Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Ćwiczenia kompensacyjno-korekcyjne z metodyką

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WSPP-SL>CKOMKOR
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Ćwiczenia kompensacyjno-korekcyjne z metodyką
Jednostka: Zakład Odnowy Biologicznej i Korekcji Wad Postawy
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
CZAS TRWANIA PRZEDMIOTU:

semestr 05

FORMA ZAJĘĆ, LICZBA GODZIN:

Ćwiczenia
Wykład

METODY DYDAKTYCZNE:

(M14) Pokaz slajdów
(M15) Praca pod kierunkiem
(M2) Ćwiczenia laboratoryjna
(M22) Wykłady

METODY OCENY - FORMUJĄCA:

(F2) Ćwiczenia praktyczne
(F6) Projekt indywidualny

METODY OCENY - PODSUMOWUJĄCA:

(P4) Test

Skrócony opis:

Przedmiot ma na celu zaznajomienie studentów ze specyfiką ćwiczeń kompensacyjnych i korygujących wady postawy co jest istotnym elementem w szeroko pojętym rozumieniu promocji zdrowia. Blok tematyczny rozszerzający wiedzę i umiejętności z obszaru nauk medycznych, nauk o zdrowiu oraz nauk o kulturze fizycznej pozwala oddziaływać na osobowość i organizm człowieka w celu zaspokojenia potrzeb w zakresie rozwoju somatycznego, motorycznego, psychicznego i społecznego.

Przedmiot ma na celu zaznajomienie studentów ze specyfiką wad postawy i odpowiedniego postępowania, zgodnie z metodyką. W ramach szkolenia teoretycznego, prezentowane są treści dotyczące poszczególnych wad postawy kontrastowane z postawą prawidłową. Omawiane są metody oddziaływania mające na celu korygowanie postawy. Blok zajęć praktycznych zawiera opracowania i ćwiczenia praktyczne dedykowane poszczególnym rodzajom wad postawy

Pełny opis:

Absolwent kierunku Sport jest przygotowany do pracy dydaktyczno-wychowawczej, promowania zdrowia i aktywności fizycznej w miejscu pracy, a także samodzielnego planowania, realizacji i ewaluacji aktywności fizycznej służącej zdrowiu. Posiada podstawową wiedzę i umiejętności oraz kompetencje z obszaru nauk o kulturze fizycznej, nauk medycznych oraz nauk o zdrowiu, które pozwalają oddziaływać na organizm człowieka w celu zaspokojenia jego potrzeb związanych z uczestnictwem w kulturze fizycznej. Potrafi projektować i realizować programy treningowe ukierunkowane na potrzeby osoby uprawiającej sport kwalifikowany, mające na celu rozwój specjalnej sprawności fizycznej lub zwiększenie wydolności fizycznej organizmu osób wykonujących zadania w zróżnicowanych i ekstremalnych warunkach środowiska zewnętrznego. Legitymuje się wysoką sprawnością fizyczną, co umożliwia mu demonstrowanie ćwiczeń fizycznych.

Posiada wiedzę i umiejętności niezbędne do określania predyspozycji fizycznych dla wybranej dyscypliny sportowej, a także dokonywania pomiaru i oceny wydolności fizycznej i sprawności fizycznej, której wysoki poziom determinuje skuteczne wykonywanie zadań ruchowych, ze szczególnym uwzględnieniem projektowania programów treningowych zgodnych z wymaganiami dla dyscypliny sportowej. Wiedza dotycząca specyfiki wad postawy i umiejętności z zakresu kreowania ćwiczeń kompensacyjnych i korygujących wady postawy są cennym uzupełnieniem wiedzy zasadniczej z punktu widzenia zachowania zdrowia bowiem dostarcza wiedzy, umiejętności rozpoznawania zagrożeń zdrowotnych wynikających z obciążenia pracą organizmu dotkniętego wadą postawy, a zwłaszcza umiejętności kreowania treningu kompensującego nieprawidłowe przeciążenia

Literatura:

Kutzner-Kozińska M., Korekcja wad postawy. WSiP

Kutzner-Kozińska M., Korekcja wad postawy. Charakterystyka wad postawy oraz postępowanie korekcyjnew poszczególnych rodzajach wad. Wyd. AWF Warszawa.

Kasperczyk T., Wady postawy ciała. Diagnostyka i leczenie. 1996, Kraków

Owczarek S., Atlas ćwiczeń korekcyjnych. 2016, KORSO

Bondarowicz M.,Owczarek S., Zabawy i gry ruchowe w gimnastyce korekcyjnej. 2017, KORSO

Winczewski Piotr Zabawy i gry ruchowe aktywizujące mięśnie tułowia

Owczarek S., red. Ćwiczenia korekcyjne z przyborami. Ther-band. 2016, KORSO

Trójpłaszczyznowa terapia skolioz. Oddechowo-ortopedyczny system według Schroth. Wyd 8

Borkowska M., Gelleta I., Wady postawy i stóp u dzieci . 2015 PZWL

Johnson Jane. Korekcja postawy ciała. Wybrane techniki manualne. Red.wyd.pol. Lewandowski Jacek . 2018, Urban i Partner.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

S1_W01 Student legitymuje się znajomość podstaw anatomicznych, biochemicznych i fizjologicznych mechanizmów funkcjonowania układu lokomocyjnego.

S1_W08 posiada wiedzę dotyczącą wpływu występujących wad postawy na zdrowie człowieka. Rozumie znaczenie ćwiczeń kompensacyjno- korekcyjnych w profilaktyce zdrowotnej i w sporcie, zna podstawowe metody profilaktyki wad postawy. Jest świadomy zagrożeń dla zdrowia wynikających z występujących wad postawy, zna ćwiczenia i pozycje wyjściowe przeciwwskazane dla poszczególnych rodzajów wad.

S1_W9 dysponuje aparatem pojęciowym i wiedzą o układzie lokomocyjnym prawidłowym i o wadach postawy, zna terminologię z zakresu rozpoznawania wad postawy. Ma wiedzę dotyczącą podstawowych metody diagnozowania wad postawy.

SN_W03 zna i rozumie rolę nauczyciela, wychowawcy w modelowaniu postaw i zachowań prozdrowotnych uczniów Jest świadomy zagrożeń dla zdrowia wynikających z występujących wad postawy,

SN_W14, SN_W15 zna zasady oddziaływania profilaktycznego i wartość ćwiczeń kompensacyjno- korekcyjnych dla poszczególnych rodzajów wad, zna treści nauczania i typowe trudności uczniów związane z ich opanowaniem.

Umiejętności:

S1_U17 Posiada umiejętność oceny postawy ciała, dokonania klasyfikacji wad i odpowiedniego oddziaływania środkami z zakresu postępowania korekcyjnego.

S1_U18 Potrafi interpretować wyniki przeprowadzonej obserwacji- badania narządu ruchu, umożliwiające rozpoznanie zagrożeń wynikających z rozwoju wady postawy, potrafi diagnozować stan organizmu, odnosząc je do wartości referencyjnych

S1_U19 Potrafi prawidłowo przeprowadzić zajęcia kompensacyjno- korekcyjne dla danej wady

S1_U21 Jest świadomy zagrożeń dla zdrowia wynikających z występujących wad postawy, jest praktycznie przygotowany do działań profilaktycznych na poziomie instruktora sportu w zakresie treningu potrafi dobierać ćwiczenia i pozycje wyjściowe wskazane dla poszczególnych rodzajów wad

SN_U02 potrafi adekwatnie dobierać ćwiczenia i metody oddziaływania.

SN_U03, SN_U04 , SN_U06 , SN_U07 , SN_U09 potrafi rozpoznawać potrzeby i prawidłowo projektować oddziaływania korekcyjno-kompensacyjne w całym programie szkolenia w celu uzyskania pożądanych efektów wychowania i kształcenia

Kompetencje społeczne:

S1_K07 Legitymuje się postawą etyczną, promującą zdrowie, wykazuje postawę zawodową ze świadomym postępowaniem zgodnie z metodyką i założeniami postępowania prozdrowotnego, jest praktycznie przygotowany do działań profilaktycznych na poziomie instruktora sportu w zakresie treningu potrafi dobierać ćwiczenia i pozycje wyjściowe wskazane dla poszczególnych rodzajów wad

Realizuje zadania w sposób zapewniający bezpieczeństwo własne i otoczenia, przestrzega zasad bezpieczeństwa pracy i udzielania pierwszej pomocy, jest świadomy odpowiedzialności prawnej w swojej działalności zawodowej

SN_K07 Jest świadomy zagrożeń dla zdrowia wynikających z występujących wad postawy, jest gotowy do współpracy z nauczycielami, pedagogami, specjalistami, rodzicami i opiekunami uczniów

Metody i kryteria oceniania:

1. ćwiczenia- zal - pokaz - prezentacja pracy własnej- konspekt programu ćwiczeń kompensacyjno-korekcyjnych dla poszczególnych wad - pokaz losowo wybranego opracowania

2. egzamin - test

ocena bdb: 5,0 - powyżej 81% punktów

4,5 - 80 - 71 % punktów

4,0 - 70 - 61 % punktów

3,5 - 60 - 51 % punktów

3,0 - 50 - 45% punktów

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Dziekańskie, 28 godzin więcej informacji
Wykład, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: URSZULA PASIUT
Prowadzący grup: URSZULA PASIUT
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Dziekańskie - Zaliczenie
Wykład - Egzamin
Skrócony opis:

Przedmiot ma na celu zaznajomienie studentów ze specyfiką ćwiczeń kompensacyjnych i korygujących wady postawy co jest istotnym elementem w szeroko pojętym rozumieniu promocji zdrowia. Blok tematyczny rozszerzający wiedzę i umiejętności z obszaru nauk medycznych, nauk o zdrowiu oraz nauk o kulturze fizycznej pozwala oddziaływać na osobowość i organizm człowieka w celu zaspokojenia potrzeb w zakresie rozwoju somatycznego, motorycznego, psychicznego i społecznego. Przedmiot ma na celu zaznajomienie studentów ze specyfiką wad postawy i odpowiedniego postępowania, zgodnie z metodyką. W ramach szkolenia teoretycznego, prezentowane są treści dotyczące poszczególnych wad postawy kontrastowane z postawą prawidłową. Omawiane są metody oddziaływania mające na celu korygowanie postawy. Blok zajęć praktycznych zawiera opracowania i ćwiczenia praktyczne dedykowane poszczególnym rodzajom wad postawy

Pełny opis:

Absolwent kierunku Sport jest przygotowany do pracy dydaktyczno-wychowawczej, promowania zdrowia i aktywności fizycznej w miejscu pracy, a także samodzielnego planowania, realizacji i ewaluacji aktywności fizycznej służącej zdrowiu. Posiada podstawową wiedzę i umiejętności oraz kompetencje z obszaru nauk o kulturze fizycznej, nauk medycznych oraz nauk o zdrowiu, które pozwalają oddziaływać na organizm człowieka w celu zaspokojenia jego potrzeb związanych z uczestnictwem w kulturze fizycznej. Potrafi projektować i realizować programy treningowe ukierunkowane na potrzeby osoby uprawiającej sport kwalifikowany, mające na celu rozwój specjalnej sprawności fizycznej lub zwiększenie wydolności fizycznej organizmu osób wykonujących zadania w zróżnicowanych i ekstremalnych warunkach środowiska zewnętrznego. Legitymuje się wysoką sprawnością fizyczną, co umożliwia mu demonstrowanie ćwiczeń fizycznych.

Posiada wiedzę i umiejętności niezbędne do określania predyspozycji fizycznych dla wybranej dyscypliny sportowej, a także dokonywania pomiaru i oceny wydolności fizycznej i sprawności fizycznej, której wysoki poziom determinuje skuteczne wykonywanie zadań ruchowych, ze szczególnym uwzględnieniem projektowania programów treningowych zgodnych z wymaganiami dla dyscypliny sportowej. Wiedza dotycząca specyfiki wad postawy i umiejętności z zakresu kreowania ćwiczeń kompensacyjnych i korygujących wady postawy są cennym uzupełnieniem wiedzy zasadniczej z punktu widzenia zachowania zdrowia bowiem dostarcza wiedzy, umiejętności rozpoznawania zagrożeń zdrowotnych wynikających z obciążenia pracą organizmu dotkniętego wadą postawy, a zwłaszcza umiejętności kreowania treningu kompensującego nieprawidłowe przeciążenia

Literatura:

Kutzner-Kozińska M., Korekcja wad postawy. WSiP

Kutzner-Kozińska M., Korekcja wad postawy. Charakterystyka wad postawy oraz postępowanie korekcyjnew poszczególnych rodzajach wad. Wyd. AWF Warszawa.

Kasperczyk T., Wady postawy ciała. Diagnostyka i leczenie. 1996, Kraków

Owczarek S., Atlas ćwiczeń korekcyjnych. 2016, KORSO

Bondarowicz M.,Owczarek S., Zabawy i gry ruchowe w gimnastyce korekcyjnej. 2017, KORSO

Winczewski Piotr Zabawy i gry ruchowe aktywizujące mięśnie tułowia

Owczarek S., red. Ćwiczenia korekcyjne z przyborami. Ther-band. 2016, KORSO

Trójpłaszczyznowa terapia skolioz. Oddechowo-ortopedyczny system według Schroth. Wyd 8

Borkowska M., Gelleta I., Wady postawy i stóp u dzieci . 2015 PZWL

Johnson Jane. Korekcja postawy ciała. Wybrane techniki manualne. Red.wyd.pol. Lewandowski Jacek . 2018, Urban i Partner.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Dziekańskie, 28 godzin więcej informacji
Wykład, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: URSZULA PASIUT
Prowadzący grup: URSZULA PASIUT
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Dziekańskie - Zaliczenie
Wykład - Egzamin
Skrócony opis:

Przedmiot ma na celu zaznajomienie studentów ze specyfiką ćwiczeń kompensacyjnych i korygujących wady postawy co jest istotnym elementem w szeroko pojętym rozumieniu promocji zdrowia. Blok tematyczny rozszerzający wiedzę i umiejętności z obszaru nauk medycznych, nauk o zdrowiu oraz nauk o kulturze fizycznej pozwala oddziaływać na osobowość i organizm człowieka w celu zaspokojenia potrzeb w zakresie rozwoju somatycznego, motorycznego, psychicznego i społecznego. Przedmiot ma na celu zaznajomienie studentów ze specyfiką wad postawy i odpowiedniego postępowania, zgodnie z metodyką. W ramach szkolenia teoretycznego, prezentowane są treści dotyczące poszczególnych wad postawy kontrastowane z postawą prawidłową. Omawiane są metody oddziaływania mające na celu korygowanie postawy. Blok zajęć praktycznych zawiera opracowania i ćwiczenia praktyczne dedykowane poszczególnym rodzajom wad postawy

Pełny opis:

Absolwent kierunku Sport jest przygotowany do pracy dydaktyczno-wychowawczej, promowania zdrowia i aktywności fizycznej w miejscu pracy, a także samodzielnego planowania, realizacji i ewaluacji aktywności fizycznej służącej zdrowiu. Posiada podstawową wiedzę i umiejętności oraz kompetencje z obszaru nauk o kulturze fizycznej, nauk medycznych oraz nauk o zdrowiu, które pozwalają oddziaływać na organizm człowieka w celu zaspokojenia jego potrzeb związanych z uczestnictwem w kulturze fizycznej. Potrafi projektować i realizować programy treningowe ukierunkowane na potrzeby osoby uprawiającej sport kwalifikowany, mające na celu rozwój specjalnej sprawności fizycznej lub zwiększenie wydolności fizycznej organizmu osób wykonujących zadania w zróżnicowanych i ekstremalnych warunkach środowiska zewnętrznego. Legitymuje się wysoką sprawnością fizyczną, co umożliwia mu demonstrowanie ćwiczeń fizycznych.

Posiada wiedzę i umiejętności niezbędne do określania predyspozycji fizycznych dla wybranej dyscypliny sportowej, a także dokonywania pomiaru i oceny wydolności fizycznej i sprawności fizycznej, której wysoki poziom determinuje skuteczne wykonywanie zadań ruchowych, ze szczególnym uwzględnieniem projektowania programów treningowych zgodnych z wymaganiami dla dyscypliny sportowej. Wiedza dotycząca specyfiki wad postawy i umiejętności z zakresu kreowania ćwiczeń kompensacyjnych i korygujących wady postawy są cennym uzupełnieniem wiedzy zasadniczej z punktu widzenia zachowania zdrowia bowiem dostarcza wiedzy, umiejętności rozpoznawania zagrożeń zdrowotnych wynikających z obciążenia pracą organizmu dotkniętego wadą postawy, a zwłaszcza umiejętności kreowania treningu kompensującego nieprawidłowe przeciążenia

Literatura:

Kutzner-Kozińska M., Korekcja wad postawy. WSiP

Kutzner-Kozińska M., Korekcja wad postawy. Charakterystyka wad postawy oraz postępowanie korekcyjnew poszczególnych rodzajach wad. Wyd. AWF Warszawa.

Kasperczyk T., Wady postawy ciała. Diagnostyka i leczenie. 1996, Kraków

Owczarek S., Atlas ćwiczeń korekcyjnych. 2016, KORSO

Bondarowicz M.,Owczarek S., Zabawy i gry ruchowe w gimnastyce korekcyjnej. 2017, KORSO

Winczewski Piotr Zabawy i gry ruchowe aktywizujące mięśnie tułowia

Owczarek S., red. Ćwiczenia korekcyjne z przyborami. Ther-band. 2016, KORSO

Trójpłaszczyznowa terapia skolioz. Oddechowo-ortopedyczny system według Schroth. Wyd 8

Borkowska M., Gelleta I., Wady postawy i stóp u dzieci . 2015 PZWL

Johnson Jane. Korekcja postawy ciała. Wybrane techniki manualne. Red.wyd.pol. Lewandowski Jacek . 2018, Urban i Partner.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-29
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Dziekańskie, 28 godzin więcej informacji
Wykład, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: URSZULA PASIUT
Prowadzący grup: URSZULA PASIUT
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Dziekańskie - Zaliczenie
Wykład - Egzamin
Skrócony opis:

Przedmiot ma na celu zaznajomienie studentów ze specyfiką ćwiczeń kompensacyjnych i korygujących wady postawy co jest istotnym elementem w szeroko pojętym rozumieniu promocji zdrowia. Blok tematyczny rozszerzający wiedzę i umiejętności z obszaru nauk medycznych, nauk o zdrowiu oraz nauk o kulturze fizycznej pozwala oddziaływać na osobowość i organizm człowieka w celu zaspokojenia potrzeb w zakresie rozwoju somatycznego, motorycznego, psychicznego i społecznego. Przedmiot ma na celu zaznajomienie studentów ze specyfiką wad postawy i odpowiedniego postępowania, zgodnie z metodyką. W ramach szkolenia teoretycznego, prezentowane są treści dotyczące poszczególnych wad postawy kontrastowane z postawą prawidłową. Omawiane są metody oddziaływania mające na celu korygowanie postawy. Blok zajęć praktycznych zawiera opracowania i ćwiczenia praktyczne dedykowane poszczególnym rodzajom wad postawy

Pełny opis:

Absolwent kierunku Sport jest przygotowany do pracy dydaktyczno-wychowawczej, promowania zdrowia i aktywności fizycznej w miejscu pracy, a także samodzielnego planowania, realizacji i ewaluacji aktywności fizycznej służącej zdrowiu. Posiada podstawową wiedzę i umiejętności oraz kompetencje z obszaru nauk o kulturze fizycznej, nauk medycznych oraz nauk o zdrowiu, które pozwalają oddziaływać na organizm człowieka w celu zaspokojenia jego potrzeb związanych z uczestnictwem w kulturze fizycznej. Potrafi projektować i realizować programy treningowe ukierunkowane na potrzeby osoby uprawiającej sport kwalifikowany, mające na celu rozwój specjalnej sprawności fizycznej lub zwiększenie wydolności fizycznej organizmu osób wykonujących zadania w zróżnicowanych i ekstremalnych warunkach środowiska zewnętrznego. Legitymuje się wysoką sprawnością fizyczną, co umożliwia mu demonstrowanie ćwiczeń fizycznych.

Posiada wiedzę i umiejętności niezbędne do określania predyspozycji fizycznych dla wybranej dyscypliny sportowej, a także dokonywania pomiaru i oceny wydolności fizycznej i sprawności fizycznej, której wysoki poziom determinuje skuteczne wykonywanie zadań ruchowych, ze szczególnym uwzględnieniem projektowania programów treningowych zgodnych z wymaganiami dla dyscypliny sportowej. Wiedza dotycząca specyfiki wad postawy i umiejętności z zakresu kreowania ćwiczeń kompensacyjnych i korygujących wady postawy są cennym uzupełnieniem wiedzy zasadniczej z punktu widzenia zachowania zdrowia bowiem dostarcza wiedzy, umiejętności rozpoznawania zagrożeń zdrowotnych wynikających z obciążenia pracą organizmu dotkniętego wadą postawy, a zwłaszcza umiejętności kreowania treningu kompensującego nieprawidłowe przeciążenia

Literatura:

Kutzner-Kozińska M., Korekcja wad postawy. WSiP

Kutzner-Kozińska M., Korekcja wad postawy. Charakterystyka wad postawy oraz postępowanie korekcyjnew poszczególnych rodzajach wad. Wyd. AWF Warszawa.

Kasperczyk T., Wady postawy ciała. Diagnostyka i leczenie. 1996, Kraków

Owczarek S., Atlas ćwiczeń korekcyjnych. 2016, KORSO

Bondarowicz M.,Owczarek S., Zabawy i gry ruchowe w gimnastyce korekcyjnej. 2017, KORSO

Winczewski Piotr Zabawy i gry ruchowe aktywizujące mięśnie tułowia

Owczarek S., red. Ćwiczenia korekcyjne z przyborami. Ther-band. 2016, KORSO

Trójpłaszczyznowa terapia skolioz. Oddechowo-ortopedyczny system według Schroth. Wyd 8

Borkowska M., Gelleta I., Wady postawy i stóp u dzieci . 2015 PZWL

Johnson Jane. Korekcja postawy ciała. Wybrane techniki manualne. Red.wyd.pol. Lewandowski Jacek . 2018, Urban i Partner.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0