Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Teoria i metodyka sportów indywidualnych-Lekka atletyka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WSPP-SL>LA1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (1014) Nauki o sporcie i kulturze fizycznej Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Teoria i metodyka sportów indywidualnych-Lekka atletyka
Jednostka: Zakład Lekkiej Atletyki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
KATEGORIA PRZEDMIOTU:

Przedmiot podstawowy

CZAS TRWANIA PRZEDMIOTU:

semestr 01

FORMA ZAJĘĆ, LICZBA GODZIN:

Ćwiczenia
Ćwiczenia terenowe
Zajęcia praktyczne

METODY DYDAKTYCZNE:

(M1) Burza mózgów
(M14) Pokaz slajdów
(M17) Prezentacje multimedialne
(M4) Dyskusja
(M5) e-Learning

METODY OCENY - FORMUJĄCA:

(F1) Aktywność na zajęciach
(F2) Ćwiczenia praktyczne
(F4) Odpowiedź ustna

METODY OCENY - PODSUMOWUJĄCA:

(P3) Średnia ważona ocen formułujących

Skrócony opis:

Opanowanie umiejętności praktycznych i teoretycznych z zakresu metodyki i techniki konkurencji la w ramach szkolnego wychowania fizycznego i sportu. Jest przygotowany do organizowania zawodów na poziomie szkoły.

Wymagania wstępne: odpowiedni poziom sprawności motorycznej, podstawowa wiedza z zakresu budowy i funkcjonowania organizmu człowieka

Osoba odpowiedzialna za przedmiot:

dr Wacław Mirek

Pełny opis:

Treści programowe

1. Organizacja zajęć, Zasady bezpieczeństwa na zajęciach. Rozgrzewka jej zadania i cele – 2 godz.

2. Zaprawa ogólnorozwojowa o charakterze wytrzymałościowym. Kształtowanie wytrzymałości tlenowej – 2 godz.

3. Ćwiczenia ogólnorozwojowe o charakterze siłowym (z wykorzystaniem piłek lekarskich). Kształtowanie wytrzymałości, przygotowanie do testu Coopera – 2 godz.

4. Technika i metodyka nauczanie pchnięcia kulą. Przygotowanie specjalne do testu Coopera – 2 godz.

5. Technika i metodyka nauczanie pchnięcia kulą. Zaliczenie testu Coopera– 2 godz

6. Przepisy, sędziowanie, organizacja zawodów sprincie. Ćwiczenia specjalne sprintera– 2 godz.

7. Metodyka kształtowania szybkości. Technika biegu, Nauka startu niskiego – 2 godz.

8. Doskonalenie startu niskiego.

Bieg na 25m. – 2 godz.

9. Ćwiczenia skocznościowe ich podział. Technika i metodyka skoku w dal- 2 godz.

10. Ćwiczenia skocznościowe ich podział. Technika i metodyka skoku w dal – 2 godz.

11. Przepisy rozgrywania konkursu skoku w dal. Doskonalenie techniki skoku w dal i zawody. – 2 godz.

12. Przepisy rozgrywania konkursu skoku wzwyż, technika i metodyka nauczania skoku wzwyż techniką naturalną – 2 godz.

13. Metodyka kształtowania wytrzymałości, technika biegu. Ćwiczenia biegowe w terenie – 2 godz.

14. Kształtowanie wytrzymałości, przygotowanie do udziału w biegu w warunkach zimowych – 2 godz.

15. Bieg zimowy. Uzupełnienie zaliczeń – 2 godz.

Godziny wynikające z planu studiów - 30

Przygotowanie do zajęć, w tym studiowanie zalecanej literatury - 20

SUMARYCZNA LICZBA GODZIN DLA PRZEDMIOTU WYNIKAJĄCA Z CAŁEGO NAKŁADU PRACY STUDENTA - 50

SUMARYCZNA LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA PRZEDMIOTU - 2

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Mleczko E. — Lekkoatletyka, AWF Kraków, 2007

2. Kruczalak E. Metodyka nauczania konkurencji lekkoatletycznych. Kraków, 1991

Literatura uzupełniająca:

1. Mroczyński Z. Lekkoatletyka. Skoki, rzuty, wieloboje, Gdańsk, 1995, AWF

2. Mroczyński Z. Lekkoatletyka. Biegi, Gdańsk, 1995, AWF

3. Maćkała K, Kowalski P. Trening biegów krótkich. Wrocław 2017, AWF

4. Iskra J. Lekkoatletyka w szkole podstawowej. Katowice 2002, AWF

5. Iskra J. Lekkoatletyka dla dzieci i młodzieży Katowice- Opole, 2008, AWF

6. Stawczyk Z. Gry i zabawy lekkoatletyczne. Podręcznik dla nauczycieli wychowania fizycznego i sportu. Poznań, 1998, AWF

7. Maciantowicz J — Trening wytrzymałościowy w biegach średnich i długich, Wrocław, 2000

Efekty uczenia się:

S1_W17 zna terminologię i posiada podstawową wiedzę z zakresu Lekkiej atletyki

S_W19 posiada wiedzę merytoryczną, niezbędną do prowadzenia zajęć wychowania fizycznego, z lekkiej atletyki, zna fachową terminologię

S1_U03 potrafi obsługiwać podstawowe urządzenia pomiarowe wykorzystywane w lekkiej atletyce

S1_U14 posiada umiejętność nauczania podstawowych ćwiczeń z zakresu lekkiej atletyki

S1_U19 potrafi wykonywać, demonstrować, asekurować podstawowe ćwiczenia z LA

S1_K07 dba o swój poziom sprawności fizycznej, niezbędnej do prawidłowego demonstrowania ćwiczeń fizycznych, modelowania zachowań związanych z prowadzeniem aktywnego stylu życia, kształtowania postaw prosomatycznych i prozdrowotnych,

Metody i kryteria oceniania:

Metody i kryteria oceny

Efekt kształcenia Wiedza

Na ocenę 3: Podstawowa wiedza z zakresu metodyki i techniki oraz przepisów konkurencji lekkoatletycznych realizowanych w programie

Na ocenę 4: dobra wiedza z zakresu metodyki i techniki oraz przepisów konkurencji lekkoatletycznych realizowanych w programie

Na ocenę 5: bardzo dobra wiedza z zakresu metodyki i techniki oraz przepisów konkurencji lekkoatletycznych realizowanych w programie

Efekt kształcenia - Umiejętność

Na ocenę 3: Bieg w warunkach zimowych, Test Coopera K- 2400m, M- 2800m, Bieg 25m –K- 4.95, M- 4.20,

Na ocenę 4: Bieg w warunkach zimowych, Test Coopera K- 2600m, M- 3000m, Bieg 25m –K- 4.65, M- 4.05,

Na ocenę 5: Bieg w warunkach zimowych, Test Coopera K- 2800m, M- 3200m, Bieg 25m –K- 4.35, M- 3.90s,

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Dziekańskie, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: WACŁAW MIREK, RENATA TOKARZ
Prowadzący grup: WACŁAW MIREK
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Dziekańskie - Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/21" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Dziekańskie, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: WACŁAW MIREK
Prowadzący grup: WACŁAW MIREK
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Dziekańskie - Zaliczenie
Skrócony opis:

Opanowanie umiejętności praktycznych i teoretycznych z zakresu metodyki i techniki konkurencji la w ramach szkolnego wychowania fizycznego i sportu.Jest przygotowany do organizowania zawodów na poziomie szkoły.

Wymagania wstępne: odpowiedni poziom sprawności motorycznej, podstawowa wiedza z zakresu budowy i funkcjonowania organizmu człowieka

Pełny opis:

Treści programowe

1. Organizacja zajęć, Zasady bezpieczeństwa na zajęciach. Rozgrzewka jej zadania i cele – 2 godz.

2. Zaprawa ogólnorozwojowa o charakterze wytrzymałościowym. Kształtowanie wytrzymałości tlenowej – 2 godz.

3. Ćwiczenia ogólnorozwojowe o charakterze siłowym (z wykorzystaniem piłek lekarskich). Kształtowanie wytrzymałości, przygotowanie do testu Coopera – 2 godz.

4. Technika i metodyka nauczanie pchnięcia kulą. Przygotowanie specjalne do testu Coopera – 2 godz.

5. Technika i metodyka nauczanie pchnięcia kulą. Zaliczenie testu Coopera– 2 godz

6. Przepisy, sędziowanie, organizacja zawodów sprincie. Ćwiczenia specjalne sprintera– 2 godz.

7. Metodyka kształtowania szybkości. Technika biegu, Nauka startu niskiego – 2 godz.

8. Doskonalenie startu niskiego.

Bieg na 25m. – 2 godz.

9. Ćwiczenia skocznościowe ich podział. Technika i metodyka skoku w dal- 2 godz.

10. Ćwiczenia skocznościowe ich podział. Technika i metodyka skoku w dal – 2 godz.

11. Przepisy rozgrywania konkursu skoku w dal. Doskonalenie techniki skoku w dal i zawody. – 2 godz.

12. Przepisy rozgrywania konkursu skoku wzwyż, technika i metodyka nauczania skoku wzwyż techniką naturalną – 2 godz.

13. Metodyka kształtowania wytrzymałości, technika biegu. Ćwiczenia biegowe w terenie – 2 godz.

14. Kształtowanie wytrzymałości, przygotowanie do udziału w biegu w warunkach zimowych – 2 godz.

15. Bieg zimowy. Uzupełnienie zaliczeń – 2 godz.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Mleczko E. — Lekkoatletyka, AWF Kraków, 2007

2. Kruczalak E. Metodyka nauczania konkurencji lekkoatletycznych. Kraków, 1991

3. Sozański H., Czerwiński J., Sadowski J. — Podstawy teorii i technologii treningu sportowego, Warszawa, Biała Podlaska, 2013

4. Żarek J — Wytrzymałość w sporcie, Kraków, 1996

5. Thompson P. Biegaj! Skacz! Rzucaj! Oficjalny przewodnik IAAF do nauczania lekkiej atletyki. IAAF 2009

6. Thompson P. Podstawy treningu lekkoatletycznego. Oficjalny przewodnik IAAF dla trenerów. IAAF 2009

7. Przepisy zawodów w lekkoatletyce 2016-2017. PZLA 2016

Literatura uzupełniająca:

1. Mroczyński Z. Lekkoatletyka. Skoki, rzuty, wieloboje, Gdańsk, 1995, AWF

2. Mroczyński Z. Lekkoatletyka. Biegi, Gdańsk, 1995, AWF

3. Maćkała K, Kowalski P. Trening biegów krótkich. Wrocław 2017, AWF

4. Iskra J. Lekkoatletyka w szkole podstawowej. Katowice 2002, AWF

5. Iskra J. Lekkoatletyka dla dzieci i młodzieży Katowice- Opole, 2008, AWF

6. Stawczyk Z. Gry i zabawy lekkoatletyczne. Podręcznik dla nauczycieli wychowania fizycznego i sportu. Poznań, 1998, AWF

7. Maciantowicz J — Trening wytrzymałościowy w biegach średnich i długich, Wrocław, 2000

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Dziekańskie, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: WACŁAW MIREK
Prowadzący grup: WACŁAW MIREK
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Dziekańskie - Zaliczenie
Skrócony opis:

Opanowanie umiejętności praktycznych i teoretycznych z zakresu metodyki i techniki konkurencji la w ramach szkolnego wychowania fizycznego i sportu.Jest przygotowany do organizowania zawodów na poziomie szkoły.

Wymagania wstępne: odpowiedni poziom sprawności motorycznej, podstawowa wiedza z zakresu budowy i funkcjonowania organizmu człowieka

Pełny opis:

Treści programowe

1. Organizacja zajęć, Zasady bezpieczeństwa na zajęciach. Rozgrzewka jej zadania i cele – 2 godz.

2. Zaprawa ogólnorozwojowa o charakterze wytrzymałościowym. Kształtowanie wytrzymałości tlenowej – 2 godz.

3. Ćwiczenia ogólnorozwojowe o charakterze siłowym (z wykorzystaniem piłek lekarskich). Kształtowanie wytrzymałości, przygotowanie do testu Coopera – 2 godz.

4. Technika i metodyka nauczanie pchnięcia kulą. Przygotowanie specjalne do testu Coopera – 2 godz.

5. Technika i metodyka nauczanie pchnięcia kulą. Zaliczenie testu Coopera– 2 godz

6. Przepisy, sędziowanie, organizacja zawodów sprincie. Ćwiczenia specjalne sprintera– 2 godz.

7. Metodyka kształtowania szybkości. Technika biegu, Nauka startu niskiego – 2 godz.

8. Doskonalenie startu niskiego.

Bieg na 25m. – 2 godz.

9. Ćwiczenia skocznościowe ich podział. Technika i metodyka skoku w dal- 2 godz.

10. Ćwiczenia skocznościowe ich podział. Technika i metodyka skoku w dal – 2 godz.

11. Przepisy rozgrywania konkursu skoku w dal. Doskonalenie techniki skoku w dal i zawody. – 2 godz.

12. Przepisy rozgrywania konkursu skoku wzwyż, technika i metodyka nauczania skoku wzwyż techniką naturalną – 2 godz.

13. Metodyka kształtowania wytrzymałości, technika biegu. Ćwiczenia biegowe w terenie – 2 godz.

14. Kształtowanie wytrzymałości, przygotowanie do udziału w biegu w warunkach zimowych – 2 godz.

15. Bieg zimowy. Uzupełnienie zaliczeń – 2 godz.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Mleczko E. — Lekkoatletyka, AWF Kraków, 2007

2. Kruczalak E. Metodyka nauczania konkurencji lekkoatletycznych. Kraków, 1991

3. Sozański H., Czerwiński J., Sadowski J. — Podstawy teorii i technologii treningu sportowego, Warszawa, Biała Podlaska, 2013

4. Żarek J — Wytrzymałość w sporcie, Kraków, 1996

5. Thompson P. Biegaj! Skacz! Rzucaj! Oficjalny przewodnik IAAF do nauczania lekkiej atletyki. IAAF 2009

6. Thompson P. Podstawy treningu lekkoatletycznego. Oficjalny przewodnik IAAF dla trenerów. IAAF 2009

7. Przepisy zawodów w lekkoatletyce 2016-2017. PZLA 2016

Literatura uzupełniająca:

1. Mroczyński Z. Lekkoatletyka. Skoki, rzuty, wieloboje, Gdańsk, 1995, AWF

2. Mroczyński Z. Lekkoatletyka. Biegi, Gdańsk, 1995, AWF

3. Maćkała K, Kowalski P. Trening biegów krótkich. Wrocław 2017, AWF

4. Iskra J. Lekkoatletyka w szkole podstawowej. Katowice 2002, AWF

5. Iskra J. Lekkoatletyka dla dzieci i młodzieży Katowice- Opole, 2008, AWF

6. Stawczyk Z. Gry i zabawy lekkoatletyczne. Podręcznik dla nauczycieli wychowania fizycznego i sportu. Poznań, 1998, AWF

7. Maciantowicz J — Trening wytrzymałościowy w biegach średnich i długich, Wrocław, 2000

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Dziekańskie, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: WACŁAW MIREK
Prowadzący grup: WACŁAW MIREK, EWA ORŁOWSKA, MARIUSZ OZIMEK, RENATA TOKARZ
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Dziekańskie - Zaliczenie
Skrócony opis:

Opanowanie umiejętności praktycznych i teoretycznych z zakresu metodyki i techniki konkurencji la w ramach szkolnego wychowania fizycznego i sportu.Jest przygotowany do organizowania zawodów na poziomie szkoły.

Wymagania wstępne: odpowiedni poziom sprawności motorycznej, podstawowa wiedza z zakresu budowy i funkcjonowania organizmu człowieka

Pełny opis:

Treści programowe

1. Organizacja zajęć, Zasady bezpieczeństwa na zajęciach. Rozgrzewka jej zadania i cele – 2 godz.

2. Zaprawa ogólnorozwojowa o charakterze wytrzymałościowym. Kształtowanie wytrzymałości tlenowej – 2 godz.

3. Ćwiczenia ogólnorozwojowe o charakterze siłowym (z wykorzystaniem piłek lekarskich). Kształtowanie wytrzymałości, przygotowanie do testu Coopera – 2 godz.

4. Technika i metodyka nauczanie pchnięcia kulą. Przygotowanie specjalne do testu Coopera – 2 godz.

5. Technika i metodyka nauczanie pchnięcia kulą. Zaliczenie testu Coopera– 2 godz

6. Przepisy, sędziowanie, organizacja zawodów sprincie. Ćwiczenia specjalne sprintera– 2 godz.

7. Metodyka kształtowania szybkości. Technika biegu, Nauka startu niskiego – 2 godz.

8. Doskonalenie startu niskiego.

Bieg na 25m. – 2 godz.

9. Ćwiczenia skocznościowe ich podział. Technika i metodyka skoku w dal- 2 godz.

10. Ćwiczenia skocznościowe ich podział. Technika i metodyka skoku w dal – 2 godz.

11. Przepisy rozgrywania konkursu skoku w dal. Doskonalenie techniki skoku w dal i zawody. – 2 godz.

12. Przepisy rozgrywania konkursu skoku wzwyż, technika i metodyka nauczania skoku wzwyż techniką naturalną – 2 godz.

13. Metodyka kształtowania wytrzymałości, technika biegu. Ćwiczenia biegowe w terenie – 2 godz.

14. Kształtowanie wytrzymałości, przygotowanie do udziału w biegu w warunkach zimowych – 2 godz.

15. Bieg zimowy. Uzupełnienie zaliczeń – 2 godz.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Mleczko E. — Lekkoatletyka, AWF Kraków, 2007

2. Kruczalak E. Metodyka nauczania konkurencji lekkoatletycznych. Kraków, 1991

3. Sozański H., Czerwiński J., Sadowski J. — Podstawy teorii i technologii treningu sportowego, Warszawa, Biała Podlaska, 2013

4. Żarek J — Wytrzymałość w sporcie, Kraków, 1996

5. Thompson P. Biegaj! Skacz! Rzucaj! Oficjalny przewodnik IAAF do nauczania lekkiej atletyki. IAAF 2009

6. Thompson P. Podstawy treningu lekkoatletycznego. Oficjalny przewodnik IAAF dla trenerów. IAAF 2009

7. Przepisy zawodów w lekkoatletyce 2016-2017. PZLA 2016

Literatura uzupełniająca:

1. Mroczyński Z. Lekkoatletyka. Skoki, rzuty, wieloboje, Gdańsk, 1995, AWF

2. Mroczyński Z. Lekkoatletyka. Biegi, Gdańsk, 1995, AWF

3. Maćkała K, Kowalski P. Trening biegów krótkich. Wrocław 2017, AWF

4. Iskra J. Lekkoatletyka w szkole podstawowej. Katowice 2002, AWF

5. Iskra J. Lekkoatletyka dla dzieci i młodzieży Katowice- Opole, 2008, AWF

6. Stawczyk Z. Gry i zabawy lekkoatletyczne. Podręcznik dla nauczycieli wychowania fizycznego i sportu. Poznań, 1998, AWF

7. Maciantowicz J — Trening wytrzymałościowy w biegach średnich i długich, Wrocław, 2000

Uwagi:

Normy biegu zimowego 3km K-17min, M- 14 min

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)