Teoria i metodyka sportów indywidualnych-Pływanie i ratownictwo wodne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSPP-SL>PLYWRAT4 | ||||||||||||||||||||||||
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) | ||||||||||||||||||||||||
Nazwa przedmiotu: | Teoria i metodyka sportów indywidualnych-Pływanie i ratownictwo wodne | ||||||||||||||||||||||||
Jednostka: | Zakład Sportów Wodnych | ||||||||||||||||||||||||
Grupy: | |||||||||||||||||||||||||
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
||||||||||||||||||||||||
Język prowadzenia: | polski | ||||||||||||||||||||||||
KATEGORIA PRZEDMIOTU: | Przedmiot podstawowy |
||||||||||||||||||||||||
CZAS TRWANIA PRZEDMIOTU: | semestr 01 |
||||||||||||||||||||||||
FORMA ZAJĘĆ, LICZBA GODZIN: | Ćwiczenia |
||||||||||||||||||||||||
METODY DYDAKTYCZNE: | (M10) Metoda programowania |
||||||||||||||||||||||||
METODY OCENY - FORMUJĄCA: | (F1) Aktywność na zajęciach |
||||||||||||||||||||||||
METODY OCENY - PODSUMOWUJĄCA: | (P4) Test |
||||||||||||||||||||||||
Skrócony opis: |
INFORMACJE O NAUCZYCIELACH AKADEMICKICH OSOBA ODPOWIEDZIALNA ZA KARTĘ: dr Łukasz Wądrzyk WYMAGANIA WSTĘPNE Zaliczenie semestru 3 w zakresie umiejętności pływania st. zmiennym, podstaw treningu w wodzie stosowanego w pływaniu sportowym. CELE ZAJĘĆ 1). (sem. 4): Przypomnienie zasad bezpieczeństwa w środowisku wodnym, umiejętności w zakresie aktywności ruchowej człowieka w wodzie z opanowaniem elementów ratownictwa oraz metodyki w zakresie adaptacji do środowiska wodnego w aspekcie przystosowania do warunków fizycznych środowiska wodnego, równowagi i prostego napędu oraz podstawowych technik pływackich. Wykorzystanie różnych rodzajów aktywności w środowisku wodnym do budowania sprawności fizycznej. Umiejętności i wiedza z zakresu podstawowych sposobów postepowania w ratownictwie wodnym. Komunikacja w zajęciach pływackich z wykorzystaniem 3 systemów reprezentacji. Współpraca w grupie i organizacja zajęć. |
||||||||||||||||||||||||
Pełny opis: |
ĆWICZENIA SEMESTR 4 1: Zasady bezpieczeństwa w czasie prowadzenia zajęć w wodzie. Organizacji lekcji pływania. Doskonalenie poznanych technik pływania 2: Metodyka nauczania. Błąd w procesie dydaktycznym, rodzaje i strategia postępowania na przykładzie poznanych technik pływackich. 3: Metodyka w adaptacji do środowiska wodnego, postępowanie w nauczaniu zanurzania twarzy, otwierania oczu, oddychania w środowisku wodnym i w ćwiczeniach z wyporem wody. Formy nauczania wykorzystywane w adaptacji do środowiska wodnego. 4: Adaptacja do środowiska wodnego w zakresie rotacji ciała, kontroli rotacji i prostych napędów. 5: Metody nauczania wykorzystywane w sporcie, dokumentacja nauczyciela pływania, adaptacja do środowiska wodnego jako grupa umiejętności wprowadzająca do nauczania technik pływackich. 6: Postępowanie metodyczne przy nauczaniu kraula i pływania na grzbiecie. 7: Postępowanie metodyczne w zakresie pływania żabką i delfinem z uwzględnieniem metodyki skoku startowego 8: Zaliczenie cząstkowe z zakresu prowadzenia zajęć z wykorzystaniem systemów komunikacji w 3 kanałach reprezentacji. 9: Wykorzystanie umiejętności pływania w ratownictwie wodnym – skoki ratownicze, pływanie sposobami ratowniczymi, holowanie tonącego – zaliczenie cząstkowe oraz zastosowanie podstawowego sprzętu ratowniczego. 10: Elementy nurkowania z zatrzymanym oddechem bez użycia sprzętu. 11: Elementy nurkowania swobodnego z zatrzymanym oddechem z użyciem sprzętu ABC. 12: Doskonalenie nurkowania swobodnego z zatrzymanym oddechem z użyciem sprzętu ABC, gry i zabawy z wykorzystaniem nurkowania oraz elementy ratownictwa wodnego z wykorzystaniem nurkowania w dal i w głąb. 13: Nauczanie techniki pływania stosowanej w piłce wodnej oraz elementów techniki gry z piłką. 14: Zaliczenie z zakresu elementów ratownictwa: nurkowanie w głąb i w dal, podstawowych elementów akcji ratowniczej.
|
||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
LITERATURA PODSTAWOWA: 1). Dybińska E. (2011). Uczenie się i nauczanie pływania. Zagadnienia wybrane. AWF Kraków. 2).Przepisy Pływania FINA 2013 - 2017. 3). Czabański B., Fiłon M., Zatoń K. (2003) Elementy teorii pływania. AWF Wrocław. 4). Wadde B. i wsp. Pływanie sportowe i ratunkowe. AWF Gdańsk. 5). Bartkowiak E., (2008). Pływanie sportowe. COS Warszawa. 6). Rakowski M. (2010): Sportowy trening pływacki. Londyn. 7). Płatonow W., (1997), Trening wyczynowy w pływaniu. Biblioteka Trenera Warszawa. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: 1). Munzinger P., Kasinger H., (2003), Nurkowanie w sprzęcie ABC. Alma Press Warszawa 2). Ostrowski A., (2003), Zabawy i rekreacja w wodzie. WSiP Warszawa. 3). Pietrusik K.(2005 ),Pływanie nauczanie i doskonalenie oraz wybrane elementy AQUA FITNESS. TKKF Warszawa 4). Karpiński R.: Pływanie. AWF Katowice (2005) 5). Maglischo E.,W. (2003), Swimming fastest. Human Kinetics. 6). Kucia-Czyszczoń K., Stachura A. (2014). Ogólnopolski Program Nauczania Pływania. AKNET Krzysztof Kogut. |
||||||||||||||||||||||||
Efekty uczenia się: |
EU1 Wiedza: Posiada podstawową wiedzę z zakresu ratownictwa wodnego, metodyki pływania z elementami komunikacji charakterystycznej dla prowadzenia zajęć w środowisku wodnym. Posiada wiedzę jak korygować powstałe błędy w procesie edukacji.S_W17, S_W18, S_W19, S_W21, SN_W03, SN_W06, SN_W07, SN_W14, SN_W15 EU2 Umiejętności: Umie wykonać i zaprezentować elementy z zakresu techniki akcji ratowniczej, poprowadzić lekcję nauki pływania z zachowaniem toku metodycznego i zasad bezpieczeństwa. S1_U03, S1_U05, S1_U07, S1_U08, S1_U12, S1_U13, S1_U14, S1_U16, S1_U18, S1_ U19, S1_U20, S1_U22, SN_U02,SN_U03, SN_U04, SN_U06, SN_U07, SN_U10, SN_U11, SN_U12, SN_U15, SN_18 EU3 Kompetencje społeczne: Dba o poziom sprawności fizycznej, niezbędnej do prawidłowego demonstrowania umiejętności pływackich, przestrzega zasad higieny i bezpieczeństwa osób korzystających z obiektów basenowych oraz promuje postawę prozdrowotną i prospołeczną. Współpracuje w grupie. S1_ K07, SN_K07 |
||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
OCENA FORMUJĄCA – SKŁADOWE: 1: Aktywny udział w zajęciach 2: Projekt indywidualny 3: Zaliczenia cząstkowe – sprawnościowe OCENA PODSMOWUJĄCA 1: Średnia ważona ocen formułujących 2: Zaliczenie końcowe WARUNKI ZALICZENIA ZAJĘĆ SEMESTR I 1: Aktywne uczestnictwo w zajęciach 2: Wykonanie projektu indywidualnego 3: Opanowanie sprawności w sposób wystarczający – zaliczenia praktyczne (cząstkowych) podczas realizacji przedmiotu z zakresu elementów akcji ratowniczej na pływalni, organizacji i poprowadzenia zajęć nauki pływania. KRYTERIA OCENY
|
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Dziekańskie, 14 godzin
|
|
Koordynatorzy: | KORDIAN LACH, ANDRZEJ OSTROWSKI, MAREK STRZAŁA | |
Prowadzący grup: | KATARZYNA KUCIA | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Dziekańskie - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-03-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Dziekańskie, 14 godzin
|
|
Koordynatorzy: | ANDRZEJ OSTROWSKI, Łukasz Wądrzyk | |
Prowadzący grup: | MARCIN KACA | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Dziekańskie - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-03-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Dziekańskie, 14 godzin
|
|
Koordynatorzy: | MARCIN KACA | |
Prowadzący grup: | MARCIN KACA | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Dziekańskie - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-03-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Dziekańskie, 14 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Kamil Sokołowski | |
Prowadzący grup: | LESŁAW GADACZ | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Dziekańskie - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie.