Praktyka z zakresu wychowania fizycznego w szkole podstawowej (klasy od I do III) lub w przedszkolu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSPP-SL>PRSPI-III | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nazwa przedmiotu: | Praktyka z zakresu wychowania fizycznego w szkole podstawowej (klasy od I do III) lub w przedszkolu | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Jednostka: | Zakład Teorii i Metodyki Wychowania Fizycznego | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Grupy: | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Język prowadzenia: | polski | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KATEGORIA PRZEDMIOTU: | Przedmiot podstawowy |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
CZAS TRWANIA PRZEDMIOTU: | semestr 05 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
FORMA ZAJĘĆ, LICZBA GODZIN: | Ćwiczenia |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
METODY DYDAKTYCZNE: | (M1) Burza mózgów |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
METODY OCENY - FORMUJĄCA: | (F1) Aktywność na zajęciach |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
METODY OCENY - PODSUMOWUJĄCA: | (P3) Średnia ważona ocen formułujących |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Skrócony opis: |
INFORMACJE O NAUCZYCIELACH AKADEMICKICH OSOBA ODPOWIEDZIALNA ZA KARTĘ: dr Elżbieta Szymańska WYMAGANIA WSTĘPNE 1. Wiedza z zakresu teorii i metodyki wf, pedagogiki, psychologii, biologicznego rozwoju człowieka, teorii i metodyki zabaw i gier ruchowych, różnych dyscyplin sportu i tańca; udzielanie pierwszej pomocy przedmedycznej. 2. Umiejętność planowania, prowadzenia i dokumentowania lekcji wf i innych zajęć ruchowych. CELE ZAJĘĆ 1. Przygotowanie do pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej nauczyciela wf w SP w klasach I-III i/lub w przedszkolu, w tym pracy z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, z zachowaniem indywidualizacji w projektowaniu, planowaniu i realizacji zadań dydaktyczno-wychowawczych. 2. Samodzielne prowadzenie oraz obserwacja lekcyjnych zajęć ruchowych, a także ich dokumentacja (konspekty lekcji, arkusze obserwacji, zapisy w dzienniku lekcyjnym). |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Pełny opis: |
ĆWICZENIA 1: Zapoznanie studenta z: a) warunkami prowadzenia zajęć ruchowych w szkole podstawowej w klasach I-III i/lub w przedszkolu oraz ich organizacją; b) obowiązującym w danej szkole programem wychowania fizycznego oraz z planami jego realizacji; c) dokumentacją zajęć ruchowych w danej szkole; d) obowiązującym systemem oraz kryteriami oceniania uczniów; e) zbiorem źródeł wiedzy fachowej (literatura fachowa, czasopisma fachowe, zasoby ćwiczeń, zabaw i gier ruchowych, adresy przydatnych stron www i inne) dla I etapu edukacyjnego. (4 godz.) 2: Zapoznanie studenta z zespołami klasowymi; charakterystyka klas i poszczególnych uczniów; ich zainteresowania, stan zdrowia, potrzeby, możliwości, wskazania i przeciwwskazania do wysiłków fizycznych i wykonywania ćwiczeń. Obserwacja i omówienie lekcji prowadzonych przez nauczyciela z dziećmi w klasach I-III. Praca wychowawcza i opiekuńcza nauczyciela w I etapie edukacyjnym. (4 godz.) 3: Samodzielne projektowanie, planowanie i prowadzenie lekcji wychowania fizycznego (różnych typów i rodzajów) w różnych warunkach, z zachowaniem zasad bezpieczeństwa; obserwacja lekcji prowadzonych przez praktykantów, omówienie lekcji wraz z refleksją pedagogiczną oraz twórczym poszukiwaniem optymalnych rozwiązań; dokumentacja zajęć ruchowych (konspekty lekcji oraz zapisy w : dzienniku lekcyjnym, zeszycie przedmiotowym nauczyciela, a także w dzienniku praktyk). Działania wychowawcze nauczyciela wychowania fizycznego; kształtowanie pozytywnych postaw uczniów wobec aktywności ruchowej i zdrowia oraz pożądanych postaw prospołecznych. Realizacja działań dydaktyczno-wychowawczych i opiekuńczych, zgodnie z zasadami prakseologii (diagnoza, prognoza, ordynacja, realizacja, ocena i wnioskowanie - ewaluacja) oraz z zachowaniem zasady indywidualizacji. Gotowość do udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej. (17 godz.)
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
LITERATURA PODSTAWOWA: 1. Praktyki pedagogiczne – ogólne i metodyczne podstawy. G. Kosiba (red.) Wyd. AWF, Kraków 2016. 2. Janikowska-Siatka M., Skrętowicz E., Szymańska E. Zabawy i gry ruchowe na lekcjach wychowania fizycznego i festynach sportowo-rekreacyjnych, Wyd. WSiP, Warszawa 2008. 3. Bronikowski M. Dydaktyka wychowania fizycznego, fizjoterapii i sportu. Wyd. AWF, Poznań 2012. 4. Janikowska-Siatka M. Materiały pomocnicze do ćwiczeń z metodyki wychowania fizycznego, Wydawnictwo Skryptowe AWF Nr 5, Kraków 2005. 5. Madejski E., Węglarz J. Wybrane zagadnienia współczesnej metodyki wychowania fizycznego, Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2008. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: 1. Zajęcia ruchowe w kształceniu zintegrowanym. T. Koszczyc i M. Lewandowski (red.).Wyd. AWF, Wrocław 2000. 2. Bronikowski M., Muszkieta R. Zabawy i gry ruchowe w kształceniu zintegrowanym. Wyd. Pracownia Wydawnicza „Helvetica”, Poznań 2002. 3. Edukacja małego dziecka: konteksty rozwojowe i wychowawcze. E. Ogrodzka-Mazur, U. Szuścik, J. Oleksy (red.). Wyd. „Impuls” 2013. 4. Bąk D. Gry i zabawy w szkole dla dzieci od 6 do 10 lat. Wyd. Pracownia Pedagogiczna i Wydawnicza sp. z o.o., Warszawa 2002. 5. Nawara H, Nawara U. Gry i zabawy integracyjne. Wyd. AWF, Wrocław 2003. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Efekty uczenia się: |
EU1 Wiedza: Student jest świadomy zagrożeń dla zdrowia wynikających z niedoboru lub nadmiaru aktywności ruchowej, zna przeciwwskazania do wysiłków fizycznych i wykonywania ćwiczeń fizycznych w niektórych schorzeniach i zaburzeniach statyki ciała. (S1_W13) EU2 Wiedza: Student zna terminologię i posiada podstawową wiedzę z zakresu sprawności fizycznej i motoryczności człowieka. (S1_W19) EU3 Umiejętności: Student potrafi komunikować się z użyciem specjalistycznej terminologii, brać udział w debacie, przedstawiać i oceniać różne opinie i stanowiska oraz dyskutować o nich. (S1_U04) EU4 Umiejętności: Student posiada umiejętność innowacyjnego diagnozowania i doboru odpowiedniej aktywności fizycznej do kształtowania różnych komponentów sprawności fizycznej. Potrafi dokonywać diagnozy i prognozy pedagogicznej w celu planowania, projektowania i realizacji procesu kształcenia. (S1_U07), (S1_U08) EU5 Umiejętności: Student potrafi planować, projektować i prowadzić zajęcia wychowania fizycznego oraz edukacji zdrowotnej w różnych warunkach oraz w różnej formie. (S1_U13). Student potrafi planować i organizować pracę indywidualną i w zespole; współdziałać z innymi osobami w ramach prac zespołowych (także o charakterze interdyscyplinarnym). (S1_U05) EU6 Umiejętności: Student potrafi prowadzić dokumentację zajęć dydaktycznych i pracy wychowawczej. (S1_U12) EU7 Kompetencje społeczne: Okazuje szacunek wobec wychowanka i troskę o jego dobro, będąc z nim w relacjach, dokonując oceny i formułując opinie na jego temat, ujawnia wrażliwość etyczną, empatię, otwartość, refleksyjność, postawy prospołeczne i odpowiedzialność; przygotowuje się do zajęć i prowadzi je na poziomie bardzo dobrym, realizuje zadania w sposób zapewniający bezpieczeństwo własne i otoczenia; przestrzega zasad bezpieczeństwa pracy i udzielania pierwszej pomocy; jest świadomy odpowiedzialności prawnej opiekuna. (S1_K03) (S1_K05) EU8 Kompetencje społeczne: Kultywuje i upowszechnia wzory właściwego postępowania w środowisku pracy i poza nim, odpowiedzialnie pełni rolę zawodową, przestrzega zasad etyki zawodowej i wymaga tego od innych, dba o dorobek i tradycje zawodu. Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści, uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, a w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu, zasięgania opinii ekspertów (S1_K04) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
OCENA FORMUJĄCA – SKŁADOWE: 1: Ćwiczenie praktyczne. 2: Projekt indywidualny 3: Obserwacja 4: Aktywność na zajęciach OCENA PODSMOWUJĄCA 1: Średnia ważona ocen formujących WARUNKI ZALICZENIA ZAJĘĆ 1: Właściwie wypełniony dziennik praktyk 2: Minimum 2 konspekty lekcji z uwzględnieniem w ich treści nauczania zintegrowanego w I etapie edukacyjnym; konspekty podpisane przez nauczyciela-opiekuna praktykanta (N-OP) 3: 2 arkusze obserwacji lekcji – podpisane przez N-OP 4: Arkusz oceny studenta sporządzony przez nauczyciela-opiekuna praktykanta w szkole 5: Obecność na praktyce - 100% KRYTERIA OCENY
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Praktyki zawodowe: |
PRAKTYKI: Opisany w sylabusie przedmiot jest realizowany w szkole podstawowej w klasach I-III lub w przedszkolu i stanowi przygotowanie zawodowe studenta w warunkach pracy zawodowej. Student jest kierowany na praktykę na podstawie porozumienia Uczelni z daną placówką lub na podstawie pisemnej zgody dyrektora placówki na odbycie praktyki zawodowej przez studenta. Student otrzymuje skierowanie do danej placówki i pracuje pod kierunkiem nauczyciela-opiekuna co najmniej mianowanego. Praktykant może być kontrolowany przez metodyka - nauczyciela akademickiego. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Praktyki, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | ELŻBIETA SZYMAŃSKA | |
Prowadzący grup: | ADAM JURCZAK, Marcin Kaźmierczak, ELIGIUSZ MADEJSKI, MAGDALENA MAJER, PAWEŁ OCHWAT, JAROSŁAW OMORCZYK, JACEK SZALEWSKI, ELŻBIETA SZYMAŃSKA, RENATA TOKARZ | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Praktyki - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Praktyki, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | ELŻBIETA SZYMAŃSKA | |
Prowadzący grup: | ADAM JURCZAK, Marcin Kaźmierczak, ELIGIUSZ MADEJSKI, MAGDALENA MAJER, PAWEŁ OCHWAT, JAROSŁAW OMORCZYK, JACEK SZALEWSKI, ELŻBIETA SZYMAŃSKA, RENATA TOKARZ | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Praktyki - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-29 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Praktyki, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | ELŻBIETA SZYMAŃSKA | |
Prowadzący grup: | ADAM JURCZAK, Marcin Kaźmierczak, ELIGIUSZ MADEJSKI, MAGDALENA MAJER, PAWEŁ OCHWAT, JAROSŁAW OMORCZYK, JACEK SZALEWSKI, ELŻBIETA SZYMAŃSKA, RENATA TOKARZ | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Praktyki - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie.