Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WSPP-SL>PSYCH1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Psychologia
Jednostka: Zakład Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
KATEGORIA PRZEDMIOTU:

Przedmiot podstawowy

CZAS TRWANIA PRZEDMIOTU:

semestr 01
semestr 02

FORMA ZAJĘĆ, LICZBA GODZIN:

Ćwiczenia
Wykład

METODY DYDAKTYCZNE:

(M1) Burza mózgów
(M11) Metoda projektów
(M14) Pokaz slajdów
(M16) Praca w grupach
(M17) Prezentacje multimedialne
(M22) Wykłady
(M4) Dyskusja
(M5) e-Learning
(M6) Film
(M7) Konsultacje

METODY OCENY - FORMUJĄCA:

(F1) Aktywność na zajęciach
(F3) Kolokwium
(F7) Projekt zespołowy

METODY OCENY - PODSUMOWUJĄCA:

(P1) Egzamin pisemny

Skrócony opis:

Cel

Przekazanie wiedzy dotyczącej mechanizmów zachowania się człowieka, obejmującej podstawowe zagadnienia z obszaru psychologii ogólnej, rozwojowej, społecznej i psychologii różnic indywidualnych, a także z zakresu

psychologii emocji i motywacji oraz stresu i metod jego kontroli. Poznanie mechanizmów psychologicznego funkcjonowania człowieka. Nabycie umiejętności wglądu w sytuacje drugiego człowieka celem zrozumienia jego problemów. Kształtowanie nawyków monitorowanie własnego zachowania i dokonywania odpowiednich korekt.

Wymaganie wstępne

a. Ogólne wiadomości dotyczące funkcjonowania układu nerwowego człowieka oraz z obszaru nauk humanistycznych i społecznych na poziomie szkoły średniej

Pełny opis:

Treści programowe

Wykład

Lp.

Tematyka zajęć

Opis szczegółowy bloków tematycznych Liczba godzin

W1 Psychologia jako nauka o człowieku i jego funkcjonowaniu. Zarys historii psychologii 2g

W2 Zachowanie się człowieka. Zachowanie reaktywne a celowe. Człowiek w sytuacji. Sytuacje normalne i trudne 2g

W3 Teoria stresu psychologicznego. Stres w ujęciach Selyego i Lazarusa. Mechanizm reakcji stresowej, rodzaje stresorów, eustres i dystres. 2g

W4 Konsekwencje stresu przewlekłego - zaburzenia psychosomatyczne.2g

W5 Radzenie sobie w sytuacji stresowej. Strategie i styl radzenia sobie. Stres w zawodzie trenera - syndrom wypalenia zawodowego. Zjawisko wypalenia w sporcie. 2g

W6 Procesy emocjonalne. Teorie emocji. Lęk poznawczy i somatyczny. Koncepcja lęku Spielbergera. 2g

W7 Potrzeby człowieka i ich klasyfikacja. Teoria Maslowa. Potrzeby według koncepcji Richarda M. Ryana i Edwarda L. Deci 2g

Razem 15

Ćwiczenia

Lp.

Tematyka zajęć

Opis szczegółowy bloków tematycznych Liczba godzin

Ć1 Procesy poznawcze. Wrażenia zmysłowe. Spostrzeganie. 2g

Ć2 Wyobrażenia i wyobraźnia. Wyobrażenia ruchowe.2g

Ć3 Procesy uwagi. Kształtowanie uwagi.2g

Ć4 Pamięć i jej charakterystyka. Rodzaje pamięci.2g

Ć5 Pamięć ruchowa i jej kształtowanie.2g

Ć6 Proces uczenia się. Warunkowanie klasyczne i instrumentalne. Nawyki ruchowe.2g

Ć7 Myślenie i jego struktura. Operacje myślowe. Pojęcia.2g

Ć8 Pojęcie rozwoju psychicznego człowieka. Czynniki rozwoju ontogenetycznego. Stadia rozwoju dzieci i młodzieży. 2g

Ć9 Rozwój emocjonalny dzieci i młodzieży. Dojrzałość emocjonalna i jej kształtowanie 2g

Ć10 Proces socjalizacji dzieci i młodzieży. 2g

Ć11 Kształtowanie się systemów wartości a rozwój moralny. Fazy rozwoju moralnego według Kohlberga. Zasada fair play i jej rola w kształtowaniu wartości młodego sportowca. 2g

Ć12 Rozwój poznawczy według Piageta. 2g

Ć13 Rozwój ruchowy dziecka 2g

Ć14 Rozwój i kształtowanie zainteresowań – zainteresowania aktywnością fizyczną i sportem. 2g

Ć15 Wychowanie, typy środowisk wychowawczych, style wychowania 2g

Razem 30

Literatura:

Obowiązkowa

Strelau, J., Dolinski, D. — Psychologia. Tom 1-2., Gdańsk, 2008, GWP

Trempała J. — Psychologia rozwoju człowieka, Warszawa, 2016, PWN

Łuczyńska, A. - Psychologia sportu i aktywności fizycznej. Zagadnienia kliniczne, Warszawa, 2011, Wydawnictwo Naukowe PWN

Uzupełniająca

Johnson R, McCann V, Zimbardo P, Psychologia. Kluczowe koncepcje. tI 20177 PWN Warszawa

Gracz, J., Sankowski, T. — Psychologia aktywności sportowej, Poznań, 2007, Wydawnictwo AWF

Efekty uczenia się:

EU1 - Wiedza

S1_W06 - Jest świadomy jedności psychofizycznej człowieka, posiada elementarny zasób pojęć i wiedzy o psychicznym funkcjonowaniu człowieka w kontekście działalności edukacyjnej i sportowej

EU2 - Wiedza

S1_W08 - Posiada elementarną wiedzę na temat przyczyn i objawów najczęstszych chorób cywilizacyjnych i społecznych oraz problemów zdrowotnych dzieci i młodzieży, zna dylematy współczesnej cywilizacji

EU3 - Wiedza

S1_W10 - Posiada podstawową wiedzę i zna terminologię z zakresu teorii wychowania zdrowotnego, promocji zdrowia i ochrony środowiska oraz kreowania zachowań prozdrowotnych

EU4- Umiejętności

S1_U04 - Potrafi komunikować się z użyciem specjalistycznej terminologii, brać udział w debacie, przedstawiać i oceniać różne opinie i stanowiska oraz dyskutować o nich

EU5- Umiejętności

S1_U05 - Potrafi planować i organizować pracę indywidualną i w zespole; współdziałać z innymi osobami w ramach prac zespołowych (także o charakterze interdyscyplinarnym)

EU6- Umiejętności

S1_U08- Potrafi dokonywać diagnozy i prognozy psychologicznej w celu planowania, projektowania i realizacji procesu kształcenia

EU7- Kompetencje społeczne

S1_K03 - Okazuje szacunek wobec wychowanka i troskę o jego dobro, będąc z nim w relacjach, dokonując oceny i formułując opinie na jego temat, ujawnia wrażliwość etyczną, empatię, otwartość, refleksyjność, postawy prospołeczne i odpowiedzialność

EU8- Kompetencje społeczne

S1_K04 kultywuje i upowszechnia wzory właściwego postępowania w środowisku pracy i poza nim, odpowiedzialnie pełni rolę zawodową, przestrzega zasad etyki zawodowej i wymaga tego od innych, dba o dorobek i tradycje zawodu

EU9- Kompetencje społeczne

S1_K02 - Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści, uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, a w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu, zasięgania opinii ekspertów

Metody i kryteria oceniania:

Ocena formująca

F1 Aktywność na zajęciach

F2 Kolokwium po zakończeniu każdego bloku tematycznego na ćwiczeniach

Ocena podsumowująca

P1 Egzamin pisemny

EFEKT UCZENIA SIĘ 1

Na ocenę 3 ma dostateczną wiedzę i zna podstawowa terminologię z zakresu psychicznego rozwoju człowieka, posiada elementarny zasób pojęć i wiedzy o psychicznym funkcjonowaniu człowieka w kontekście działalności edukacyjnej i sportowej

Na ocenę 4 ma dobrą wiedzę i dobrze zna terminologię z zakresu psychicznego rozwoju człowieka , posiada przeciętny zasób pojęć i wiedzy o psychicznym funkcjonowaniu człowieka w kontekście działalności edukacyjnej i sportowej

Na ocenę 5 ma bardzo szczegółową wiedzę i bardzo dobrze zna terminologię z zakresu psychicznego rozwoju człowieka , posiada bardzo dobry zasób pojęć i wiedzy o psychicznym funkcjonowaniu człowieka w kontekście działalności edukacyjnej i sportowej

EFEKT UCZENIA SIĘ 2

Na ocenę 3 w stopniu podstawowym zna najczęstsze choroby cywilizacyjne i zaburzenia z jakimi można spotkać się w środowisku szkolnym i sportowym.

Na ocenę 4 w stopniu dobrym zna najczęstsze choroby cywilizacyjne i zaburzenia z jakimi można spotkać się w środowisku szkolnym i sportowym.

Na ocenę 3 w stopniu bardzo dobrym zna najczęstsze choroby cywilizacyjne i zaburzenia z jakimi można spotkać się w środowisku szkolnym i sportowym.

EFEKT UCZENIA SIĘ 3

Na ocenę 3 w podstawowym stopniu zna terminologię i metody promocji zdrowia, radzenia sobie ze stresem oraz rolę nauczyciela wychowania fizycznego – trenera w kształtowaniu postaw prozdrowotnych

Na ocenę 4 w wysokim stopniu zna terminologię i metody promocji zdrowia, radzenia sobie ze stresem oraz rolę nauczyciela wychowania fizycznego – trenera w kształtowaniu postaw prozdrowotnych

Na ocenę 5 w bardzo wysokim stopniu zna terminologię i metody promocji zdrowia, radzenia sobie ze stresem oraz rolę nauczyciela wychowania fizycznego – trenera w kształtowaniu postaw prozdrowotnych

EFEKT UCZENIA SIĘ 4

Na ocenę 3 potrafi wykorzystać podstawową terminologię przydatną w procesie negocjacji, potrafi w podstawowym stopniu przeprowadzić dyskusję.

Na ocenę 4 potrafi wykorzystać terminologię (w stopniu wysokim) przydatną w procesie negocjacji, potrafi przeprowadzić dyskusję przedstawiając różne opinie rozmówców.

Na ocenę 5 potrafi wykorzystać terminologię (w stopniu bardzo wysokim) przydatną w procesie negocjacji, potrafi efektywnie przeprowadzić dyskusję przedstawiając różne opinie rozmówców.

EFEKT UCZENIA SIĘ 5

Na ocenę 3 potrafi w podstawowym stopniu współdziałać i pracować w zespole, pełniąc różne role, umie podejmować i wyznaczać zadania, ma elementarne umiejętności organizacyjne związane z projektowaniem i realizacją działań profesjonalnych

Na ocenę 4 potrafi dobrze współdziałać i pracować w zespole, pełniąc różne role, umie podejmować i wyznaczać zadania, ma elementarne umiejętności organizacyjne związane z projektowaniem i realizacją działań profesjonalnych

Na ocenę 5 potrafi bardzo dobrze współdziałać i pracować w zespole, pełniąc różne role, umie podejmować i wyznaczać zadania, ma elementarne umiejętności organizacyjne związane z projektowaniem i realizacją działań profesjonalnych

EFEKT UCZENIA SIĘ 6

Na ocenę 3 potrafi dokonywać na podstawowym poziomie diagnozy i prognozy psychologicznej w celu planowania, projektowania i realizacji procesu szkolenia sportowego oraz identyfikować błędy i zaniedbania w praktyce

Na ocenę 4 potrafi dokonywać na dobrym poziomie diagnozy i prognozy psychologicznej w celu planowania, projektowania i realizacji procesu szkolenia sportowego oraz identyfikować błędy i zaniedbania w praktyce

Na ocenę 5 potrafi dokonywać na bardzo dobrym poziomie diagnozy i prognozy psychologicznej w celu planowania, projektowania i realizacji procesu szkolenia sportowego oraz identyfikować błędy i zaniedbania w praktyce

EFEKT UCZENIA SIĘ 7

Na ocenę 3 w podstawowym stopniu okazuje szacunek wobec wychowanka i troskę o jego dobro, będąc z nim w relacjach, dokonując oceny i formułując opinie na jego temat, ujawnia elementarną wrażliwość etyczna, empatie, otwartość, refleksyjność, postawy prospołeczne i odpowiedzialność

Na ocenę 4 potrafi okazać szacunek wobec wychowanka i troskę o jego dobro, będąc z nim w relacjach, dokonując oceny i formułując opinie na jego temat, ujawnia wrażliwość etyczną, empatię, otwartość, refleksyjność, postawy

Na ocenę 5 potrafi okazać szacunek wobec wychowanka i troskę o jego dobro, będąc z nim w relacjach, dokonując oceny i formułując opinie na jego temat, ujawnia bardzo dużą wrażliwość etyczną, empatię, otwartość, refleksyjność, postawy

EFEKT UCZENIA SIĘ 8

Na ocenę 3 potrafi rozwiązywać na podstawowym poziomie najczęstsze problemy związane z pełnieniem roli zawodowej kierując się zasadami etycznymi, ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności zawodowych, nie podejmuje działań, które przekraczają jego

możliwości i kompetencje, wie, kiedy zwrócić się do ekspertów. Równocześnie ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań edukacyjnych.

Na ocenę 4 potrafi rozwiązywać na dobrym poziomie najczęstsze problemy związane z pełnieniem roli zawodowej kierując się zasadami etycznymi, ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności zawodowych, nie podejmuje działań, które przekraczają jego możliwości i kompetencje, wie, kiedy zwrócić się do ekspertów. Równocześnie posiada przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań edukacyjnych.

Na ocenę 5 potrafi rozwiązywać na wysokim poziomie najczęstsze problemy związane z pełnieniem roli zawodowej kierując się zasadami etycznymi, ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności zawodowych, nie podejmuje działań, które przekraczają jego możliwości i kompetencje, wie, kiedy zwrócić się do ekspertów. Równocześnie posiada przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań edukacyjnych.

EFEKT UCZENIA SIĘ 9

Na ocenę 3 w podstawowym stopniu dokonuje krytycznej oceny posiadanej wiedzy, w podstawowym stopniu korzysta z metod zdobywania wiedzy

Na ocenę 4 w wysokim stopniu dokonuje krytycznej oceny posiadanej wiedzy, w wysokim stopniu korzysta z metod zdobywania wiedzy, potrafi zasięgnąć opinii eksperta

Na ocenę 5 w bardzo wysokim stopniu dokonuje krytycznej oceny posiadanej wiedzy, korzysta z metod zdobywania wiedzy ponadprogramowej, z łatwością potrafi zasięgnąć opinii eksperta

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Dziekańskie, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: JOANNA BASIAGA-PASTERNAK
Prowadzący grup: JOANNA BASIAGA-PASTERNAK
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Dziekańskie - Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie
Skrócony opis:

Przekazanie wiedzy dotyczącej mechanizmów zachowania się człowieka, obejmującej podstawowe zagadnienia

z obszaru psychologii ogólnej, rozwojowej, społecznej i psychologii różnic indywidualnych, a także z zakresu

psychologii emocji i motywacji oraz stresu i metod jego kontroli. Poznanie mechanizmów psychologicznego funkcjonowania człowieka.

Pełny opis:

Przekazanie wiedzy dotyczącej mechanizmów zachowania się człowieka, obejmującej podstawowe zagadnienia

z obszaru psychologii ogólnej, rozwojowej, społecznej i psychologii różnic indywidualnych, a także z zakresu

psychologii emocji i motywacji oraz stresu i metod jego kontroli. Poznanie mechanizmów psychologicznego funkcjonowania człowieka. Nabycie umiejętności wglądu w sytuacje drugiego człowieka celem zrozumienia jego problemów. Kształtowanie nawyków monitorowanie własnego zachowania i dokonywania odpowiednich korekt.

Literatura:

Strelau, J., Dolinski, D. — Psychologia. Tom 1-2., Gdańsk, 2008, GWP

Trempała J. — Psychologia rozwoju człowieka, Warszawa, 2016, PWN

Łuczyńska, A. - Psychologia sportu i aktywności fizycznej. Zagadnienia kliniczne, Warszawa, 2011, Wydawnictwo Naukowe PWN

Johnson R, McCann V, Zimbardo P, Psychologia. Kluczowe koncepcje. tI 20177 PWN Warszawa

Gracz, J., Sankowski, T. — Psychologia aktywności sportowej, Poznań, 2007, Wydawnictwo AWF

Uwagi:

Wymagane: Ogólne wiadomości dotyczące funkcjonowania układu nerwowego człowieka oraz z obszaru nauk humanistycznych i społecznych na poziomie szkoły średniej

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/21" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Dziekańskie, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: JOANNA BASIAGA-PASTERNAK
Prowadzący grup: JOANNA BASIAGA-PASTERNAK
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Dziekańskie - Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Dziekańskie, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: JOANNA BASIAGA-PASTERNAK
Prowadzący grup: JOANNA BASIAGA-PASTERNAK
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Dziekańskie - Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Dziekańskie, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: JOANNA BASIAGA-PASTERNAK
Prowadzący grup: JOANNA BASIAGA-PASTERNAK
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Dziekańskie - Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)