Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Praktyka z zakresu wychowania fizycznego w szkole podstawowej (klasy od I do III) lub w przedszkolu

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WSPP-SL>PRSPI-III
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Praktyka z zakresu wychowania fizycznego w szkole podstawowej (klasy od I do III) lub w przedszkolu
Jednostka: Zakład Teorii i Metodyki Wychowania Fizycznego
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 1.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
KATEGORIA PRZEDMIOTU:

Przedmiot podstawowy

CZAS TRWANIA PRZEDMIOTU:

semestr 05

FORMA ZAJĘĆ, LICZBA GODZIN:

Ćwiczenia
Zajęcia praktyczne

METODY DYDAKTYCZNE:

(M1) Burza mózgów
(M11) Metoda projektów
(M12) Metoda sytuacyjna
(M15) Praca pod kierunkiem
(M16) Praca w grupach
(M19) Symulacja
(M21) Wycieczka
(M4) Dyskusja
(M8) Pogadanka
(M9) Metoda problemowa

METODY OCENY - FORMUJĄCA:

(F1) Aktywność na zajęciach
(F2) Ćwiczenia praktyczne
(F5) Portfolio
(F6) Projekt indywidualny

METODY OCENY - PODSUMOWUJĄCA:

(P3) Średnia ważona ocen formułujących

Skrócony opis:

INFORMACJE O NAUCZYCIELACH AKADEMICKICH

OSOBA ODPOWIEDZIALNA ZA KARTĘ: dr Elżbieta Szymańska

WYMAGANIA WSTĘPNE

1. Wiedza z zakresu teorii i metodyki wf, pedagogiki, psychologii, biologicznego rozwoju człowieka, teorii i metodyki zabaw i gier ruchowych, różnych dyscyplin sportu i tańca; udzielanie pierwszej pomocy przedmedycznej.

2. Umiejętność planowania, prowadzenia i dokumentowania lekcji wf i innych zajęć ruchowych.

CELE ZAJĘĆ

1. Przygotowanie do pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej nauczyciela wf w SP w klasach I-III i/lub w przedszkolu, w tym pracy z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, z zachowaniem indywidualizacji w projektowaniu, planowaniu i realizacji zadań dydaktyczno-wychowawczych.

2. Samodzielne prowadzenie oraz obserwacja lekcyjnych zajęć ruchowych, a także ich dokumentacja (konspekty lekcji, arkusze obserwacji, zapisy w dzienniku lekcyjnym).

Pełny opis:

ĆWICZENIA

1: Zapoznanie studenta z: a) warunkami prowadzenia zajęć ruchowych w szkole podstawowej w klasach I-III i/lub w przedszkolu oraz ich organizacją; b) obowiązującym w danej szkole programem wychowania fizycznego oraz z planami jego realizacji; c) dokumentacją zajęć ruchowych w danej szkole; d) obowiązującym systemem oraz kryteriami oceniania uczniów; e) zbiorem źródeł wiedzy fachowej (literatura fachowa, czasopisma fachowe, zasoby ćwiczeń, zabaw i gier ruchowych, adresy przydatnych stron www i inne) dla I etapu edukacyjnego. (4 godz.)

2: Zapoznanie studenta z zespołami klasowymi; charakterystyka klas i poszczególnych uczniów; ich zainteresowania, stan zdrowia, potrzeby, możliwości, wskazania i przeciwwskazania do wysiłków fizycznych i wykonywania ćwiczeń. Obserwacja i omówienie lekcji prowadzonych przez nauczyciela z dziećmi w klasach I-III. Praca wychowawcza i opiekuńcza nauczyciela w I etapie edukacyjnym. (4 godz.)

3: Samodzielne projektowanie, planowanie i prowadzenie lekcji wychowania fizycznego (różnych typów i rodzajów) w różnych warunkach, z zachowaniem zasad bezpieczeństwa; obserwacja lekcji prowadzonych przez praktykantów, omówienie lekcji wraz z refleksją pedagogiczną oraz twórczym poszukiwaniem optymalnych rozwiązań; dokumentacja zajęć ruchowych (konspekty lekcji oraz zapisy w : dzienniku lekcyjnym, zeszycie przedmiotowym nauczyciela, a także w dzienniku praktyk). Działania wychowawcze nauczyciela wychowania fizycznego; kształtowanie pozytywnych postaw uczniów wobec aktywności ruchowej i zdrowia oraz pożądanych postaw prospołecznych. Realizacja działań dydaktyczno-wychowawczych i opiekuńczych, zgodnie z zasadami prakseologii (diagnoza, prognoza, ordynacja, realizacja, ocena i wnioskowanie - ewaluacja) oraz z zachowaniem zasady indywidualizacji. Gotowość do udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej. (17 godz.)


OBCIĄŻENIE PRACĄ STUDENTA W SEMESTRZE

Forma aktywności Średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności
Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim, w tym:
Godziny wynikające z planu studiów 30
Konsultacje przedmiotowe 0
Egzaminy i zaliczenia w sesji
Inne
Godziny bez udziału nauczyciela akademickiego wynikające z nakładu pracy studenta, w tym:
Przygotowanie się do zajęć, w tym studiowanie zalecanej literatury 2…
Opracowanie wyników 2…
Przygotowanie raportu, projektu, prezentacji, dyskusji 6…
Inne
Sumaryczna liczba godzin dla przedmiotu wynikająca z całego nakładu pracy studenta 40…
Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu 1…
Literatura:

LITERATURA PODSTAWOWA:

1. Praktyki pedagogiczne – ogólne i metodyczne podstawy. G. Kosiba (red.) Wyd. AWF, Kraków 2016.

2. Janikowska-Siatka M., Skrętowicz E., Szymańska E. Zabawy i gry ruchowe na lekcjach wychowania fizycznego i festynach sportowo-rekreacyjnych, Wyd. WSiP, Warszawa 2008.

3. Bronikowski M. Dydaktyka wychowania fizycznego, fizjoterapii i sportu. Wyd. AWF, Poznań 2012.

4. Janikowska-Siatka M. Materiały pomocnicze do ćwiczeń z metodyki wychowania fizycznego, Wydawnictwo Skryptowe AWF Nr 5, Kraków 2005.

5. Madejski E., Węglarz J. Wybrane zagadnienia współczesnej metodyki wychowania fizycznego, Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2008.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

1. Zajęcia ruchowe w kształceniu zintegrowanym. T. Koszczyc i M. Lewandowski (red.).Wyd. AWF, Wrocław 2000.

2. Bronikowski M., Muszkieta R. Zabawy i gry ruchowe w kształceniu zintegrowanym. Wyd. Pracownia Wydawnicza „Helvetica”, Poznań 2002.

3. Edukacja małego dziecka: konteksty rozwojowe i wychowawcze. E. Ogrodzka-Mazur, U. Szuścik, J. Oleksy (red.). Wyd. „Impuls” 2013.

4. Bąk D. Gry i zabawy w szkole dla dzieci od 6 do 10 lat. Wyd. Pracownia Pedagogiczna i Wydawnicza sp. z o.o., Warszawa 2002.

5. Nawara H, Nawara U. Gry i zabawy integracyjne. Wyd. AWF, Wrocław 2003.

Efekty uczenia się:

EU1 Wiedza:

Student jest świadomy zagrożeń dla zdrowia wynikających

z niedoboru lub nadmiaru aktywności ruchowej, zna przeciwwskazania do wysiłków fizycznych i wykonywania ćwiczeń fizycznych w niektórych schorzeniach i zaburzeniach statyki ciała. (S1_W13)

EU2 Wiedza:

Student zna terminologię i posiada podstawową wiedzę z zakresu sprawności fizycznej i motoryczności człowieka. (S1_W19)

EU3 Umiejętności:

Student potrafi komunikować się z użyciem specjalistycznej terminologii, brać udział w debacie, przedstawiać i oceniać różne opinie i stanowiska oraz dyskutować o nich. (S1_U04)

EU4 Umiejętności:

Student posiada umiejętność innowacyjnego diagnozowania i doboru odpowiedniej aktywności fizycznej do kształtowania różnych komponentów sprawności fizycznej. Potrafi dokonywać diagnozy i prognozy pedagogicznej w celu planowania, projektowania i realizacji procesu kształcenia. (S1_U07), (S1_U08)

EU5 Umiejętności:

Student potrafi planować, projektować i prowadzić zajęcia wychowania fizycznego oraz edukacji zdrowotnej w różnych warunkach oraz w różnej formie. (S1_U13). Student potrafi planować i organizować pracę indywidualną i w zespole; współdziałać z innymi osobami w ramach prac zespołowych (także o charakterze interdyscyplinarnym). (S1_U05)

EU6 Umiejętności:

Student potrafi prowadzić dokumentację zajęć dydaktycznych

i pracy wychowawczej. (S1_U12)

EU7 Kompetencje społeczne:

Okazuje szacunek wobec wychowanka i troskę o jego dobro, będąc z nim w relacjach, dokonując oceny i formułując opinie na jego temat, ujawnia wrażliwość etyczną, empatię, otwartość, refleksyjność, postawy prospołeczne i odpowiedzialność; przygotowuje się do zajęć i prowadzi je na poziomie bardzo dobrym, realizuje zadania w sposób zapewniający bezpieczeństwo własne i otoczenia; przestrzega zasad bezpieczeństwa pracy i udzielania pierwszej pomocy; jest świadomy odpowiedzialności prawnej opiekuna. (S1_K03) (S1_K05)

EU8 Kompetencje społeczne:

Kultywuje i upowszechnia wzory właściwego postępowania w środowisku pracy i poza nim, odpowiedzialnie pełni rolę zawodową, przestrzega zasad etyki zawodowej i wymaga tego od innych, dba o dorobek i tradycje zawodu. Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści, uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, a w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu, zasięgania opinii ekspertów (S1_K04)

Metody i kryteria oceniania:

OCENA FORMUJĄCA – SKŁADOWE:

1: Ćwiczenie praktyczne.

2: Projekt indywidualny

3: Obserwacja

4: Aktywność na zajęciach

OCENA PODSMOWUJĄCA

1: Średnia ważona ocen formujących

WARUNKI ZALICZENIA ZAJĘĆ

1: Właściwie wypełniony dziennik praktyk

2: Minimum 2 konspekty lekcji z uwzględnieniem w ich treści nauczania zintegrowanego w I etapie edukacyjnym; konspekty podpisane przez nauczyciela-opiekuna praktykanta (N-OP)

3: 2 arkusze obserwacji lekcji – podpisane przez N-OP

4: Arkusz oceny studenta sporządzony przez nauczyciela-opiekuna praktykanta w szkole

5: Obecność na praktyce - 100%

KRYTERIA OCENY


EFEKT UCZENIA SIĘ 1

OCENA WYMAGANIA
3,0 Student jest świadomy na poziomie podstawowym zagrożeń dla zdrowia wynikających z niedoboru lub nadmiaru aktywności ruchowej, zna niektóre przeciwwskazania do wysiłków fizycznych..
4,0 Student jest świadomy na poziomie dobrym zagrożeń dla zdrowia wynikających z niedoboru lub nadmiaru aktywności ruchowej, zna niektóre przeciwwskazania do wysiłków fizycznych i wykonywania ćwiczeń fizycznych. .
5,0 Student jest świadomy zagrożeń dla zdrowia wynikających z niedoboru lub nadmiaru aktywności ruchowej, zna przeciwwskazania do wysiłków fizycznych i wykonywania ćwiczeń fizycznych w niektórych schorzeniach i zaburzeniach statyki ciała.


EFEKT UCZENIA SIĘ 2

OCENA WYMAGANIA
3,0 Student zna na poziomie dostatecznym terminologię i posiada podstawową wiedzę z zakresu sprawności fizycznej i motoryczności człowieka.
4,0 Student zna na poziomie dobrym terminologię i posiada podstawową wiedzę z zakresu sprawności fizycznej i motoryczności człowieka.
5,0 Student zna na poziomie bardzo dobrym terminologię i posiada podstawową wiedzę z zakresu sprawności fizycznej i motoryczności człowieka.


EFEKT UCZENIA SIĘ 3

OCENA WYMAGANIA
3,0 Student potrafi komunikować się z użyciem specjalistycznej terminologii w ograniczonym zakresie, sporadycznie bierze udział w dyskusji i czasem odnosi się do stanowiska innych osób.
4,0 Student potrafi komunikować się z użyciem specjalistycznej terminologii na poziomie dobrym; brać udział w debacie, przedstawiać i oceniać różne opinie i stanowiska; czasem włącza się również do dyskusji o nich.
5,0 Student potrafi komunikować się z użyciem specjalistycznej terminologii na poziomie bardzo dobrym, brać udział w debacie, przedstawiać i oceniać różne opinie i stanowiska oraz dyskutować o nich.


EFEKT UCZENIA SIE 4

OCENA WYMAGANIA
3,0 Student posiada umiejętność na poziomie dostatecznym diagnozowania i doboru odpowiedniej aktywności fizycznej do kształtowania różnych komponentów sprawności fizycznej. Potrafi dokonywać diagnozy i prognozy pedagogicznej w ograniczonym zakresie w celu planowania, projektowania i realizacji procesu kształcenia.
4,0 Student posiada umiejętność na poziomie dobrym diagnozowania i doboru odpowiedniej aktywności fizycznej do kształtowania różnych komponentów sprawności fizycznej. Potrafi dokonywać w niepełnym diagnozy i prognozy pedagogicznej w celu planowania, projektowania i realizacji procesu kształcenia.
5,0 Student posiada umiejętność innowacyjnego diagnozowania i doboru odpowiedniej aktywności fizycznej do kształtowania różnych komponentów sprawności fizycznej. Potrafi dokonywać diagnozy i prognozy pedagogicznej w celu planowania, projektowania i realizacji procesu kształcenia.


EFEKT UCZENIA SIĘ 5

OCENA WYMAGANIA
3,0 Student potrafi na poziomie dostatecznym planować, projektować i prowadzić zajęcia wychowania fizycznego w różnych warunkach oraz w różnej formie.
4,0 Student potrafi na dobrym poziomie planować, projektować i prowadzić zajęcia wychowania fizycznego w różnych warunkach oraz w różnej formie. Student podejmuje próby, nie zawsze udane, planowania i organizowania pracy indywidualnej i w zespole; a także współdziałania z innymi osobami w ramach prac zespołowych (także o charakterze interdyscyplinarnym).
5,0 Student potrafi planować, projektować i prowadzić zajęcia wychowania fizycznego w różnych warunkach oraz w różnej formie. Student potrafi planować i organizować pracę indywidualną i w zespole; współdziałać z innymi osobami w ramach prac zespołowych (także o charakterze interdyscyplinarnym).


EFEKT UCZENIA SIĘ 6

OCENA WYMAGANIA
3,0 Student potrafi na dostatecznym poziomie prowadzić dokumentację zajęć dydaktycznych i pracy wychowawczej.
4,0 Student potrafi na dobrym poziomie prowadzić dokumentację zajęć dydaktycznych i pracy wychowawczej.
5,0 Student potrafi bardzo dobrze prowadzić dokumentację zajęć dydaktycznych i pracy wychowawczej.


EFEKT UCZENIA SIĘ 7

OCENA WYMAGANIA
3,0 Okazuje szacunek wobec wychowanka i troskę o jego dobro, jednak ma problemy w oceną ucznia i formułowaniem opinii na jego temat; ujawnia wrażliwość etyczną, empatię, postawy prospołeczne i odpowiedzialność; nie zawsze solidnie przygotowuje się do zajęć i prowadzi je na poziomie dostatecznym, przestrzega zasad bezpieczeństwa pracy i udzielania pierwszej pomocy; jest świadomy odpowiedzialności prawnej opiekuna.
4,0 Okazuje szacunek wobec wychowanka i troskę o jego dobro, podejmuje próby oceny i na dobrym poziomie formułuje opinie na jego temat, ujawnia wrażliwość etyczną, empatię, otwartość, postawy prospołeczne i odpowiedzialność; najczęściej przygotowuje się do zajęć i prowadzi je na poziomie dobrym, realizuje zadania w sposób zapewniający bezpieczeństwo własne i otoczenia; przestrzega zasad bezpieczeństwa pracy i udzielania pierwszej pomocy; jest świadomy odpowiedzialności prawnej opiekuna.
5,0 Okazuje szacunek wobec wychowanka i troskę o jego dobro, będąc z nim w relacjach, dokonując oceny i formułując opinie na jego temat, ujawnia wrażliwość etyczną, empatię, otwartość, refleksyjność, postawy prospołeczne i odpowiedzialność; przygotowuje się do zajęć i prowadzi je na poziomie bardzo dobrym, realizuje zadania w sposób zapewniający bezpieczeństwo własne i otoczenia; przestrzega zasad bezpieczeństwa pracy i udzielania pierwszej pomocy; jest świadomy odpowiedzialności prawnej opiekuna.


EFEKT UCZENIA SIĘ 8

OCENA WYMAGANIA
3,0 Czasem upowszechnia wzory właściwego postępowania w środowisku pracy i poza nim, pełni rolę zawodową, przestrzega zasad etyki zawodowej i wymaga tego od innych. Wykazuje trudności z krytyczną oceną posiadanej wiedzy i odbieranych treści. Rzadko zasięga opinii ekspertów.
4,0 Upowszechnia wzory właściwego postępowania w środowisku pracy i poza nim, odpowiedzialnie pełni rolę zawodową, przestrzega zasad etyki zawodowej. Nie zawsze jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści, również nie zawsze uznaje znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych; w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu czasem zasięga opinii ekspertów.
5,0 Kultywuje i upowszechnia wzory właściwego postępowania w środowisku pracy i poza nim, odpowiedzialnie pełni rolę zawodową, przestrzega zasad etyki zawodowej i wymaga tego od innych, dba o dorobek i tradycje zawodu. Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści, uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, a w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu, zasięgania opinii ekspertów.
Praktyki zawodowe:

PRAKTYKI:

Opisany w sylabusie przedmiot jest realizowany w szkole podstawowej w klasach I-III lub w przedszkolu i stanowi przygotowanie zawodowe studenta w warunkach pracy zawodowej. Student jest kierowany na praktykę na podstawie porozumienia Uczelni z daną placówką lub na podstawie pisemnej zgody dyrektora placówki na odbycie praktyki zawodowej przez studenta. Student otrzymuje skierowanie do danej placówki i pracuje pod kierunkiem nauczyciela-opiekuna co najmniej mianowanego. Praktykant może być kontrolowany przez metodyka - nauczyciela akademickiego.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Praktyki, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: ELŻBIETA SZYMAŃSKA
Prowadzący grup: ADAM JURCZAK, Marcin Kaźmierczak, ELIGIUSZ MADEJSKI, MAGDALENA MAJER, PAWEŁ OCHWAT, JAROSŁAW OMORCZYK, JACEK SZALEWSKI, ELŻBIETA SZYMAŃSKA, RENATA TOKARZ
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Praktyki - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Praktyki, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: ELŻBIETA SZYMAŃSKA
Prowadzący grup: ADAM JURCZAK, Marcin Kaźmierczak, ELIGIUSZ MADEJSKI, MAGDALENA MAJER, PAWEŁ OCHWAT, JAROSŁAW OMORCZYK, JACEK SZALEWSKI, ELŻBIETA SZYMAŃSKA, RENATA TOKARZ
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Praktyki - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-29
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Praktyki, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: ELŻBIETA SZYMAŃSKA
Prowadzący grup: ADAM JURCZAK, Marcin Kaźmierczak, ELIGIUSZ MADEJSKI, MAGDALENA MAJER, PAWEŁ OCHWAT, JAROSŁAW OMORCZYK, JACEK SZALEWSKI, ELŻBIETA SZYMAŃSKA, RENATA TOKARZ
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Praktyki - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0