jest świadomy odpowiedzialności prawnej w swojej działalności zawodowej SN_K07 Jest świadomy zagrożeń dla zdrowia wynikających z występujących wad postawy, jest gotowy do współpracy z nauczycielami, pedagogami, specjalistami, rodzicami i opiekunami uczniów |
Metody i kryteria oceniania: |
1. ćwiczenia- zal - pokaz - prezentacja pracy własnej- konspekt programu ćwiczeń kompensacyjno-korekcyjnych dla poszczególnych wad - pokaz losowo wybranego opracowania 2. egzamin - test ocena bdb: 5,0 - powyżej 81% punktów 4,5 - 80 - 71 % punktów 4,0 - 70 - 61 % punktów 3,5 - 60 - 51 % punktów 3,0 - 50 - 45% punktów |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Dziekańskie, 28 godzin
Wykład, 14 godzin
|
|
Koordynatorzy: | URSZULA PASIUT | |
Prowadzący grup: | URSZULA PASIUT | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Dziekańskie - Zaliczenie Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot ma na celu zaznajomienie studentów ze specyfiką ćwiczeń kompensacyjnych i korygujących wady postawy co jest istotnym elementem w szeroko pojętym rozumieniu promocji zdrowia. Blok tematyczny rozszerzający wiedzę i umiejętności z obszaru nauk medycznych, nauk o zdrowiu oraz nauk o kulturze fizycznej pozwala oddziaływać na osobowość i organizm człowieka w celu zaspokojenia potrzeb w zakresie rozwoju somatycznego, motorycznego, psychicznego i społecznego. Przedmiot ma na celu zaznajomienie studentów ze specyfiką wad postawy i odpowiedniego postępowania, zgodnie z metodyką. W ramach szkolenia teoretycznego, prezentowane są treści dotyczące poszczególnych wad postawy kontrastowane z postawą prawidłową. Omawiane są metody oddziaływania mające na celu korygowanie postawy. Blok zajęć praktycznych zawiera opracowania i ćwiczenia praktyczne dedykowane poszczególnym rodzajom wad postawy |
|
Pełny opis: |
Absolwent kierunku Sport jest przygotowany do pracy dydaktyczno-wychowawczej, promowania zdrowia i aktywności fizycznej w miejscu pracy, a także samodzielnego planowania, realizacji i ewaluacji aktywności fizycznej służącej zdrowiu. Posiada podstawową wiedzę i umiejętności oraz kompetencje z obszaru nauk o kulturze fizycznej, nauk medycznych oraz nauk o zdrowiu, które pozwalają oddziaływać na organizm człowieka w celu zaspokojenia jego potrzeb związanych z uczestnictwem w kulturze fizycznej. Potrafi projektować i realizować programy treningowe ukierunkowane na potrzeby osoby uprawiającej sport kwalifikowany, mające na celu rozwój specjalnej sprawności fizycznej lub zwiększenie wydolności fizycznej organizmu osób wykonujących zadania w zróżnicowanych i ekstremalnych warunkach środowiska zewnętrznego. Legitymuje się wysoką sprawnością fizyczną, co umożliwia mu demonstrowanie ćwiczeń fizycznych. Posiada wiedzę i umiejętności niezbędne do określania predyspozycji fizycznych dla wybranej dyscypliny sportowej, a także dokonywania pomiaru i oceny wydolności fizycznej i sprawności fizycznej, której wysoki poziom determinuje skuteczne wykonywanie zadań ruchowych, ze szczególnym uwzględnieniem projektowania programów treningowych zgodnych z wymaganiami dla dyscypliny sportowej. Wiedza dotycząca specyfiki wad postawy i umiejętności z zakresu kreowania ćwiczeń kompensacyjnych i korygujących wady postawy są cennym uzupełnieniem wiedzy zasadniczej z punktu widzenia zachowania zdrowia bowiem dostarcza wiedzy, umiejętności rozpoznawania zagrożeń zdrowotnych wynikających z obciążenia pracą organizmu dotkniętego wadą postawy, a zwłaszcza umiejętności kreowania treningu kompensującego nieprawidłowe przeciążenia |
|
Literatura: |
Kutzner-Kozińska M., Korekcja wad postawy. WSiP Kutzner-Kozińska M., Korekcja wad postawy. Charakterystyka wad postawy oraz postępowanie korekcyjnew poszczególnych rodzajach wad. Wyd. AWF Warszawa. Kasperczyk T., Wady postawy ciała. Diagnostyka i leczenie. 1996, Kraków Owczarek S., Atlas ćwiczeń korekcyjnych. 2016, KORSO Bondarowicz M.,Owczarek S., Zabawy i gry ruchowe w gimnastyce korekcyjnej. 2017, KORSO Winczewski Piotr Zabawy i gry ruchowe aktywizujące mięśnie tułowia Owczarek S., red. Ćwiczenia korekcyjne z przyborami. Ther-band. 2016, KORSO Trójpłaszczyznowa terapia skolioz. Oddechowo-ortopedyczny system według Schroth. Wyd 8 Borkowska M., Gelleta I., Wady postawy i stóp u dzieci . 2015 PZWL Johnson Jane. Korekcja postawy ciała. Wybrane techniki manualne. Red.wyd.pol. Lewandowski Jacek . 2018, Urban i Partner. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Dziekańskie, 28 godzin
Wykład, 14 godzin
|
|
Koordynatorzy: | URSZULA PASIUT | |
Prowadzący grup: | URSZULA PASIUT | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Dziekańskie - Zaliczenie Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot ma na celu zaznajomienie studentów ze specyfiką ćwiczeń kompensacyjnych i korygujących wady postawy co jest istotnym elementem w szeroko pojętym rozumieniu promocji zdrowia. Blok tematyczny rozszerzający wiedzę i umiejętności z obszaru nauk medycznych, nauk o zdrowiu oraz nauk o kulturze fizycznej pozwala oddziaływać na osobowość i organizm człowieka w celu zaspokojenia potrzeb w zakresie rozwoju somatycznego, motorycznego, psychicznego i społecznego. Przedmiot ma na celu zaznajomienie studentów ze specyfiką wad postawy i odpowiedniego postępowania, zgodnie z metodyką. W ramach szkolenia teoretycznego, prezentowane są treści dotyczące poszczególnych wad postawy kontrastowane z postawą prawidłową. Omawiane są metody oddziaływania mające na celu korygowanie postawy. Blok zajęć praktycznych zawiera opracowania i ćwiczenia praktyczne dedykowane poszczególnym rodzajom wad postawy |
|
Pełny opis: |
Absolwent kierunku Sport jest przygotowany do pracy dydaktyczno-wychowawczej, promowania zdrowia i aktywności fizycznej w miejscu pracy, a także samodzielnego planowania, realizacji i ewaluacji aktywności fizycznej służącej zdrowiu. Posiada podstawową wiedzę i umiejętności oraz kompetencje z obszaru nauk o kulturze fizycznej, nauk medycznych oraz nauk o zdrowiu, które pozwalają oddziaływać na organizm człowieka w celu zaspokojenia jego potrzeb związanych z uczestnictwem w kulturze fizycznej. Potrafi projektować i realizować programy treningowe ukierunkowane na potrzeby osoby uprawiającej sport kwalifikowany, mające na celu rozwój specjalnej sprawności fizycznej lub zwiększenie wydolności fizycznej organizmu osób wykonujących zadania w zróżnicowanych i ekstremalnych warunkach środowiska zewnętrznego. Legitymuje się wysoką sprawnością fizyczną, co umożliwia mu demonstrowanie ćwiczeń fizycznych. Posiada wiedzę i umiejętności niezbędne do określania predyspozycji fizycznych dla wybranej dyscypliny sportowej, a także dokonywania pomiaru i oceny wydolności fizycznej i sprawności fizycznej, której wysoki poziom determinuje skuteczne wykonywanie zadań ruchowych, ze szczególnym uwzględnieniem projektowania programów treningowych zgodnych z wymaganiami dla dyscypliny sportowej. Wiedza dotycząca specyfiki wad postawy i umiejętności z zakresu kreowania ćwiczeń kompensacyjnych i korygujących wady postawy są cennym uzupełnieniem wiedzy zasadniczej z punktu widzenia zachowania zdrowia bowiem dostarcza wiedzy, umiejętności rozpoznawania zagrożeń zdrowotnych wynikających z obciążenia pracą organizmu dotkniętego wadą postawy, a zwłaszcza umiejętności kreowania treningu kompensującego nieprawidłowe przeciążenia |
|
Literatura: |
Kutzner-Kozińska M., Korekcja wad postawy. WSiP Kutzner-Kozińska M., Korekcja wad postawy. Charakterystyka wad postawy oraz postępowanie korekcyjnew poszczególnych rodzajach wad. Wyd. AWF Warszawa. Kasperczyk T., Wady postawy ciała. Diagnostyka i leczenie. 1996, Kraków Owczarek S., Atlas ćwiczeń korekcyjnych. 2016, KORSO Bondarowicz M.,Owczarek S., Zabawy i gry ruchowe w gimnastyce korekcyjnej. 2017, KORSO Winczewski Piotr Zabawy i gry ruchowe aktywizujące mięśnie tułowia Owczarek S., red. Ćwiczenia korekcyjne z przyborami. Ther-band. 2016, KORSO Trójpłaszczyznowa terapia skolioz. Oddechowo-ortopedyczny system według Schroth. Wyd 8 Borkowska M., Gelleta I., Wady postawy i stóp u dzieci . 2015 PZWL Johnson Jane. Korekcja postawy ciała. Wybrane techniki manualne. Red.wyd.pol. Lewandowski Jacek . 2018, Urban i Partner. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-29 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Dziekańskie, 28 godzin
Wykład, 14 godzin
|
|
Koordynatorzy: | URSZULA PASIUT | |
Prowadzący grup: | URSZULA PASIUT | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Dziekańskie - Zaliczenie Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot ma na celu zaznajomienie studentów ze specyfiką ćwiczeń kompensacyjnych i korygujących wady postawy co jest istotnym elementem w szeroko pojętym rozumieniu promocji zdrowia. Blok tematyczny rozszerzający wiedzę i umiejętności z obszaru nauk medycznych, nauk o zdrowiu oraz nauk o kulturze fizycznej pozwala oddziaływać na osobowość i organizm człowieka w celu zaspokojenia potrzeb w zakresie rozwoju somatycznego, motorycznego, psychicznego i społecznego. Przedmiot ma na celu zaznajomienie studentów ze specyfiką wad postawy i odpowiedniego postępowania, zgodnie z metodyką. W ramach szkolenia teoretycznego, prezentowane są treści dotyczące poszczególnych wad postawy kontrastowane z postawą prawidłową. Omawiane są metody oddziaływania mające na celu korygowanie postawy. Blok zajęć praktycznych zawiera opracowania i ćwiczenia praktyczne dedykowane poszczególnym rodzajom wad postawy |
|
Pełny opis: |
Absolwent kierunku Sport jest przygotowany do pracy dydaktyczno-wychowawczej, promowania zdrowia i aktywności fizycznej w miejscu pracy, a także samodzielnego planowania, realizacji i ewaluacji aktywności fizycznej służącej zdrowiu. Posiada podstawową wiedzę i umiejętności oraz kompetencje z obszaru nauk o kulturze fizycznej, nauk medycznych oraz nauk o zdrowiu, które pozwalają oddziaływać na organizm człowieka w celu zaspokojenia jego potrzeb związanych z uczestnictwem w kulturze fizycznej. Potrafi projektować i realizować programy treningowe ukierunkowane na potrzeby osoby uprawiającej sport kwalifikowany, mające na celu rozwój specjalnej sprawności fizycznej lub zwiększenie wydolności fizycznej organizmu osób wykonujących zadania w zróżnicowanych i ekstremalnych warunkach środowiska zewnętrznego. Legitymuje się wysoką sprawnością fizyczną, co umożliwia mu demonstrowanie ćwiczeń fizycznych. Posiada wiedzę i umiejętności niezbędne do określania predyspozycji fizycznych dla wybranej dyscypliny sportowej, a także dokonywania pomiaru i oceny wydolności fizycznej i sprawności fizycznej, której wysoki poziom determinuje skuteczne wykonywanie zadań ruchowych, ze szczególnym uwzględnieniem projektowania programów treningowych zgodnych z wymaganiami dla dyscypliny sportowej. Wiedza dotycząca specyfiki wad postawy i umiejętności z zakresu kreowania ćwiczeń kompensacyjnych i korygujących wady postawy są cennym uzupełnieniem wiedzy zasadniczej z punktu widzenia zachowania zdrowia bowiem dostarcza wiedzy, umiejętności rozpoznawania zagrożeń zdrowotnych wynikających z obciążenia pracą organizmu dotkniętego wadą postawy, a zwłaszcza umiejętności kreowania treningu kompensującego nieprawidłowe przeciążenia |
|
Literatura: |
Kutzner-Kozińska M., Korekcja wad postawy. WSiP Kutzner-Kozińska M., Korekcja wad postawy. Charakterystyka wad postawy oraz postępowanie korekcyjnew poszczególnych rodzajach wad. Wyd. AWF Warszawa. Kasperczyk T., Wady postawy ciała. Diagnostyka i leczenie. 1996, Kraków Owczarek S., Atlas ćwiczeń korekcyjnych. 2016, KORSO Bondarowicz M.,Owczarek S., Zabawy i gry ruchowe w gimnastyce korekcyjnej. 2017, KORSO Winczewski Piotr Zabawy i gry ruchowe aktywizujące mięśnie tułowia Owczarek S., red. Ćwiczenia korekcyjne z przyborami. Ther-band. 2016, KORSO Trójpłaszczyznowa terapia skolioz. Oddechowo-ortopedyczny system według Schroth. Wyd 8 Borkowska M., Gelleta I., Wady postawy i stóp u dzieci . 2015 PZWL Johnson Jane. Korekcja postawy ciała. Wybrane techniki manualne. Red.wyd.pol. Lewandowski Jacek . 2018, Urban i Partner. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie.