Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pedagogika z podstawami dydaktyki

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WSPP-SL>PED1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Pedagogika z podstawami dydaktyki
Jednostka: Zakład Pedagogiki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
CZAS TRWANIA PRZEDMIOTU:

semestr 01
semestr 02

FORMA ZAJĘĆ, LICZBA GODZIN:

Ćwiczenia
Wykład

METODY DYDAKTYCZNE:

(M1) Burza mózgów
(M14) Pokaz slajdów
(M15) Praca pod kierunkiem
(M16) Praca w grupach
(M17) Prezentacje multimedialne
(M19) Symulacja
(M22) Wykłady
(M3) Drama
(M4) Dyskusja
(M6) Film

METODY OCENY - FORMUJĄCA:

(F1) Aktywność na zajęciach
(F3) Kolokwium

METODY OCENY - PODSUMOWUJĄCA:

(P1) Egzamin pisemny

Pełny opis:

Tematyka zajęć I i II semestr:

Wykłady (45h):

Subdyscypliny i podstawowe pojęcia pedagogiki

Metody i ogniwa kształcenia

Autorytet rodzicielski, role i miejsca w rodzinie

Historia rodziny, podstawowe pojęcia z zakresu pedagogiki rodziny

Fazy cyklu życia rodziny i funkcje rodziny

Postawy rodzicielskie, zmiana miejsca dziecka w rodzinie, nowe rodzicielstwo

Alternatywne filozofie wychowania

Nurty i kierunki pedagogiczne - przegląd podstawowy

Wybrane nurty i kierunki pedagogiczne: pedagogika waldorfska

Wybrane nurty i kierunki pedagogiczne: pedagogika M. Montessori

Wybrane nurty i kierunki pedagogiczne: pedagogika J. Korczaka (

Wybrane nurty i kierunki pedagogiczne: pedagogika antyautorytarna (2h)

Socjalizacja i grupy rówieśnicze: subkultury młodzieżowe

Pedagogika sportu i boot camps

Profilaktyka i edukacja zdrowotna, strategie profilaktyki

Profilaktyka uzależnień

Teoretyczne ujęcie problemu przemocy

ćwiczenia: ĆWICZENIA (60h):

Podstawowe pojęcia pedagogiczne

Subdyscypliny pedagogiki

Wychowanie i nauczanie w starożytności

Wychowanie i nauczanie w średniowieczu

Wychowanie i nauczanie w renesansie i oświeceniu

Wychowanie i nauczanie w XIX wieku

Wychowanie i nauczanie w XX wieku

Nauczyciel i szkoła XXI wieku

Kulturowa transmisja norm i wartości w tekstach bajek

Wstęp do pedagogiki sportu

Kulturowe aspekty wychowania “globalnego nastolatka”

Podstawy edukacji antydyskryminacyjnej

Metody kształcenia/metaplan

Niekonwencjonalne metody kształcenia

Kulturowe aspekty przemocy związanej z płcią

Profilaktyka agresji i przemocy

Profilaktyka wykluczenia społecznego

Podstawy edukacji seksualnej

Podstawy gerontopedagogiki

Literatura:

LITERATURA PODSTAWOWA

Śliwerski B.: Współczesne teorie i nurty wychowania. Kraków 2005.

Kwieciński Z.; Śliwerski B. (red.): Pedagogika. Podręcznik akademicki. Warszawa 2004, t. 1 i 2.

Okoń W., Wprowadzenie d dydaktyki ogólnej, wyd. Żak, 2003.

Boczkowska M., Tymoszuk E., Zielińska P. (red), Wychowanie, profilaktyka, terapia, Kraków 2012

Orwell G., Rok 1984, wyd. MUZA 2013.

Szlendak T., Socjologia rodziny, Warszawa 2010.

Goldenberg I., Goldenberg T., Terapia rodzin, Kraków 2006.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

Spitzer M., Cyfrowa demencja. W jaki sposób pozbawiamy rozumu siebie i swoje dzieci, Słupsk 2012.

Gordon T. Wychowanie bez porażek w szkole, Warszawa 2004.

"Korczak" film w reż. A. Wajdy, prod. Niemcy, Polska 1990.

"Wolność słowa", film w reż. L. LaGravenese, prod. Niemcy, USA, 2007.

"Captain Fantastic", film w reż. M. Ross, prod. USA, 2016.

"Eksperyment", film w reż. P. Scheuring, prod. USA, 2010.

"Niebieskoocy", film w reż. B. Verhaag, prod. Niemcy, USA, 1996.

Efekty uczenia się:

WIEDZA:

Student zna podstawowe pojęcia pedagogiki;

Student definiuje pedagogikę jako naukę i wymienia jej subdyscypliny

Student posiada podstawowe informacje na temat szkoły i jej historii jako instytucji kulturowej;

Student posiada podstawową wiedzę na temat rodziny jako środowiska wychowawczego;

Student wymienia i opisuje wybrane nowożytne koncepcje kształcenia;

Student wymienia i opisuje wybrane współczesne nurty pedagogiczne;

Student definiuje cele wychowania, cele nauczania;

Student wymienia i definiuje metody nauczania oraz ogniwa kształcenia;

Student opisuje rolę i zadania nauczyciela;

Student posiada podstawowe informacje z zakresu edukacji antydyskryminacyjnej;

Student posiada podstawową wiedzę na temat wybranych trudności rozwojowych i wychowawczych dzieci i młodzieży;

Student posiada podstawową wiedzę na temat profilaktyki społecznej, w szczególności dotyczącej wybranych zagrożeń młodzieży - przemocy rówieśniczej, uzależnień, ryzykownych kontaktów seksualnych;

UMIEJĘTNOŚCI

Student umie zoperacjonalizować cele nauczania oraz dobrać adekwatne do celów treści nauczania;

Student prawidłowo posługuje się wybranymi metodami nauczania;

Student potrafi prowadzić zajęcia dotyczące edukacji antydyskryminacyjnej w formie warsztatowej;

Student potrafi skonstruować program profilaktyki w zakresie przemocy rówieśniczej, uzależnień i ryzykownych kontaktów seksualnych;

POSTAWY:

Student wykazuje się postawą dbania o etykę pracy jako nauczyciela;

Student wykazuje się troską o dobro dzieci i młodzieży;

Student wykazuje się postawą tolerancji wobec różnorodności wychowanków;

WF1_W18, WF1_W19, WF1_U06, WF1_W04, WF1_W14, WF1_W20, WF1_U04, WF1_U06, WF1_U08, WF1_K01, WF1_K08

Metody i kryteria oceniania:

Aktywność na zajęciach, obecność na zajęciach, kolokwium, egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Dziekańskie, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: MARIA BRODZIKOWSKA
Prowadzący grup: MARIA BRODZIKOWSKA, DAWID WIECZOREK
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Dziekańskie - Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/21" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Dziekańskie, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: DAWID WIECZOREK
Prowadzący grup: IZABELA GÓRSKA, DAWID WIECZOREK
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Dziekańskie - Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Dziekańskie, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: KATARZYNA CZYŻEWSKA
Prowadzący grup: KATARZYNA CZYŻEWSKA
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Dziekańskie - Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Dziekańskie, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: MARIA BRODZIKOWSKA, KATARZYNA CZYŻEWSKA
Prowadzący grup: KATARZYNA CZYŻEWSKA
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Dziekańskie - Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)