Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Teoria i metodyka sportów indywidualnych-Pływanie i ratownictwo wodne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WSPP-SL>PLYWRAT4
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Teoria i metodyka sportów indywidualnych-Pływanie i ratownictwo wodne
Jednostka: Zakład Sportów Wodnych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 1.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
KATEGORIA PRZEDMIOTU:

Przedmiot podstawowy

CZAS TRWANIA PRZEDMIOTU:

semestr 01
semestr 02
semestr 03
semestr 04

FORMA ZAJĘĆ, LICZBA GODZIN:

Ćwiczenia
Zajęcia praktyczne

METODY DYDAKTYCZNE:

(M10) Metoda programowania
(M11) Metoda projektów
(M13) Opis
(M15) Praca pod kierunkiem
(M16) Praca w grupach
(M6) Film
(M7) Konsultacje
(M9) Metoda problemowa

METODY OCENY - FORMUJĄCA:

(F1) Aktywność na zajęciach
(F2) Ćwiczenia praktyczne
(F6) Projekt indywidualny

METODY OCENY - PODSUMOWUJĄCA:

(P4) Test

Skrócony opis:

INFORMACJE O NAUCZYCIELACH AKADEMICKICH

OSOBA ODPOWIEDZIALNA ZA KARTĘ: dr Łukasz Wądrzyk

WYMAGANIA WSTĘPNE

Zaliczenie semestru 3 w zakresie umiejętności pływania st. zmiennym, podstaw treningu w wodzie stosowanego w pływaniu sportowym.

CELE ZAJĘĆ

1). (sem. 4): Przypomnienie zasad bezpieczeństwa w środowisku wodnym, umiejętności w zakresie aktywności ruchowej człowieka w wodzie z opanowaniem elementów ratownictwa oraz metodyki w zakresie adaptacji do środowiska wodnego w aspekcie przystosowania do warunków fizycznych środowiska wodnego, równowagi i prostego napędu oraz podstawowych technik pływackich. Wykorzystanie różnych rodzajów aktywności w środowisku wodnym do budowania sprawności fizycznej. Umiejętności i wiedza z zakresu podstawowych sposobów postepowania w ratownictwie wodnym. Komunikacja w zajęciach pływackich z wykorzystaniem 3 systemów reprezentacji. Współpraca w grupie i organizacja zajęć.

Pełny opis:

ĆWICZENIA SEMESTR 4

1: Zasady bezpieczeństwa w czasie prowadzenia zajęć w wodzie. Organizacji lekcji pływania. Doskonalenie poznanych technik pływania

2: Metodyka nauczania. Błąd w procesie dydaktycznym, rodzaje i strategia postępowania na przykładzie poznanych technik pływackich.

3: Metodyka w adaptacji do środowiska wodnego, postępowanie w nauczaniu zanurzania twarzy, otwierania oczu, oddychania w środowisku wodnym i w ćwiczeniach z wyporem wody. Formy nauczania wykorzystywane w adaptacji do środowiska wodnego.

4: Adaptacja do środowiska wodnego w zakresie rotacji ciała, kontroli rotacji i prostych napędów.

5: Metody nauczania wykorzystywane w sporcie, dokumentacja nauczyciela pływania, adaptacja do środowiska wodnego jako grupa umiejętności wprowadzająca do nauczania technik pływackich.

6: Postępowanie metodyczne przy nauczaniu kraula i pływania na grzbiecie.

7: Postępowanie metodyczne w zakresie pływania żabką i delfinem z uwzględnieniem metodyki skoku startowego

8: Zaliczenie cząstkowe z zakresu prowadzenia zajęć z wykorzystaniem systemów komunikacji w 3 kanałach reprezentacji.

9: Wykorzystanie umiejętności pływania w ratownictwie wodnym – skoki ratownicze, pływanie sposobami ratowniczymi, holowanie tonącego – zaliczenie cząstkowe oraz zastosowanie podstawowego sprzętu ratowniczego.

10: Elementy nurkowania z zatrzymanym oddechem bez użycia sprzętu.

11: Elementy nurkowania swobodnego z zatrzymanym oddechem z użyciem sprzętu ABC.

12: Doskonalenie nurkowania swobodnego z zatrzymanym oddechem z użyciem sprzętu ABC, gry i zabawy z wykorzystaniem nurkowania oraz elementy ratownictwa wodnego z wykorzystaniem nurkowania w dal i w głąb.

13: Nauczanie techniki pływania stosowanej w piłce wodnej oraz elementów techniki gry z piłką.

14: Zaliczenie z zakresu elementów ratownictwa: nurkowanie w głąb i w dal, podstawowych elementów akcji ratowniczej.


OBCIĄŻENIE PRACĄ STUDENTA W SEMESTRZE

Forma aktywności Średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności
Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim, w tym:
Godziny wynikające z planu studiów 14
Konsultacje przedmiotowe 2
Egzaminy i zaliczenia w sesji 1
Inne 1
Godziny bez udziału nauczyciela akademickiego wynikające z nakładu pracy studenta, w tym:
Przygotowanie się do zajęć, w tym studiowanie zalecanej literatury 4
Opracowanie wyników
Przygotowanie raportu, projektu, prezentacji, dyskusji 2
Inne 1
Sumaryczna liczba godzin dla przedmiotu wynikająca z ca¬łego nakładu pracy studenta 25
Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu 1
Literatura:

LITERATURA PODSTAWOWA:

1). Dybińska E. (2011). Uczenie się i nauczanie pływania. Zagadnienia wybrane. AWF Kraków.

2).Przepisy Pływania FINA 2013 - 2017.

3). Czabański B., Fiłon M., Zatoń K. (2003) Elementy teorii pływania. AWF Wrocław.

4). Wadde B. i wsp. Pływanie sportowe i ratunkowe. AWF Gdańsk.

5). Bartkowiak E., (2008). Pływanie sportowe. COS Warszawa.

6). Rakowski M. (2010): Sportowy trening pływacki. Londyn.

7). Płatonow W., (1997), Trening wyczynowy w pływaniu. Biblioteka Trenera Warszawa.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

1). Munzinger P., Kasinger H., (2003), Nurkowanie w sprzęcie ABC. Alma Press Warszawa

2). Ostrowski A., (2003), Zabawy i rekreacja w wodzie. WSiP Warszawa.

3). Pietrusik K.(2005 ),Pływanie nauczanie i doskonalenie oraz wybrane elementy AQUA FITNESS. TKKF Warszawa

4). Karpiński R.: Pływanie. AWF Katowice (2005)

5). Maglischo E.,W. (2003), Swimming fastest. Human Kinetics.

6). Kucia-Czyszczoń K., Stachura A. (2014). Ogólnopolski Program Nauczania Pływania. AKNET Krzysztof Kogut.

Efekty uczenia się:

EU1 Wiedza:

Posiada podstawową wiedzę z zakresu ratownictwa wodnego, metodyki pływania z elementami komunikacji charakterystycznej dla prowadzenia zajęć w środowisku wodnym. Posiada wiedzę jak korygować powstałe błędy w procesie edukacji.S_W17, S_W18, S_W19, S_W21, SN_W03, SN_W06, SN_W07, SN_W14, SN_W15

EU2 Umiejętności:

Umie wykonać i zaprezentować elementy z zakresu techniki akcji ratowniczej, poprowadzić lekcję nauki pływania z zachowaniem toku metodycznego i zasad bezpieczeństwa. S1_U03, S1_U05, S1_U07, S1_U08, S1_U12, S1_U13, S1_U14, S1_U16, S1_U18, S1_ U19, S1_U20, S1_U22, SN_U02,SN_U03, SN_U04, SN_U06, SN_U07, SN_U10, SN_U11, SN_U12, SN_U15, SN_18

EU3 Kompetencje społeczne:

Dba o poziom sprawności fizycznej, niezbędnej do prawidłowego demonstrowania umiejętności pływackich, przestrzega zasad higieny i bezpieczeństwa osób korzystających z obiektów basenowych oraz promuje postawę prozdrowotną i prospołeczną. Współpracuje w grupie. S1_ K07, SN_K07

Metody i kryteria oceniania:

OCENA FORMUJĄCA – SKŁADOWE:

1: Aktywny udział w zajęciach

2: Projekt indywidualny

3: Zaliczenia cząstkowe – sprawnościowe

OCENA PODSMOWUJĄCA

1: Średnia ważona ocen formułujących

2: Zaliczenie końcowe

WARUNKI ZALICZENIA ZAJĘĆ SEMESTR I

1: Aktywne uczestnictwo w zajęciach

2: Wykonanie projektu indywidualnego

3: Opanowanie sprawności w sposób wystarczający – zaliczenia praktyczne (cząstkowych) podczas realizacji przedmiotu z zakresu elementów akcji ratowniczej na pływalni, organizacji i poprowadzenia zajęć nauki pływania.

KRYTERIA OCENY


EFEKT UCZENIA SIĘ 1

OCENA WYMAGANIA
3,0 W sposób poprawny zna terminologię i posiada podstawową wiedzę z zakresu ratownictwa wodnego oraz organizacji jednostki lekcyjnej na pływalni z zachowaniem zasad bezpieczeństwa i umiejętności komunikacji. Posiada wiedzę jak korygować powstałe błędy w procesie edukacji.
4,0 W sposób dobry zna terminologię i posiada podstawową wiedzę z zakresu ratownictwa wodnego oraz organizacji jednostki lekcyjnej na pływalni z zachowaniem zasad bezpieczeństwa i umiejętności komunikacji. Posiada wiedzę jak korygować powstałe błędy w procesie edukacji.
5,0 W sposób wzorowy zna terminologię i posiada podstawową wiedzę z zakresu ratownictwa wodnego oraz organizacji jednostki lekcyjnej na pływalni z zachowaniem zasad bezpieczeństwa i umiejętności komunikacji. Posiada wiedzę jak korygować powstałe błędy w procesie edukacji.


EFEKT UCZENIA SIĘ 2

OCENA WYMAGANIA
3,0 W sposób poprawny umie wykonać i zaprezentować elementy z zakresu techniki akcji ratowniczej, pływania st. zmiennym na dystansie 100m. zgodnie z nauczaną strukturą ruchu z elementami startu, nawrotu i przepisami pływania.
4,0 W sposób dobry umie wykonać i zaprezentować elementy z zakresu techniki akcji ratowniczej, pływania st. zmiennym na dystansie 100m. zgodnie z nauczaną strukturą ruchu z elementami startu, nawrotu i przepisami pływania.
5,0 W sposób wzorowy umie wykonać i zaprezentować elementy z zakresu techniki akcji ratowniczej, pływania st. zmiennym na dystansie 100m. zgodnie z nauczaną strukturą ruchu z elementami startu, nawrotu i przepisami pływania.


EFEKT UCZENIA SIĘ 3

OCENA WYMAGANIA
3,0 Podczas realizacji programu w sposób poprawny dba o poziom niezbędnej do prawidłowego demonstrowania umiejętności pływackich, przestrzega zasad higieny i bezpieczeństwa osób korzystających z obiektów basenowych oraz promuje postawę prozdrowotną i prospołeczną. Współpracuje w grupie.
4,0 Podczas realizacji programu w sposób dobry dba o poziom sprawności fizycznej, niezbędnej do prawidłowego demonstrowania umiejętności pływackich, przestrzega zasad higieny i bezpieczeństwa osób korzystających z obiektów basenowych oraz promuje postawę prozdrowotną i prospołeczną. Współpracuje w grupie.
5,0 Podczas realizacji programu w sposób wzorowy dba o poziom sprawności fizycznej, niezbędnej do prawidłowego demonstrowania umiejętności pływackich, przestrzega zasad higieny i bezpieczeństwa osób korzystających z obiektów basenowych oraz promuje postawę prozdrowotną i prospołeczną. Współpracuje w grupie.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/21" (zakończony)

Okres: 2021-03-01 - 2021-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Dziekańskie, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: KORDIAN LACH, ANDRZEJ OSTROWSKI, MAREK STRZAŁA
Prowadzący grup: KATARZYNA KUCIA
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Dziekańskie - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-03-01 - 2022-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Dziekańskie, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: ANDRZEJ OSTROWSKI, Łukasz Wądrzyk
Prowadzący grup: MARCIN KACA
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Dziekańskie - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-03-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Dziekańskie, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: MARCIN KACA
Prowadzący grup: MARCIN KACA
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Dziekańskie - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-03-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Dziekańskie, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Kamil Sokołowski
Prowadzący grup: LESŁAW GADACZ
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Dziekańskie - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0